ziekte of..??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

ziekte of..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:31

ik heb een vzp een shetlander maar nou is die de laatste tijd heel erg sloom :S en heeft erge last van diaree ze krijgt in de zomer een veulen.. oja die pony is 2.5 jaar weet iemand misschien wat ze heeft ?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:46

ik denk eigenlijk niet dat het aan het veulentje ligt. Ik zou er maar even een DA naar laten kijken. Het slome/duffe wat jij beschrijft is niet goed. En zeker niet op 2.5 jarige leeftijd.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:46

oja nog iets, het hoeft helemaal niets ernstigs te zijn, maar je DA kan je er wel wat voor geven dan

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:49

(tis ook mijn vzpony ) maarehm.. ze hebben ook al "diaree" op gestuurd (sorry beetje vies onderwerp) en ze gaan dit ook onderzoeken.. hij poept niet gewoon, het is alleen maar diaree.. hij is echt sloom (een tijd geleden ging het nog wel goed maar de laatste paar dagen niet meer )

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:52

ja de da komt wel maar misschien weet iemand het hier op bokt wel daarom wou ik het even vragen..

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:14

Misschien wormen?

Krijgen ze diarree van en worden ze vaan sloom en hangerig van...
Misschien wel goed om even te ontwormen...evt. wat extra vitamines??

Suc6!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:29

zorgt dat hij goed drinkt!!!!! want met diarree kan zon beestje uitdrogen, en inderdaad even de DA dr bij. Want anders komt er misschien wel geen veulen volgend jaar. Het is in ieder geval niet normaal. Veel sterkte ermee, en houdt ons maar op de hoogte!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:12

Je zei misschien weet iemand het hier op bokt wel , ik denk alleen niet dat dit het geval zal zijn. Diarree en sloomheid, kunnen overal tekenen van zijn. Veel succes met je paardje!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 13:32

okj bedankt ik zal he twel zeggen dat de da is geweest

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:55

Hollybolly schreef:
zorgt dat hij goed drinkt!!!!! want met diarree kan zon beestje uitdrogen, en inderdaad even de DA dr bij. Want anders komt er misschien wel geen veulen volgend jaar. Het is in ieder geval niet normaal. Veel sterkte ermee, en houdt ons maar op de hoogte!

ja maar hoe kun je zorgen dat hij gaat drinken dan? ik heb geen idee of ze veel drinkt.. zie dr iig als ik er ben nooit drinken.

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:59

Loopt de pony buiten nog? Kan ook wel door zandeten komen. Heeft een van mijn paarden ook al eens gehad, diarree door zandeten.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:00

dat moet je dan toch in de gaten houden, geef hem bijvoorbeeld een emmer en controleer of die wat leger wordt, als die niet leger wordt moet je een cola fles nemen, wat water erin en achterin gooien. Maar als hij niet drinkt, moet zowiezo met spoed de DA erbij.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:08

hij staat in een wei met een inloop stal er staat ook nog een andere shetlander bij in.. maar in de wei stonden vroeger geiten en daar sit zo'n vijvertje en daar drinken ze altijd uit er staat ook wel een emmer waar ze uit kunne drinken met vers water maar tog drinken ze liever daar uit.. ze is ook niet erg dik voor een merrie die een veulen krijgt ik dat er niks ergs met haar is en haar veulen!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:09

Hollybolly schreef:
dat moet je dan toch in de gaten houden, geef hem bijvoorbeeld een emmer en controleer of die wat leger wordt, als die niet leger wordt moet je een cola fles nemen, wat water erin en achterin gooien. Maar als hij niet drinkt, moet zowiezo met spoed de DA erbij.

ja ze hebben dus een emmer.. maar die word niet leger.. maar er zit ook een vijver in het weiland en daar drinken ze vaak uit

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:26

zolang ze maar drinken is het goed, je weet niet of het wat met haar veulen is, ik wil je niet ongerust maken echt niet, maar stel dat het al dood is en er niet af komt, kunnen ze ook ziek van zijn, maar goed, ben geen DA dus kleine kans dat het dit is hoor. Alleen de DA kan het onderzoeken

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:03

ja.. oke, daar dachten de eigenaren misschien zelf ook al aan maar we/ik ben er nog niet weer geweest sinds maandag (me vriendin woensdag dus) maar dat komt omdat ik met school zit en het is vies weer

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:16

zou toch actie ondernemen, stel dat het zo is, ligt het om het stom te zeggen, gewoon te rotten in het lichaam natuurlijk. Hopen dat het niet zo is natuurijk!! veel sterkte ermee, en hopen dat het snel weer wat beter gaat.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:19

ja... we hopen dat we er morgen heen kunnen (als we tijd hebben) maar denk het niet.. maar er ligt ook sneeuw dus we kunnen verder niet zoveel bij de pony's doen.. (ze hebben geen binnenbak of iets waar je naar binnen met ze kunt rijden.. nouja wel een stal voor de pony's en meerdere schuren voor andere dingen maar anders word het zondag dat we erheen gaan

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:06

zou dan even bellen hoe het met haar gaat. je kan niet veel doen nee, weet er alles van. ik ga toch wel naar mijn paard, lekker poetsen, maseren en uitmesten.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:35

ja das waar.. maar kijk het is niet onze pony dus we hoeven ook niet elke dag te komen (kunnen we ook niet ivm school en andere vzpony's) maar hun verzorgen ze zelf ook gelukkig

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:01

was er net geweest.. de eigenaar zij dat ze de diaree hadden laten onderzoeken. Er kwam niks uit. Maar ze heeft ook erge last van vieze ogen. ik hoop dat iemand het weet...?

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:00

Het is moeilijk te controleren hoeveel je vzp drinkt omdat het uit die vijver is. Mocht je toch willen kijken hoeveel moet je eigenlijk even die vijver afzetten ofzo.
Je kan een paard trouwens meer laten drinken door een beetje zout in het water te doen. Dan gaan ze meer drinken omdat ze van het zout dorst krijgen. Zo blijven ze dus eigenlijk dorst houden. Dit doen ze ook weleens om zand uit het lichaam te "spoelen" .
Maar ik zou dit dan eerst overleggen met de eigenaren of de DA.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:18

wat vind de da er dan van?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:26

de da was geweest en ze was met haar diaree getest op samonela had ze niet.. de da is er later weer bij geweesten had gevoeld of het veulen er nog was ze voeldne wel wat maar wisten het niet zeker.. ze was ook erg mager en had een haak op de kiezen die wordt dus weggehaald maar nou hebben ze bloed afgenomen en gaan ze dat nog even onderzoeken..

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:37

hoelang is ze dan drachtig? vind het echt zielig voor jou en de pony. hopen dat ze de oorzaak achterhalen en dat het goed komt