"Stalbenen" door subli brok,alternatief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

"Stalbenen" door subli brok,alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:17

Sinds mijn paard op school staat heeft hij al last van vocht id benen, vooral achter.

Wanneer hij in vakanties thuis kwam was dit al na 1 dag weg. Hier stond hij namelijk op treurniet sportbrok inplaats van subli sportbrok.
Wanneer hij weer op school kwam precies hetzelfde verhaal als voorheen, nu staat hij op het stage adres waar ook subli word gevoerd, precies hetzelfde probleem.

Heeft iemand voor mij een goed alternatief qua brok of muesli (of iets in die zin) waar dus waarschijnlijk minder eiwitten in zitten, bij havens hebben ze dit las ik(iemand ervaring mee?).
Ik heb wel de mogelijkheid om haver te blijven voeren + kuilgras dus heb alleen een vervanging voor de brok nodig.

Hoe vaak ik hem ook id stapmolen zet dit maakt geen verschil.
Laatst bijgewerkt door ArcesStables op 18-11-05 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:21

Ik neem aan dat hij op school niet in de wei komt (hebben ze niet, toch?) en thuis wel?
Misschien dat je de brok die je thuis voert, ook op school/stage kunt voeren.
En wat krijgt hij thuis? Kuil of hooi? Want in kuil zitten ook veel eiwitten.

Ik vind het zo moeilijk om te zeggen of het komt door het ander merk voer of door te weinig beweging. Dat kan ik niet helemaal uit je bericht opmaken.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:23

thuis kreeg hij kuil en was er geen probleem op school hooi en toen wel en nu op stage ook kuil en ook problemen.

ja ik ben zelf niet zo super weg van treurniet en op zich ziet die er niet slecht uit en loopt die er geen stap verkeerd op maar die dikke benen blijven wel en dat kan niet goed zijn.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:27

Wat ik las van havens was dit:

HAVENS Derby-Compactbrok
Lichtverteerbare en eiwit-arme graan-sportbrok (biks) voor paarden in (top)sport (zéér laag eiwit-gehalte; uitsluitend uit granen en lijnzaadmeel). Energie-niveau = 13.0 MJ.
HAVENS Derby-Compact heeft een zeer luxe samenstelling, waaraan een speciale gistcultuur is toegevoegd. Het bevat o.a. veel granen, is lichtverteerbaar en ook qua vitaminering (Vit B, Vit E) zeer geconcentreerd. Daardoor worden spierstofwisseling en vertering gestimuleerd.

HAVENS Derby-Compactbrok zorgt voor een droger beenwerk (het zg. "beter opdrogen"). Spieren worden elastischer, waardoor het paard beter zal presteren.

Iemand hier ervaring mee?

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:28

mijn paard krijgt stalbenen van op stro staan en van niet buiten kunnen.
nu staat ie op zaagsel (allspan) en krijgt dagelijks weidegang.

ik voer de havens reform-kruiden-muesli, ben ik zeer over te spreken, ook weinig eiwitten, daarbij voer ik een beetje basis-sprtbrok van havens.

toevallig 2 weken geleden met mijn instructrice over gehad, die een dressuurstal bezit, en ook zij heeft alle paarden op dezelfde meusli van havens staan. ze was er erg tevreden over.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:31

hij staat nu wel op stro maar krijgt ook dagelijks weidegang.

Muesli zie ik wel zitten maar het moet wel genoeg aanvullend zijn samen met het kuil en de zwarte haver.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:32

Dus meer beweging geeft geen resultaat?

Utrolig

Re: "Stalbenen" door subli brok,alternatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:38

Kan ook volgens mij aan de suikers liggen en niet aan eiwit(die krijgen altijd op hun kop!)

Heb zelf jaren draversbrok en derby brok gevoerd. Geen problemen.
Voer nu Equiral stud! Prima brok voor een sportpaard. Zij glimt, heeft droge benen eed. Ook onze oude groninger heeft nu droge benen(stond eerst ook op subli!).

Voer ook kruidenmuesli van Havens, vinden ze lekker.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:38

totaal niet, het rare was ook dat als die dus id vakanties op pensionstal kwam en gewoon snachts op stal had gestaan en verder niks anders dan ander voer, hij de volgende ochtend er al bijna geen last meer van had

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:43

ik geef pavo condition extra en iets anders krijgen ze bij mij niet meer. zit ook weinig eiwitten in (heb een haflinger en kr. morgan/haflinger) die kruising is nog in de groei (is 2,5 jaar) en de haf word snel te dik. op deze brok doen ze het uitstekend en er zit genoeg vit. en mineralen in. ik heb een tijdje subli ponybrok voor sobere rassen gegeven met extra subli kruidenmuesli maar me paarden werden er enorm sloom van.
nu met de pavo is dat over en voor de rest krijgen ze hooi/ wortels en pulp iedere dag. de pulp wel met mate.
als je muesli wilt gaan voeren kan je het beste pianissimo voeren. dit is een compleet voer met weinig eiwitten en suikers. je hebt in weze geen aanvullend voer nodig zoals de haver. zo'n zak kost 9 euro voor 15 kilo.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:46

kan je niet eens proberen of je paard op zaagsel een ander effect zou hebben?? kan hoor, als ie stro eet bv

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:59

Is het vocht na 2 minuten stappen weg? Als de benen dik blijven: hou het dan even in de gaten. Er heerst nu nl. ook een virusje waarvan ze dikke benen hebben. Dit houdt dan een paar weken aan. Heb je trouwens al eens appelazijn bijgevoerd?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:02

bij deze houd het al een half jaar aan en van beweging gaat het niet weg

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:04

Dus hij heeft altijd dikke benen? Ben je anders (meer/zwaarder) gaan trainen sinds je op Deurne zit?? Want je zou ook kunnen denken aan overbelasting. Trekt het ook niet weg als je hem een week vakantie (weidegang) geeft?

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:12

ik had hem pas 2 weken voor deurne en had niet bepaald het idee dat die veel werk op school moest verrichten.

Het trekt alleen weg als ik de subli brok vervang.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:33

klopt helemaal!

de mijne kreeg vroeger ook subli brok en had vaak dikke benen, nu ik hem havens muesli voer heeft hij dat helemaal niet meer.

ik voer zelf de muesli zonder haver van Havens

Coberlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:51

wyona schreef:
ik geef pavo condition extra en iets anders krijgen ze bij mij niet meer.
nu met de pavo is dat over en voor de rest krijgen ze hooi/ wortels en pulp iedere dag. de pulp wel met mate.
.

de mijne krijgt net hetzelfde
Pavo condition Extra, bietenpulp en wortelen. natuurlijk twee keer een grote berg hooi ook.

Mijn paard staat sinds een tijdje ook met stalbenen. Ik vermoed niet dat het van het voer is, want die Pavo kreeg hij vroeger ook al. Heb aan mijn docente dierenvoeding gevraagd of het van de pulp kon zijn, maar dat kon niet, ook niet van de wortelen. De enige die ze evt kon aanwijzen als boosdoener was het hooi / voordroog mits dat vers was en veel eiwit bevat. Maar dan zou het na twee weken over moeten zijn. Dat is dus niet zo.
Hij komt nu wel veel minder op de weide dan normaal, en ik vermoed dat daar het probleem ligt. Maarja, met dit weer Ze blijven gewoon steken in de blubber. En het weer gaat er niet beter op worden.

Als je weet dat je paard het beter doet op een ander soort voer, zou ik toch proberen om op school ook dat te geven.
succes!
xxx

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:06

die van mij staan nooit op stal dus dat scheelt misschien. ik ben van mening dat een paard niet opgesloten moet staan in een stal. ze moeten kunnen bewegen en een uurtje per dag beweging vind ik te weinig. die van mij staan op een zandbak dag en nacht in de winter en hebben in de winter dekens op. ze zijn dus wel beschermd tegen kou wind en regen. vind dan dekens wel een vereiste.

Soul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:41

ik heb die muesli van havens met minder eiwitten ( en zonder havens ), maar ik ken de naam niet Het is een groene zak. Kan het zijn dat het iets van reform-kruidenmix is ?

wil wel eens op de zak kijken als ik thuis ben ( int weekend dus )

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:36

ik heb lang gerommeld met voer om dikke benen van mijn merie te voorkomen.Voer haar nu equi sanum muesli. dikke benen heft ze al drie jaar niet meer, haar vacht glanst en appelt (was vroeger ook niet). Dus probeer gewoon een ander voer.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:15

Goh onze merrie heeft ook dikke benen sinds ze op sportbrok staat. Hebben die van jullie het ook bij de muesli of bij de basisbrok?

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:54

@wyona

de merrie waar ik het over heb, wil niet buiten. zie topic gedragsprobleem in medisch. maar met equisanum houdt ik haar benen wel dun, wat ik met ander voor niet oor elkaar kreeg.

Pendrag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 15:52

Ik heb zelf ook zulke ervaringen met Subli. Ik vind het een hele slechte brok. Veel vervuiling.

Ik voer, na een aantal andere merken te hebben geprobeerd, nu Havens Muesli. Ook aan een paard dat gevoelig is voor stalbenen. En met de Havens geen enkel probleem. Ik heb ook goede ervaringen met de Natural Blends van Equiral. Alleen met hun structuurmix komt mijn paard (1.75m+ en nog in de groei) energie tekort.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:45

kan subli ook koliek veroorzaken? heeft iemand daar ervaring mee?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:05

de merrie waar ik het over had heeft toen ik subli eiwitarm voerde twee x koliek gehad en daarvoor eenmaal in Utercht gestaan. iom DA ben ik anders gaan voeren en is ze verplaatst. daarna geen last meer gehad. Maar er hoeft geen rechtstreeks verband met subli te zijn hoor.