Paard rugklachten... Wie heeft er ok 1 en wat doe je er aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Paard rugklachten... Wie heeft er ok 1 en wat doe je er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:37

Hoi

Wie heeft er ook een paard met gevoelige rug ? En wat doe je er aan ?

Spirit

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:27

Pff, rugklachten bij paarden is bij mij een dagelijks probleem geworden.
Mijn paard heeft al heel lang rugklachten. Anderhalf jaar terug ongeveer kwamen de eerste klachten. Ze was heel dwars met rijden en nageeflijkheid was er al helemaal niet bij. Met poetsen, opzadelen, dekens opdoen wat dan ook waar je bij dr rug kwam trok ze meteen haar rug weg. Ik heb toen een fysiotherapeute laten komen en die is ongeveer 2 maanden elke week gekomen en ik deed dan de rest van de dagen van de week masseren. Na 2 maanden ongeveer kon ik weer een beetje rijden en het ging steeds beter! Ik dacht dat de problemen voorbij waren dus ik zette de fysiotherapie stop. Een hele tijd ging het goed, maar na ongeveer een jaar ging ze door haar rug, dat is nu 4 maanden terug. Ze heeft weer 2.5 maand stilgestaan en werd weer opnieuw elke week behandeld door mn fysio. Alles begon dus weer van opnieuw. Nu ben ik 1.5 maand ofzo weer begonnen met rijden, maar het gaat nog steeds niet echt super. Ik vind mn fysiotherapeute Annet Smits geweldig, maar ze kan de problemen van jessie (mijn paard) alleen verbeteren maar niet verhelpen. Ik heb nu een afspraak gemaakt met Steffi van der Laarse een osteopate en ik hoop echt dat ik er dan eindelijk achter kom wat er precies fout zit bij Jessie.
Ik hoop dat het bij jouw paard allemaal wat minder erg is. Waar heeft hij/zij precies last van?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:33

Mijn paard is onder behandeling geweest bij Eric Laarakker zie: en kijk eens op de site van xxxx
Met de laatste heb ik (nog) geen ervaring, heb er zelf geen mening over.
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-11-05 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit anya: site namen verwijderd wegens spam

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:43

Ons paard heeft ook sinds een gecomlpliceerde bevalling last van haar rug. Er is een osteopaat bij geweest die mij heeft laten zien hoe ik met haar oefingen kan doen. Om de rugspieren los en sterker te maken. verder longeer ik haar veel lang en laag zodat de rugspieren en buikspieren sterker worden. met rijden heeft ze altijd en gelpad op.verder wegstappen in verlichte zit en dan langzaam gaan zitten zodat de rug even kan wennen aan het gewicht. Vrijspringen is ook niet verkeeerd. je kan door ook heel mooi de rugspieren mee trainen. Niet als ze heel veel last hebben natuuurlijk. Als de mijne veel problemen had smeerde ik de rug in met Thermomassage van leovet. En als ik veel tijd had ddeedt ik er een kersenpitten kussen op leggen. Dit alles heeft veel geholpen en zie heeft nu nauwelijks last meer.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:30

Heb je al eens een goede zadelmaker naar je paard en zadel laten kijken?. 80% van de zadels liggen niet goed op de rug .

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:48

ik kan je mijn collega gisella bartels aanbevelen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-11-05 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: edit link verwijderd.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:48

nou wat je eraan doet dat verschilt natuurlijk per klacht.
Wat zijn de klachten van je paard? en wat zegt jou DA ervan?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:00

Ik heb goede ervaringen met de osteopaat

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:30

De Da is geweest ik moest maseren en veeel longeren met pesoa teugel. Dat doe ik nu dus elke dag. Ik longeer elke dag voor het rijden en heb 2 dagen in de week dat ik alleen maar goed longeer. Het gaat wel beter maar hij loopt vaak nog erg stijf zn stal uit. Zodra ik aan het werk ga is het wel over dat stijve. Maar het zit me gewoon nie lekker hoe die loopt. Zn rug spieren zater vast toen de da kwam dat is nu wel verholpen en het gaat al stuk beter. Maar blijf het idee hebben dat er iets nie lekker zit. Me zadel past goed zover ik weet heb een semi quater western zadel. Denk niet dat dat het probleem is. Voorwaards neer waards zijn we ok mee bezig en dat pakt hij heel goed op en achterhand er goed bij houden zodat ie extra me zn rug werkt.

Spirit

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:52

LuckySpirit schreef:
De Da is geweest ik moest maseren en veeel longeren met pesoa teugel. Dat doe ik nu dus elke dag. Ik longeer elke dag voor het rijden en heb 2 dagen in de week dat ik alleen maar goed longeer. Het gaat wel beter maar hij loopt vaak nog erg stijf zn stal uit. Zodra ik aan het werk ga is het wel over dat stijve. Maar het zit me gewoon nie lekker hoe die loopt. Zn rug spieren zater vast toen de da kwam dat is nu wel verholpen en het gaat al stuk beter. Maar blijf het idee hebben dat er iets nie lekker zit. Me zadel past goed zover ik weet heb een semi quater western zadel. Denk niet dat dat het probleem is. Voorwaards neer waards zijn we ok mee bezig en dat pakt hij heel goed op en achterhand er goed bij houden zodat ie extra me zn rug werkt.

Spirit

Misschien is een paardenmasseuse een idee.
En dan het liefst een die veel ervaring heeft met spierproblemen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:04

Misschien een idee. Voer eens Vitamine E bij. dat ondersteunt de spieren.

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 11:44

Wa die vitamine betreft heb ik gister van iemand gehoort dat dat goed kan zijn. Dus die krijgt ie voortaal !!!

Ik moet trouwens ok effe kijken wat ik vergoed krijg van me verzekering.

Paardenmaseur of osteopaat is michien wat maar moe ok effe rekening houden met de kosten.

Spirit

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:03

Ik zou röntgenfoto's laten maken.
Kan ook Kissing Spines zijn en dan kan je bij de ernstige vorm masseren zoveel je wilt, maar het helpt uiteindelijk niet.

Mijn advies, ga op zoek naar de oorzaak en doe niet aan symptoombestrijding..........

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 01:48

Als symptoombestrijding werkt hoeveel belang heb ik dan nog bij de oorzaak ? Ik moet gewoon zijn spieren sterker maken en houden dan is denk ik al een heel groot deel opgelost. blijkt dat toch niet genoeg te werken PAS dan vind ik het zin hebben te gaan investeren in onderzoek. Ik heb alles over voor me paardje !!! Maar denk wel na voor ik kosten ga maken.

Spirit

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 02:12

Symptoombestrijding werkt meestal maar tijdelijk. Stel: jou paard heeft een scheef bekken (wat veel voorkomt bij paarden) en daarom krijgt je paard last van zijn rug. Dan kan je masseren wat je wil, dat bekken komt niet recht. Heb je meteen de oorzaak, dan kan je daarop verder borduren.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:43

LuckySpirit schreef:
Als symptoombestrijding werkt hoeveel belang heb ik dan nog bij de oorzaak ? Ik moet gewoon zijn spieren sterker maken en houden dan is denk ik al een heel groot deel opgelost. blijkt dat toch niet genoeg te werken PAS dan vind ik het zin hebben te gaan investeren in onderzoek. Ik heb alles over voor me paardje !!! Maar denk wel na voor ik kosten ga maken.

Spirit

Je hebt je paard toch verzekerd ?
Foto's worden vergoed als je je paard ziektekostenverzekerd hebt.
Ik zit met hetzelfde probleem, heb ook aan symptoombestrijding gedaan, werd dus niet vergoed.
De onderzoeken in de kliniek wel voor 80%.

Ik weet nu ook dat bij mijn paard symptoombestrijding geen zin heeft.
Vandaar...........

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:17

LuckySpirit schreef:
Als symptoombestrijding werkt hoeveel belang heb ik dan nog bij de oorzaak ?

Als je het symptoom bestrijdt en niet de oorzaak zal het symptoom altijd weer terugkomen... Het lijkt me dus wel van belang ook de oorzaak weg te nemen. Kost op de korte termijn misschien wat meer geld, op lange termijn zeker niet. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou, ik kan niet in jouw portemonee kijken!

olafj

Re: Paard rugklachten... Wie heeft er ok 1 en wat doe je er

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:43

hoe oud is jouw paard?

Als je echt de oorzaak wil weten is er maar 1 mogelijkheid...scannen

Erg duur, maar dan weet je wel wat.

Ik ken een paard die al jaren vage klachten heeft gehad.
Nieuw zadel gekocht 4x laten opvullen.
Rug laten kraken.
Bij een masseur geweest.
honderdenkeren bij de VA geweest.
Eigenlijk altijd van het kastje naar de muur gestuurd en als een soort aansteller behandeld.
Zelfs voor eierstok onsteking behandeld.
Vorige week is zij onder de scan geweest........Kissing spines...met veel artrose vorming. Geen behandeling meer mogelijk omdat het paard al te lang er mee gelopen heeft en nu dus arthrose heeft.

Zij is vorige week naar het slachthuis gebracht 14 jaar oud

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:26

Vonnie84 schreef:
Symptoombestrijding werkt meestal maar tijdelijk. Stel: jou paard heeft een scheef bekken (wat veel voorkomt bij paarden) en daarom krijgt je paard last van zijn rug. Dan kan je masseren wat je wil, dat bekken komt niet recht. Heb je meteen de oorzaak, dan kan je daarop verder borduren.

Hey Vonnie,

Het paardje van een kennis van ons heeft waarschijnlijk ook een scheef bekken, als ik me niet vergis heeft zelfs Steffie vd laarse dat gezegd toen ze naar een ander paardje op die stal kwam kijken.
Heb jij er meer ervaring mee wat er aan te doen en wat zo ongeveer de kosten zijn? en misschien personen die dat doen? t liefst aan huis??? En of daar meer behandelingen voor nodig zijn, dat zullen ze waarschijnlijk pas kunnen beoordelen na een eerste behandeling he...

Groetjes,

Eliane

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:10

Ir111 schreef:
LuckySpirit schreef:
Als symptoombestrijding werkt hoeveel belang heb ik dan nog bij de oorzaak ?

Als je het symptoom bestrijdt en niet de oorzaak zal het symptoom altijd weer terugkomen... Het lijkt me dus wel van belang ook de oorzaak weg te nemen. Kost op de korte termijn misschien wat meer geld, op lange termijn zeker niet. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jou, ik kan niet in jouw portemonee kijken!

Het is wel het advies van een dierenarts waar ik nu mee bezig ben. Wat jij zegt zal vast in een aantal gevallen kloppen. Ik ga ok zeker verder zoeken als dit op de iets langere duur niet werkt !!! Maar om er meteen een hoop onderzoek te laten doen....... Lijkt me in dit geval niet meteen nodig.... Me portemonee is niet meteen het probleem als het nodig is ZORG ik er wel voor dat ik het kan betalen. Maar om bijvoorbaat al heel veel onderzoek te laten doen terwijl we nu in een stijgende lijn zitten wat beter worden betreft... Hij reageert steeds minder erop als ik me me hand over zn rug ga. EN aan zn gedrag te zien gaat het gewoon al stukken beter me hem. Ik denk dat GEDULD ook wel een goed woord is in dit geval.

Maar wat jij zegt kan zeker zo zijn in sommige gevallan !!!

Spirit

radnah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:16

Mijnes heeft ook rugklachten dus advies kan ik zeker gebruiken. Ik lees dus lekker mee om te kijken wat je er allemaal mee kan doen of aan laten doen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:22

ik liep al een tijdje te tobben met mijn paard, had al laten accupuncturen maar was nog steeds niet tevreden. Liet haar rug niet los waardoor ze met rijden steeds minder fijn ging lopen, galop werd een ramp en er kwam steeds meer verzet. Uiteindelijk Eric Laarakkers en Eva laten komen...conclusie was een scheef bekken waardoor ook haar hele rug vast was gaan zitten, ook het één en ander aan wervels zat scheef in de rug en hals, 2 behandelingen heeft ze gehad en ze loopt weer als een zonnetje. Ga haar nu zeker preventief 1x per jaar laten nakijken.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:17

ik had er gelukkig 1 is al meer dan een jaar weg!
ik heb een fysio ingeschakeld en een ander zadel gekocht
na 5 behandelingen was hij 'genezen'

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:53

Aan de teugel rijden, zodat ze over der rug gaat lopen. desnoods met martingaal of bijzet, als je dit nog niet doet.

DunjaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:55

horse_biitCh schreef:
Aan de teugel rijden, zodat ze over der rug gaat lopen. desnoods met martingaal of bijzet, als je dit nog niet doet.

tuurlijk................. je gaat ook echt op je paard rijden als er rugproblemen zijn...............