help, mijn paard is super allergisch voor iets!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vallie

help, mijn paard is super allergisch voor iets!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:32

Sinds een paar maanden heb ik een nieuw paard, een copie van zijn vader Gribaldi (uiterlijk dan).
Ik kocht hem zeer ondervoed, maar daardoorheen zag ik toch dat het een mooi paard was.Nu een paar maanden verder is hij super mooi, 150 kilo gegroeid en errrrrrg hengst(4 1/2 jaar).
Maaaaar hij heeft nu last van allergie, allemaal bulten over zijn lijf groot klein dik en ingedeukte, sommige gaan open en komt een spulletje uit. Heb al prednison van DA gehad, de bulten gingen weg, maar nu zijn ze er weer. We denken dat het door wasmiddel komt(had zijn deken lekker gewassen, maar niet met neutral dus). Heb laatst ook zijn staart met antiklit gedaan en nu zijn ze er weer. Heeft iemand ervaring met zo'n allergisch paard??HELP

ellepel

Re: help, mijn paard is super allergisch voor iets!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:13

die bulten dat noem je netelroos.

het kan veel oorzaken hebben, vaak verandering van voer, een allergie voor bodembedekking( dan zie je het vaak onder de buik)
maar ook shampo's, smeersels en allerlei andere dingen kunnen een oorzaak hebben.

begin eerst es met alle smeerseltjes weg te laten.
geen antiklit, geen wasmiddel in je deken gebruiken( gewoon zonder waspoeder wassen dus) en niks geen dingen gaan gebruiken.

netelroos kan wel tot 6 weken op het lichaam zitten blijven, t is echt uitvinden waar jouw dier allergisch op reageerd.
verder je voeding wel hetzelfde gaan houden, geen ander voer gaan halen gewoon dit blijven voeren.

ook even goed opletten of je paard het niet te warm heeft onder de deken, bij sommige dieren reageren hier namelijk op, dan zijn ze te warm onder de deken gaan dan zweten en krijgen daar dan de netelroos van..

succes!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:13

Mijn paard heeft er ook last van maar die heeft het door een hele simpele reden WORTELS..
Misschien is dit bij ook of juist niet maar het zou kunnen...

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:18

bEDANKT voor jullie reactie, ik heb hem inderdaad zonder dek nu staan en ben weer alles gaan doen zoals ik hem kreeg, we waren idd overgestapt van stro naar vlas b.v. heb nu weer stro en idd geen smeersels e.d. geen snoep, appel wortels. Nu maar hopen dat het help. Nu weet ik wel dat het dus niet van de ene op de andere dag verdwijnt. Is een bloed test nog handig??

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:19

vallie schreef:
bEDANKT voor jullie reactie, ik heb hem inderdaad zonder dek nu staan en ben weer alles gaan doen zoals ik hem kreeg, we waren idd overgestapt van stro naar vlas b.v. heb nu weer stro en idd geen smeersels e.d. geen snoep, appel wortels. Nu maar hopen dat het help. Nu weet ik wel dat het dus niet van de ene op de andere dag verdwijnt. Is een bloed test nog handig??

dan moeten ze hem voor zoveel dingen testen..
ik zou het eerst afwachten.
die van mij zit ook onder de bulten en we denken dat het van wortels is nu ik geen wortels meer geef is het al minder geworden maar dan praat ik wel over een week of 3 a 4 al hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:21

edit : twee dezelfde antwoorden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-05 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:21

ellepel schreef:
die bulten dat noem je netelroos.

het kan veel oorzaken hebben, vaak verandering van voer, een allergie voor bodembedekking( dan zie je het vaak onder de buik)
maar ook shampo's, smeersels en allerlei andere dingen kunnen een oorzaak hebben.

begin eerst es met alle smeerseltjes weg te laten.
geen antiklit, geen wasmiddel in je deken gebruiken( gewoon zonder waspoeder wassen dus) en niks geen dingen gaan gebruiken.

netelroos kan wel tot 6 weken op het lichaam zitten blijven, t is echt uitvinden waar jouw dier allergisch op reageerd.
verder je voeding wel hetzelfde gaan houden, geen ander voer gaan halen gewoon dit blijven voeren.

ook even goed opletten of je paard het niet te warm heeft onder de deken, bij sommige dieren reageren hier namelijk op, dan zijn ze te warm onder de deken gaan dan zweten en krijgen daar dan de netelroos van..

succes!

Nee doe nou niet.. dit plaats je bij elk topic van een paard dat bulten heeft.. het is geen netelroos!!

TS, pb me maar even, ik heb hetzelfde!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 07:45

netelroos is toch een verzamelnaam voor een allergische aandoening?
die bulten en wat ze beschrijft lijkt er precies op...
dus ja dan zeg ik dat t netelroos is

en ik plaats het alleen zo als ik denk dat het er op lijkt hoor.eiwitbultjes zijn dit niet, dus zet ik het er ook niet neer..
lijkt me echt een allergische reactie als ik het zo lees.

als het dier al een tijd onder dek stond zou ik dit trouwens wel zo laten,het paard is er denk ik dan al aan gewent en om dan nu zonder te zetten, zou ik dus niet doen

Wafel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:41

EIwit bulten ?

Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:48

LuckySpirit schreef:
EIwit bulten ?

Het paard van een vriendin van mij reageert heel heftig op het kuil dat er bij ons gevoerd wordt. In dit kuil zit redelijk veel eiwitten waar hij allergisch voor is. Die (eiwit) bultjes zijn niet groot maar het zijn er wel veel en zitten overal.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:50

Ik zou een huid/vacht test laten doen. Mijn paard had een tijdje terug een huidbacterie en stond ook onder de bultjes. Na een kuur van een week was ze er van af. Bij een huid/vachttest kunnen ze tevens kijken of er misschien een vorm van schimmel is. Een bloedtest kan nooit kwaad om te kijken of er een virus in het spel is, maar om te testen of het om een allergie gaat wordt denk ik vrij prijzig. Dan moeten ze enorm veel gaan testen en de kans dat je wat vind is klein. Mocht het een bacterie of schimmel zijn, wel goed je borstels ed ontsmetten, anders loop je kans dat het weer net zo vrolijk terug komt.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:08

Een bloedtest lijkt me in dit geval niet echt van toepassing de kans dat daar wat uitkomt is heel klein.
Het kan heel veel verschillende oorzaken hebben natuurlijk maar wat inderdaad belangrijk is is om alles wat je de laatste tijd veranderd hebt goed te bekijken. Ook stress in wat voor vorm dan ook kan de oorzaak zijn.
Mocht dit alles niet helpen dan zou ik contact opnemen met een holistisch dierenarts. De reguliere dierenarts stopt er namelijk alleen maar prednison in en dat helpt gewoon na een tijdje niet meer.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:19

maverick heeft precies hetzelfde gehad.
Staat jou paard op stro?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:24

Mijn paard is ook flink allergisch voor van alles. Ze staat op zaagsel, eet lucerne want ze verdraagt echt geen stro of hooi. Ook geen kuilgras of geweekt hooi. Hier gaat ze ontzettend van hoesten en krijgt het heel erg benauwd, en in de zomer heeft ze ook flink last van hooikoorts. Ik heb afgelopen jaar ook gemerkt dat ze allergisch is voor het wasmiddel van het bedrijf waar ik de dekens laat wassen, of van het middel dat ze gebruiken om het weer waterdicht te maken. Ik was nu zelf mijn dekens en gebruik een beetje azijn als wasverzachter, dit gaat tot nu toe goed. Verder staat ze in een buitenstal, heeft ze genoeg beweging en staat iedere dag lekker in de paddock. Ik heb gemerkt dat ze minder last heeft als ze goed in haar vel zit, figuurlijk dan. Ze kan dan gewoon wat meer hebben. Succes ermee

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:03

Tolstoi heeft ook Netelroos gehad, maar de bulten gingen niet open.

het waren eerst kleine bultjes als in muggebulten, die later schijven werd en dan als een soort waterkring in het midden indeukten en de cirkel eromheen groter werd.

Bij dat laatste stadium werden de kringen wel groter, maar de bulten ook steeds vager om uiteindelijk weg te vervagen.

Tol heeft hiervoor 1 x een spuit gehad, maar het is heel slecht voor zijn nieren.

Hij krijgt het zo'n 2 tot 3 x per jaar en waar hij het van krijgt weten we nog steeds niet. We doen er niets tegen, want uiteindelijk gaat het vanzelf weg en hij lijkt er zelf helemaal geen last van te hebben. Het ziet er alleen niet uit en ik rijd hem dan ook niet, want dat zadel ligt dan bovenop die schijven en dat vind ik geen fijn idee.

Nu hebben we onlangs van een natuurlijke corticosteroide gehoord, namelijk Ribes Nigrum (Zwarte bes) die je als homeopatische druppeltjes kunt krijgen bij je drogist/apotheek.

Dit gaan wij de komende keer eens gebruiken en zien og het werkt.

Het is heel moeilijk om er achter te komen waar je paard allergisch voor is: het kan een bloemetje zijn in het hooi/stro/gras, maar ook iets in het voer wat er een keer tijdens een seizoen in is gekomen.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:48

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Tyrza ik heb de foto's van Toldtoi gezien en het ziet er idd hetzelfde uit. Heb via Erik Laarakker ook een homeopatisch middel opgekregen, Drainage complex plus Omaga 3/6/9/ olie,om alles te zuiveren maar ik zal jouw middel ook eens navragen. Ga a.s donderdag naar de kliniek(hij wordt gecasrteerd,snik) en laat hun daar ook nog eens kijken.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:07

wij hebben een paard gehad, maar die had niet veel bulten , maar dat was ringworm,
misschien toch weer een optie,
succes,
lainnes

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:48

Laatst bijgewerkt door Tyrza op 20-11-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Malibu_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:52

netelroos valt wel mee maar het ene paard is allergischer dan het andere maar meestal valt het wel mee

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:15

Tyrza schreef:
Hier heb je een aantal foto's van Tol zijn netelroos (niet schrikken ) http://www.mijnalbum.nl/Album=R8PHFNGY

maverick had pecies hetzelfde, maar die werd ook nog kaal en die bulten gingen open.
Maverick werkte alleen prednision.
We wisten niet waar het aan lag.toen hebben we het srto laten analyseren, en wat bleek:Het srto dat wij toen hadden(uitfrankrijk)
was besproeid met een antipecticiede middel De regelgeving daar en hier verschilt nog al.Daar had de meine het van.We zijn toen overgestap naar een andere leverancier, die stro uit de biesbos had en toen was het over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:41

Hmm.. ons stro komt volgens mij van eigen land, van de zomer had hij het overal, nu hij onder dek staat is het alleen beperkt tot zijn hals, benen, hoofd en buik, erg opvallend dat ik het nu de laatste tijd zo vaak hoor, in de buurt bij ons staat er nog eentje met precies dezelfde klachten. Bob heeft dezelfde bulten als Tolstoi, ook bij Bob jeuken ze, en zit dus aan de prednison, omdat hij zichzelf opgescheurd had.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:11

Tol had er (gelukkig) helemaal geen last van.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:52

Ik heb zelf een paardje gehad die allergisch was voor alles wat niet van natuurlijk materiaal gemaakt was. Dus borstels, peesbeschermers, gevoerde neusriem, halster enz.
Ik heb toen van de dierenarts een middel gekregen dat ook gebruikt wordt voor kinderen met allergie om ze te helpen eroverheen te groeien en dat heeft super gewerkt.
Misschien eens met je dierenarts overleggen of hij zoiets weet.

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:44

Vandaag is mijn paard naar de kliniek gebracht voor zijn castratie, en gaan zij meteen de bultjes bekijken, ik ben benieuw wat er uit komt, het lijkt wel door de drainage complex (homeopatisch middel)wat minder erg te worden.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:49

Oja, Tyrza in dit homeopatische middel zit dus inderdaad ook ribus nigrum!