spierbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan

spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:56

Nadat ik gister terug kwam van een lange vlucht, na een heerlijke vakantie, wachtte me een minder leuke verassing.

Tijdens m'n vakantie was mijn merrie dagelijks bereden en gelongeerd en uitstekend verzorgd.
Toen ik haar van stal haalde stond ze met wat opgetrokken flanken en waren de spieren in haar achterhand nogal hard. Ik dacht dat ze misschien wat stijf was. Later bleek dat ze die ochtend nogal had lopen rennen en bokken in de paddock.
Toen ik opstapte was ze wat rennerig, dus na een paar rondjes stappen, ging ik draven omdat ik dacht dat ze wat fris was. Haar rug voelde nogal gespannen, maar ze liep wel meteen laag en rond. Plotseling begon ze erg traag te lopen. Ik vertrouwde het niet, stapte af en wilde kijken aan de longe of ze kreupel liep. Ze liep erg te hijgen Ze wilde niet meer in draf. Toen ik aan de hand wilde gaan stappen, wilde ze helemaal niet meer lopen. Stapje voor stapje naar haar box gebracht en een deken op gedaan. Omdat ik nog nooit eerder met zoiets te maken had gehad, herkende ik niet meteen de symptomen.
Dierenarts gebeld en die dacht meteen aan spierbevangenheid. Omdat het minimaal 6 uur schijnt te duren voordat je de juiste bloedwaarde kan meten had het geen zin dat hij direct zou komen. Ik kon bij de kliniek pijnstillers ophalen (Metacam) en vanmorgen is er bloed geprikt.

Nu is het dus afwachten op de uitslag.

Het vreemde is, dat er absoluut geen aanleiding lijkt te zijn voor een spierbevangenheid. Mijn merrie heeft dagelijks gewerkt (naast paddock / stapmolen) er is geen verandering in het voer geweest, ze krijgt vrij weinig krachtvoer, is niet ineens stil gezet of heeft ineens een hele grote inspanning moeten leveren. Waar het dus vandaan komt is een raadsel.

Wie heeft er ervaring met spierbevangen paarden?
Ik heb wat informatie in boeken en op internet opgezocht. Overal staat dat de aanleiding teveel eiwit rijk voer is, in verhouding tot de teverrichten arbeid. Zijn er nog andere oorzaken bekend?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:23

Mijn paard heeft het ook gehad, ook geen verandering van voer (krijgt gewoon basisbrok, gras in weiland en hooi) en nooit wat gehad, maar bleek dat zijn nieren en lever al even niet functioneerden zoals het moest. Mijn paard liet ook niets zien en was ook niet dof in de haren (vaak zie je het daar ook aan) maar ik was aan rijden en reed middendraf en bij terugkomst, reageerd hij niet goed dus ik pak hem iets verder door en was net of hij zich verstapte en katskreupel. DA erbij maar die dacht dat hij zich verzwikt had en moest op rust, het werd erger en erger, mijn paard kon op gegeven moment zowat de stal niet in of uit. Ik ben daarna naar Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl terecht gekomen, door middels van haar behandeling en medicijnen is mijn paard na paar maanden weer bovenop gekomen.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:29

overbelasting kan ook zorgen voor spierbevangenheid.
Mijn fjord is begin dit jaar spierbevangen geraakt door (raar doen met rijden) oevrbelasting en daarna een vrieskou (niet verwacht meer in mei) er over heen.
Maar dat zijn ze er al wel gevoe;lig voor geweest en dan kunnen dit soort dingen juist triggeren.

remedie: pijstillers en een week op rust en de spieren goed warm houden(dek op)
daarna weer riustig aan beginnen met stappen (15 min)en afhankelijk van hoe het gaat dat uitbouwen. Ik kan je mijn schema opsturen als je dat wil. Ik heb alles in een dagboek bijgehouden zodat ik het weet voor een volgende keer.

succes.

Zoek maar eens hier met de zoekfunktie dan vindt je veel.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:53

Dat is niet leuk thuis komen, ik kan je niet helpen met tips ik wens jullie alleen heel veel beterschap en hoop dat het niet te lang gaat duren voor die weer de oude is.

Liefs Diana

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:05

Bedankt Bets, Mjet en Diana!

Ik ben bang dat de nieren niet helemaal in orde zijn. Ik kon nergens iets vinden in hoeverre nierproblemen kunnen leiden tot spierbevangenheid, maar het lijkt me erg logisch dat het een met het ander te maken heeft. Misschien zou dat ook iets van haar onregelmatige hengstigheid kunnen verklaren. (ze is laatst gescaned en dat zag er allemaal prima uit.)

Bets, ik ga zo eens even op de site kijken van Marike Boinck.

Mjet, als het niet teveel moeite is om het schema te PB-en, heel graag!

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:12

Als er iets met de nieren is komt dat uit het bloed onderzoek toch?

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 18:16

Ik heb net de uitslag van het bloedonderzoek gekregen en daar ben ik vreselijk van geschrokken. Bepaalde bloedwaarden zijn extreem hoog. Sydney moet 3 weken absolute stalrust en medicijnen. Daarna opnieuw bloedprikken en daarna zal pas blijken of ze uberhaupt nog geschikt is als sportpaard.
Ik begrijp er helemaal niets van. In hoeverre haar nieren goed functioneren en of dat er iets mee te maken heeft, is me nog niet duidelijk. Moet zo medicijnen op gaan halen en dan weet ik hopelijk iets meer. Als ik tenminste iets kan onthouden, want ben redelijk over de zeik.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:38

Er is zeker een relatie tussen spierbevangenheid en slecht werkende nieren. Beide kan ook weer in relatie staan met een vast zittende rug. Oorzaak of gevolg.
Ik zie dat je in Almere woont. Daar woont ook Miranda Wilschut, die is fysiotherapeut en osteopaat voor paarden. Zij zal je zeker kunnen helpen met je paard, anders gaat het van kwaad tot erger worden ben ik bang.
Als je haar nr. of e-mailadres wil, moet je me maar een pb-tje sturen

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:30

Het kwaad is al geschied. Fysiotherapie of andere therapie is pas een verder stadium. Eerst kijken hoe erg de schade is.

De bloedwaarden waren schikbarend. Met name de CK waarde, normaal gesproken moet die onder de 200 liggen, bij mijn paard is dat momenteel 5400 ! Pas na drie weken absolute rust kan er gekeken worden hoe erg de schade is en wat het verdere behandel plan wordt.
Momenteel is het alleen maar rust en een heel arsenaal aan medicijnen.

Miranda Wilschut ken ik wel, zij heeft mijn paard een paar jaar geleden onder handen gehad. Toen deed zij alleen fysiotherapie.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:17

Weet je zeker dat je paard echt elke dag gewerkt is, zoals ze gewend is?
Ik vind het wel vaag dat dit gebeurt als je net van vakantie terug bent, maar ja gedane zaken nemen geen keer. Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:20

Suzan schreef:
Het kwaad is al geschied. Fysiotherapie of andere therapie is pas een verder stadium. Eerst kijken hoe erg de schade is.

De bloedwaarden waren schikbarend. Met name de CK waarde, normaal gesproken moet die onder de 200 liggen, bij mijn paard is dat momenteel 5400 ! Pas na drie weken absolute rust kan er gekeken worden hoe erg de schade is en wat het verdere behandel plan wordt.
Momenteel is het alleen maar rust en een heel arsenaal aan medicijnen.

Miranda Wilschut ken ik wel, zij heeft mijn paard een paar jaar geleden onder handen gehad. Toen deed zij alleen fysiotherapie.

Hebben die waardes met de lever te maken?

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:11

He suzan wat naar zeg!ik zal heel hard duimen dat de schade beperkt blijft.
Schrijf alle vragen op die je wil stellen dan kun je ze oplezen als je het even niet meer weet.
Dat heb ik ook een keer bij mable gedaan. Maak ook aantekeningen van het antwoord op je vragen dan kan je het thuis op je in laten werken.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:30

Tyrza schreef:
Hebben die waardes met de lever te maken?

[/quote]

Er worden een 3 tal waardes gemeten bij een bloed onderzoek voor spierbevangenheid.
De CK waarde die bij mijn paard zo extreem hoog is (27 keer de normale waarde), is de enzymen waarde in het bloed. Ik heb de gegevens even niet bij de hand, maar een van de andere waardes heeft met de lever te maken. Ook die waarde ligt veel te hoog.

Ik heb echt het idee dat het iets is wat zich al langere tijd in het lichaam heeft opgestapeld, maar wat niet als zodanig herkenbaar was. 3 weken geleden had ik namelijk mijn merrie laten nakijken omdat ze achter wat typisch liep. Niet kreupel, maar moeite met ondertreden. Ze was toen al een tijdje wat stug met rijden. Ook had ze wat problemen met hengstigheid. Ik zit me nu af te vragen in hoeverre het een en het ander met elkaar te maken heeft.
De normale aanleidingen, teveel eiwit rijk voer, onregelmatig beweging e.d. zijn in dit geval niet aan de orde geweest. Ik blijf er maar over piekeren hoe ze nou ineens zo ernstig spierbevangen kan zijn....

Hoewel mijn merrie vrij fris en vrolijk uit haar ogen kijkt, ben ik vandaag wel weer geschrokken van de extreme spierspanning, die nog helemaal niet lijkt af te nemen. Haar flanken zin enorm opgetrokken, en de spieren in haar achterhand lijken wel door haar huid heen te willen komen. Maar ook de spieren in haar hals zijn heel erg gespannen. Ik heb geen idee of het "normaal" is in zo'n geval dat die spanning zo lang aanhoud.
Het is ook frustrerend dat je zo weinig kan doen voor zo'n paard. Ze moet absolute rust hebben. Het enige dat ik nu kan doen is zorgen dat ze haar medicijnen binnen krijgt (wat een hele klus is, want ze wil niets van die rare korrels en poeders weten) en dat ze warm blijft.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:00

Kun je de medicijnen niet oplossen in water en dan met een plastic spuit oraal toedienen. Misschien een domme vraag maar heeft VA geen pijnstillende en ontstekingsremmende middelen gegeven?

Ik zal de belangrijste citaten uit IDS nr 22 zo even plaatsen voor je

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:01

in het artikel wordt ondermeer gezegd:
Spierbevangenheid komt meestal voor op en dag na rust of heel lichte arbeid, vandaar ook de term maandagziekte; vroeger was meestal zondag de rustdag en op maandag kwamen dan de klachten. Spierbevangenheid uit zich dan door een plotselinge verkramping van de spieren kort (10-30 minuten) nadat het paard aan het werk is gezet. Het paard gat plotseling zweten en kan de achterbenen nauwelijks naar voren bewegen. Eenmaal op stal verergert het beeld.
................................

een spierbevangen paard is echt een SPOEDgeval. Het paard dient absolute rust te krijgen. In eerste instantie is totale rust, waarbij pijnstilling en ontstekingsremmende middelen de verschijnselen kunnen verminderen, vereist. Het paard dient ook een infuus te krijgen om de afvalstoffen van de spieren , die slecht zijn voor de nieren en de hartspier, zo snel mogelijk af te voeren. Dit infuus mag er pas af wanneer de urine weer de normale gele kleur heeft. Daarna dient het paard voor langere tijd alleen maar gestapt te worden. of het hier gaat om dagen of weken hangt af van het advies van DA, die aan de hand van bloedonderzoek - waarbij de activiteit van de spierenzymen worden bepaald- kan zien in hoeverre het paard hersteld is.

Dit zijn enkele passages uit het artikel, waarvan ik denk dat ze op dit moment de meest nuttige info voor TS bevatten. Het artikel is met medewerking van Dr Inge Wijnberg van Fac. Diergeneeskunde, hoofdafdeling Gezondheidszorg Paard tot stand gekomen.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 22:24

tienus63 schreef:
Kun je de medicijnen niet oplossen in water en dan met een plastic spuit oraal toedienen. Misschien een domme vraag maar heeft VA geen pijnstillende en ontstekingsremmende middelen gegeven?

Sydney krijgt momenteel Metacam, pijnstillend en ontstekingsremmend, een lichte dosis Sedasan om de bloedvaten wat te verwijden, vitamine E en selenium en nog een ander middel, waar de naam me even van ontschoten is, ter bevordering van spierherstel.
Dat middel is in de vorm van korreltjes, die wat lastig op te lossen zijn in water. uiteindelijk ging het er wel in met een paar broodjes met stroop.

Bedankt voor de quotes uit het artikel.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:46

Heel stom van mijn ik ken metacam wel, heftig spul. Ik ben er ook niet helemaal met mijn gedachten bij je weet inmiddels waarom.

Zo te lezen wordt al het mogelijke gedaan wat op dit moment zinvol is. We moeten leren af te wachten in dit soort gevallen. Je wilt de vooruitgang er wel inkijken. Sterkte nogmaals, en probeer zelf wat te rusten, je doet al het mogelijke al.

AnneOmie

Re: spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:39

Mijn paard is op dit moment aan het herstellen en was 2,5 week geleden voor de 2e keer in 2,5 jaar spierbevangen.

Hier is de link naar mijn toppic waar ook nog wel handige tips instaan. Ik gaf Omar zijn medicijnen in een beetje appelmoes en dat vindt hij heerlijk. De metacam spoot ik daar ook in en de vitamine E en selenium. Misschien dat je merrie dat ook lust?

viewtopic.php?f=3&t=487483

Ik heb van de DA Neutradex gekregen wat erg goed spul schijnt te zijn en het zorgt voor afvoer van de giftige afvalstoffen. Omar had 10 dagen boxrust gekregen en heeft toen naast metacam ook tranquigel gekregen om hem rustig te houden. Ik ben nu het stappen aan het opbouwen maar Omar is nog steeds niet helemaal genezen.

Spierbevangen kan verschillende oorzaken hebben en is meestal een combinatie, het kan bijvoorbeeld komen doordat een paard niet goed in- en uitgestapt wordt. Spieren goed warm houden met een uitrijdeken of zweetdeken tijdens het in- en uitstappen. Regelmaat in de training. Bij Omar is het waarschijnlijk ontstaan doordat hij opeens van volle training naar rust moest, nadat hij was gevallen en een beetje onregelmatig liep. Ik ben helemaal vergeten hem terug te zetten in het voer en hij kreeg dus hetzelfde voer nu hij niets deed als toen hij in volle training stond.

Ik zal nog even op zoek gaan naar wat info voor je waar ik zelf veel aan had. Je kunt ook kijken om je voeding wat aan te passsen voor je paard. Ik neem aan dat ze nu absoluut niets mag eten behalve hooi? Veel water drinken is erg belangrijk! De waarden van mijn paard staan in mijn toppic en ook de waarden zoals ze normaal gesproken horen te zijn.

Ik wens je heel veel sterkte en niet wanhopen! Het belangrijkste is dat ze nu beter wordt en dat je het moet zien te voorkomen in de toekomst en probeer je te verdiepen in de ziekte.

Citaat:
Acute spierbevangenheid: Maandagziekte. Het ontstaat nadat een dier 1 vrije dag heeft gehad maar wel zijn normale aantal voer heeft gekregen. Deze energie raken ze niet kwijt en kan kristalvorming op de spieren veroorzaken, waardoor deze verzuren.
Elektolytentekorten door het dieet kunnen eveneens een oorzaak zijn. Elektrolyten zijn onmisbaar voor het functioneren van spieren.

Chronische spierbevangenheid: dit kan je opsplitsen in 2 subtypen
Rer ( Recurrent Exertional Rhabdomyolosis ), dit is erfelijk en komt voor bij engels volbloeden en arabisch volbloeden. 5% van de volbloeden heeft dit, en is voornamelijk bij merries zichtbaar. Het lijkt erop dat naast een granenrijk dieet, ook opwinding en zenuwen deze vorm oproepen.

PSSM ( Polysaccharide Storage Myopathy ), is ook erfelijk. Deze vorm ontstaat door een extreme opslag van koolhydraten in de spiervezels.
Dit komt bij veel quarter horses, warmbloeden en volbloeden voor.
Rust roept het op doordat dan veel koolhydraten in de spieren kunnen worden opgeslagen. ( zie ook acute vorm ).

Voeradvies: bij RER: Zetmeelniveau laag houden. Geef weinig granen i.v.m het vrijkomen van zetmeel en suikers. Geef wel vezelrijkvoer met een hoog oliegehalte. Vermijd opwinding en stress.

Voeradvies: bij PSSM: Voorkom opslag van koolhydraten door korte rustperiodes te geven en geef een vezelrijk dieet. Dieren die werken mogen een dieet met een hoog vezelgehalte met olie, en dus een laag zetmeel en suiker gehalte. Pas op met gras, dat is nl rijk aan suikers.

Acute spierbevangenheid kan je voorkomen door goed het eten in de gaten te houden. Dus bij rust voer terugschroeven!.

Nog enkele tips:
A) Houd het ruwvoergehalte t.o.z van de inspanningen zo hoog mogelijk.
B) Gebruik voer dat gebasseerd is op vezels en olie met een laag zetmeel gehalte.
C) Beperk de opname van granen, want deze hebben een hoog zetmeel gehalte en bevatten weinig mineralen en vitaminen.
D) Vergroot eerst het hoeveelheid werk voordat je meer voer geeft, zo verklein je de opslag van koolhydraten. Dus eerst weer opbouwen en daar het voer aan aanpassen.
E ) Beperk het krachtvoer tot 50% minder van het normale dieet, tijdens rustdagen.
F ) zorg voor een goede warming up en cooling down, en houd de spieren warm op stal.
G ) Haal het paard zo vaak mogelijk uit stal.

Vaak wordt er bij een paard wat spierbevangen is Vitamine E met Selenium gegeven.
Let op bij selenium, aan krachtvoer wordt dit vaak toegevoegt.
Paarden hebben behoeften aan 0,15mg selenium per kilo voer.
Selenium is een sporenelement die bij een lage overdosering van 10 keer schadelijk is.
Vergiftigings veschijnselen zijn: uitvallen van manen en staarthaar, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
Dus als je paard gezond is, en je voert normaal hoef je dit niet als preventie te bij te geven. Als hij spierbevangen is, is het heel goed voor het herstel van de spieren.

Het opbouwen met een paard wat spierbevangen is geweest, moet geleidelijk aan gebeuren. Stel een schema op met je veearts.

Om aan te tonen dat een paard spierbevangen is moet je bloed laten prikken, en ook om te kijken of het over is. Tevens worden dan de nieren e.d gecontroleerd om te kijken of er verdere beschadigingen zijn.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:54

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 07:37

Mijn pony heeft ( 16 jaar geleden ) het ook gehad alleen 3 keer in 3 maanden tijd en helaas had ze voortaan zoveel pijn dat we haar hebben moeten in laten slapen, die werkte ook elke dag en geen verandering van het voer.
En we zijn nooit te weten gekomen waardoor ze het heeft gekregen.
In ieder geval heel veel succes en beterschapen verwen je merrie maar lekker.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:58

Geen dank voor het artikel, ik ben blij dat ik je op deze manier een beetje heb kunnen helpen. Het was geen enkele moeite, ik was ook blij dat ik tips kreeg van anderen toen de mijne ziek was/(is).

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 22:31

Bedankt voor de links anneomie. Ik heb ook even jou topic doorgelezen. Het vervelende is dat ik geen idee heb waardoor het bij mijn merrie is gekomen, dus weet ik ook niet hoe ik het zou kunnen voorkomen. Aan het voer / beweging / warming up en cooling down bi het rijden kan het niet liggen.
Eerst maar zorgen dat ze beter wordt en hopen dat ze helemaal herstelt.

Radoszin, wat er met jou pony destijds is gebeurd is vreselijk. Heel frustrerend als e niet weet waar het vandaan komt en dat het steeds terug komt, zo erg dat je pony niet meer pijn vrij kan leven. Dat is ook wel mijn schrikbeeld. Ik weet dat dat risico er bij extreme gevallen aanwezig is. En bij mijn paard logen de bloedwaardes er ook niet bepaald om.

Helaas neemt de spierspanning bij mijn merrie nog nauwelijks af. Ik vraag me echt af wanneer die spierspanning wat normaler gaat worden.

En Tienus, ik hoop dat jou paard snel opknapt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:26

Arme Sydney

Suus, ik heb je een pb-tje gestuurd

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:34

Ik denk dat je het toch gauw wel een weekje moet geven voor de spierspanning een beetje weg is. Blijf haar in de toekomst ook vitamine E en selenium voeren en probeer je training gelijk te houden om spierpijn te voorkomen. Door de spierpijn kan ze snel gaan verzuren.

Mijn paard had ook hoge waarden hoor in het bloed en dat is nu al behoorlijk gezakt. Neem de tijd om de waarden helemaal te laten zakken en ga niet te snel met haar aan de slag, heel rustig opbouwen straks en je moet haar heel goed in de gaten gaan houden in de toekomst. Wel vervelend is dat je niet precies weet hoe het nou komt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:44

Spierbevangenheid is de ziekte die tevoorschijn komt wanneer je je paard veel krachtvoer geeft, maar hem te weinig energie kwijt laat raken. Als je hem dus bijv. elke dag 3 kilo biks geeft, maar op een dag wordt je ziek en besluit niet te gaan rijden, en hem dus laat stilstaan. Hiervan kan je paard spierbevangen raken.

Ze noemden het vroeger de maandagziekte, de paarden waren maandag altijd ziek(spierbevangen) omdat ze zondag net zo veel krachtvoer hadden gekregen als normaal, maar vrij hadden.