Gaat niet zo goed met mn KWPN'er...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Gaat niet zo goed met mn KWPN'er...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 20:20

In maart dit jaar heb ik een KWPN ' er gekocht.
De eerst maanden liep hij lekker, zag er goed uit, en het klikte erg goed met het paard van mn vriendin die hier ook gestald stond,

sinds augustus werd hij langzaamaan wat magerder. Ik ben hem onbeperkt kuil gaan voeren, hem nog een keer extra ontwormt.
Ondertussen verhuisde het paard van mn vriendin, ik had toen het idee dat hij daarna niet lekker in zn vel zat.
Ik heb de dierenarts laten komen en die heeft hem nagekeken, maar kon medisch geen opvallende dingen vinden. hij heeft een vitaminespuit gehad, ze heeft zn kiezen geraspt (had er wat haakjes opzitten), ik kreeg het advies hem mais bij te voeren,
hij liep toen ook wat onregelmatig, dit heeft ze bekeken, zn benen bekeken, maar kon niks opvallends vinden.

Een kleine week later liep hij stokkreupel, de dierenarts vond toen een hoefzweer, die ze heeft uitgesneden, paard regelmatig in de biotex,
ze vond toen dat Fluego al zichtbaar aan was gekomen.

een anderhalve week later kwam de hoefsmit, die ontdekte dat er nog mneer zweerde, en heeft de rest ook uitgesneden.

Omdat ik hem elke dag verzorg vind ik het moeilijk om te zien of hij aan komt, of er slechter uit ziet. wel gaat het aankomen minder snel dan ik had gehoopt, even wat foto's ter verduidelijking:

eind september(al weer wat dikker dan eerst):
Afbeelding

eind oktober(niet in de zon dus ziet er anders uit, bespiering valt weg):
Afbeelding

Ondertussen ben ik in oktober weer begonnen met longeren,
hij liep bijna weer helemaal regelmatig, alleen de linkerdraf niet helemaal, hij knikte met zn hoofd, toen dat met longeren beter ging heb ik het rijden weer rustigaan opgepakt, rechtsom gaat prima, linksom op dravend op een kleine volte merk ik soms even dat iets hem zeer doet en dan ga ik gelijk over in stap. ik draaf zowiezo kleine stukjes, gallopeer niet.
Soms heeft hij dagen dat hij helemaal goed loopt, soms meen ik weer te voelen dat hij even een paar pasjes onregelmatig loopt. heb het mn instructrice laten zien, die beaamde dat het goed was hem in beweging te houden en op te blijven letten of hij ergens gevoelig op reageerde.

Ik zit echt zo te twijfelen wat te doen, de dierenarts kon nisk bijzonders ontdekken dus dan zal ik toch met hem naar de kliniek moeten, ik had eerst zoiets van ik kijk het nog even aan maar ik vind niet echt dat er verbetering in zit, maar toch loopt hij niet erg kreupel, iemand anders zou het misschien niet eens zien.

Ik heb gewoon het idee dat hij ook niet lekker in zn vel zit, helemaal sinds ik een merrie heb verkocht en hij samenstaat met mn haflingerruin wara hij het niet echt op heeft staan.
Ik gaf hem sinds van de zomer puur natuur muesli van equisanum, maar omdat hij sinds het voeren daarvan magerder werd, ben ik er mee gestopt, en alleen nog subli brok gaan geven (kreeg hij daarvoor ook al)
sinds deze week ben ik overgestapt op havens power plus muesli.

Ik wil komende week een afspraak maken bij een paardentandarts omdat hij bij dat equisanum voer soms erg vlieberde, maar brok, muesli en kuil eet hij wel normaal. kuil krijgt hij onbeperkt en aan de hoeveelheid mest te zien eet hij ook een heleboel.

Ook zit ik er aan te denken nog even te overleggen met de dierenarts,
zowiezo omdat ik hem de laatste tijd wat knorrig vind, en wat betreft de kreupelheid, de kliniek is erg duur en zon grote stap, terwijl hij ook dagen heeft dat hij goed loopt, ik ben er ook erg op het kreupel zijn gefocust, misschien wel teveel.
en misschien kan ik zn mest eens laten controleren op wormen en zn bloed laten controleren?

wat komt er bij jullie op als jullie dit zo lezen? (niet ter vervanging van dierenarts controle, maar om zo breed mogelijk te kunnen denken wta er aan de hand is?)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:07

je zou voor de zekerheid lintworm kunnen ontwormen. Dat gebeurt niet standaard en zit niet standaard bij wormkuren in.

Het is niet zo dat een paard dat kreupel is, automatisch mager wordt, dus ik zou die twee aspecten gescheiden bekijken.

Succes.

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:10

Dat je paard dunner is geworden, kan te maken hebben met de overgang van het seizoen . Hebben veel paarden last van.Het kan ook met zijn gebit te maken hebben, dus dat is goed dat je er naar heb laten kijken.

Ik zou zelf eens gaan kijken of hij geen klachten heeft met zijn spieren. misschien zitten die vast. Dat kan je makkelijk controleren als je over zijn rug gaat.

Ik ben iig benieuwd wat het is?
succes ermee

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:13

@ Anya: bedankt voor je advies!
kun je anti-lintwormenkuur bij de dierenarts krijgen?
kreupelheid en mager zijn heeft idd niks met elkaar te maken. vraag me wel af of zn kreupelheid nog door de hoefzweer komt, of dat het iets in z'n benen is.
wel raar dat alles bijna tegelijk is ontstaan....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:18

Hoefzweren onstaan door een bacterie. Het is wel zo dat door verminderde weerstand en bacterie eerder de kans krijgt te groeien.

Er zijn speciale lintwormkuren via de DA te krijgen (wij gebruiken een lintwormkuur voor schapen). Maar er zijn ook kuren speciaal voor paarden. Vaak moet je een dubbele dosis geven van een normale wormkuur.

twee per jaar zeker moet je wel op lintworm ontwormen. Volgens mij Equimax en Strongid-P (let op niet F) werken tegen lintworm.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:18

nitouche schreef:
Dat je paard dunner is geworden, kan te maken hebben met de overgang van het seizoen . Hebben veel paarden last van.Het kan ook met zijn gebit te maken hebben, dus dat is goed dat je er naar heb laten kijken.

Ik zou zelf eens gaan kijken of hij geen klachten heeft met zijn spieren. misschien zitten die vast. Dat kan je makkelijk controleren als je over zijn rug gaat.

Ik ben iig benieuwd wat het is?
succes ermee

Het valt me idd wel op, dat zn wintervacht erg dof is, donker, en in de zomer glanzender en gezonder oogt.

wat betreft zn spieren, bedoel je die in de benen of die in de rug. Hij heeft een tijdje stilgestaan en wordt nu ook nog amper aan het werk gezet, in stap en rechterdraf laat ik hem stukjes nageven, dat gaat prima, linkerdraf doe ik met lange teugels.
Heb ook het idee dat het wel beter wordt naarmate hij warm wordt.
Kan kreupelheid door stijve spieren komen? en hoe kan ik hem het beste in beweging houden?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:20

zoveel mogelijk op de wei houdt je paard doorgaans al aardig soepel.
doffe vacht kan vitamine gebrek zijn, maar daarvoor moet je het hooi laten testen. Is het hooi schimmelvrij?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:21

Anya schreef:
Hoefzweren onstaan door een bacterie. Het is wel zo dat door verminderde weerstand en bacterie eerder de kans krijgt te groeien.

Er zijn speciale lintwormkuren via de DA te krijgen (wij gebruiken een lintwormkuur voor schapen). Maar er zijn ook kuren speciaal voor paarden. Vaak moet je een dubbele dosis geven van een normale wormkuur.

twee per jaar zeker moet je wel op lintworm ontwormen. Volgens mij Equimax en Strongid-P (let op niet F) werken tegen lintworm.

ik heb hem in mei met equimax of eqvalan duo ontwormt, zal het binnenkort nog eens doen. geld dat voor laatstgenoemde ook, dat je met een dubbele dosis moet ontwormen?

ultima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:22

Hoi,
Erg vervelend allemaal.
Loopt je paard op de harde ook zichtbaar kreupel?
Mijn paard heeft ook allemaal onderzoeken gehad , niet omdat ze magerder werd maar omdat ze na een operatie in de dierenkiniek in utrecht erg met karakter was veranderd.
Zij bleek lichte artrose te hebben en een rugprobleem.Het rugprobleem heeft zij overgehouden aan de operatie.
hieraan is zij geholpen. maar nog veranderd het haar niet terug in het blije paard.
Ik heb drie paarden en daardoor staat er om zijn beurt weleens eentje alleen als de andere twee aan het friemelen zijn , hier heeft zij veel problemen mee.Ze ijsbeert dan door de paddock en slaat met haar hoofd. Ze zou veel baat hebben bij een eigen paardje.
Ik denk dat dit met jou paard ook het geval is, aangezien hij nu al twee keer een verhuizing heeft meegemaakt van een vriendje en zich nu niet makkelijk bindt aan een ander paard.als je veel leuke dingen met de twee paarden doet. samen buitenrijden enz dan leren ze lol te hebben samen en krijgen ze een band waardoor hij beter in zijn vel zit.
Ook zou ik een buigproef laten doen door de dierenarts dit kost niet zo duur loopt hij dan kreupel dan zou ik foto's laten maken in een kliniek dit kost 400,- maar dan weet je wel zeker of hij ongelukkig is door pijn of door eventueel zijn verleden enz.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:24

Anya schreef:
zoveel mogelijk op de wei houdt je paard doorgaans al aardig soepel.
doffe vacht kan vitamine gebrek zijn, maar daarvoor moet je het hooi laten testen. Is het hooi schimmelvrij?

hij krijgt schimmelvrij kuil, heeft van de dierenarts in septeber een vitaminespuit gehad, en hij zou met granen toch ook vitaminen binnenkrijgen?
hij stond tot en met september dag en nacht buiten, gaat nu s'nacht op stal.
wat ik zelf ook nog dacht: in equisanum zat geloof ik ongekookt lijnzaad, zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

konyn

Re: Gaat niet zo goed met mn KWPN'er...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:24

ooh sjonge wat rottig! ik heb serieus niet echt een idee wat er aan de hand is, misschien mist hij zijn vriendinnetje wel gewoon, is dat het...

succes ermee

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:31

ultima schreef:
Hoi,
Erg vervelend allemaal.
Loopt je paard op de harde ook zichtbaar kreupel?
Mijn paard heeft ook allemaal onderzoeken gehad , niet omdat ze magerder werd maar omdat ze na een operatie in de dierenkiniek in utrecht erg met karakter was veranderd.
Zij bleek lichte artrose te hebben en een rugprobleem.Het rugprobleem heeft zij overgehouden aan de operatie.
hieraan is zij geholpen. maar nog veranderd het haar niet terug in het blije paard.
Ik heb drie paarden en daardoor staat er om zijn beurt weleens eentje alleen als de andere twee aan het friemelen zijn , hier heeft zij veel problemen mee.Ze ijsbeert dan door de paddock en slaat met haar hoofd. Ze zou veel baat hebben bij een eigen paardje.
Ik denk dat dit met jou paard ook het geval is, aangezien hij nu al twee keer een verhuizing heeft meegemaakt van een vriendje en zich nu niet makkelijk bindt aan een ander paard.als je veel leuke dingen met de twee paarden doet. samen buitenrijden enz dan leren ze lol te hebben samen en krijgen ze een band waardoor hij beter in zijn vel zit.
Ook zou ik een buigproef laten doen door de dierenarts dit kost niet zo duur loopt hij dan kreupel dan zou ik foto's laten maken in een kliniek dit kost 400,- maar dan weet je wel zeker of hij ongelukkig is door pijn of door eventueel zijn verleden enz.

bedankt voor je reactie,
de buigproef is gedaan toen de dierenarts voor het eerst kwam, toen liep hij zuiver op het harde, alleen tijdens longeren in de bak op een kleine volte linksom draafde hij een beetje onregelmatig.
ik zou het nog eens kunnen laten doen.
ik denk zeker dat de verhuizing van de 2 merrie's er mee te maken heeft dat hij niet zo happy is momenteel, je zou zeggen dat hij daar ook mager zou van kunnen worden, maar dat zou volgens mij eerder komen dat hij niet veel eet, en dat doet hij juist wel, dus dan is het volgens mij toch iets medisch?
ik ben de laatste tijd meer met hem aan het tutten, poetsen, wandelen ed. gister heb ik beide paarden meegenomen te wandelen.
Het stomme is dat hij in paniek raakt als mn haflingerruin uit het zicht is, ze soms best leuk samen aan het ouwehoeren zijn, maar hij heeft soms echt dagen dat hij wat chaggie lijkt.
mijn vriendin heeft haar arm gebroken, van de lente zullen we weer vaker buitenritten maken.

Voor ik met hem naar de kliniek ga wil ik graag andere dingen uitsluiten.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:37

dus wat zou ik kunnen doen/laten controleren:
tandartsbehandeling
buigproef
ontwormen tegen lintworminfectie
mestonderzoek
bloedonderzoek
???

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:12

nou die buigproef kun je wel achterwege laten. Een paard dat kreupel is, komt niet door de buigproef.

Er zit weinig vitaminen in granen. De meeste vitaminen zouden in het hooi moeten zitten, maar is wel afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Krijgt hij voordroog of kuil. Kuil is nl. niet zo geschikt voor paarden. En er zit een behoorlijk verschil in voordroog, hooi of kuil..

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:25

missnynke schreef:
Kan kreupelheid door stijve spieren komen? en hoe kan ik hem het beste in beweging houden?

Bedoel meer rugklachten.
Heb je er al op gezeten?
Zo ja zal ik je zadel eens laten nakijken. Je geeft al aan dat er een tijd niks gedaan is dus de spieren zijn ook op andere plekken gaan zitten.

Soms is het niet verkeerd om door te gaan met licht trainen. Zolang je maar in de gaten houd dat het er niet erger op wordt,
Als het inderdaad zo is dat het vanuit zijn rug komt zal ik hem proberen lang/ laag te rijden en veel overgangen te maken. zodat hij zijn spieren in de rug weer langer kan maken.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:00

Anya schreef:
nou die buigproef kun je wel achterwege laten. Een paard dat kreupel is, komt niet door de buigproef.

Er zit weinig vitaminen in granen. De meeste vitaminen zouden in het hooi moeten zitten, maar is wel afhankelijk van de kwaliteit van het hooi. Krijgt hij voordroog of kuil. Kuil is nl. niet zo geschikt voor paarden. En er zit een behoorlijk verschil in voordroog, hooi of kuil..

het is droge kuil, kuil gemaakt van lang gras, en vrij lang gedroogd.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 23:07

nitouche schreef:
missnynke schreef:

Bedoel meer rugklachten.
Heb je er al op gezeten?
Zo ja zal ik je zadel eens laten nakijken. Je geeft al aan dat er een tijd niks gedaan is dus de spieren zijn ook op andere plekken gaan zitten.

Soms is het niet verkeerd om door te gaan met licht trainen. Zolang je maar in de gaten houd dat het er niet erger op wordt,
Als het inderdaad zo is dat het vanuit zijn rug komt zal ik hem proberen lang/ laag te rijden en veel overgangen te maken. zodat hij zijn spieren in de rug weer langer kan maken.

ik rij hem weer regelmatig, vooral linksom vraag ik nog niet zoveel, korte stukjes draven, de ene keer merk ik niks van enige kreupelheid, de andere keer knikt hij in linkerdraf in een korte wending even met zn hoofd.
ik merk verder niks qua rugklachten, gangen zijn verder ruim, nageven gaat gemakkelijk, hij geniet wel van de aandacht tijdens het rijden heb ik het idee. natuurlijk is er wel bespiering weggevallen doordat hij even stil heeft gestaan, maar dat bouwen we weer rustigaan op.
ik rij hem inderdaad lang en laag, afgewisseld met lange teugel.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:16

stoppen met kuil zit teveel eiwit in, ien dat s niet goed. geef hem onbeperkt hooi.
laat hem van wege zijn magere kant op zijn bloed testen inverband met bloedwormen.
heeft mijn buurrouw ook gehad viel ineens af heeft de gehele bloedtest gedaan en hij heeft bloed wormen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:31

ik denk dat zij wel de "paardenkuil"voert.
het is lang en droog, meestal is t dan wel vrij goed, ruikt het erg zoet??

ik zie op de foto dat er op de grond gevoerd word, op deze manier kunnen ze erg veel zand binnenkrijgen, haal een kuur sand-clear van de paardendrogist om dit eruit te krijgen, of maak 1x per week voor de paarden gekookte lijnzaad klaar....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:09

ok bedankt voor de adviezen!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:12

Als je zeker wil weten of je paard gezond is, laat dan een bloedonderzoek doen. Die kan wel vertellen of de bacterie die de hoefzweer heeft veroorzaakt uit het lichaam van je paard is. Wellicht kan een antibioticakuur dan nog een hoop doen. Succes.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:14

Zag dat je ergens een opmerking plaatste dat je paard met granen al voldoende vitamine krijg. Nee helaas is dat niet zo. Sterker nog, het is zelfs heel sterk af te raden een paard alleen puur granen te voeren. Geef hem een meusli, of granen aanvullend met een vitamine brok of gewoon brok. Dan pas weet je dat je paard voldoende en uitgebalanseerd vitamine binnen krijgt.
Voor het overige zal ik jou aanraden naar een gerenomeerde kliniek te gaan waar ze meerdere specialiteiten hebben. En laat het verder aan die dierenarts over wat onderzocht moet worden.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:51

voordroog is beter dan kuil, maar niet alle paarden reageren hier goed op. Sommige paarden doen het alleen goed op hooi. En soms werkt het beter om wat minder te geven dan onbeperkt. Verder zitten er in granen weinig vitaminen en daar hebben ze brok voor nodig. Je kan evt. redcell bijvoeren (vitaminepreparaat) zodat ze dat beetje extra krijgen. Als hij met longeren goed loopt en onder het zadel niet, dan zou het ook een aanleuningsprobleem kunnen zijn (teugelkreupel). Ik zou in ieder geval niet na een paar passen onregelmatigheid gaan stappen; dat hebben ze zo door. Beste is om je paard een keer bij een goede kliniek te laten nakijken, dan weet je wat de oorzaak is. Bloedonderzoek kan uitwijzen of je paard wormen heeft (en welke; bloedwormen krijg je bijv. alleen weg met een speciale kuur van de dierenarts) en of hij verder nog iets mankeert....

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:41

Loopt het paard dag en nacht buiten?
Heeft het paard een deken op?

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:49

Hoi,

Mijn paard ook KWPN-er, werd ook zo mager begin dit jaar, zag er niet uit, wat ik ook voerde, hoeveel worm/ vitamine spuiten ik ook gaf het hielp allemaal niks. Paard zat ook niet lekker in haar vel.
Toch de dierenarts erbij, die dacht natuurlijk gelijk aan wormen. Ik dacht dat kan bijna nooit, omdat ze om de 2 maand een wormkuur krijgt ( wel de eqvalan).
De dierenarts heeft wat bloed afgenomen en hier kwamen verder geen schokkende dingen uit, wel één waarde wat iets verhoogd was, wat kon duiden op een bepaalde soort worm ( van die kleine rode wormpjes, ben de naam even kwijt). Zijn advies was om 2x vlak na elkaar het paard een flinke dosis ( 1.5 keer zoveel als normaal) equest te geven, dit is namelijk het enigste wormmiddel waar modexine in zit, en juist deze stof dood deze rode wormpjes. Dus alle andere wormkuren doden deze worm niet.
Ook na het geven van de wormkuren nooit één worm gezien. Maar het paard werd langzamer zeker toch weer dikker, zag er weer mooier uit.
Ook heb ik zelf een mestonderzoek gedaan, waarbij je wat mest oplost in water en vervolgens kan zien hoeveel zand er in de ontlasting zit. Ook dit was teveel. Op advies van de dierenarts heb ik een poosje paraffine door het eten gedaan.

Misschien dus een goede tip om eens een bloedonderzoek te laten doen.
Succes.