Volgens de veearts kan het geen tekort zijn, Sugar krijgt Huf-Vital en daar zit volgens hem alles in wat ze nodig heeft voor haar hoeven.
Er zijn nu al 2 keer röntgenfoto’s van gemaakt, daarop is niks vreemds te zien.
Op een duitse universiteit zijn ze bezig met een onderzoek naar de oorzaken van gescheurde paardenhoeven, Sugar doet daar aan mee. De veearts heeft daarvoor digitale foto’s van de hoeven gemaakt, ze opgemeten, en kleine stukjes van de hoef gesneden en opgestuurd naar de universiteit. Dat wordt nu onderzocht, en omdat schimmel een mogelijke oorzaak is wordt Sugar tegen schimmel geënt, allemaal gratis. De uitslag is nog niet bekend.
Vorige week heeft de veearts nog een weefselmonster genomen om te onderzoeken. Hij heeft een stukje weggesneden net boven de kroonrand, waar het weer open was gesprongen. Vanavond krijg ik de uitslag van dit onderzoek.
Toen ik Sugar kocht had ze een veulen van 6 maanden, dat was net gespeend. Haar hoeven zagen er toen ongeveer hetzelfde uit als nu, alleen was de kroonrand dicht. Ik vermoed dat ze hetzelfde probleem heeft gehad toen ze dragend was van dat veulen. De vorige eigenaar hoef ik niet te vragen, want die wist niet eens dat Sugar drachtig was, hij merkte het pas toen er ineens een veulen bij stond.
De scheuren zijn er toen netjes uit gegroeid, en er waren geen problemen meer met haar hoeven totdat ze weer drachtig was. Ik vind het wel erg toevallig. De hoefsmid denkt dat het mogelijk is dat het door de dracht komt, hormonen of zo. De veearts denkt niet dat er een verband is, omdat hierover niks bekend is.
30-7-2005 (klik op de foto voor vergroting)

15-9-2005, de linkerhoef, daar zit de grootste scheur in

25-9-2005 na het bezoek van de hoefsmid, die heeft gekeken hoe diep het dunne scheurtje is dat recht naar onder loopt. Links

en rechts

Gisteravond 10-11-2005, weer net na het bezoek van de hoefsmid, foto is niet erg duidelijk omdat het al donker was.

Iemand ooit zoiets gezien?

, het is wel niet zeker dat het met elkaar te maken heeft, maar ik wil het risico niet lopen dat dit nog een keer gebeurd.
. Ik zal dit maandag aan de veearts laten lezen. Ik heb in deze veearts nog wel een beetje vertrouwen en wil graag weten wat hij er van vindt.