harde kleine bultjes waar het zadel normaal ligt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

harde kleine bultjes waar het zadel normaal ligt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:54

Hey,
Mijn 3 jarige heeft sinds vandaag ineens allemaal kleine harde bultjes op de plek waar het zadel ligt, zowel op de schoft als verder naar achteren op de ruggengraat en aan beide kanten naast de ruggengraat dus eigenlijk het hele zadel oppervlak.
Het zadel ligt echter perfect, want daar is 2 weken geleden nog naar gekeken en ik weet zelf ook heel goed hoe een zadel moet liggen.
Het rare is dat hij het pas sinds vandaag heeft terwijl ik gisteren en eergisteren niet op hem gereden heb en vandaag ook niet, omdat ik hier niks op durf te leggen.
Weet iemand wat dit zijn? Het is verder niet open en de haren staan ook niet anders het zijn gewoon echt keiharde knobbeltjes onder zijn huid. Ik kan de huid er ook overheen bewegen heel raar!
Het zijn er een stuk of 6 á 7
Ik hoop dat iemand mij snel antwoord kan geven!

AppaloosGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:44

Een pony van ons had dat ook die had 1 bultje was ook keihard en zat op de ruggengraat, het was dus een drukplek, wij hebben de da gebeld en daar hebben we een zalf van gekregen dat je er op moet smeren en dan gaat het langzaam weg, we hebben er een tijdje niet op gereden toe die het had, en toen de bult weg was een gelpad onder het zadel gedaan..

zwartepaerd

Re: harde kleine bultjes waar het zadel normaal ligt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:04

Als het echt alleen onder het zadel is, zou het misschien een allergische reactie kunnen zijn, op het zadeldekje of waspoeder. Zo gebruik ik voor mijn zadeldekjes nooit geen wasverzachter, is hij allergisch voor en ook bepaalde wasmiddelen.
Gaan de plekjes zich uitbreiden dan heb je kans dat het netelroos is.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 08:46

zwartepaerd schreef:
Als het echt alleen onder het zadel is, zou het misschien een allergische reactie kunnen zijn, op het zadeldekje of waspoeder.

Daar had ik ookal aan zitten denken, maar hij is al ruim een half jaar onder het zadel en heeft dit nog nooit gehad en mijn dekjes was ik altijd met hetzelfde wasmiddel. Vind het echt heel raar.

AppaloosGirl schreef:
Een pony van ons had dat ook die had 1 bultje was ook keihard en zat op de ruggengraat, het was dus een drukplek

Een drukplek is het echt absoluut niet hoor, dat weet ik zeker, het zijn ook meerdere bultjes en zowel op de schoft de ruggengraat en ernaast op zijn spieren zeg maar. En als het zadel hem ergens niet kan raken is het wel bovenop de schoft, want anders zou het zadel dus gewoon niet passen. Het zadel ligt ook echt uitstekend en kan gen drukpleken veroorzaken. Hij wordt ook al heel lang met dit zadel gereden, dus lijkt me sterk.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:02

bindweefsel bobbeltjes of rainrot. in BIT 7,8,9,of 10 (sorry weet het niet precies meer) staat een heel artikel over bultjes. Misschien dat je daar kan kijken. Zitten er nog geen korstjes op?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 14:21

oosterhoff schreef:
bindweefsel bobbeltjes of rainrot. in BIT 7,8,9,of 10 (sorry weet het niet precies meer) staat een heel artikel over bultjes. Misschien dat je daar kan kijken. Zitten er nog geen korstjes op?

Er zitten geen korstjes op nee, ik ben niet lid van BIT dus kun je me misschien vertellen wat dat inhoudt?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:28

Hmmm er staan nogal wat bultjes in dat artikel. Bindweefsel bobbeltjes zijn iig niet kwalijk. ze kunnen weggehaald worden maar vaak komen ze weer terug. als je paard er geen last van heeft zou ik me er geen zorgen om maken. Je kan proberen met een schapendekje te rijden en kijken of dat helpt. soms verdwijnen ze ook vanzelf weer.

snoopy19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:24

een ponytje wat ik vroeger had die had dat ook 2 jaar achter elkaar, en telkens in het najaar. en wat bleke later? die bultjes daar kun je na een tijdje het "topje" zegmaar afkrabben, en dan zie je een klein gaatje erin zitten. Het zijn bultjes van insecten die door de huid naar buiten kruipen. iets van wormen o.i.d wed mij verteld, en dat die larven dan zo naar buiten kruipen als ze "klaar"zijn. mijn pony vond dat fijn als ik er over heen krabde met een borstel of met je vingers, dat jeukte scheinbaar bij haar. ik weet niet of het dat bij jouw pony ook is, maar het zou wel kunnen natuurlijk, maar er zijn zoveel bultjes haha, kom er maar eens achter.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 22:51

oosterhoff schreef:
Je kan proberen met een schapendekje te rijden en kijken of dat helpt. soms verdwijnen ze ook vanzelf weer.

Daar reed ik al mee.

snoopy19 schreef:
mijn pony vond dat fijn als ik er over heen krabde met een borstel of met je vingers, dat jeukte scheinbaar bij haar. ik weet niet of het dat bij jouw pony ook is, maar het zou wel kunnen natuurlijk

Die van mij kijkt niet op of om als ik er aan zit, aan de ene kant wel een voordeel want blijkbaar heeft hij er dus geen last van, maar ja ik wil wel weten wat het is, maar om nou een dierenarts te laten komen terwijl hij nergens last van lijkt te hebben en het niet open is vind ik ook zo wat. Als ik een bultje heb vlieg ik ook niet meteen naar de dierenarts.
Ik hoop dat iemand weet wat het is, want als het wel ernstig zou zijn dan weet ik dat ik dus wel een dierenarts moet bellen!
Ik ben zelf bij ieder knobbeltje dat ik voel altijd bang voor kleine tumortjes, maar ja dat moet ik gewoon uit mijn hoofd zetten!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:18

bindweefselbultjes betreft littekenweefsel. Dat ontstaat door wondjes.
Waarschijnlijk zijn het talgbultjes. Ontstaat door zweet, vuil e.d. dat kleine ontstekingen veroorzaakt. Beste kun je zorgen voor een zo schoon mogelijk paard en een dekje/pad dat je kunt wassen, afspoelen o.i.d. Soms helpt schapenvacht. Of dekjes van antischimmelmateriaal zoals bijv. van equitex.

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:28

Mijn paard heeft dit ook opeens gekregen, toevallig net voor dat ik'm ging kopen, 't zijn gewoon her en der verspreidde bultjes voornamelijk op en om de zadelpartij, gelukkig moest m'n paardje toch naar de keuring en heeft de DA ernaar gekeken en was er verder niet v onder de indruk, "jij hebt toch ook wel's bultjes!" was zijn commentaar, wilde natuurlijk wel dat deze bultjes weg zouden gaan, want dat doen ze bij ons dus ook!!
Op advies 2 a 3x per week wat knoflook schilfers door z'n voer gedaan en moet zeggen dat het nog niet helemaal weg is maar toch wel grotendeels, dus tja... ik zou zeggen probeer dat eens, kwaad kan't ieder geval niet! Hij heeft er verder ook geen last van en ziet er ook niet uit als een wondje of iets in die trend, gewoon bultjes, nix meer en niets minder.
Suc6 ermee en laat ff weten of er verbetering inzit.

Mariska

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 12:02

Het leek erop dat hij dus het zelfde had als die van jou, maar ik begin me nu toch echt zorgen te maken, want de doornuitsteeksels van zijn wervels zijn ook wat dikker geworden en niet in zijn gehel, maar bij de een zit er aan de zijkant een verdikking en bij de ander er bovenop enzo. Je kunt zijn wervels dus heel duidelijk zien liggen op zijn schoft en dat was eerst wel een beetje, omdat hij nog bespiering e.d. moet krijgen maar heb het gevoel dat het erger is, en niet omdat hij afgevallen is, maar omdat ze dikker zijn. Misschien begin ik nu echt spoken te zien omdat ik bang ben voor iets maar ja, Haal er denk toch maar even een dierenarts bij.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:58

Knoflook heeft ook zo zijn bijwerkingen. Mijn paard ging er van schuren en het schijnt heel erg slecht te zijn voor de lever. Zou ik dus niet aan beginnen.
Denk dat het onschuldige bultjes zijn. Maar volg je gevoel. Je kan altijd eerst de veearts bellen voor dat hij langs komt. daar heb je meer aan dan hier in onzekerheid te blijven. maak er anders ff een foto van.

charmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:09

knoflook is absoluut niet schadelijk voor de lever hoor, het is een natuurlijk product en heeft meer positieve dan negatieve bijwerkingen, denk maar's aan het weghouden v vliegen en insecten ook daar is't nuttig voor, en ervan schuren... dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar als 't bij jou zo is/was zal't best zo zijn denk dat ieder paard, net zoals een mens, ergens goed of slecht tegenkan, maar om te zeggen dat knoflook echt "bijwerkingen" heeft ... nee dat niet.
Denk als het verder gaat dan de bultjes je er toch't beste ff naar kan laten kijken, tips & advis hier is leuk als't om niet zo belangrijke zaken gaat... de gezondheid v je paard is dus niet zo'n zaak en moet dus maar een expert bijkomen.
Suc6 en laat ff wat weten als je zelf wat meer weet of een oplossing hebt.

Mariska

Quibus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:10

Kan ook een reactie op zweten zijn, mijn vorige paard had daar ook last van. Na een paar keer wassen met hondenshampoo voor gevoelige huid was het weer weg.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:11

Kan ook een reactie zijn op ander voer zoals bv kuilgras of andere kwaliteit hooi.

Je ziet het vaak als reactie bij paarden die nieuw op stal staan. Vaak verdwijnen ze snel weer.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:24

zouden het bulten kunnen zijn van de horzellarven???

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 19:35

Zitten er nog horzels dan?
Hij heeft geen ander voer gehad en ook geen ander hooi of kuil.
Hij staat inmiddels toch ook alweer 3 á 4 maanden hier op stal en het is nu pas gekomen. Lijkt mij dat het al eerder had moeten komen als het daar aan zou liggen.
Ik weet het ook niet meer... *zucht*

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:36

wat het zou kunnen zijn , zijn ontstoken talgkliertjes, dat krijg je door bv een te vies dekje ofzo.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 19:41

Mijn paard heeft het ook.
Zolang ze geen pijn doen en je er gewoon op kan drukken zonder dat ie pijn heeft is het in iedergeval GEEN druk plek!

Drukplekken doen altijd pijn.

De veearts zei ook dat het bindweefsel bultjes zijn, maar dat niemand weet wat nou de oorzaak is.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 20:31

mistral schreef:
Mijn paard heeft het ook.
Zolang ze geen pijn doen en je er gewoon op kan drukken zonder dat ie pijn heeft is het in iedergeval GEEN druk plek!

Drukplekken doen altijd pijn.

De veearts zei ook dat het bindweefsel bultjes zijn, maar dat niemand weet wat nou de oorzaak is.

Ooh en zei hij ook of ze weg gaan? Het doet dus geen pijn bij hem nee dus drukplekken zijn het niet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 23:03

hij wist niet of ze weg gingen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 21:58

bindweefselbultjes ontstaan na een bloeduitstorting of beschadiging.
Als de bultjes heel klein zijn met korstjes, zijn het meestal talgklierontstekingen. Vaak het zadeldekje wassen en het zadel goed van voren naar achteren schuiven, zodat er geen haren de verkeerde kant op staan. Kan verder geen kwaad.
Als de doornuitsteeksels van de wervels verdikt zijn, klopt er toch iets niet. Ligt je zadel echt goed? Zijn er misschien wervelblokkades?

cathynz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 07:23

je zadel deken goed wassen soms blijft er stof of zweet en zo in hangen en dan kunne de bultjes verschijnen, een sort alergie.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:10

heleenxx schreef:
bindweefselbultjes ontstaan na een bloeduitstorting of beschadiging.
Als de bultjes heel klein zijn met korstjes, zijn het meestal talgklierontstekingen. Vaak het zadeldekje wassen en het zadel goed van voren naar achteren schuiven, zodat er geen haren de verkeerde kant op staan. Kan verder geen kwaad.
Als de doornuitsteeksels van de wervels verdikt zijn, klopt er toch iets niet. Ligt je zadel echt goed? Zijn er misschien wervelblokkades?

De bultjes waar ik het over heb liggen in iedergeval niet op of om de wervelkolom.
Geen korstjes.
Nooit gevoelig geweest, dus geen beschadiging of bloeduitstorting.
En mijn paard krijgt elke dag een schoon schabrak die ik altijd in een beetje azijn was.

Misschien dat het idd kan komen dd haren verkeerd staan.
Ik heb echt geen idee.
Ik weet alleen dat ze keihard zijn en niet en nooit gevoelig zijn.