paard heeft kanker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marel

paard heeft kanker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:06

Ik heb net heel slecht nieuws gekregen van mijn dierenarts. 2 Weken geleden heb ik mijn paard laten opereren aan het gezwel aan zijn been. Het vermoeden was een sarcoid of wildvlees. Ik heb net de uitslag gekregen en tot mijn en de dierenarts zn schrik was het veel erger, namelijk een plaveicelcarcinoom. Dit is een agressieve vorm van kanker wat vaak uitzaait. We gaan eerdaags terug om nog een tumor weg te halen en de plekken blijven we behandelen met vloeibare stikstof. De enige optie (maar die zou peperduur zijn) is chemotherapie, maar dat vind ik en ook de dierenarts geen optie. Vraag is natuurlijk of die al uitzaaingen heeft, zo ja waar, en hoe lang het stabiel blijft. Allemaal zaken waar niemand een antwoord op kan geven. Het is dus afwachten, afwachten tot ik gezondheidsklachten ga merken bij hem. Ik vind het echt verschrikkelijk, hij oogt nu nog zo gezond en fierig, kan me niet voorstellen dat hij één van de uitzonderlijke gevallen is die deze kankervorm heeft.
Heeft iemand misschien ervaring, tips, wat dan ook? Misschien dat ik er iets aan heb, al ben ik nu even heel verdrietig en probeer ik het even te laten bezinken.

Sissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:07

Ooh wat erg zeg, heel veel sterkte ermee

Tinuss

Re: paard heeft kanker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:08

O mijn god wat erg zeg

Heel veel sterkte meis

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:14

Geen ervaring mee, sorry... Maar ik wilde je toch even een hart onder de riem steken !! Poeh hé wat een nieuws. Veel sterkte de komende tijd !!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:25

Er is een zalf in Engeland te krijgen via Prof. Derrek Knottenbelt (Liverpool University) die gebruikt wordt voor de behandeling van Sarcoids. Het is een zwaar giftige zalf die alleen door dierenartsen opgebracht mag worden. Ik heb begrepen dat deze zalf ook zou weken bij vormen van huidkankers. Uitzaaiingen niet, maar de huidcarcinomen zelf wel. Misschien kan je dierenarts contact opnemen met deze Professor.

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:42

Arme Flame
Echt verschrikkelijk Mar, zo erg hadden we het niet verwacht..
Sterkte in elk geval vandaag nog, en ik spreek/zie je vanmiddag!

nikkigioa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:50

Ohh wat erg!! Jeetje, dit verwacht je toch niet! Flame oogt altijd zo vrolijk en gezond... ik hoop dat het niet is uitgezaaid en dat je voorlopig geen dingen aan hem gaat merken... zodat je toch nog lang van hem mag genieten! Jeetje, wat erg dit...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:50

Allereerst: wat een ontzettend verschrikkelijk nieuws! Ik wil jou en je familie alvast heel veel sterkte wensen de komende periode, ik hoop dat je paardje nog een poosje pijnloos door het leven mag en kan gaan.
Jammer genoeg heb ik in mijn naaste omgeving twee gevallen van paarden met kanker. Hoe dat juist in zijn werk gaat en wat voor medicijnen ze krijgen weet ik niet vanbuiten, maar ik ga het iig voor je navragen.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 12:34

Dank jullie wel allemaal, ook voor de steun, echt hartverwarmend en net even wat ik nodig heb. Jullie zijn top!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:17

ik kan je niet zeggen hoe ik erg ik het voor jou en je paardje vind.... heel veel sterkte....

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:20

Ik weet niet of je daar interesse in hebt, maar ik heb een hele goede holistisch therapeut die hele goede resultaten met soortgelijke gevallen heeft. Voor meer info kun je PB-en

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:52

Bij paarden zaaiien de plaveiselcelcarcinomen maar heel langzaam uit, grote kans dat ie al aan ouderdom is overleden eer je paard er iets van gaat merken. Ze komen nogwel eens op het derde ooglid, op de koker en z'n slurf en bij de vagina en uier voor.
Geen al te grote paniek dus, maar leuk is het natuurlijk niet....

Finstar1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:26

hay,, wat erg voor je ik heb net je profile bekeken en wat een prachtig paard,,je zult het wel moeilijk hebben...sterkte verder.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:49

ik heb zelf een paard gehad met kanker....

begon met een grote bult op haar jukbeen toen ze ongeveer 6 was, na een jaar kwamen er onder haar oogleden, op de lippen ook bultjes bij.

artsen wisten niet wat het was, 6 veeartsen en 2 klinieken later zei de ene dat het een gekke vorm van droes kon zijn en een ander een naar binnen geslagen ontsteking....

ik verklaarde ze allemaal voor gek

er was toen wel 1 arts die al opperde dat het misschien een kankersoort kon zijn ,maar omdat ik helemaal blut was na al die artsen kon ik er verder geen onderzoek naar laten doen, bloedonderzoek gaf wel een gelijkend beeld uit..

ik heb het een en ander op kruiden gebied geprobeerd, een paranomaal genezeres er bij gehad, en diverse pillen en poeders geprobeerd, maar zonder resultaat..

toen mijn merrie 9 jaar was had ze inmiddels ook diverse bulten over het hele lichaam onder de huid zitten, ze waren zo groot als een ei en voelden ook zo aan...
de buitenkant was zacht, dehuid zag er glazig uit, en met een rode vorm

in de oksels, binnenkant achterbeen, ogen lippen, oren, werkelijk overal....

en nog steeds wist ik niet wat er met haar aan de hand was..

in dat jaar toen ze 9 was ging ze behoorlijk achteruit, ze liep moeilijk en eetlust werd dermate slecht dat ik besloten hadden haar weg te brengen naar de slacht.
( achteraf beste keus, een spuit was drama geworden met deze merrie)

de desbetreffende slager wist me te vertellen dat de merrie door het gehele lijf volgens hem ook plaveiselcarcinomen had

slager is geen deskundige maar vertelde me dus dat het meerdere kanker gezwellen waren, als die eenmaal in de lymfebanen komen zaait het zich vrij snel wel uit naar andere deken van het lichaam.

dit kan vrij lang goed gaan totdat het op een plek komt van een beplangrijk orgaan, wat waarschijnlijk bij mijn merrie gebeurt is..

ik weet dus niet 100% zeker of het extact om dezelfde kanker vorm gaat, maar de slager wist me dus wel te vertellen dat het op plaveiselcarcinoom leek..
in hoeverre een slager daar verstand van heeft wet ik niet, maar dit was een geweldig leuke en aardige man dus geloof ik hem...

of je wat aan mijn verhaal hebt??

geen idee, maar omdat het om plaveisel gaat en de mijne dat dus ook had zet ik mijn vehaal er bij..

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:06

Wat een akelig bericht zeg Ik hoop dat je nog heel lang van je paardje mag genieten. Heel veel sterkte hiermee....

Samy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:19

Oeii das niet zo'n fijn bericht! Ik hoop dat er nog geen uitzaaiingen zijn en dat ie nog lekker lang bij jou mag blijven. Heel veel sterkte ermee en houdt ons op de hoogte...

dijkslag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:55

brrrrr geen fijn bericht, heel veel sterkte met je paardje.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 09:35

Bedankt voor alle reacties
Ellepel, afschuwelijk jouw verhaal! En ook dat artsen geen uitsluitsel konden geven, triest!
Van mijn arts heb ik te horen gekregen dat ik in ieder geval niet al te paniekerig moet zijn, omdat het gewoon niet te voorspellen valt hoe het zich bij hem gaat ontwikkelen. Zo zijn er paarden die er 30 mee worden, anderen slechts 5...Ik hou me maar vast aan het feit dat hij die knobbels al heel lang had en zich niet uitspreidde op het been. Ben wel behoorlijk verdrietig over het feit dat mijn ex-dierenarts zei dat het geen kwaad kon en ik het gewoon moest laten zitten. Nou zijn ze ook maar mens, maar toch.
Op dit moment is die godzijndank nog supergezond, ziet die er goed uit en gedraagt die zich als een veulen van 3. Als die zo nog even mee mag ben ik het gelukkigste mens op aarde..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:47

geen enkele dierenarts is gelijk, zo heb ik ook gemerkt..
en inderdaad, het ene dier word er vrij oud mee, het andere niet..

in elk geval wel heeeeel veel sterkte met je diertje!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:48

ik wordt er egt stil van hoor.... jeempie,... ik vind t egt heel erg

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:49

Heel veel sterkte

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:41

Jee, die prachtige Flame??? Die heeft toch ondertussen wel genoeg meegemaakt zou je denken! Sterkte met je paardje!

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:36

Vreselijk bericht zeg, wens je heel veel sterkte!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:54

echt verschrikkelijk wanneer je zulk nieuws krijgt. Heel veel sterkte de komende tijd en hopen dat ze nog lang bij je kan blijven.

Lolleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:57

helaas geen ervaring mee, maar ik wil je bij deze wel heel veel sterkte wensen, en gewoon hopen dat jouw paard hoort bij de groep die er 30 mee kan worden!!