paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:42

hallo allemaal
ik zit met een probleem..
mijn schimmelruin van bijna 25 jaar heeft een aantal kanker gezwellen.
waarvan 1 (bijna zo groot als een tennisbal)tussen zijn rechteroog en oor. ook zit er een gezwel(kleintje) achter zijn rechteroor. hij heeft ook melanomen onder zijn staart en er zit een groot gezwel aan zijn penis. dat laatste zit nog met een kleine verbinding vast. zou dat er zo af kunnen vallen?
nog een vraag..
ik was op vakantie geweest en toen heeft iemand anders een week voor hem gezorgd. (af en toe eventjes met hem gestapt aan de hand enzo,uitmesten ed.) ik kwam terug en haalde hem uit de wei. hij keek heel afwezig en had totaal geen zin om te lopen. ik moest hem zowat mee trekken. hij ging telkens door zijn benen(zakte ff in zeg maar).
ik zadelde hem op en leidde hem naar de bak. ik zat erop en ging rondjes stappen. hij ging telkens door zijn benen. na een tijdje ging het goed en ging hij niet meer door zijn benen. ik dacht...even kijken wat hij in de draf doet, dus ik zet hem aan in de draf.gewoon zijn eigen tempo, liet hem zelf even wat lopen. het gaat 4 rondjes goed..en toen in 1 x totaal onverwachts laat zijn linkervoorbeen het afweten en valt er met zijn andere voorbeen overheen. hij smakte met zijn hoofd op de grond. en het enge was dat hij achter gewoon door draafde het was zo eng...het leek wel of er voor "kortsluiting" in zijn hersenen was. we zijn niet over de kop gegaan ofzo. na een paar passen kon hij weer overeind komen. maar het was wel even schrikken nu is mijn vraag; wie heeft er ervaring met dit soort situaties? zou dit komen door de tumoren? en wie heeft er tips voor mij? ik vind het zo sneu
bij voorbaat dank.
daaf4ever!!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:45

Ik kan maar 1 ding zeggen; verlos dat beestje alsjeblieft uit zijn lijden. Het leven wat hij nu heeft, lijkt me niet meer paardwaardig. Tenminste, naar wat jij verteld.

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:47

Ik zou er inderdaad een dierenarts bij halen en een eerlijke beslissing nemen over of je paardje nog wel gelukkig zo is. Als hij (evt met behandeling) nog een paar jaartjes fijn kan leven zou ik hem voor hem en je eigen veiligheid iig niet meer rijden..
Sterkte met de moeilijke beslissing..

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:48

ja het is zo moeilijk. dat denk ik ook wel eens...maar hij heeft van die dagen dat het super gaat. dan denk je niet dat hij 25 is.het is zo onvoorspelbaar. hij heeft ups en downs. dit is het "ergste" tot nu toe. ik vraag me gewoon af of er iemand iets weet?

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:49

Geef 'm een spuitje. Dit is echt niet levenswaardig. En eigenlijk zo ik als mijn paard van 25jr met gewoon stappen al door zijn benen zakt, er niet mee rijden. ik denk dat je hem beter inslaapt. :'(

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:49

dierenarts is er al bij geweest. we weten het nu 3 jaar dat hij kanker heeft. en toen zei hij:ja misschien haalt hij het einde van het jaar nog...maar kijk..hij staat er nog. het is echt zo onvoorspelbaar. je weet niet welke kant het op gaat. rijden doe ik niet meer. dat is idd te gevaardlijk aan het worden:'(

Anoniem

Re: paard(schimmel) van bijna 25 jaar wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:49

Mee eens. Laat ook even een DA naar hem kijken, maar ik denk dat je het probleem voor je uit schuift. 25 is een mooie leeftijd en schimmels hebben verhoogde kans op tumoren, zeker op de plaatsen die je noemt.

Ik zou dit niet zo maar laten, krijg je spijt van. Eens komt de dag en die is heel verdrietig, maar eens komt die toch. Dit steeds te moeten aanzien, lijkt me niet paardwaardig. Paarden lopen en rennen graag, kunnen ze dat niet meer ongestoort maak je ze niet gelukkig mee.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:52

hij heeft dit niet elke dag. maar ik moest dit gewoon even kwijt..dit is de eerste keer dat er zoiets gebeurde. ja hij heeft van die dagen dat hij even wat minder loopt...maar als hij een "goede dag" heeft reed ik vaak ook nog een stukje naar buiten, dat doe ik nou niet meer vanwege dat incident in de bak..

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:53

indd zet het lijden van je paard eens even boven jou *houdenvan* en kijk wat het beste is een goede baas kan zijn paard ook laten gaan mocht dat nodig zijn,
als mijn paard er zo aan toe was dan zou ik er nog niet eens meer op gaan zitten.
Haal een DA erbij en kijk wat het beste is,
stel die heeft een tumor in het hoofd en die drukt op de hersens, ik wil niet weten wat gebuert als deze groter word ik denk dat je dan verder van huis bent.
doe wat je moet doen en zorg dat je paard niet meer verder lijd.
ik wens je succes met je keuze

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:54

Ik zou hem niet meteen laten inslapen, als hij over een dag of twee wat beter loopt en een happy indruk maakt heb je heus nog wel even de tijd, maar blijf gewoon eerlijk naar jezelf en je paardje..

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:55

ik denk wat de meeste mensen zullen denken,
in laten slapen,
het paardje is waarsschijnlijk niet gelukkig en heeft veel pijn.
ik kan de situatie niet helemaal voor me nemen,
maar ik denk dat dat het beste is!

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:58

ik rijd hem niet meer hoor, ik kan het niet vergeten. lig er 's nachts ook wakker van...kanker is zo onvoorspelbaar:s hij heeft van die dagen dat hij nog door de wei raced...maar ook dagen dat je denkt van.."hoe lang nog...?" het is zo moeilijk om te kiezen. op het moment staat hij lekker in de wei te grazen met ze vriendjes. op het moment lijkt hij geen pijn te hebben...

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:02

Meteen laten inslapen vind ik wel wat overdreven, ok zo kan het duidelijk niet maar misschien is er wel een oplossing?!

Ik zou dus ook de DA laten kijken en ik hoop voor je dat je paard nog lekker lang kan genieten van dit leven!

Maar je moet het paard zeker niet hier houden omdat jij hem niet kan missen als hij gewoon teveel pijn heeft moet je dan toch die beslissing nemen hoe moeilijk die ook is

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:03

nee tuurlijk niet, ik snap ook wel dat hij met zijn pijn boven mij staat. dierenarts zegt dat we moeten aan kijken hoe het gaat. we moeten kijken waar het schip strand...:'(

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 21:23

Je moet voor jezelf duidelijk de afweging maken of de goede dagen van je paard nog opwegen tegen de slechte? Konden dieren maar praten hè? Dan zou het voor ons een stuk makkelijker worden om deze beslissingen te nemen.....

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:22

ja dat zou een hoop schelen...deze afgelopen week ging het wel redelijk goed met hem, vandaag had hij weer een superdag, het echt onvoorspelbaar welke kant het op gaat...

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:47

Heb even gemeld dat hier een dubblepost is. Dat is wat verwarrend, helemaal bij zo´n onderwerp. Blij te lezen dat je er niet meer op rijd in ieder geval. Moeilijke beslissing. Er komt absoluut een dag dat je afscheid moet nemen, want herstel is hier niet meer mogelijk helaas. En jij alleen moet bepalen wanneer, je kent hem het best en weet wanneer hij niet blij meer is. Houdt hem dus goed in de gaten en probeer er niet te laat mee te zijn, dat heeft hij niet verdiend en zou jij ook niet willen voor hem.
Sterkte, lijkt me heel erg moeilijk voor je...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 07:45

Kunnen ze via bloed zien of het paard uitzaaiingen heeft? Dan lijkt het me dat hij zich toch ook niet echt oke voelt. Best wel moeilijk zoiets en ik vind het ook sneu voor je.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 08:14

ja hij heeft uitzaaiingen. zoals ik al zei bij zijn penis en in zijn hals zitten er een paar en een paar melanomen onder zijn staart. ik was er gister en toen keek hij clean uit z'n ogen en helemaal happy. wou ook weer lopen....ben benieuwd wat de dag van vandaag ons brengt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:27

Uitzaaiingen zijn toch kwaadaardig? Zijn het goedaardige gezwellen is dat niet zo een ramp, maar uitzaaiingen die in zijn bloed en lympfezit is wel erg, want dan komt de kanker in zijn organen. Via bloed kunnen ze dat zien.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 08:30

ja we wouden al het bloed laten testen, maar de DA zegt dat het geen nut heeft. als het er al zou zitten dan kunnen we er toch niks meer tegen doen. en op dit moment lijkt hij geen pijn te hebben. we moeten maar zien hoe het afloopt...

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 10:55

Zolang je paard geen pijn heeft, en geniet van zijn goede dagen, zou ik hem niet laten inslapen.

Overleg regelmatig met je dierenarts (doe je al), en hou een dagboek voor hem bij waarin je opschrijft hoe hij die dag was, zo heb je voor jezelf ook duidelijk op een rijtje staan hoe het echt met je paard gaat.. en heeft de DA ook een goede houvast bij wat hij jou adviseerd.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:13

nee, hij lijkt nu heel tevreden met zijn leventje. alleen sommige dagen gaan minder...ik hou al vanaf dat ik hem heb(6 jaar) een dagboek bij en daar schrijf ik dingen in over hem.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:54

Dus je hebt je paard al 19 jaar? Ik kan me voorstellen dat je het er moeilijk mee hebt.

Goed dat je een dagboek bijhoudt. Lees er af en toe in en hou in de gaten of er niet steeds meer 'downs' dan 'ups' zijn. Laat af en toe ook eens iemand naar je paard kijken die hem niet regelmatig ziet en vraag wat voor indruk ze van hem hebben. Als je je paard vaak ziet vallen veranderingen vaak niet direct op.

En hou contact met je veearts. Laat hem b.v. eens per kwartaal naar je paard kijken. Als het een goede veearts is zal hij je paard niet onnodig laten lijden. En ik krijg ook zeker niet de indruk dat jij je paard voor je eigen plezier in leven houdt.

Sterkte ermee.

daaf4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:40

nou ik bedoelde dat ik hem 6 jaar heb, ik kan hem nog niet 19 jaar hebben want ik ben pas 15, dierenarts kijkt er zoiezo al 1 per maand naar. een vaak laat ik hem zien aan mensen die hem niet kennen, de indrukken zijn dan verdeeld. het ligt dan echt aan z'n dag. dank jullie allemaal voor jullie reacties:)!