Merrie is sloom zonder aanwijsbare reden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Merrie is sloom zonder aanwijsbare reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:04

Sinds een paar weken is Roosje wat sloom. Eerst dacht ik dat dit vooral kwam door het vieze weer, veranderingen in de groep enzo. Maar het blijft zo, ook als ik haar flink voer.

Ze is ietsje schraal(niet verontrustend voor een merrie die de hele zomer een veulen aan de voet gehad heeft), krijgt ong 1/2 kg Havens draversbrok en 200 gram Subli Energiekern Mix, ze is netjes ontwormd, heeft een vitamine stoot gehad en krijgt onbeperkt hooi. Hierbij werk ze niet extreem hard, ongeveer 4x per week waarvan 2x een beginners hobbel lesje en 2x wat fanatieker. Het gaat om een 4 jarige.

Het is niet vlak nadat haar veulen afgespeent is veranderd maar pas een paar weken later. Ze glimt wel gewoon, maar is sloom in alles. In de omgang niet voor uit te branden, in het werk doet ze het wel allemaal braaf, maar sullig braaf. Als we ergens staan valt ze zo in slaap.

Wat raden jullie aan? Het nog eventjes aan kijken, of toch maar de VA bellen om even bloed te laten testen.

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:30

Ik heb geen idee wat het zou zijn,,
Maar het is tog misschien verstandig om het nog een klein weekje aan te kijken, en dan tog de VA bellen ja ....

ellepel

Re: Merrie is sloom zonder aanwijsbare reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:02

mijn pony werd vorig jaar schraal, bleek toch te komen van het hooi waar blijkbaar te weinig voeding in zat.
misschien nog iets meer hooi?

wortel is op zich een goede om ze wat meer eetlust te geven, als je er 3 per dag bijvoert( winterwortels dan he) krijgen ze vaak wat meer eetlust van, een appeltje moet ook kunnen.
bang voor de suikers hoef je niet te zijn denk ik,t zijn natuurlijke suikers, denk dat t niet zoveel kwaad kan...

andere optie is nog om een pot zeewier te halen, bevat veel mineralen en vitaminen en word aangeraden bij paarden die herstellen van ziekte..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 11:29

Je hoort het op dit moment heel veel, heeft toch wel met het weer te maken en de rare weersveranderingen. Zou het nog een tijdje aankijken. Is hij wel vrolijk? Er heersen ook wat virusjes waar paarden sloom van worden (meestal in de herfst); dan kunnen ze ook dikke benen hebben. Als ze geen koorts hebben, gewoon licht beweging geven, vaak is het binnen 1 tot 2 weken over.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:15

Ik ga dit topic even in de gaten houden. Roger van mij is de laatste tijd ook erg sloom terwijl hij normaal toch erg actief was. Verder lijkt hij wel helemaal gezond enzo. Ik heb hem van de zomer niet bijgevoerd, maar ga daar nu toch weer mee beginnen.

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:38

Odin is ook een beetje sloompjes.
Ze was altijd met het werk veel actiever, maar nu is dat helemaal weg.
Odin heeft alleen nog wel een veulen erbij lopen, misschien dat dat bij haar de reden is...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:58

Ze zit verder wel goed in haar vel, glimt, is vrolijk, bemoeit zich wel overal mee. Maar is gewoon slomer en braver dan normaal.

Meer hooi dan onbeperkt gaat dus niet, de rest doet het er wel goed op(zonder dat ze brok bij krijgen). Wortels krijgt ze ook al bij. Bijna een kruiwagen per dag voor 5 pony's.

Ze krijgen ook wat brood en fruit maar dat steld niet zo veel voor(het brood en fruit wat wat oud geworden is en anders weg gegooit zou worden).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:03

Gooi er eens een vitamine kuurtje in, kan geen kwaad en helpt ze af en toe net even over een dipje heen.
Je kunt deze kuurtjes zo kopen in de betere veevoederzaak etc

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:24

de kans is aanwezig dat ze bloedwormen heeft
dus geef eens een goede ontworming tegen bloedwormen
(equest of een speciaal drankje bij de dierenarts)
alle andere ontwormmiddelen helpen nl. niet tegen bloedwormen
als je de ruggegraad en ribben kan voelen is de kans groot dat ze wormen heeft

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:04

Is haar mest wel goed? Het kan namelijk ook zijn dat ze een parasiet in haar darmen heeft. Laat anders een mestonderzoekje doen. Kost niet veel en je sluit weer wat uit.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:30

Een paard bij ons op de manege heeft dezelfde symptomen.
De eigenaar heeft het laten onderzoeken en het komt voort uit een ijzer tekort.
Ze voert nu een supplement bij en na 4 dagen merkte ze al duidelijk verschil.
Misschien iets om naar te laten onderzoeken?
Succes ermee.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:46

mithras1994 schreef:
Een paard bij ons op de manege heeft dezelfde symptomen.
De eigenaar heeft het laten onderzoeken en het komt voort uit een ijzer tekort.

paarden met een flinke bloedwormbesmetting hebben ook ijzer te kort
dus eerst goed behandelen tegen wormen en dan extra ijzer geven
is wel een goed idee lijkt mij

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:03

Ik ga haar voor de zekerheid nog een keer extra ontwormen. En het verder even aan kijken. Ze zit zeker niet echt slecht in haar vel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:13

@dennis dan moet je wel het goede ontwormmiddel nemen dus geen eqvalan of o.i.d ...want daar gaan bloedwormen niet dood van

Letsdunit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:34

Ik lees toch best wel vaak dat een van je ponies een virusje heeft of niet lekker is. Wellicht even wat mest laten testen bij de dierenarts, het kan ook aan je weiland liggen of aan het ontwormen.

DaphneL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:23

Ik denk dat het toch ook met het rare weer te maken heeft.
Lady heeft laatst ook een paar weekjes gehad dat ze veel slomer en suffer was dan normaal, met werken was ze niet vooruit te krijgen, buiten loopt ze normaal rustig een half uur hard door te draven, toen liep ze na 5 minuten al te snuiven.

Het is toch de laatste dagen weer hartstikke warm, daarvoor juist weer heel koud, weer daarvoor was het ook al zo warm. Daar raken ze volgens mij ook een beetje in de war van, veel energie in de warmte gestoken toen het zo koud was en nu is het weer te warm, dan heb je ook niet veel energie.

Wij hebben met die kou ze dikker onder de dekens gezet en haar voer verdubbeld (ze kreeg 2 keer een halve beker biks op een dag, nu dus 2 keer een hele).

Sinds de laatste week gaat het weer beter, ze loopt weer goed door met werken in de bak en buiten is ze ook weer bijna de normale Lady en draaft weer vrolijk lange stukken.

Ik zou het nog even aankijken, als ze nou steeds slechter wordt of het echt weken aan blijft houden kan je de DA altijd nog bellen.

katiecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 18:49

Misschien is het bloedarmoede?
Die van mij was op den duur ook zo sloom, DA laten komen en die heeft haar toen geprikt op oa bloedarmoede, en inderdaad ze had bloedarmoede.
Ze heeft vervolgens een kuurtje gekregen en een weekje later was ze weer de oude vrolijke merrie:)

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:08

Als het echt al een paar weken is zou ik toch maar even de DA bellen voor de zekerheid.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:14

Max schreef:
Ik lees toch best wel vaak dat een van je ponies een virusje heeft of niet lekker is. Wellicht even wat mest laten testen bij de dierenarts, het kan ook aan je weiland liggen of aan het ontwormen.

Ik heb 1x een virusje gehad die toen al mijn pony's (op 2 na) getroffen heeft. Leek een lichte verkoudheid.
Dus vaak is het niet.
Ja, Angel kwakkelt wat door een verbening van het hoefkraakbeen en ik heb er een keer 2 koliekerig gehad omdat de buurkinderen ze bedorven boerenkool gevoerd hadden.

Heb haar vandaag ontwormt met Equest dus zal het even aanzien. Als het te lang duurt bel ik uiteraard de VA maar kijk eerst de komende week aan wat die wormenkuur uit haalt. Gaat ze echt achteruit bel ik natuurlijk ook de VA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:18

De kleur van het tandvlees kan je een redelijke indicatie geven wbt bloedarmoede.
Is het mooi roze zal er weinig aan de hand zijn maar is het erg bleek/wit heb je een grote kans op bloedarmoede.
Een handige truukje: even met je duim op het tandvlees drukken boven de voortanden.
Daarna je duim weer weghalen en kijken hoe snel de kleur weer terug komt.
Heeft je paard bloedarmoede zal de plek vrij lang wit blijven.

Goed suppelement voor bloedarmoede is Pavo Ferromax

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:23

Dat is een handig truckje. Het is me niet opgevallen dat het heel bleek is, maar ik zit ook niet dagelijks het tandvlees van mijn pony's te controleren. Ze is alleen net niet helemaal zich zelf.
Ik zal morgen bij daglicht eventjes testen .

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 13:21

Ik heb gister haar tandvlees gecontroleerd en dit was in orde. Het was niet heel licht en het bloed trok snel weer terug als ik op haar tandvlees drukte. Heb het ook even met de andere vergeleken.

Ik heb het idee dat ze al wat fitter is. Ik heb gister niet met haar gewerkt, maar tijdens het speelkwartier liep ze voorop en zat er geen rem op. Zaterdag stond ze nog enorm na te puffen(eigenlijk best extreem na een paar minuutjes rennen en spelen) na het speelkwartier, gister al wat minder.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:10

Ik zou hem op zijn bloed nalaten kijken. Maar paard had vorige jaar ook een dip. Hij is geprikt en bleek bloedarmoede te hebben. Na een spuit en het bij voeren van Red cell is het weer helemaal goed gekomen. Hou het goed in de gaten, en paard dat zonder reden ineens sloom word moet je toch ff na laten kijken, en bloed prikken.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:44

Volgens mij heeft die extra wormenkuur gewerkt. Ze was er vandaag weer helemaal, zelfs meer dan dat. Ze was zelfs echt druk voor haar doen! Van het weekeind stond ze na 5 minuutjes gek doen in de groep een kwartier te pompen, vandaag na een half uurtje rijden en een sprintje op het land pad was er niets aan de hand.
Wil nog niet te gek doen, maar ze heeft er weer zin in!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:32

gelukkig maar dennis
dat het weer goed met haar gaat
misschien had ze inderdaad toch wormen
zelf geef ik ze 2 keer per jaar standaard een ontworming met Equest
het beste kun je dat bij alle paarden doen
zo voorkom je opnieuw een bloedwormbesmetting
let wel op dat je voorzichtig bent met jonge veulens
overdosering is nl. (zeer) schadelijk voor veulens en pony's met een lager gewicht dan 200 Kg
vandaar dat ik de jonge veulens niet doe
mijn miniveulen van 5 maanden heeft er nu wel 1 gehad en had geen problemen