slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjemarisxje

slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:15

mijn paardje heeft telkens een slokdarmverstopping, al 3x een dierenarts bij geweest en nu had hij het weer, ik ben naar de dierenkliniek geweest en is alles onderzocht er blijkt niks te zien zien aan de slokdarm, was alleen kleine rode plekjes te zien, een longinfectie, hij heeft 10 dagen antibiotica gehad. wat nu sinds gister is afgelopen, nu vandaag word ik opgebeld dat hij het weer heeft, dit keer was het wel heel erg en weer de dierenarts gebeld, hij heeft hem weer voor 5 dagen antibiotica gegeven.

Hij staat al op zaagsel, krijgt bix als slobber en hooi word natgemaakt en steeds kleine beetjes gegeven, en door de stal gespreit.

ik ga hem nu lucerne geven ipv hooi om te kijken of het over gaat.. heeft iemand verder nog meer tips of meer oplossingen?

xjemarisxje

Re: slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:16

xjemarisxje schreef:
mijn paardje heeft telkens een slokdarmverstopping, al 3x een dierenarts bij geweest en nu had hij het weer, ik ben naar de dierenkliniek geweest en is alles onderzocht er blijkt niks te zien zien aan de slokdarm, was alleen kleine rode plekjes te zien in de long, een longinfectie, hij heeft 10 dagen antibiotica gehad. wat nu sinds gister is afgelopen, nu vandaag word ik opgebeld dat hij het weer heeft, dit keer was het wel heel erg en weer de dierenarts gebeld, hij heeft hem weer voor 5 dagen antibiotica gegeven.

Hij staat al op zaagsel, krijgt bix als slobber en hooi word natgemaakt en steeds kleine beetjes gegeven, en door de stal gespreit.

ik ga hem nu lucerne geven ipv hooi om te kijken of het over gaat.. heeft iemand verder nog meer tips of meer oplossingen?

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:21

vervelend 1 van de paarden bij ons heeft het twee keer gehad, vlak achter elkaar. maar nu gelukkig al een jaar niet.

zou zo niets weten(sorry), want wat je noemde deed ik toen ook.
alleen kan het zijn dat het gewoon niet helemaal goed weggespoeld wordt de verstopping.

verder veel succes

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:23

Mijn pony heeft ook ernstige slokdarmverstopping gehad en van mijn dierenarts mocht ik absoluut geen kuilgras geven. Pas twee weken erna. Dit omdat er na de spoeling die via de neus ging, litteken weefsel kon achterlaten.Op die plaats waar dan het littekenweefsel kon zitten word dan een soort verdikking in de slokdarm. Wel mocht ik kort afgeplukt gras geven. Na twee weken heb ik kleine beetjes kuilgras gegeven en dan zodanig uit elkaar getrokken en inderdaad overal kleine beetje verspreid..Nu gaat het erg goeg maar blijf toch wel op slobber in plaats van biks..Ben bang voor herhaling!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:26

Volgens mij is het probleem dat je nat hooi geeft juist! Bij ons op stal hebebn deze week 2 paarden het gehad en de dierenarts zei dat nat hooi snel voor verstopping zorgt en ze dat dus neit meer in de regen mochtten eten!

Kuiken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:30

Het is vooral een probleem als ze nat hooi hebben gegeten of uit een natte wei komen en dan meteen biks gaan eten, er zitten soms restjes nat gras in de slokdarm, als daar biks bij komt gaat dat snel uitzetten en krijgt het paard het niet weg..

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:32

Lisjuh87 schreef:
Volgens mij is het probleem dat je nat hooi geeft juist! Bij ons op stal hebebn deze week 2 paarden het gehad en de dierenarts zei dat nat hooi snel voor verstopping zorgt en ze dat dus neit meer in de regen mochtten eten!

ik moest dat juist doen.. ik heb ook 2 weken geen hooi meer gegeven maar het helpt gewoon niet... ga het nu met lucerne proberen..

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:33

Misschien ben je hier iets mee:

Als je je paard voert, gooi het voer dan op de grond! Paarden zijn gemaakt om voedsel vanaf de grond op te nemen, dwing je ze om vanaf een verhoging te eten dan is de kans op slokdarmverstopping groter, heeft het paard meer kans op allergische reacties op stof en door de verkeerde beenstand loopt je paard een grotere kans op rug- en beenproblemen.

bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:36

Jeetje, wat vervelend voor jou en jouw paardje..Ik zou dan eigenlijk ook niet meer weten wat je zou kunnen doen. Even een paar weken aankijken hoe hij het doet zonder hooi inderdaad..Ik denk zelf dat daar het probleem ligt want van slobber kan het bijna niet komen..Dat is nat en dat glijd gewoon door..Geen slecht idee, ik hoop voor je dat het werkt!!

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:38

WiMa schreef:
Jeetje, wat vervelend voor jou en jouw paardje..Ik zou dan eigenlijk ook niet meer weten wat je zou kunnen doen. Even een paar weken aankijken hoe hij het doet zonder hooi inderdaad..Ik denk zelf dat daar het probleem ligt want van slobber kan het bijna niet komen..Dat is nat en dat glijd gewoon door..Geen slecht idee, ik hoop voor je dat het werkt!!

dankjewel..

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:40

o,ja, ik weet niet of jouw paard ook via een zonde is doorgespoeld en hoe vaak want die doorspoelingen zorgen voor littekenweefsel wat vernauwingen geeft in de slokdarm..Waardoor dus makkelijker wat blijft hangen..Het allerbeste!!

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:44

WiMa schreef:
o,ja, ik weet niet of jouw paard ook via een zonde is doorgespoeld en hoe vaak want die doorspoelingen zorgen voor littekenweefsel wat vernauwingen geeft in de slokdarm..Waardoor dus makkelijker wat blijft hangen..Het allerbeste!!

ze zijn met een slangetje door de neus gegaan en hebben alleen met een camera van binnen erin gekeken

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:48

Als jouw paardje hierdoor een bloedneus heeft gekregen net zoals de mijne kun je er zeker van zijn daar ergens littekenweefsel zit..Wat voor problemen kan zorgen maargoed daar heb je nu niets aan..Lucerne lijkt me nog steeds een goed plan..

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 21:49

WiMa schreef:
Als jouw paardje hierdoor een bloedneus heeft gekregen net zoals de mijne kun je er zeker van zijn daar ergens littekenweefsel zit..Wat voor problemen kan zorgen maargoed daar heb je nu niets aan..Lucerne lijkt me nog steeds een goed plan..

gelukkig heeft hij geen bleodneus gehad.. en lucerne hooop dat dat gaat..

WiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:53

Ik blijf dit wel even volgen, ben namelijk reuze benieuwd hoe het straks gaat met jou en jouw paardje..Ik heb trouwens de foto's bekeken en wat een leuk paardje!:-)Laat je het vervolg even weten?

xjemarisxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:02

WiMa schreef:
Ik blijf dit wel even volgen, ben namelijk reuze benieuwd hoe het straks gaat met jou en jouw paardje..Ik heb trouwens de foto's bekeken en wat een leuk paardje!:-)Laat je het vervolg even weten?

dat is mijn paardje niet meer:)..
dit is mijn paardjeAfbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:12

Wat een onzteend vervelend probleem. Ik weet wel een beetje hoe je je voelt want mijn paard heeft het ook 3 keer in 1 jaar tijd gehad.
Alle opties die ik je kan geven doe je al. Mijn paard kreeg het omdat ze te gulzig at en dan metname door fijner hooi. Op mijn nieuwe stal krijgt ze meer voer en eet ze rustiger. Verder krijgt ze nu lang stengelig hooi. Daar moeten ze wel goed op kauwen.
Heb je trouwens de tanden van je paard al eens na laten kijken. Misschien kan hij niet goed kauwen slikt hij daarom te grote happen te snel door?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:12

xjemarisxje schreef:
WiMa schreef:

ze zijn met een slangetje door de neus gegaan en hebben alleen met een camera van binnen erin gekeken

Hebben ze alleen gekeken of ook een slikfilm gemaakt? Mijn paard had ook veelvuldig last van slokdarmverstopping, en na het maken van een slikfilm (in Utrecht) bleek dat ze ongeveer 50 cm van haar slokdarm verlamd had, waardoor ze voedsel gewoon niet meer weg kon krijgen. Ze krijgt nu aangepast voer en dit gaat voor zover al een jaar goed! Het is heel afhankelijk wat ik haar voer.

xjemarisxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:42

ze hebbe gewoon alles nagekeken.. van slokdarm tot maag.. en is niks te vinden..
tanden zijn ong 6 weken geleden nagekeken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:14

bij mij op stal staat een paardje en die had het 4x in 1 week!

het is een dravertje van 19jr en hij schijnt een vernauwing te hebben.

hij kreeg het elke x als hij van de wei binnen gehaalt werdt en dan kuil en bix gehad had.

nu staat hij weer buiten,en het gaat nog goed.
maar straks moet hij toch bijgevoerd worden,en van natte bix krijg je ook geen honger meer.

het is een heel lastig probleem,je durfd zo`n paard bijna geen eten te geven!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:28

Wat wel belangrijk is, dat er op dezelde tijden gevoerd wordt.
Want ze krijgen dan speekselvorming en dat helpt ook om het eten naar binnen te krijgen.
Verder zijn alle dingen al genoemd die ik ook had bedacht, pas trouwens ook op met zaagsel, want dat mogen ze juist niet eten...vaak krijgen ze het van fijner voer/hooi/kuil en niet van grof spul.
Je zal vanzelf merken wat het beste bij jou paardje werkt.....sterkte ermee!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:44

Aangezien er toch al best veel staat genoemd qua voeren, ook even een tip van mijn zijde; ik voer mijn paard (slokdarmverlamming) alleen zacht (!) hooi dat minimaal 6 uur geweekt wordt in een bak water. Dat laat ik grondig uitlekken en schud ik helemaal los (alle harde stengels en evt. klontertjes er uit). Dit gaat er in als en "ijsje" omdat het helemaal week en zacht is, net als gras (advies uit de kliniek in Utrecht). Verder krijgt ze slobber dat ze naar binnen kan drinken en gras. Verder is een snoepje voor haar slechts een suikerklontje dat in de mond smelt. Dit gaat nu al een jaar zo. Ze taalt niet meer naar het gerammel van bix of wat anders. Ik heb iedereen verboden haar ook maar iets anders te geven. Zielig, maar als ze het benauwd krijgt door verkeerd voer is het nog zieliger.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:08

Hoi Maris, ik wist niet dat je hier ook kwam!
Zelf heb ik helaas geen tips voor je, maar het is iedere keer weer rot om je paardje zo te moeten zien. Van de week was het wel heel erg inderdaad, ik had heel erg met hem te doen!

Hopelijk kun je wat met de tips die je al gehad hebt, en die nog komen misschien.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:08

Ooh bah, reselijk die dingen.
Mijn pony die helaas niet meer leeft heeft het ook gehad.
Die at te gulzig.
Vanaf die dag heb ik het voer altijd op grond gelegt.
DAn kon hij niet zo snel grote happen naar binnen brengen.
Hij heeft de verstopping totaal 1 dag gehad.
De volgende dag mocht hij weer een handje bix en een handje kuil/hooi
En dat moest ik dan weer gewoon opbouwen, na 4 dagen zat hij weer op z'n oude schema en was alles goed.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:29

Citaat:
ik weet niet of jouw paard ook via een
zonde
is doorgespoeld

Zullen we het op een sonde houden?

Onze ezel heeft een slokdarmverstopping gekregen door het eten van kuilgras. Droog hooi levert geen problemen op.