Wat te doen bij rotstraal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ama_

Wat te doen bij rotstraal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:45

Mijn paard heeft heeft sinds kort straal rot...
Binnen in zijn hoef bij de straal is het helemaal zacht..
Wat is het best om daar tegen te doen ?
De hoefsmid is al geweest, maar ben het eigelijk helemaal vertegen te vragen.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:59

De hoefsmid moet het aangetaste gedeelte wegsnijden. Daarna kun je het behandelen met o.a. betadine, egyptische zalf. Verder moet je zorgen voor een schone droge stal.

Dit kan beter naar Medisch, zal ff temmen.

WiMa

Re: Wat te doen bij rotstraal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:06

Mijn paard heeft op dit moment ook rotstraal.Wat mij vertelt is is dat je het beste 1 keer met betadine schoonmaakt en de dagen daarop verder schoonmaakt met groene biotex. Na het schoonmaken doe ik er egyptische zalf op/in . En inderdaad zorgen dat de stal schoon en droog is. Ik ben zelf op dag drie en het schijnt dat je na 5 tot zes dagen het moet in teren..Kijk ook eens op www.hoofcare.nl.. Daar zijn ze gespecialiceerd in hoefproblemen.. Succes!

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:13

Jah dat heeft de hoefsmid ook al gedeeltelijk gedaan...

Oke is goed.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:55

WiMa schreef:
Mijn paard heeft op dit moment ook rotstraal.Wat mij vertelt is is dat je het beste 1 keer met betadine schoonmaakt en de dagen daarop verder schoonmaakt met groene biotex. Na het schoonmaken doe ik er egyptische zalf op/in . En inderdaad zorgen dat de stal schoon en droog is. Ik ben zelf op dag drie en het schijnt dat je na 5 tot zes dagen het moet in teren..Kijk ook eens op www.hoofcare.nl.. Daar zijn ze gespecialiceerd in hoefproblemen.. Succes!

Mijn hoefsmid zei tegen mij dat het slecht is om in te teren, omdat teer als het ware een laagje vormt waar geen zuurstof meer doorheen kan, en dan gaat het lekker zitten broeien daaronder en wordt het erger.
Hij raadde mij aan om niet te teren, maar water met chloor te mengen en dat ongeveer 2x per week te sprayen om het te voorkomen.

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:40

Waar mee sprayen dan 2 x in de week ?

GCH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:44

Ik heb mijn paard behandelt met betadine om het goed schoon te maken en dan met hoofflex
Eerste 3 dagen 2x per dag (is dus best intensief) en dan 1x per dag tot het weg was.
Binnen een week was het over!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:44

VMR -> MD

Lexitje4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:04

Ik heb mijn paard nu behandeld door eerst te ontsmetten met zuurstofwater, dus alle bacteriën te doden, en dan isobetadine erop, op uit te drogen.

Heb er ook lang mee gesukkeld, ik moest het eerst wel interen, maar dat hielp dus niet.

Een leerkracht van me (is ook dierenarts) zei dat je het ook met javel (verdund!) kon verhelpen. Je kan de paarden, ook al hebben ze geen rotstraal, regelmatig even met hun hoeven in een emmer javelwater zetten, dit zorgt ook voor hardere hoeven!

Het gemakkelijkste is om met de behandeling te beginnen vlak nadat je hoefsmid alle rotte delen uit de hoef gesneden heeft. Anders zal je het véél moeilijker wegkrijgen. Ik heb dus 8 maand gesukkeld door in te teren wat niet hielp, en nu met dus te ontsmetten ben ik er op een week vanaf...

groetjes

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:08

als je hoefsmid is geweest moet het hem toch opgevallen zijn?

maar goed, mijn pony had dat ook best vaak omdat hij hele smalle en hele hoge hoeven had, mijn paard heeft het gelukkig nog nooit gehad, maar een goede, schone stal is heel belangrijk! ook maakte ik de hoeven na het rijden altijd schoon, ik waste ze dan met betadine, en spoot er daarna betadine poederspray in, dit hielp echt super!! ook van die blauwspray helpt erg goed!!

Jeroentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:15

Mijn paard heeft t verschrikkleijk... is er een aantal malen kreupel van geweest en 2 dierenartsen en 3 hoefsmeden weten niet heo ze er mee aan moeten: 1 ding is zeker: we meoten t snel behandelen anders kan het naar binnen slaan... ga dus vanavond naar die mensen van Nassau (hoofcare.nl) mailen met foto's en dergelijke...

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:45

LoVe_KnOwInG schreef:
Waar mee sprayen dan 2 x in de week ?

water met chloor vermengd

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:02

Of sprayen met "dryfeet", door mij hoefsmit aangeraden. Ik geloof dat het van het merk Cavalor is. Gewoon bij een ruitersportzaak gekocht.

Of als je dicht bij de zee woont, door de zee lopen. Is voor alles supergoed.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:47

Wat heel goed helpt is tandpasta. Dit smeer je op de plek waar de straal weer hard moet worden. Tandpasta droogt uit en zorgt dat het minder nat wordt. Zelf doe ik dit ook bij een van mijn paarden. Dit werkt erg goed.

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 08:32

Tandpasta droogt inderdaad uit, maar wat het voornamelijk doet is het doden van de bacterien. Je moet het even volhouden maar dan ben je wel van de rotstraal af.

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 13:52

Oké allemaal super erg bedankt..ik ben er druk mee bezig.

Wat kan er eigelijk beuren als het erg word ofzo ? Wat kan er allemaal gebeuren ?

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:45

1 x per week goed teren en dit een gewoon volhouden tot het over is Jack geeft er ook wel eens last van namelijk.

Kelly

_Ama_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 13:12

De ene zegt dat teren wel goed is en de andere niet

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:26

Dit spul kopen http://www.absorbine.com/animal/products/thrushrem.htm

Dit is tot nu toe het best werkende spul wat ik ben tegen gekomen.
Het droogt niet uit en dood bakterien en schimmels. Er zitten geen kanker verwekkende stoffen in (zo als formaldehyde bv) zoals wel bij de meeste andere middelen die op de markt zijn. Gezien er toch behoorlijk wat risico is dat je huid er mee in aanraking komt of dat je de lucht in ademt vind ik dit behoorlijk belangrijk.

Mijn paard had ook rotstraal, kwam onder het speciale beslag vandaan, ik heb maanden van alles geprobeerd en niks werkte echt. Tot ik dit spul tegen kwam bij Arthur's westernstore en ik dacht "kan mij het bommen probeer ik dit ook nog maar". Binnen 14 dagen was de rotstraal over nadat mijn paard er zeker een maand of 8 last van had gehad.

Ik vind het een echte aanrader dat Thrush Remedy (hooflex) van Absorbine.

Niet gaan teren dan dek je alles lucht dicht af en daar groeien die bakterien nog veel harder van!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:35

Ik kreeg van mijn hoefsmid de tip om jodiumtinctuur te gebruiken. dit droogt uit en dood bacterien. Het helpt super en is niet duur.

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:21

LoVe_KnOwInG schreef:
De ene zegt dat teren wel goed is en de andere niet

teren is wel goed dat heb ik van me hoefsmid

( kees en pieter zijp )

en bij mijn paardje heeft het ook goed geholpen dus..

Kelly

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:38

teer is om het te voorkomen en egytische zalf is goed om het te laten genezen.maar er zijn hier al meerdere middeltjes genoemt die werken.

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:25

teer help ook genezen

briandylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:36

Jackieboy schreef:
teer help ook genezen
Daar is teer echt niet voor bedoeld.Ik als smid raad het af om het tegebruiken als paarden rotstraal hebben.Je sluit de boel dan zo af dat je kans hebt dat een onsteking de weg naar boven baant en er bijvoorbeeld in de koot uit komt.Er onverstandig dus.Rotstraal verdwijnt door zuurstof,daar kan de bacterie niet tegen,en aangezien teer geen zuurstof door laat,erg onverstandig dus om dit te gebruiken dan.Egytische zalf is daar dan wel weer goed voor sluit niet af.Als een hoef gezond is is teer wel goed te gebruiken,maar daar zijn ook de meningen over verdeeld.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:32

Mijne heeft het helaas ook...
Mij werd Hipposol aangeraden. Is een spray, spuit je erin, moet je 10 min. wachten en is het droog (siliconenspul). 1 x daags gebruiken, zou moeten helpen.