paard wat dikker krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimpy

paard wat dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:05

Hallo iedereen ik heb eigenlijk een vraag wat niet echt medisch is maar er wel mee te maken heeft.
Het gaat erom dat we een 11jarige ruin hebben die altijd op de renbaan heeft gelopen.
Nu is het algemeen bekend dat daar geen grammetje vet op zit, maar hij nu niet meer op de renbaan staat (al een jaar niet meer) mag hij wel wat dikker worden.
We hebben al verschillende dingen geprobeert pulp, muslie, brood en meer hooi ( dingen waar geen energie in zit want dat heeft hij genoeg)!
Nu wordt hij ongeveer 3 keer in de week gereden en hard werken hoeft hij over het algemeen niet! Gewoon een beetje stap draf en een galopje en dat ongeveer 3 kwatier. Dus daar zou het toch niet aan liggen zou je zeggen.
Hij krijgt om de 3 maanden een worm kuur en is gewoon ingeent.

Wat zouden jullie doen, want wij weten het niet meer, hoe we hem op een goede en verantwoorde manier wat dikker krijgen en dat hij dan ook zo blijft!

groetjes van mij

ellepel

Re: paard wat dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:08

heeeeeeel veel hooi!

hooi bevat het minst energie van alle voedersoorten, krachtvoer e.d. krijgt hij teveel energie van en daarvan valt hij juist weer af..

dus lekker veel hooi de hele dag geven, laat maar onbeperkt eten, en daarnaast gewoon een onderhoudsbrok gaan voeren.

kimpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:38

Hij krijgt gewoon onderhouds brok ( 2 kilo per dag) en verder staat hij de hele dag op de wei met de hele dag hooi bijgevoerd.
Dus hij eet al onbeperkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:25

Snijmais of maismaal (slobber van maken) voeren helpt! Hier zitten heel veel koolhydraten in en weinig eiwit. Paard wordt er wel dikker maar niet drukker van.
Blijf wel krachtvoer bijvoeren want in mais zitten weinig vitamines en mineralen.
Verder inderdaad veel hooi. Eventueel kan je ook nog een scheutje olie (maisolie, zonnebloemolie etc) over zijn krachtvoer doen.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:51

Kuilgras of hooi helpt goed. Ik voer mijn paard arm kuilgras en daar komt die iets van mij. Verder iets van aanvulling, ik geef die van mij snijmais en slobber met maiskiemolie erdoor, maar vorig jaar maakte ik zelf slobber van maismeel en olie en dat werkte ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:55

ik ben het helemaal eens met fransje en marel, je kan hooi wat mixen met kuilgras, zorg dat het kuilgras is dat niet van een bemest land komt, en idd slobber maken van maismeel, ong. 1/2 kilo per dag, maar doe het allemaal voorzichtig, rustig aan opbouwen, niet in 1x alles tegelijk, per dag steeds iets meer. en wat beweging erbij (liefst elke dag) is ook erg goed, vooral omdat je paard meer gaat eten nu. succes!

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:14

je kan tegenwoordig ook callorien kopen in een emmertje, heb er geen ervaring.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:28

gewoon een beetje sla-olie door het voer.........

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:44

Ik zweer bij maismeel mijn paard is daar werkelijk gezonde kilo`s van aangekomen.
Hij krijgt elke dag een slobber van maismeels met granen en een paar plakjes hooi.
En hij is aanzienelijk gezond gebouwd geworden,

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:21

mais,slobber

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:13

Sommige paarden worden gewoon niet dik. Mijn vorige paard kreeg het meeste voer van de hele stal maar werd niet dikker. Ik zou me er niet zo druk om maken. Als hij verder gezond is en lekkert glimt...

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:15

Gebit na laten kijken.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 07:44

Ik lees ook even mee in dit topic.
Mijn merrie wordt op dit moment ook iets te dun.Niet op haar onderbuik maar vooral bij haar ribben. Nu weet ik dat hooi en kuil bij de onderbuik gaat zitten. Ik zoek nu eigenlijk iets dat haar dikker maakt bij haar ribben...Kan ik daar ook de maismeel voor gebruiken? ze krijgt trouwens al mais door het voer maar dat is geen maismeel. Zijn er nog andere ideeen?

tjielp17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:25

ik heb dat ook met mijn 3 jarige gehad ik kreeg toen de tip om PROBREED te voeren een soort muesli dat gebruikte die man ook bij dunne paarden nou het werkt hartstikke goed!
en slobber van havens die werkt ook zeer goed!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:45

marel schreef:
Kuilgras of hooi helpt goed. Ik voer mijn paard arm kuilgras en daar komt die iets van mij. Verder iets van aanvulling, ik geef die van mij snijmais en slobber met maiskiemolie erdoor, maar vorig jaar maakte ik zelf slobber van maismeel en olie en dat werkte ook goed.

Te veel kuilgras is ook niet goed! Hierdoor krijgt hij teveel eiwitten binnen . Ik zou em maismeel bijvoeren!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:47

warom raden jullie maismeel aan ipv gebroken mais??
ik wil dit wel eens weten omdat ik mijn paard met gebroken mais wat dikker heb gekregen, maar zou het met maismeel nog harder gaan???

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:51

naam schreef:
warom raden jullie maismeel aan ipv gebroken mais??
ik wil dit wel eens weten omdat ik mijn paard met gebroken mais wat dikker heb gekregen, maar zou het met maismeel nog harder gaan???

Bij maismeel komen alle voedingsstoffen nog beter/sneller uit .

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:56

Ik heb ook een renpaard (draver eigenlijk )en had hetzelfde probleem. Slaolie, mais meel. enz. werd mij afgeraden. Dit zou niet goed zijn voor een paard. Je laat een paard op een snelle manier dik worden, het is veel beter om dat langzaam op te bouwen, anders heb je kans op koliek. Een vriendin van mij raadde aan om eerst hooi te voeren en dan pas te voeren. Ik geef mijn merrie nu 2 kilo sportbrok en 1 kilo muesli op een dag> Veel hooi en de hele dag op de wei. Ook geef ik haar ong. 1 keer per week een bak slobber. Langzaamaan zie ik dat ze dikker begint te worden. Het gaat niet snel, maar er is al een begin. Je moet niet te snel willen. Gr. en succes met je paard

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:02

Mijn paard is ook heel lang te dun geweest. We hebben van alles geprobeerd en uiteindelijk heeft ze nu echt een prachtfiguur.
Ik geef biks, maismeel en pavo(-stimix als ik het goed heb; dat is muesli zonder haver) Mijn paard mocht nml. absoluut geen extra energie opdoen want die had ze al zat.

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:04

en kuilgras is ook een zeer goed idee; nog even over die maismeel: je moet je paard natuurlijk ook niet ineens kilo's tegelijk geven!!!
gewoon driekwart kilo per dag ongeveer: rustig opbouwen!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:07

Foenegriekzaad schijnt ook te helpen om ze wat meer op de ribben te laten krijgen.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:10

Mijn 11 jarige ruin was ook iets te dun. De DA is er toen bij geweest en die heeft me het advies gegeven om elke dag een halve schep geplette mais bij te voeren. En het heeft zeker effect!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:25

emilysissi schreef:
en kuilgras is ook een zeer goed idee; nog even over die maismeel: je moet je paard natuurlijk ook niet ineens kilo's tegelijk geven!!!
gewoon driekwart kilo per dag ongeveer: rustig opbouwen!!

Door kuilgras kunnen ze ineens teveel eiwitten in hun bloed krijgen .
Hierdoor krijgt Misty vanmiddag een bezoekje van de DA .

emilysissi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:32

dat klopt ja, daar moet je ook voor uitkijken! alles met mate!!!

Ninaka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:12

Ik heb van de DA het advies gekregen van bietenpulp en dat heeft ook geweldig geholpen zonder dat ze ervan ging stuiteren en lekker dat ze het vind.