Hoe heelt deze wond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Hoe heelt deze wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 17:15

Vorige week heeft mijn jaarling een wond opgelopen. Hoe dat is gebeurd is ons nog steeds een raadsel. Volgens verschillende mensen is het een 'hele mooie wond'. Zelf weet ik het allemaal nog niet zo. Op de plaats waar het gehecht is, zit een bobbel.

Afbeelding

Voor meer foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=H6N7SDMN

Blijft het daar kaal, wordt het haar wit? Blijft er een bobbel zitten, net zoals bij een schieffel?

Wie heeft er nog meer verstand van zulke wonden en kan me meer vertellen?

briandylan

Re: Hoe heelt deze wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:15

Ik vind het er inderdaad wel netjes uitzien.Waarschijnlijk zie je er later niks meer van,maar zeker weten weet je nooit.Soms zie je de kleinste wonden en dat worden dan lelijke plekken en ook andersom.Wat wel goed blijkt te zijn is om er elke dag een paar minuten een uv lamp bij te houden,zeker nu er minder zon is..misschien heb je wat aan deze tip

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:03

Ja zo'n uv-lamp is echt super! daar gaan de bloedlichaampjes seller van funcitoneren ofzo en als dat gebeurt dan heelt de wond sneller! Veel succes!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 05:40

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Klinkt wel grappig, maar wat kost zo'n ding en waar haal je ze?

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:45

Wat ze kosten weet ik niet precies,maar als het goed is hebben de dierenwinkels ze.Ze worden namelijk ook gebruikt voor reptielen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:54

Zou er een goed genezende zalf opdoen. Zoals Nekrolytan zalf. Je hebt wel kans dat er witte haren komen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 10:14

Kun je die zalf gewoon bij de ruitersportzaak halen of moet je daarvoor bij de dierenarts zijn?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:28

Zelf vind ik calendulazalf altijd heel goed helpen. Dat kan je (als het dicht is) er voorzichtig inmasseren. Bevordert de heling, strakkere huid (minder kans op wildvlees). Tja, of het witte haren worden: zou kunnen maar dat kan je nooit voorspellen...

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:22

het ziet er inderdaad mooi uit.Ik denk dat die bobbel wel blijft zitten.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 11:55

lumikki schreef:
Ik denk dat die bobbel wel blijft zitten.

Dat zijn berichten waar je me niet blij mee maakt... Het is echt een flinke bult. Hij is al ietwat geslonken, maar toch is ie nog erg groot. Dierenarts komt donderdag, dus kan hem mooi ook gelijk even om advies vragen.

equidynamics

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:24

Die zwelling kan nog zeker afnemen, aangezien de wond nog niet zo oud is.
Lasertherapie werkt ook erg goed voor wondgenezing en voorkomt de vorming van wild vlees.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:28

ik denk dat je het nog wel ietsje kunt blijven zien (dat de huid ietsje een vorm heeft) witte haren krijgen ze meestal niet op het hoofd, alleen op de schoft of benen, ik zou er juist niet te veel mee gaan smeren maar gewoon schoonhouden.. UV lamp heb ik geen ervaring mee, maar kan ook een goede optie zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:32

Kyona schreef:
Zelf vind ik calendulazalf altijd heel goed helpen. Dat kan je (als het dicht is) er voorzichtig inmasseren. Bevordert de heling, strakkere huid (minder kans op wildvlees). Tja, of het witte haren worden: zou kunnen maar dat kan je nooit voorspellen...

hier ben ik het helemaal mee eens, calendula geneest zeer mooi, is nl. ook voor schaaf- en brandwonden. zeer goede zalf, is bij de drogist te krijgen van VSM.

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:54

Stacey schreef:
lumikki schreef:
Ik denk dat die bobbel wel blijft zitten.

Dat zijn berichten waar je me niet blij mee maakt... Het is echt een flinke bult. Hij is al ietwat geslonken, maar toch is ie nog erg groot. Dierenarts komt donderdag, dus kan hem mooi ook gelijk even om advies vragen.

Sorry... Ik heb zelf ook een paard die een wond op zijn hoofd heeft gehad,en dat is heel mooi genezen. Hij heeft nog altijd een bult op zijn hoofd...voor mij is hij er niet minder mooi om.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:25

lumikki schreef:
Sorry... Ik heb zelf ook een paard die een wond op zijn hoofd heeft gehad,en dat is heel mooi genezen. Hij heeft nog altijd een bult op zijn hoofd...voor mij is hij er niet minder mooi om.

Nouja, geeft verder niet. Ik tel gewoon alle positieve reacties bij elkaar op en dan heb ik over een tijdje weer een mooi paard.

Ik ga in ieder geval calendulan proberen. Die uv lamp moet ik nog even bekijken, want madam houdt er niet zo van om langer dan 3 seconden stil te staan. En zo'n ding zal ze niet grappig vinden!

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:27

Ik zou alleen wel met calendula wachten tot de hechtingen eruit zijn en het wondje geheeld is.

met calendula kan je de huid (litteken) wat masseren zodat de doorbloeding beter word en het is echt een soort wondermiddeltje.

Ik denk ook dat je altijd een bult(je) zal blijven zien, maar dat ie wel in omvang zal afnemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:50

Heb ook een paard gehad die een lelijke winkelhaak aan het hoofd opliep. Leek in het begin enorm groot. Ik heb acederm gebruikt en het litteken is mooi genezen en uiteindelijk was het bijna niet meer te zien. duurt wel een tijdje overigens

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:13

acederm is wel met corticosteroiden erin.
Dat maakt over het algemeen de huid dun.
En je moet zelf altijd handschoenen dragen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:26

Stacey schreef:
Kun je die zalf gewoon bij de ruitersportzaak halen of moet je daarvoor bij de dierenarts zijn?

Deze kun je via de DA krijgen en is zeer geschikt voor een snelle genezing van operatie wonden en gehechte verwondingen.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:39

phannie schreef:
Kyona schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens, calendula geneest zeer mooi, is nl. ook voor schaaf- en brandwonden. zeer goede zalf, is bij de drogist te krijgen van VSM.
mijn paard heeft pas geleden ook een flinke jaaper op zijn been gehad..was echt een flinke wond en kon niet gehecht worden ik ben gelijk met calendulazalf gaan smeren ook gewoon op de open wond natuurlijk eerst goed schoon gemaakt en bla bla..maar het is echt super genezen geen witte haren niks..alleen als je over de plek aait voel je toch wel een klein bobeltje ik denk dat dat litekenweefsel aan de binnen kant is..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 17:59

De hechtingen zijn er nog niet uit, maar die gaan er ook niet uit. Ik bedoel, ze verteren ofzoiets. Dus misschien kan ik nog maar beter even wachten voor ik ga smeren??

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:00

Een UV lamp is geweldig voor wonden aan oa. benen. Ik heb daar goede ervaringen mee, je moet echter wel advies vragen aan iemand die er verstand van heeft, bij overdosering kan je flinke verbranding krijgen.
Gebruik alleen NOOIT!!! UV licht bij het hoofd. De ogen van het paard (en ook van mensen, kijk er dus nooit in), kunnen beschadigen.
Gebruik gewoon een goede wondzelf voor zijn hoofd, lijkt me het beste. De wond ziet er mooi uit.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:55

Stacey schreef:
De hechtingen zijn er nog niet uit, maar die gaan er ook niet uit. Ik bedoel, ze verteren ofzoiets. Dus misschien kan ik nog maar beter even wachten voor ik ga smeren??
volgens mijn kan je best gaan smeren hoe eerder des te beter ..zalf kan nooit kwaad (candulan)is allemaal op natuurlijke basis wondt van mijn paard lag helemaal open en ik ben het er ook op gaan smeren is gewoon allemaal toppie genezen en ik raad je het echt aan..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:58

Vorig jaar had mijn vzpaard ook een wonde op dezelfde plaats,was wel een centimeter diep,het enige wat we deden was een aantal dagen isobetadine zalf erop en daarna laten genezen
Nu zie of voel je NIKS meer!Hij heeft er ook geen last van
Iedereen zei dat we beter het moesten laten hechten maar tegen hun advies in hebben we de natuur laten doen en het is heel goed genezen

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:39

Gisteren littekencreme gehaald van de Groene Os. Dit werd mij geadviseerd boven de calendulan. Er schijnt iets in te zitten wat de werking van binnenuit verbeterd ofzo. Nouja, ik kan er morgen pas heen, maar dan ga ik gelijk smeren!