kunstof zooltjes voor paard met artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

kunstof zooltjes voor paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 15:50

ik had gisteren al een topic geplaatst in vraag maar raak maar dacht dat het in medisch beter op zijn plek zou staan vandaar dit nieuwe topic.
het volgende is er dus aan de hand.via foto's is er bij mijn artrose vast gesteld en de dierenarts zei dat het goed voor haar zou zijn om met een soort speciaal beslag te gaan lopen dat zou de schokken beter opvangen.dus heb de hoefsmid gebeld en met hem overlegd en het leek hem het beste om mijn paard op kunstof zooltjes te gaan zetten.dat is een zoort zooltje tussen het ijzers en de hoef in.nu ben ik gewoon benieuwd of er mensen tussen de bokkers zijn die met dit soort beslag ervaring hebben.dus de vraag is wie heeft er ervaring met kunstof zooltjes?alle reacties zijn welkom!

lorelei

Re: kunstof zooltjes voor paard met artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:03

echt niemand die mij informatie over kunstof zooltjes kan geven?????

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:07

ik zou es op www.hoefnatuurlijk.nl kijken om zoveel mogelijk te weten te komen over hoeven.. Waarom zou het helpen om je paard op ijzers met zooltjes te zetten? Als t om de schokdemping gaat dan kun je beter geen ijzers,(ik vind ijzers nooit goed, maar toch) aangezien die de schokdemping voor 66% verminderen.
Als de hoeven goed bekapt heeft die van zichzelf erg veel schokdemping. En anders zijn er ook nog hoefschoenen. Hoefschoenen belemmeren het hoefmechanisme niet en zorgen wel (in tegenstelling tot ijzers) wel voor meer schokdemping.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:24

Alline schreef:
ik zou es op www.hoefnatuurlijk.nl kijken om zoveel mogelijk te weten te komen over hoeven.. Waarom zou het helpen om je paard op ijzers met zooltjes te zetten? Als t om de schokdemping gaat dan kun je beter geen ijzers,(ik vind ijzers nooit goed, maar toch) aangezien die de schokdemping voor 66% verminderen.
Als de hoeven goed bekapt heeft die van zichzelf erg veel schokdemping. En anders zijn er ook nog hoefschoenen. Hoefschoenen belemmeren het hoefmechanisme niet en zorgen wel (in tegenstelling tot ijzers) wel voor meer schokdemping.

bedankt voor de reactie ik zal eens op die internet site gaan kijken!

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 08:56

mijn paard heeft ook speciaal beslag voor haar artrose. ze heeft voor leren zooltjes (sluit de hoef veel minder af dan kunststof!)
en acht heeft ze wigjes van kunststof/rubber om de beenstand te beinvloeden.

Ze liep werkelijk meteen een stuk beter! ik kreeg ter plekke spijt dat ik het niet eerder heb laten doen. Haar hoeven zijn nl erg gevoelig, hierdoor ging ze dus een stuk ontspanner lopen.

je Hoefsmid kan je er vast alles over vertellen. alleen ik zou eerder vor leren zooltjes als kunststof gaan!

succes

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 10:51

leren zooltjes helpen vaak goed genoeg en sluiten de hoef idd niet af; is ook natuurlijker.

loutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:04

Mijn paard heeft op dit moment voor ook een soort kunstof zooltjes. Maar bij hem is er een soort siliconenspul ingespoten, voor heeft hij geen artrose maar hij had wel pijn in zijn hoef op dat moment. Dit zou beter zijn voor hem.
Ik weet verder niet wat voor een werking het heeft als een paard artrose heeft, maar hij loopt er in ieder geval wel beter op!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 20:59

hey bedankt voor de reacties.mijn paard heeft ook gevoelige hoeven.hoop dat ze hierdoor wat makkelijker gaat lopen.ben benieuwd is toch ook wel spannend hoor een nieuw soort hoefbeslag uit proberen.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:22

Givar heeft een tijd lang leren zooltjes met silliconen gehad. Dat beviel erg goed. een soort extra verende sportschoenen zeg maar.
Hij heeft nu sinds kort, om te proberen, iets anders. Dat is een zelfhardende gel, dat zonder zooltjes tussen de ijzers wordt gespoten. Het is gelijk met de rand van het ijzer, en veert flink mee. Dit is een probeersel, ben benieuwd hoe het over 6 weken nog eronder zit. ik weet alleen niet meer hoe het heet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 07:35

Mijn paard heeft al een aantal jaar artrose en behalve dat ik glucosamine geef door het voer, Joint Supplement, heeft hij geen speciaal beslag voor zijn artrose. Geen idee of het ook werkelijk helpt...
hij heeft wigzooltjes tbv zijn peesblessure van vroeger. Dat was al voordat er artrose geconstateerd werd.
Zelf nog nooit gehoord van beslag voor artrose.... hou me op de hoogte als het helpt...

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:45

Mijn paard heeft ook leer tussen het ijzer en zijn hoef. Geen heel zooltje maar in de vorm van het ijzer. Dit hebben wij gedaan omdat mijn paard veel hoefzweren had. Sinds we de leertjes er tussen hebben heeft hij geen hoefzweer meer gehad.
Toen de dierenarts kwam voor een peesonstekking melde hij dat hij het heel slim vond.
Het werkt namelijk ook schokdempend. Dit was beter voor zijn pezen. En ook voor artrose. Mijn paard heeft geen artrose maar omdat hij zo groot is minder beweging in zijn kogels. Komt vaak voor bij grote paarden.
Ik zou er zeker voor gaan. Mijn paard is er alleen maar beter van geworden.

(hij kan niet zonder ijzers i.v.m zeer slechte hoeven)

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:52

Ik heb mijn paard ook altijd op ijzers gehad juist voor artrose.
Hij heeft ze een half jaar onder gehad en wegens omstandig heden kan ik nu niet meer rijden en heb de ijzers (in overleg met dehoefsmit) eronderuit haald om te kijken of het wat was
En tot nu toe heb ik nog geen enkele problemen gehad.
Maar als hij toch weer kreupel gaat lopen adviseerde de veearts mij ook weer ijzers met idd zooltjes eronder te laten slaan

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:22

de hoefsmid is dinsdag geweest en dacht toch dat kunstof zooltjes het beste was voor mijn paard.dus heeft ze nu ijzers en daaronder kunstof zooltjes.heb haar vandaag en gisteren gereden en moet eerlijk zeggen dat ze hier toch wel makkelijker op loopt als op gewone ijzers.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 14:31

Kijk ook nog s ff op de site van de broertjes Van Nassau www.hoofcare.nl
Hier kun je ongelofelijk veel info vinden.

Mijn paard heeft spat. Zij heeft ook speciaal beslag maar geen wiggen tussen de hoef en het ijzer, maar een speciaal oplegstukje op het ijzer gelast. Hierdoor is de druk op de hoef minder groot en het effect net zo groot. Is overigens niet de Van Nassau gedaan, maar wel door een orthopedische hoefsmid (= ook verbonden aan een kliniek)

Hopelijk krijg je het resultaat waar je op hoopt. Succes ermee

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:01

Mijn paard heeft nu ongeveer 3jaar rubber zooltjes. Maar dat was ook tgv een peesblessure en niet voor artrose.
Ik heb hem nog maar een jaar en in het begin geprobeerd zonder die zooltjes(omdat de hoef er helemaal door vervormd geraakt en mijn toenmalige hoefsmid ze daarom niet wou plaatsen)en na 3 maanden stond hij helemaal kreupel. Overbelasting.
Nu terug zooltjes eronder en hij heeft(tot nu toe) helemaal geen last meer.
Nu is mijn paard ook al 20dus het kan wel zijn dat hij lichtjes last heeft van artrose(maar dat is nooit geconstateerd)dus die zooltjes blijven er nu wel onder

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:43

nou mijn paard heeft dus zooltjes gekregen en ze doet het er erg goed op!als ik had geweten dat ze het er zo goed op zou doen had ik het zeker al veel eerder gedaan.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:45

ik heb idd ook gehoord dat leren zooltjes goed kunnen helpen, het schijnt dat dit ook kan helpen als je paard een peesblessure heeft.
ik ken zelf een pony van 34 die heeft ook voor nog ijzers met lerenzooltjes en luchtdrukkussens er tussen en die loopt als een tierelier

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 11:11

lorelei schreef:
nou mijn paard heeft dus zooltjes gekregen en ze doet het er erg goed op!als ik had geweten dat ze het er zo goed op zou doen had ik het zeker al veel eerder gedaan.

In welke gewrichten heeft je paard artrose?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 11:20

oosterhoff schreef:
lorelei schreef:

In welke gewrichten heeft je paard artrose?

mijn paard heeft net boven de kroonrand artrose

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:17

ik ken ook iemand die kunsstof zooltjes zet! hier is zijn site:http://www.hoefsmederijmeijer.nl/

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:42

artrose wil zeggen dat het kraakbeen in het gewricht beschadigd, ruw of verdwenen is. De synovia (vulvloeistof) in het gewricht is vaak dun en onvoldoende smerend. Je kunt je voorstellen dat bewegen van zo'n gewricht zeer doet.
er zijn diverse oplossingen, van een ijzer met en leertje, via kunstof ijzers naar zooltjes (al dan niet met vulling). Overleg met een goede hoefsmid dan kom je er wel uit en kun je nog lang plezier hebben van je paard.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:02

mijn paard had dat beslag ook (kunstof zooltje en siliconen opvulling). Niet voor atrose maar voor verbening hoefkraakbeenderen. Mij beviel het niet, paard liep er slechter door en hoeven werden week. Hij staat nu op kunstofijzers. Dat bevalt me meer dan uitstekend. Hij loopt na 4 maanden kreupel te zijn geweest weer rad. Misschien is dat ook een optie voor jouw paard?
www.hoefsmederijmeijer.nl

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:35

Een vriendin van mij der paard heeft ook Atrose en die heeft ook Rubberen zooltjes...

En die is in Utrecht geweest en toen zeiden hun ook, Rubber is beter want dat Blijft veren en Leer wordt hard, en geeft minder veering..

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:07

Mijn paard heeft ook artrose (zoals zovelen ) en die heeft geen ijzers. Ze staat nu bijna 2 jaar op Glucosemine, waarvan ik een schepje per dag geef en ik moet zeggen... zodra ik stop met geven merk ik direct verschil, dus ik ga er vrolijk mee door

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:16

AnoukShel schreef:
Een vriendin van mij der paard heeft ook Atrose en die heeft ook Rubberen zooltjes...

En die is in Utrecht geweest en toen zeiden hun ook, Rubber is beter want dat Blijft veren en Leer wordt hard, en geeft minder veering..

Grappig, want tegen mij zeiden ze het precies andersom. Leer geeft meer vering en rubber juist niet.

Zo zie je maar hoeveel meningen er zijn. Wat het beste is ligt toch aan het paard. Mijn paard heeft al heel lang atrose en heeft altijd zolen gehad en sinds een jaar siliconen ertussen. Tot nu toe loopt ze er goed op.

Daarnaast is het nog belangrijker de beweging van het paard. Hoe meer het paard beweegt hoe beter het is. Dus het paard op de wei zetten en elke dag beweging geven in de vorm van rijden of longeren. Ook als het paard kreupel / onregelmatig is moet het paard blijven bewegen. Meestal gaan ze dan na een goede warming up, beter lopen.

Succes ermee!