help! mijn paard is veel te vet!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

help! mijn paard is veel te vet!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:25

Mijn paard is echt te vet, en wil haar graag weer goed in conditie krijgen maar weet niet hoe.

Ze krijgt een kilo brok per dag (2x een halfje)
Mag van 13.30 tot 19.00 op een kale wei en krijgt 's ochtens en 's avonds hooi.
Soms een appeltje (van mij krijgt ze al bijna niks extra's meer)

Het is wel een echte vreetzak. Ze eet altijd, ook het stro wat in haar stal ligt.

Ze krijgt een uur beweging per dag (rijden of longeren)
Ze is 5 en een jaar onder het zadel en wil haar eigenlijk ook wel eens een dagje vrij geven of andere dingen doen. Maar om af te vallen moet ze toch bewegen.

Heeft er iemand nog een gode tip voor me????

vuurneon

Re: help! mijn paard is veel te vet!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:27

haha ik volg je topic ook maar, ik heb hetzelfde probleem alhoewel ik mijn pony dag en nacht op kale wei heb, en af en toe wat hooi bijvoer. Wel een tip: hooi in hooinet, doen ze er langer over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:28

In principe heeft je pony (nog) geen biks nodig. Misschien kun je dan beter of niets of anders maar een halve kilo per dag. dat geef ik die van mij ook in de winter

bouwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:15

Om te beginnen geen brok meer geven.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 01:09

Als je geen brok meer gaat geven...dan wel oppassen dat ze wel haar vitaminen krijgt(dmv bv vitaminespuit??).
Alleen hooi en een kaal stukje gras is niet voldoende dacht ik.

Maar als ze genoeg beweging krijgt zou ik idd minder brok gaan voeren. Hooi en een beetje gras worden ze niet dik van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 06:29

grappig dat iedereen hier roept minder brok geven, van brok worden ze niet dik hoor, brok is niks meer dan een vitamine korreltje,met een beetje energie erin

hooi daarentegen is het basisvoer van een paard, bij een teveel worden dieren wel degelijk dik hiervan.

dus die 2x een halve kilo brok ( zeker voor een paard van net 5) mag je van mij gewoon blijven geven.

er zal waarschijnlijk nog wel behoorlijk goed gras op de weide staan ( zit nog vrij veel voeding in hoor) en het hooi zal ook teveel zijn.
dus iets minder hooi gaan geven, en kijken of je dier dan iets afvalt..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:29

Waarom zet je haar niet op wat anders dan stro ??
Mijn paard at ook alle bedding op en toen hij op aubiose (of natuurlijk wat anders) stond was dat over.

En op een stal waar niks anders mocht dan stro heb ik de box gewoon wat viezer gelaten. Wel veel erin en natuurlijk niet nat stro erin maar gewoon wat smeriger houden...dan eet die van mij het ook niet meer.

Verder is het aantal kilo's voer dat een paard nodig heeft per paard verschillend en daar moet je zelf goed mee omgaan...kijk naar je paard.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:36

mijn paard is ook te dik eerst stond ze de hele dag in het verse gras nou dat moet je dus niet doen:P mijn paard krijgt sóchtends hooi dan gaat ze 2 uurtje in het gras en dan in de bak en ze krijgt 1 keer weer hooi en rond 5 uur mag ze weer een uurtje in het gras en s'avonds krijgt ze weer wat hooi. zo doe ik het ik had de tip gekrege van mijn hoefsmid. en wat natuurlijk belangrijk is is beweging.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:36

ow ja ook krijgt ze nog een hand brok

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:27

Gewoon van het stro afhalen en meer beweging geven!
Mijn ruin vrat ook altijd zijn hele stal stro leeg (naast de hooi die hij kreeg) en staat nu sinds een aantal jaren op zaagsel (nu op vlas) en hij ziet er super strak uit, niks geen vet op zijn lijf.
Je hoeft trouwens niet altijd te rijden of te longeren, je kan haar ook eens wat opjagen in de bak en haar een kwartiertje laten draven/galopperen.
Bij het longeren is het slim om haar veel galoppeerwerk te laten doen (spannen ze de buikspieren aan, vergelijk het met buikspieroefeningen bij de mens), houd er wel rekening mee dat ze pas 5 jaar is, dus niet overvragen. Succes!

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:50

nog meer beweging????
Ze komt buiten en wordt iedere dag een uur bewogen (longeren of rijden) losgooien in de bak kan bij ons ook. Ze is pas 5 en wil haar niet overbelasten. Haar stal eet ze niet leeg hoor! Ik hou iedere dag genoeg over om de bodem weer mee te vullen.

En is vlas of zaagsel veel duurder dan stro??? of valt dat wel mee?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:06

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Dikke Arabier die een ganse dag op een kaal stuk staat van wel 1/2 ha. Ze gaat 4 keer in de week een uurtje of 2 op een groene wei. Ze krijgt 1 kg brok per dag en 's morgens en 's avonds wat hooi. Ze is zo vet als iets. Ze werkt ook elke dag een uurtje behalve als het echt nat is en we niet in de piste kunnen. En toch krijg ik er geen gram af.
Op stro zetten is geen optie omdat de boer waar ik sta zelf voor de stalvulling zorgt (hij is zelf verkoper van hooi en stro) en dus geen andere stalvulling dult.
Ik begrijp je probleem heel goed. Ik weet echter ook geen oplossing. Ik denk dat het ene paard meer aanleg heeft om dikker te worden dan het andere, net zo als bij mensen.

Ik denk niet dat zaagsel veel duurder is dan stro. Maar het probleem is dat je dan je mest slecht kwijt raakt. Sommige boeren willen dit niet op hun grond omdat het blijkbaar minder goed vergaat.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:14

ik zou als ik jou was op vlas of zaagsel overgaan.
dan eten ze dat in ieder geval niet meer.
ik zou de brokken nog wel geven, en wel minder hooi..weet namelijk niet hoeveel je haar geef.
zo is dat bij n paard bij mij op stal ook gelukt..
en net wat arab stables zeg..
wat meer varaiatie.. jaag hem bijvoorbeeld eens op..
dan heb je er wel kans op dat ie afvalt,,
hoop dat je zo genoefg info heb, en da het snel beter gaat

Birta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:48

Ik zou in ieder geval veel minder of geen brok meer geven. Natuurlijk moet je paard wel voldoende vit&min krijgen: tegenwoordig heb je vitaminenkoeken.
Mijn paard krijgt 's zomers afhankelijk van haar dikte die vitamine-koeken of speciaal geconcentreerd voer: 300g daarvan voorziet het paard van alle vit&min.

Hoeveel hooi krijgt ze per dag? Het hooi minderen is in de meeste gevallen geen goed idee: voor het spijsverteringsstelsel van een paard is het nu eenmaal het gezondst om bijna constant aan het werk te zijn. Wel kun je bekijken (zijn op het internet ook wel 'rekenprogramma'tjes' voor) hoeveel hooi je paard nodig heeft. Geef haar daarvan het minimum (rekening houdend met de hoeveelheid gras die ze eet), maar zorg dat ze daar zolang mogelijk over doet. Dus een hooizak of hooinet met kleine mazen.
En misschien is het mogelijk hooi van de tweede snede te geven?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:49

ellepel schreef:
grappig dat iedereen hier roept minder brok geven, van brok worden ze niet dik hoor, brok is niks meer dan een vitamine korreltje,met een beetje energie erin

hooi daarentegen is het basisvoer van een paard, bij een teveel worden dieren wel degelijk dik hiervan.

..

Nou, hier sla ik bijna van achterover. JUIST van brok wordt een paard dik. Geef jij een paard maar eens een paar kilo brok per dag, moet je eens zien hoe dik ie wordt, met een uur beweging per dag.
Hooi is voor een paard buikvullig. Hoe vaak zie je niet dat paarden onderhand een baal hooi per dag eten, zonder brok erbij, een uur beweging per dag en goed in conditie? Vast vaker dan dat ze teveel brok eten.
Een paard kan prima zonder brok. Die van mij krijgt per dag 1/3 kilo, alleen maar voor de vitamines. Gewoon, twee happen en het is op. En net zoveel hooi als ie op kan.
Als je paard al zijn stro in de stal opeet, zou ik het niet meteen weghalen. Het kan ook verveling zijn. Probeer zijn stal wat op te leuken met wat speeltjes ofzo.. Of zet hem anders van 8.00 tot 19.00 buiten ipv half 2.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:06

mijn verzorgpony was ook te dik, ik had haar ingereden en ze had een conditie van nul, ik ben toen gaan opbouwen en uiteindelijk hield ze het ruim een uur vol met rijden ze was ook afgevallen en kreeg meer spieren ze kreeg een handje bix en een appel of wortel na het rijden verder stond ze op het land ze kreeg geen hooi. De beweging was bij mij de doorslag je vroeg ook naar wat je nog meer kon doen om haar te laten bewegen.. Nou longeren of opjagen of met haar wandelen als ik mijn verzorgpony een dagje rust gaf joeg ik haar op of ging ik met haar wandelen en dan kleine stukjes draven dat vond ze hartstikke leuk aangezien ze dat natuurlijk niet zo vaak deet

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:09

Majo schreef:
ellepel schreef:

..

Nou, hier sla ik bijna van achterover. JUIST van brok wordt een paard dik. Geef jij een paard maar eens een paar kilo brok per dag, moet je eens zien hoe dik ie wordt, met een uur beweging per dag.
Hooi is voor een paard buikvullig. Hoe vaak zie je niet dat paarden onderhand een baal hooi per dag eten, zonder brok erbij, een uur beweging per dag en goed in conditie? Vast vaker dan dat ze teveel brok eten.
Een paard kan prima zonder brok. Die van mij krijgt per dag 1/3 kilo, alleen maar voor de vitamines. Gewoon, twee happen en het is op. En net zoveel hooi als ie op kan.
Als je paard al zijn stro in de stal opeet, zou ik het niet meteen weghalen. Het kan ook verveling zijn. Probeer zijn stal wat op te leuken met wat speeltjes ofzo.. Of zet hem anders van 8.00 tot 19.00 buiten ipv half 2.

nee ik ben het met ellepel eens, dat voor paarden brok geen dikmaker is.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:37

Ik ben het eens met Majo, van brok worden ze volgens mij juist dikker dan van hooi.
Paarden bij ons op stal krijgen geen bix meer maar krijgen een aantal keer per dag een aardige hoeveelheid kuil of hooi en dat was het. Ze krijgen wel een kwart tot een halve kg musli/haver per dag. Zorg wel dat er een zoutblok in de stal hangt!
Paarden zien er goed uit hebben absoluut niet teveel vet op hun lijf terwijl dat met brok wel anders was.
Verder worden ze van kuil ook dikker als van hooi dus ik denk als je over gaat op hooi voeren de kilo's ervan zelf wel wat af gaan in combinatie met voldoende beweging. ga naast het rijden of longeren ook eens wandelen of vrijspringen bv om afwisseling te houden maar toch krijgen ze er conditie en beweging mee.
Succes!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:33

dit probleem heb ik ook. ik ben naar mijn dierenarts gegaan en hij vertelde dat ik hem op 1 of 1/2 kilo musli per dag moest zetten. ik heb dat niet gedaan omdat mijn paard best pittig kan zijn. nu begin ik er wel mee want ik heb gezien dat er van havens musli zonder haver is. nu krijgt mijn paard 1 handje biks en 1 schepje vitamine. (volgens mij equitop forte) hij krijgt genoeg beweging voor een paard wat nu 4 maanden onder het zadel is maar niet zoveel beweging als een paard die op conditie is. alleen hier valt hij niet echt van af. dus ik denk nu maar op de musli....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:36

Er zijn al flink wat tips genoemd, ik weet niet hoeveel je tijd je hebt maar wellicht is het een optie om hem 's ochtends eruit te halen en een half uur goed aan de longe aan het werk te zetten en 's middags/'s avonds nog drie kwartier stevig onder het zadel aan het werk te zetten?

Vaker kort werken levert meestal meer rendement op dan minder vaak lang werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 06:46

nee hoor van gewoon normaal brok worden ze niet dik, lees ook dat de topicstarter haar paard maar 2x een halve kilo per dag geeft,daar kan hij niet dik van worden..

tenzij je je paard echt meerdere kilo's gaat voeren, of een krachtvoer wat totaal niet bij je paard past.
ooit wel es gehoord van een brok buik?
ze noemen het toch ook niet voor niks een stro buik of een hooi buik, of een grasbuik?

http://www.dehoefslag.nl/include/lib/fr ... &itemid=26

hier staat precies uitgelegd hoe dat nou zit met ruwvoer en krachtvoer.

welke brok voer je eigenlijk aan je paard?
misschien overstappen op een onderhoudsbrok?
de hoeveelheid zou ik absoluut niet minderen,vanwege vitamines

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 07:47

De mijne is ook te dik, ik heb toen aan de dierenarts gevraagt wat ik er het beste aan kan doen. Hij zij meer bewegen, heel veel bewegen. (op dat moment mocht dat nog niet omdat ze ziek was, maar zogauw ze beter was moest ik op gaan bouwen en gewoon flink laten lopen) Aan het voer mocht ik niks veranderen, ze krijgt 1.5 schep brok per dag, en een halve schep muesli. Hierbij nog 2 plakjes hooi op een dag. Ze staat 24/7 op de wei met een uitloop stalletje.

Overigens had het bij Starlight wel een reden dat ze wat dikker geworden was. Ze heeft vanaf het voorjaar amper gereden, eerst hoefzweren gehad, dus continu kreupel, toen is het zomer geworden, dus vrij warm voor dr en extreem veel last van beesten dit jaar, toen ik eindelijk weer kon rijden, kreeg ze een bovenste luchtweg infectie dus weer een paar weken staprust. En dat voor een paard dat een heleboel kilometers maakt normaal. Tja en dan minder gaan voeren helpt dus schijnbaar ook niet

Als ik jou was zou ik toch proberen wat meer beweging te geven, je kan bijvoorbeeld ook zoals wat al eerder genoemd is je paard gewoon door de bak/wei heen laten rennen. Los dan. Vinden ze vaak ook superleuk. En flink stappen met rijden, dat is goed voor de conditie opbouw. Je ziet zelf wel hoeveel je paard aankan natuurlijk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:07

de betse tip is intensief bewegen!!! Van (veel)hooi krijgen ze en buik. Niet terug zetten in hard voer want daar halen ze hun energie uit en daarvan moeten ze dus presteren. geef je kuil dan worden ze daar weer sneller dik van dan van hooi. Probeer dus om in dat uurtje per dag je paard echt aan t werk te zetten. Extraatjes achetr wegen laten, dus geen snoepjes, appeltje e.d.

katiecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:47

Mijn pony was/is ook veel te dik toen ik hem kocht. Ik ging direct mmt hem aan de slag, niet intensie natuurlijk maar opbouwend.
Elke ochtend loop ik een half urtje met hem en smiddags wordt hij gereden door een bijrijdstertje. Ik geef hem nu alleen muslie (zonder havens) 2x per dag, en hij krijgt hooi, voor de rest staat hij het buiten op een kaal weiland. En je ziet echt het verschil al na een week.

Maar mij werd ook geadviseerd om geen brok te geven, hij krijgt wel daarom een vitamine spuit van me.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:16

maybe drachtig:P al het advies is hierboven al genoemd. dus ik hoop dat het goed komt met je paardje