Slecht bekapt? met foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Slecht bekapt? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 21:14

Ik heb mijn tinker een jaar lang laten bekappen door een erg goede smid, maar hij heeft laatst een dubbele hernia gekregen. Toen heeft hij ons een andere smid aangeraden, die ook goed zou zijn.
Maar die heeft Mystic 8 weken geleden bekapt en ik heb het idee dat hij nu helemaal verkeerd op zijn hoeven staat! Ik twijfel nu om op zoek te gaan naar een andere smid.

Bij de oude smid stond Mystic laag op zijn hielen, zijn hoeven waren perfect rond (heeft een jaar geduurd, vantevoren waren ze erg slecht) en keihard op het laatste. De straal kwam ook gewoon op de grond, was heel hard, werd ook niet aan gesneden.

Nu kwam de nieuwe smid, hij haalde voor aan de hoef een heel stuk weg, zeker een cm, dus in de hoogte. Maar bij de hiel liet hij alles zitten! Wel had hij weer aan de straal gesneden.
Maar volgens mij heeft hij daarmee de hele stand van de hoeven veranderd. De hoeven zien er totaal anders uit.

De andere smid deed niets anders dan de hoef rond vijlen en van onderen een stukje bijvijlen.

Het zijn trouwens allebei traditionele hoefsmeden.
Ik moet nu de smid weer laten komen. Wordt het dezelfde? Ik ga het zowiezo even navragen bij hem.

Wat vinden jullie? Zijn de hielen te hoog/toon te laag?
Achterhoef:
Afbeelding
Voorhoef:
Afbeelding

Ik hoop dat er mensen zijn met verstand hiervan, met goede argumenten. Alvast bedankt!

Edit: Wat ik nog vergeten was te zeggen, door die hoge hielen komen er echt heel erg diepe groeven naast de straal, zo diep dat ik er zelfs met een kwastje niet tussenkom tot onderin, dit heb ik vantevoren nooit gehad. Lijkt me dat hier snel iets in kan gaan rotten of ontsteken ofzo!

BlueStar

Re: Slecht bekapt? met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:32

deze stand kan goed de stand van je oude hoevensmid ook.
Het verschil ligt eigenlijk ik het meer "natuurlijk" bekappen of niet.

Ik denk dat je gewoon moet kijken of je vindt dat je paard anders is gaan lopen of niet.
(Eerst paar dagen stijver kan ik me goed voorstellen met een andere voetenstand.)

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:38

Kun je een foto maken van de onderkant van de hoef?

Ik ben het eens met Blue Star dat je moet kijken hoe het paard loopt. Ik neem aan dat de nieuwe smid dat ook heeft gedaan??

Ik bekap sinds een jaar hoeven en ik vind het niet verstandig om de hele stand van een hoef/been in 1 keer drastisch te veranderen.

Als ik jouw verhaal zo hoor dan zou ik even goed opletten hoe je paard gaat lopen. En anders toch even een andere smid erbij (natuurlijk bekapper???)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:42

Hoi, ik vindt het er opzich normaal uit zien, ik weet niet hoe je eerste smid hem altijd bekapte en hoe dat eruit zag, maar dit ziet er netjes en normaal uit, vind ik. Alleen die diepe groeven naast de straal lijkt me ook niet verstandig, daar kan makkelijk vuil in gaan zitten wat gaat rotten, zeker bij een tinker met van die lange sokken. Als jij geen verschil merkt hoe je paard nu loopt en toen de oude smid hem nog bekapte, en je hebt het idee dat hij goed loopt zonder last eraan, zou ik het zo laten. Of je daarom ook meteen een andere smid moet laten komen weet ik niet, ik ben er niet bij geweest en dat moet jij natuurlijk zelf beslissen. Je kan altijd nog aan hem vragen of hij wat minder wil weg snijden zodat de groeven bij de stralen niet zo diep worden, dat scheelt vast wel. Over de stand van de hielen kan ik je geen advies geven, ik heb daar geen verstand van. Waar zijn die hielen eigenlijk voor ?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:49

oei ik vind ze te steil inderdaad. het lijken wel bijna bokhoefjes.
te kort van voren en te lang van achteren, het hoefbeen staat nu niet meer in de juiste positie.
ik zou deze smid niet meer laten komen, een centimeter is erg veel, zeker in één keer.
die diepe groeven hoeft geen probleem te zijn, want waarom zou je kwasten?

maxielover, de sokken van een tinker zitten niet in zijn hoef dus dat levert geen problemen op. het is een kwestie van uitkrabben en met rijden valt de troep er vaak vanzelf wel uit.
Laatst bijgewerkt door Pellie op 19-10-05 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SoOks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:52

Ik vind het ook een beetje raar hoor,
Dat gelijk heel de hoef verandert....
Ik heb verder geen verstand van hoeven maar mischien kan je kijken op www.hoofcare.nl
Mischien een idee.....(mischien dat er daar iets staat wat je kan helpen.. )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:17

Hey bedankt voor de reacties, ik vond het inderdaad ook vreemd om t ineens zo erg te veranderen.
Ik ga hem in ieder geval volgende keer eerst vragen waarom hij dat heeft gedaan, of hij er een goede rede voor heeft, of gewoon omdat het "zo hoort".
En ik zal ook eens een foto maken van de onderkant.
De groeven naast zijn straal zijn echt heel diep, zeker anderhalve cm. De troep valt er niet uit vanzelf, uitkrabben gaat moeilijk tot onderin en na het uitrijden zaten er pas twee kiezels in van n centimeter doorsnee! Ik doe zo weinig mogelijk erop, ook geen gewone teer, maar omdat het zo diep is, en er écht veel in blijft zitten, heb ik er wel van dat spul uit zo'n klein rood-goud busje in gedaan, maar met dat kwastje van 1 cm kwam ik niet eens tot onderin!
Verder heb ik eigenlijk niet veel met rijden gemerkt, ik voel soms op een buitenrit dat hij wat onregelmatig stapt, waarschijnlijk door steentjes die tussen de groeven zitten, en verder struikelt hij af en toe, iets vaker dan vroeger heb ik het idee, maar dat kan ook verbeelding zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:24

Het rare is trouwens dat deze smid hier bekend staat als een goede smid, heeft ook altijd een wachtlijst. En mijn oude smid heeft hem me zelfs aangeraden..
Hij was ook nog eens een stuk duurder, maar hij is maar heel kort bezig geweest, huphup klaar, terwijl de oude smid er minstens drie keer zo lang over deed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:30

Ik kan van de foto niet beslissen of de manier van bekappen verkeerd is. Waar je naar moet kijken is de lijn van kogel naar puntje van de hoef. Als die gebroken is, dan is er iets niet goed gegaan.

Dus kijk even naar de tekeningen onder de link voet en beenstanden:

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Waar een goede smid altijd naar zal streven is een ononderbroken rechte lijn (voetas) van de kogel naar het puntje van de hoef. (als je de zijkant bekijkt)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:40

Sja is wel moeilijk te zien door al dat behang, maar als ik zo naar de tekeningen kijk, zie ik zijn beenstand het meeste terug in de steile voetas.
Of hij een gebroken voetas heeft weet ik echt niet, dan moet ik echt al zijn haren eens opbinden, ik ga het morgen eens nakijken!
Ik vind het ook raar dat de smid helemaal niet z'n sokken heeft opgetild of weggeduwd, daar kun je toch niet doorheen kijken??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:42

Een goed smid kan daar wel doorheen kijken hoor!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:44

Oke dan is het goed Maar toch morgen es effe controleren!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:55

Ik vind hem erg hoog op zijn verzenen staan.
Verder is het niet erg duidelijk hoe hij op zijn voeten staat, dus zou daar nog een duidelijkere foto van kunne komen?
Dat je dus ook ziet hoe de assen op het moment zijn?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:21

HEb je ook foto's van de onderkant? Ik kijk zelf eigenlijk nooit zo naar de buitenkant.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:05

Ik vind hem ook erg hoog op de hielen staan.
Verder ga ik met de rest mee, vraag de smid eens waarom hij het zo heeft gedaan. Ik vind het wel vreemd dat hij zo'n grote correctie uitvoert zonder overleg...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 11:31

Ik vind dat je op deze foto's absoluut niet kunt zien of het paard steil staat of niet. De foto's zijn nl van schuin voor/boven gemaakt, niet parallel aan de zijkant, op grondhoogte.

Dus maak nog eens een foto, parallel aan de grond en aan de hoef, en zonder het kootbeen vast te houden, want dan kan je nóg de lijn hoef/kootbeen/kogel niet zien.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:12

IK vind ook dat het op de foto niet goed is te zien.Een smid kan de stand gewoon door de beharing heen zien hoor die kijkt daar als het ware doorheen.De 1 zal het inderdaad te steil vinden ,maar die hebben waarschijnlijk een natuurlijke bekapper,die stellen andere eisen aan de stand dan de traditionele smid.Ik ben zelf ook een 'traditionele'smid.Ondanks dat het een beetje slecht te zien is op de foto zie ik wel dat het geen bokhoefjes zijn ,zoals iemand hier heeft neergezet.Als je een denkbeeldige lijn zou zetten door de koot en de hoef zou dit een rechte lijn moeten vormen.Ik probeer er nog wel een goed plaatje van te zoeken en die hier neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 14:32

Waarom bel je je oude smid niet op en vraag hem wat hij vind? Misschien kan hij de foto wel beoordelen, hij kent je paard.

Mijn ervaring is dat elke smid zijn eigen manier van werken heeft en dat na het bekappen het werk van verschillende hoefsmeden er nooit hetzelfde uitziet bij het zelfde paard.

Goed je paard in de gaten houden hoe hij aanvoelt en loopt.

Ik vind tinkervoeten er anders uitzien dan kwpn-er voeten. Wel of geen hielen heeft met de stand van de voeten te maken. Is paard afhankelijk, door dit te gaan veranderen omdat je vind het er raar uitziet, is een slechte zaak.

Enfin, vele bekaptopics geweest, er loopt er nog steeds eentje, je zult voors en tegens krijgen. Het beste is je eigen vertrouwde hoefsmid advies te vragen. Als hij vind dat het er niet goed uitziet, heb je je antwoord. Bokkkers weten veel maar niet alles.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:02

Ja je hebt gelijk Russel. Ik zou ook het liefste mijn oude smid vragen, maar helaas woont die erg ver weg, en heeft ook geen email voor foto's.

Ik heb in ieder geval vanmorgen foto's gemaakt:
Dit zijn de voorhoeven
Afbeelding
Zoals je ziet kan ik met de hoevenkrabber helemaal erin!
Afbeelding
En volgens mij komt dat dus echt door die hoge hielen. Eerder is dat nooit zo diep geweest.

En dit zijn de foto's van het hele been:
Voorbeen:
Afbeelding
Achterbeen:
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:25

Zijaanzicht is niet te beoordelen omdat we de hoeven niet kunnen zien. Verder vind ik dat hij wel erg weinig van de zool heeft weggesneden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:32

Ik vind dat je met deze foto's geen oordeel kunt vellen over wat de smid precies gedaan heeft. Je zult dan je paard op het harde moeten zetten, sokken op moeten binden en je fototoestel heel laag moeten houden (plat op je buik dus ) ... en dan nog is het moeilijk te beoordelen...
Je eigen gevoel vind ik wel heel belangrijk... als jij (en je paard) lage hielen gewend zijn, terwijl deze smid de hielen hoog gelaten heeft, kan ik me voorstellen dat dat je niet voegt. Je verhaal over de oude smid, klinkt erg als 'natuurlijk bekappen' (hielen laag, straal de grond rakend...) Als dat iets is wat jou en je paardje goed bevalt, dan klinkt het werk van deze nieuwe smid inderdaad niet zo fijn....(veel meer 'regulier'....)
Persoonlijk zou ik ook veel blijer geweest zijn met het werk van je oude smid.. (en blij zijn als er niet in de zool en straal gesneden zou worden)... maar daarover zullen de meningen nogal verdeeld zijn....
Hoe loopt je paardje?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 18:18

de voetas heeft ook te maken met de schuinte van de schouder, dat kun je op deze foto's niet beoordelen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:48

Als je de voet nou eens goed nat spuit en dan nog een foto maakt op de verharding dan kunnen we er meer van zeggen. ik vint het niet direct heel verkeerd. maar ik kan inderdaad door het behang niet zoveel ervan zeggen. Als je een hoef maar blijft krabben tot diep in de straal is de kans groot dat ie steeds dieper wordt. Ik snap dat je de steentjes eruit wil halen maar niet te vaak krabben dat is helemaal niet nodig. Smeer je er cornucrescine op? Dat is iig wel goed voor de hoefgroei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 22:21

Betere foto's kon ik vandaag helaas niet maken, ik had geen halster bij me om hem op de weg te zetten.
Ik moet echt elke morgen de hoeven uitkrabben, omdat er anders poep in blijft zitten van de stal, en door de diepe groeven valt dat er echt niet uit. En al die viezighied gaat natuurlijk verder vreten aan de straal.
Hoe dat spul heet weet ik niet precies, weet alleen dat het in een klein donkerrood busje zit met een draaidop met kwastje eraan. En dat spul is inderdaad echt heel goed voor de hoeven, worden ze echt heel hard van.
En we hebben vanmorgen de smid gebeld, die zou terugbellen voor een afspraak.. En dan ga ik hem eens vragen wat hij ervan vind
En als ie er geen goede reden voor heeft, dan maar een andere smid zoeken, ik voel me er toch beter bij als hij zijn normale hoefstand weer terug heeft!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:09

als een paard goede hoeven heeft (ookal zijn de stralen diep) en je mest de stal uit zoals het zou horen dan hoef je niet elke dag de hoeven uit te "mesten". Maargoed dan is het inderdaad wel noodzakelijk dat de straalgroeven niet oneindig diep zijn maar op de foto te zien is het nog niet heel erg.