Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ElCamino schreef:Het ligt eraan hoeveel ze heeft, een tweetje op de hoefkatrol of een 3 hoeft nog niet eens kreupelheid te veroorzaken, met een 4 ben je eigenlijk de klos met je paard. Loopt hij er kreupel op dan ??? Zou iom de kliniek en de smid speciaal beslag aanmeten (eventueel foto's aan de smid laten zien) En ik voer mijn paard Joint Supplement (glucosamine), bevordert de aanmaak van synovia (gewrichtsvloeistof). Helpt goed.

VValar schreef:Nee die kraker was een voorbeeld wat je als mens zou doen wanneer je scheef was en daaruit ontstaande pijn zou kunnen verhelpen door je rug/bekken/heupen recht te maken. Hetzelfde principe wat ze een beetje bij de bodt hanteren. Dat is heel leuk als je je paard scheef hebt gereden en er klinische HKO wordt geconstateerd (teugelkreupel) maar niet wanneer er rontgenologisch iets wordt vastgesteld.

Walar schreef:VValar schreef:
Nee die kraker was een voorbeeld wat je als mens zou doen wanneer je scheef was en daaruit ontstaande pijn zou kunnen verhelpen door je rug/bekken/heupen recht te maken. Hetzelfde principe wat ze een beetje bij de bodt hanteren. Dat is heel leuk als je je paard scheef hebt gereden en er klinische HKO wordt geconstateerd (teugelkreupel) maar niet wanneer er rontgenologisch iets wordt vastgesteld..
Cassidy schreef:Niet helemaal waar. Mijn paard heeft een verandering op haar straalbeen LV, maar daar nog geen dag kreupel op gelopen. Op het moment dat ze kreupel gaat lopen durf ik te wedden dat de diagnose HKO erg snel gesteld gaat zijn, ook als het ergens anders aan ligt.
Een paard dat kreupel loopt en op de foto veranderingen toont hoeft niet kreupel te lopen op grond van die veranderingen. Het kan ook een simpele verstapping zijn, of zelfs een hoefzweer.
Adrienne schreef:Klinisch HKO heeft totaal niks te maken met teugel kreupel! Klinisch HKO wil zeggen dat het paard kreupel gaat op de weke delen in het HK gebied. Dat wil dus zeggen dat er iets niet goed is met de slijmbeurs, gewrichtsvloeistof enz. Dit is geintroduceerd omdat er paarden met HKO symptomen zijn die geen verandering aan het bot laten zien!

VValar schreef:Ik zou je eventjes willen verwijzen naar mijn eerdere reacties om een geheel beeld te krijgen van mijn antwoord (maw ff goed lezen!). Ik maak hier voor het gemak een onderscheid tussen klinische en rontgenologische HKO (precieze medische termen zullen ongetwijfeld anders zijn). Met rontgenologische HKO heb ik het over aanwezige HKO op de foto's/echo, dus aantasting van het hoef(kraak)been en weke delen.
Met klinische HKO heb ik het over die teugelkreupelheid en andere rijtechnische problemen waar kreupelheid uit voor komt en waar het kaartje 'HKO' aan wordt gehangen.
Dit had ook duidelijk geweest als je mijn eerdere berichten (goed) had doorgelezen. Had mij weer wat typewerk gescheeld
Adrienne schreef:Als je termen gebruikt moet je direct de goede gebruiken en niet er zo maar voor het gemak een naam aan hangen.
Klinisch katrol bestaat gewoon en heeft dus echt niks te maken met teugel kreupel zijn oid.
Je maakt de boel zo veel verwarrender.
Als je teugel kreupel bedoelt zet er dat dan ook neer en maak er niet voor het gemak iets van wat het niet is.
Dan kan ook niemand het "verkeerd" lezen.
Misschien de volgende keer even na denken voor je iets schrijft, dan hoef ik je niet te verbeteren scheelt ook mij weer schrijfwerk![]()
![]()

Citaat:Deze termen zijn algemeen gebruikte termen. Als je er echt zo goed van op de hoogte was geweest als wat je had gezegd, dan zou je die geweten moeten hebben. Ik zei dat ik de juiste medische benaming er niet van wist (welke er ongetwijfeld van is). Wat ik gebruik zijn de termen die in de wandelgangen gebruikt worden. Ik er ga niet langer mijn probleem van maken dat jij iets verkeerd leest.
Kijk maar eens rond op de site van de bodt. Daar wordt ook duidelijk de term klinisch HKO gebruikt voor iets wat rijtechnisch naar de knoppen wordt geholpen, niet iets wat medisch is aangeduidt.
Nouja goed, ik ga hier niet langer mijn woorden aan vuil maken. De meeste mensen zullen gelukkig wél begrijpen wat ik bedoel.
.