Hartritmestoornissen.. kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Hartritmestoornissen.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:08

Mijn paard staat te koop, zoals sommige van jullie misschien al zullen weten is dit omdat mijn moeder er geen plezier meer in heeft met hem. Nu zijn we bezig met een ander paardje die we via via tegen zijn gekomen.
Merrie van Contango, 10 jaar. Superlief, echt waar, in de omgang en met rijden. Ze verkopen haar omdat ze 5 veulens heeft gehad (alle 5 van Jazz) en bij het laatste veulen is haar baarmoeder ingescheurd, zodat het te gevaarlijk is om met haar verder te fokken.
Ze had 3 jaar geen zadel op haar rug gehad, mijn moeder komt een paar weken geleden en het zadel ging er voor t eerst weer op. Het beestje heeft geen spieren eng een conditie dus mocht niet lang rijden. Oké zij er eerst op en toen mijn moeder. Super braaf. ik een paar dag daarna. 3 jaar niet gereden en ze doet alles gewoon voor je, niet staken niets, gewoon braaf.
Nou zit er 1 minpuntje aan dit verhaal.. ze heeft hartritmestoornissen. Ik heb een beetje rondvraag gedaan en op internet gekeken en overal vidn je dat ze er heel oud mee kunnen worden, maar ik wou toch ook nog even jullie mening hebben.

Dus wat zeggen jullie? Kopen of niet?

absque_dubio

Re: Hartritmestoornissen.. kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:11

ik weet er zelf niet veel over, maar ik zou haar gewoon kopen!
als het zo goed klikt als je hier zegt, en overal staat dat ze er
nog oud mee kan worden, dan zou ik het gewoon doen!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:12

Ja er zijn paarden in de topsport die het hebben. Het is een risico, maar aan de andere kant; ze is er ook al 10 mee geworden en veuelens krijgen is ook best een zware taak en dat heeft ze ook goed doorstaan

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:15

Bel anders je dierenarts op. Die kan je denk ik wel vertellen hoe of wat.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:16

Hier wat info over haar

En hier 2 foto's, zoals ik al zei is ze nu nog vrij mager, maar ze heeft 5 maanden geleden voor t laatst een veulen gehad vandaar:
Afbeelding

Afbeelding

@ Daantje1981: die geven niet echt een mening, deden een beetje vreemd toen ik belde.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:23

Als het zo goed klikt en het is voor de recreatie dan zou ik het gewoon doen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:25

Sweetselina schreef:
Als het zo goed klikt en het is voor de recreatie dan zou ik het gewoon doen.

Het is niet echt voor de recreatie.. voor mij wel, maar mn moeder wil toch wel proberen hogerop te komen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:27

als de vraagprijs normaal is, zou ik het doen. Maar als ze meer als €6000 kost kun je beter naar een andere kijken die dat niet heeft.

gr claudia

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:29

Een vriendin van me heeft een paar maanden in het ziekenhuis gelegen omdat ze met een paard gevallen was in volle galop omdat zijn hart ermee ophield.
Mijn eerste reactie is dus nooit aan beginnen maar ik weet zelf ook wel dat dit heel kort door de bocht is.
Het beste kun je het paard gewoon goed laten onderzoeken in een kliniek waar ze ook een hartfilmpje kunnen maken.
Aan de hand daarvan kan de arts een goed advies geven.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:46

@ Nimmedor: ze is niet duur, omdat ze voor hun niet echt meer vsn waarde is qua fokken en omdat we bekenden zijn vd stal.

@ katja: ja dat is dus het risico waar bij mij de twijfel zit, maar ja aan de andere kant zijn er meer gevallen waar het goed dan fout gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:08

je kunt natuurlijk ook je hele leven op een paard rijden waarvan je simpelweg niet weet dat het hartritme stoornissen heeft, en daar nog gewoon 25 jaar mee rondrijden toch?

risico op hartfalen heb je gewoon altijd.

ik heb zelf ook hartritme stoornissen,maar merk daar totaal niks van, dus denk dat dit bij paarden ook opgaat, de een heeft er wel degelijk last van, de ander totaal niet.

ik zou het dier wel kopen, maar zeer zeker voor een lage prijs...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 17:46

ellepel schreef:
je kunt natuurlijk ook je hele leven op een paard rijden waarvan je simpelweg niet weet dat het hartritme stoornissen heeft, en daar nog gewoon 25 jaar mee rondrijden toch?

risico op hartfalen heb je gewoon altijd.

ik heb zelf ook hartritme stoornissen,maar merk daar totaal niks van, dus denk dat dit bij paarden ook opgaat, de een heeft er wel degelijk last van, de ander totaal niet.

ik zou het dier wel kopen, maar zeer zeker voor een lage prijs...

Die prijs zit wel goed, maak je daar maar niet druk over. En er stond idd op internetn dat ong 70% van de paarden hartritmestoornissen heeft, maar dat het maar bij 16% bekend is.

Maar goed, nog meer mensen ervaringen/tips?

Vlimmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:49

Er zijn verschillende hartritmestoornissen, sommige kunnen geen kwaad, andere veroorzaken op den duur problemen door een "scheve belasting"van het hart. Vaak gaat het jaren goed, maar krijgen ze er plotseling last van. Op dat moment kan het snel over zijn.
Er is geen peil op te trekken wanneer het mis gaat, het ene paard wordt 30, het andere minder oud. Laat je DA onderzoek doen naar de aard van de stoornis, dan kun je er veel meer over zeggen.....

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:07

He Elaine,

Ivor heeft ook een hartritmestoornis. Stom toevallig achtergekomen. Ze (Utrecht) vertelden dat er veel paarden zijn die dat hebben maar de meeste eigenaren weten het simpelweg niet. Ivor wordt straks 16 en ik heb nooit wat aan hem gemerkt. Vorige week nog een rit gemaakt van 3 uur in de Drunense duinen en hij heeft het overleefd . Ik weet natuurlijk niet of er verschillende vormen van zijn. Ik zou het goed na laten kijken iig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:10

mijn 3,5 jarige heeft ook een soort hartafwijking als je het allemaal rustig opbouwt en niet te snel gaat zal het wel meevallen hoor

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:11

Ik ga met Vlimmer mee. Zolang je niet weet om wat voor afwijking gaat kan niemand je een goed advies geven.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:26

Ik heb ook een paard met hartritme stoornissen. Zij heeft een litteken op het hart na een droesabces wat naar binnen is geslagen. Ze heeft een duidelijk hoorbare stoornis. Onze DA raadt (is jong paard) ons af het paard aan te rijden daar het bij belasting om kan vallen met alle gevaren van dien. Hij kan natuurlijk ook na een sprintje in de wei omvallen. Hij kan er heel oud mee worden maar dat weet je niet. Ik zou zo'n paard niet kopen. En trouwens ook niet verkopen. Het risico zou mij te groot zijn. Je zou er een DA naar kunnen laten kijken en een scan en ECG laten maken. Dan heb je meer informatie. Maar ik zou er wel rekeining mee houden dat ze als sportpaard niet geschikt is. Dat zal waarschijnlijk te zwaar zijn.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:28

Mijn pony zijn hartslag is ook niet helemaal ok. Zijn hartslag is erg onregelmatig. (is dit vergelijkend met de stoornissen??) Hij heeft nou twee keer een 'beroerte' gehad. Eén 3 jaar geleden met kerst en één een halfjaar geleden. Het gaat nu super met hem, maar hij kan het zo weer krijgen. Overigens was dit een bloedprop die in zijn hersens zat, maar ik denk dat zijn hart er ook wel een beetje in meespeelt. Heel af en toe maak ik eens een buitenritje, maar staat voornamelijk op de wei. Verder is ie superfit en oja, 28 jaar oud.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 21:57

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik laat haar natuurlijk sowieso keuren en zal dan aan de DA vragen heo ernstig het is en wat we wel en niet kunnen.

Overigens zegt de bedrijfsleidster van onze stal, die haar heeft ingereden en ketn van veulen af aan, dat ze er oud mee kan worden. Als je op zich al bedenkt dat ze er al 10 mee geworden is, 5 veulens heeft gehad, een zware operatie ivm een kapotte baarmoeder.. het is en blijft moeilijk denk ik.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 22:12

Dat is ook het probleem. Je weet nooit wanneer het mis kan gaan. Tijdens een poetsbeurt, gallopje in de wei, op een sprong, een schrik reactie tijdens een buitenrit, enz. Hou ouder het paard wordt hoe slechter het hart zal worden en hoe groter de kans. Ik hodut altijd me hart vast als die van ons als een gek door de wei racet. verder is het risico zo groot als er wat gebeurt als je er opzit en het zal gebeuren. Ik heb eens onder een pard gelegen dat gelukkig direct opstond anders had ik het niet overleeft, als ik dan denk dat het paard een hartaanval krijgt en je ligt eronder en hij staat niet meer op. Oke het zijn geen leuke verhalen maar is in werkelijkheid wel gebeurt,. Maar er zijn ook sportpaarden die het hebben en Z springen zonder problemen. Je kan ook veel voorkomen door medicijnen en bijvoorbeeld niet belasten zomers met warm weer. dan heeft die van ons ook problemen als hij lichte arbeid moet verichten. Wij gaan met haar fokken. Volgens de artsen hier in Duitsland moet dat een mindere belasting zijn dan gereden te worden.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:48

Ik heb hier niet zoveel verstand van maar ik denk dat het geen probleem hoeft te zijn mits je er maar rekeningn mee houdt met het aan het werk zetten van je paardje. Heeft het paardje geen medicijnen dan tegen die stornissen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 12:49

Nee. Er is wel een manier om het te verhelpen, een stroomstoot, maar daar is 50/50 kans dat ze het overleefd..of niet.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:58

Een stoornis is niet te verhelpen. EHet wordt veroorzaakt door een hartprobleem. Zoiets kun je verhelpen door een hartoperatie. Maar dat is normaal gesproken alleen bij mensen te doen. Je kunt alleen het hart wat helpen door bepaalde medicijnen. Maar de meeste slaan niet aan en/of zijn heel duur.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:03

Lastig elaine.. ik zou echt ff de dierenarts er naar laten kijken. Ze kost misschien niet veel, maar je hecht je toch wel aan zo'n beestje, en alleen daarom zou ik willen weten of t ernstig is.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:20

Laat de dierenarts er inderdaad naar kijken en zijn oordeel erover vellen, misschien valt het nog wel mee? Maar als het fikse stoornissen zijn dan zou ik het paard toch echt laten staan, het zou sneu zijn als ze over 1 jaar dood in de wei ligt en je hecht je toch aan zo'n diertje.
Ik heb eens een hele leuke jonge hengst laten staan waaruit bij de klinische keuring bleek dat hij (flinke) hart ritmestoornissen had. Ik wil een gezond paard waarbij ik niet bang hoef te zijn dat hij ineens op de grond ligt of een aanval krijgt.
Het jammere is dat deze hengst gewoon weer verkocht wordt aan andere mensen (die onwetend zijn en een paard niet te laten keuren). Dus laat je dierenarts haar nakijken, dan weet je meer!