Wie Heeft er een Wondermiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_Britt

Wie Heeft er een Wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:42

heey,,
mijn tinker heeft altijd last van diaree.. hierdoor is ze altijd vies achter, dit is niet alleen vervelend voor mij, maar natuurlijk ook voor mijn lieve tinker. Het heeft iets te maken met de slechte werking van de darmen maar verder weet de dieren arts niet wat het is, ze heeft hier al haar hele leven last van. op het moment krijgt ze kalvermelk bij haar brokken maar dit hiel alleen in het begin (het lijkt wel of ze op den duur overal immuun voor wordt)
Weet er iemand toevallig een wonder middel????

xxx Britt

jentel

Re: Wie Heeft er een Wondermiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:43

een borrel!! (klein beetje hoor) heb ik eens gehoord....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:52

Een veearts? Jean d'r Storm heeft een week in de dierenkliniek gestaan vanwege diarree. . .

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:33

Staat ze dag en nacht op de wei, staat ze op stal?

Mijn tinker heeft er toen ik hem net had ook erg last van gehad. Aan de schijt van hier tot aan tokio. Het enige wat hielp om zijn darmen weer een beetje normaal te krijgen, was om hem zo min mogelijk gras te geven. Geen wortels, geen weet ik het wat. Alleen maar hooi en brok. Heeel veel hooi. Gewoon zo veel als ze kunnen eten. Onbeperkt.
Het heeft toen wel even geduurt, maar het is over gegaan. Na een maandje of 2.

Voorzichtig aan met wortels, aardappelschillen, appels, ed. Gras in de zomer ook met mate geven. Een beetje aan laten wennen. Eerst heel kort in de wei, steeds langer.
En alsnog hooi blijven voeren. Ook brok blijven voeren.
En een liksteen heeft de diaree ook verminderd bij Duncan, ik weet niet hoe, maar door de liksteen was hij niet zo snel aan de diaree.

Het afgelopen jaar is hij helemaal niet meer aan de diaree geweest.
Wortels krijgt hij nu ook weer, een keer een appeltje of voederbiet. Zolang hij er eerst een beetje van krijgt en je het dan opbouwt, gaat het goed.

Ik weet niet wat het is bij jou paard, maar bij Duncan was het ook al dat de dierenarts niets specifieks kon vinden, maar er was iets met zn darmen.
Het heeft in ieder geval geholpen.

Edit: Heb je hem wel optijd ontwormd. Geef hem anders een keer een spuit extra. Dat heeft mijn dierenarts toen ook geadviseerd. Na 2 weken is de werkzame stof al uitgewerkt. Dus het kan geen kwaad om er na 2 weken nog een x een spuit te geven. Neem dan meteen Equimax (die is tegen vrijwel alle wormen, maar hij mag maximaal 2x per jaar, tussendoor moet je andere ontwormspuit gebruiken)
Ik weet niet wat je normaal gebruikt, maar ook hier kan de oorzaak achter liggen.

Hopelijk heb je hier wat aan

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:56

Jean gaf Storm altijd een scheutje Cola geloof ik.... en dat hielp redelijk tot goed om het onder controle te houden, dacht ik?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:58

Zandkuur heeft bij mijn paarden geholpen. Sandguard van de paardendrogist. in eerste instantie behoorlijk lang gegeven (2 a 3 weken) Nu krijgen ze zo nu en dan een kuurtje van een paar dagen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:59

Een lastig probleem!
Als eerste zou ik ook denken aan wormern, maar daarmee is het nog niet meteen gedaan natuurlijk.
COla?
Is het proberen waard lijkt me?
Veel succes in ieder geval!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:02

Wat onze dierenarts toen voor Kila, de tinker van mijn zusje en ook altijd aan de diaree, adviseerde was erg vies maar zou wel kunnen werken. Hij vertelde dat de diaree zou kunnen ontstaan doordat er belangrijke bacterien missen in de darmen van dit paard. Dit zou verholpen kunnen worden door mest van een paard dat goede ontlasting heeft op te lossen en door een slang in de maag te brengen. Hierdoor kan het tekort aan die missende bactierien opgelost worden. Bij Kila hebben wij dit nooit gedaan omdat zij kort na deze tip verkocht werd naar Frankrijk en het dus niet meer nodig was. Maar ik vond er zeker een kern van waarheid inzitten dus wie weet... Maar vies klinkt het wel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:32

Lijkt me inderdaad wel een kern van waarheid in te zitten. Veulens eten ook af en toe de mest van hun moeder op, toch?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:35

Konijnen en paarden zijn juist DE wezens die bijna standaard hun eigen mest opeten. Konijnen doen dit tegenwoordig veel meer dan paarden, paarden hebben er steeds minder behoefte aan, naarmate meer en meer gedomesticeerder ze zijn.

Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 02:40

Hallo Supah-sky,

Onze Storm is net een dag terug uit de kliniek en daar heeft hij 2 x gestaan nu in de laatste maand, hij heeft het ook al zijn hele leven en we hebben alles geprobeerd net zolang totdat hij der immuuun voor wordt. cola, mest van een ander paard, homeopathie, zoutblokken, ander voer echt alles. Nu was het gewoon water wat er uit kwam en hij droogde in rap tempo uit.

De dierenarts heeft hem 7 dagen gespoten met een antibiotica tegen salmonella, hij had ook onstekingen in zijn darmen door die diaree, de test was negatief en het was een gok maar het werkte, hij mag u alleen nog hooi eten de komende 2 weken, en dan opnieuw bloed prikken om te zien hoe het gaat, maar nu heeft hij gewoon ronde ballen en dat heeft hij eigenlijk nog nooit gehad. Hij heeft in Dierenkliniek Wolvega gestaan en zijn DA waren Marco en Aart, als je DA meer informatie wil kan hij altijd bellen

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 14:29

Christah schreef:
Staat ze dag en nacht op de wei, staat ze op stal?
Edit: Heb je hem wel optijd ontwormd.

Ze staat overdag op een meestal best wel kale wei en snachts op zand, de veearts zei tegen mij dat gras geen kwaad kon dit had ik al eens gevraagd omdat ik ook een beetje het idee had dat als ze niet op de wei was geweest dat het minder was, dus ik zal nog eens gaan overleggen.

Een wormenkuur krijgt ze 1x in de 6 weken, maar dat heeft niet echt effect.

verder iedereen bedankt voor de tips ik zal gaan kijken of er iets tussen zit dat werkt voor mijn paard.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:08

Als ik dit zo lees zou ik een kuurtje sand-clear proberen.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:20

mijn Tinkermerrie heeft er ook eens heel erg last van gehad. Ik kreeg toen van de DA een grote pot gekiemde gerst korrels met toegevoegde Laco Bassilicus (schiet me dood als ik het fout schrijf hoor ) En dat hielp heel goed want de diareé hield bij haar ook aan. vraag hier anders eens naar.
Weet je ook zeker dat je goed ontwormd?
Ik heb het ook al eens gehad mijn merrie heeft zo zelf een bloedworm besmetting opgelopen en had ook hevige diareé toen.
Wat was de reden? Ik ontwormde altijd netjes met Aquivalant. Deze bleek enkel te zijn voor lintwormen en dat wist ik niet. Mijn da wist ook niet dat ik altijd dezelfde gebruikte omdat ik ze zelf kocht en dus niet via hem. Gelukkig zijn we nu weer een heel stuk wijzer en nu houd mijn DA een ontwormingsschema voor me bij. Maar je ziet zelf met de beste bedoelingen is het zo gebeurd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:25

Quinzy schreef:
schiet me dood als ik het fout schrijf hoor

We zullen je maar NIET doodschieten als je het fout heb hé

Overigens ben ik het met Kiara eens, dat je maar eens een 'sand-clear' kuurtje moet proberen! Dit werd mij ook geadviseerd pas geleden toen mijn shetlander diarree kreeg, terwijl die dus veel op zandgrond staat.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:02

ook Indy was een typerend schijtpeerdje. Niet echt diarree, maar altijd van die waterige prut wat uut zien poepert liep langs z'n benen. Bij iedere scheet liep het langs z'n benen te prutten.

Heb ook diverse onderzoeken met 'm gehad en uiteindelijk naar een paardenkliniek in Drenthe met Tineke (Koetje) gegaan. Alles weer onderzocht. Was op zich niet iets mis met zijn darmen, maar meer een probleem van. ... "hou deze Tinker echt sober". Dus niet al te veel gekke dingen. En vooral NIET TEVEEL!!! Van niets teveel, dat is bij Indy het hele euvel. Zodra hij van iets ook maar iets teveel krijgt begint het. Of dat nou hooi is of bix of gras...en natuurlijk vooral bij vers gras, veel wortels etc. Echt een mager weilandje gaat wel goed.
En inderdaad....het zand is bij ons ook een keer een probleem geweest. Geen hooi meer geven vanaf het zand!!!!!! 2 Hebben bij ons zandkoliek er zelfs van gekregen.
Probeer inderdaad eens sand clear. Bij ons heeft dat goed geholpen. Daarna hebben we grote hooibakken gemaakt zodat ze niet meer van de grond hoeven te eten...ennnn...schraal voeren
En dat gaat best goed hier!!!

Weet hoe vervelend het kan zijn...voor jezelf en voor je paardje!
Sterkte en succes hoor!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:36

Kieran krijgt last van z'n darmen als hij in de winter kuilgras eet. Na onderzoek van een reguliere dierenarts en behandeling van een holistische dierenarts heb ik als laatste redmiddel een probiotica genaamd 'Fast track' geprobeerd. Dat lost het probleem niet helemaal op, maar het verzacht het wel. Ik bestel het bij een firma genaamd 'Ecopor'

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:31

DA inschakelen is altijd verstandig bij langdurige diarree een (oude) wormbesmetting kan ook veel aantasten en diarree veroorzaken --> zorg dat je regelmatig ontwormt en dus idd ook met 2 soorten omdat de ene weer voor andere wormen werkt als de andere.

en als ie veel op zand staat (of erg kort weitje) is idd sand-clear ook geen overbodige luxe

Verder kijk eens op www.paardendrogist.nl, daar ook voedingsupplementen te verkrijgen voor verbeteren darmfunctie/ spijsvertering bv NAF thrive, maar er zijn er verschillende (kan zoeken op diarree)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:02

lijnzaad koken en bijvoeren wil ook weleens een gunstige invloed hebben op de damen.
Wel even laten doorkoken,goed roeren.
En niet langer dan 12 uur bewaren dus koken afkoelen en bijvoeren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:03

Pff ik schrok overigens wel van de prijs van Sand-Clear!

Ik ga maar eens lijnzaad proberen bij mijn shetlander...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:05

Volgens mijn va dezelfde werking.
Hij adviseerde het boven sandclear.
En het is natuurlijk(ik ben zo een "natuurlijk" typeke )

*edit* niet lijnzaadolie maar echt lijnzaad koken tot het een slijmerige snotbrij is.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:20

Zal m'n ma thuis blij mee zijn trouwens

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 21:32

Zo kan Djana niet tegen kuilgras ze hoeft het maar te ruiken en ze is aan de diarree. Royall heeft dat precies hetzelfde. Ik heb toen haar mest laten onderzoeken en bloedprikken tja ik ben dan meteen in de paniek als iets 3 dagen aanhoudt maar daar kwam niks uit en kwamen we tot de conclusie dat het aan het kuil lag. Daarna nooit meer last gehad.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 10:17

Ik geef haar geen kuil dus dat kan het niet zijn,,
egt iedereen heel veel bedankt,, ik heb besloten om een andere Va te laten komen en met hem de opties bespreken die ik van julie heb gekregen,, ik hou jullie op de hoogte,, zal wel niet meteen zijn aangezien ik eerst een goede andere VA moet zoeken en moet ook nog rekening houden met financien.

xxx

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:23

Waar kan je lijnzaad halen??? Is die voor vogels gewoon hetzelfde?