Is mijn fjord te dun (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine1

Is mijn fjord te dun (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:24

dit is dus echt iets nieuws, je ziet haar ribben zitten...
het komt iig niet door
*de leeftijd, ze is 8
*doordat ze niet ontwormd is, we doen haar altijd op tijd
*wel is een paar weken (dus niet pasgeleden) haar voer veranderd, maar aangezien dat al een tijdje geleden is, lijkt het me sterk dat ze dan nu ineens dunner word

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verder word ze wel bijna iedere dag bereden, maar alleen in het weekend echt intensief

Heeft iemand enig id?

Chivari

Re: Is mijn fjord te dun (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:26

Als je niks kan bedenken wat de reden zou zijn, laat dan een bloedonderzoek doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:30

hoi,

ik vindt hem er perfect uitzien.

eindelijk een fjord die niet te vet is!

ze hebben daar aanleg voor,mischien voor jij precies genoeg om hem er zo mooi uit te laten zien.

houden zo!!!

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:36

ja maar dat je die ribben zo ziet zitten, daar maak ik me zorgen om. dat is namelijk niet normaal en zeker niet voor een fjord

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:38

als je met je hand over haar ribben gaat,hoe erg voel je ze?

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:45

*schaamt zich* heb eigenlijk niet echt gevoeld, zag het eigenlijk pas toen we de foto´s bekeken. echt idioot want ik heb de hele tijd naar haar lopen kijken maar ga vandaag meteen voelen

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:48

Persoonlijk vind ik het ook niet echt misstaan ho0r....

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:53

Ik vind het wel ietsje te dun. 'Eindelijk een fjord die niet te dik is' : een fjord wordt nooit zo slank als een sportpaard, dat hoeft toch ook niet?? Er mag best wat meer op te zitten VIND ik, maar dat is misschien smaak? En ook bij een paard dat bijvoorbeeld hoog in de dressuur loopt, zie je geen ribeetjes toch?

Dat het je niet eerder opgevallen is, lijkt het door de foto misschien erger door schaduw ofzo?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:54

ik kan er helaas geen foto van laten zien ,maar ik heb jaren geleden een pony gehad die niet mager was maar door haar vacht zag je al haar ribben.

precies op de ribben waren de haren witter,ze was verder bruin met grijze ondervacht [het was net na de winter]
je dacht ook dat ze erg mager was maar met voelen....nee hoor!

en als jouw paardje niet dunner wordt? lekker zo houden zo is hij erg gezond.
te zwaar is slecht voor alles!

Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:55

Ik vind haar zeker niet lelijk dun hoor, beter dan zo'n enorme buik. Maar als ze ineens vanuit het het niets zo gaat afvallen, dan is dat toch wel raar. Misschien even de dierenarts vragen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:59

Imitador schreef:
Ik vind het wel ietsje te dun. 'Eindelijk een fjord die niet te dik is' : een fjord wordt nooit zo slank als een sportpaard, dat hoeft toch ook niet?? Er mag best wat meer op te zitten VIND ik, maar dat is misschien smaak? En ook bij een paard dat bijvoorbeeld hoog in de dressuur loopt, zie je geen ribeetjes toch?

Dat het je niet eerder opgevallen is, lijkt het door de foto misschien erger door schaduw ofzo?

ze moeten niet broodmager zijn!

maar deze is zeker niet te dun!

en het verschilt ook per fjord,mijn vader had 3 fjorden waarvan er 1 ook aan de slanke kant was.
en de andere 2 waren van die zware types.
hij dacht ook dat hij ziek was maar de DA kwam en vondt hem er prima uitzien.

en deze is ook de oudste van de 3 geworden ,ik dacht 25 jr en die andere 2 waren allang overleden.
heeft er mischien niets mee te maken maar het viel wel op,dat hij gezonder was dan de [te] zware fjorden.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:23

Als je zelf het niks vind dat je haar ribben ziet dan moet je haar gewoon iets bijvoerenIk heb zelf ook een fjord die wat slanker is dan de gemiddelde fjord.Ik zeg altijd(is mij geleert)Je mag de ribben wel voelen maar niet zien.Maar dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.Maar weet je wel zeker dat het ribben zijn die je ziet,het is een beetje een rot foto om dat te zien hoor.Voel het gewoon eens met je hand.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:42

Laat hem toch even nakijken op wormen. Ondanks goed ontwormen kan het toch nog wel eens fout gaan. Een verzorghaf van mij viel ook zo snel af (was normaal een vetzak), was altijd op tijd ontwormd. We hebben toen een keer een hele sterke wormenkuur gegeven, en de dag erna zaten er allemaal dode wormpjes in zijn mest. Na twee weken heeft hij toen nog zo'n kuur gehad en daarna kwam hij weer aan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:45

ze is niet veel te dun, maar ik vind persoonlijk ook wel dat er iets bij mag. ik zou gewoon iets bijvoeren. ik heb ook wel eens gehoord dat als paarden erg in de rui zijn, dat ook veel energie kost, dus dat ze daardoor ook wel eens wat afvallen, maar dat weet ik niet zeker. iig succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:55

ze is inderdaad een beetje schraal.

gewoon goed hooi gaan voeren, brok wat ze nu eventueel krijgt gewoon hetzelfde houden, dan moet het met een week of drie wel goedkomen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:01

Ik denk dat het door de foto´s komt, schaduw.
Kijk maar op de laatste foto daar zie je niks.
Geen zorgen maken dus.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:24

Opzich kan het idd geen kwaad je mag de ribben een beetje zien.
Maar als je zelf te mager vind zou ik ze lekker wat extra bijvoeren!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:29

ik vind hem wel aan de slanke kant gewoon wat bijvoeren als je hem te dun vind

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:34

Ik denk idd dat ze voor een fjord te slank is, als het een ander pony of paarden ras zou zijn, zou ik dat beestje ook niet fit vinden ogen. Haar haar glanst niet. Heeft ze geen last van haar tanden? Doet ze er langer dan normaal over om haar eten weg te werken, ook hooi is lastig te eten als ze last van haar tanden heeft. Met rijden hoef je er niets van te merken. In mijn ogen is ze niet fit. Laat even een VA har gebit nakijken als dat het probleem is en het wordt verholpen dan is ze binnen een dikke week weer hollands wel varen.

Overigens is dit oordeel gebaseerd op de eerste foto, over de 2e en 3e foto zeg ik ook leuke sportfjord.

Maar let gewoon even op de beharing, zit ze doffer in het haarkleed dan normaal dan is er iets aan de hand. Een paard met wintervacht hoort ook te glimmen.

Sunshine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 14:38

iig heeft ze geen doffe vacht, maar in die jaren dat ik haar heb heeft ze nooit glans gehad in haar wintervacht

Afbeelding
ze eet goed, ze is allert en vrolijk

daarnaast wil ik ook nog ff zeggen dat het bij niet om het oog gaat maar om haar gezondheid. Het is niet dat ik het lelijk vind als ze dun is

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:05

Ze is wel een beetje aan de schrale kant. Ribben hoor je niet niet te zien en voelen zitten. Tevens is ze in de flanken ook ietsje ingevallen, dus ligt het niet aan schaduw of licht, of aan de vacht.
Je hoeft je er zeker niet voor te schamen, dat overkomt iedereen wel eens, ondanks regematig controleren of ze dun of dik is, je ziet het meestal net ietsje te laat (pas als het zichtbaar is, logisch.)

PS. Bloedarmoede kom ik redelijk regematig tegen bij fjorden, kun je eens op laten controleren.

Helaas wil de fjordenpaarden stamboek en vaak daarom ook veel fjordenliefhebbers, dikke fjorden zien. Een fjord met een sportief lichaam (wat bij fjorden net zo goed kan) hoef je eigenlijk niet op een keuring te laten zien. Meestal worden fjorden mooi gevonden als je op 100 meter afstand kunt zien dat het een fokmerrie is. Andere rassen die fanatieker in de sport worden gebruikt, wordt dit fokfiguur vaak zo snel mogelijk weggetraint. Kortom, de meest efjorden zijn te dik, vooral met een keuring voor de deur.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:11

PS. Bloedarmoede kom ik redelijk regematig tegen bij fjorden, kun je eens op laten controleren. Ik quote Arnoud even.

Dat wilde ik net melden!!!! Ik heb een fjord gehad die ook steeds wat dunner werd. "Hij is een modern gefokte fjord" zeiden mensen dan. Maar na wat onderzoeken en een bloedtest bleek dat hij bloedarmoede had.
Medicijnen gekregen en toen knapte hij wel weer wat op. Hij is nooit heel zwaar geworden, maar zijn ribben waren niet meer zichtbaar.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:40

Ik vind m/dr zo op zich wel mooi, maar slanker/dunner moet niet, denk ik. Maar dit terzijde.
Zijn er veranderingen op stal? Misschien zó, dat ze gestresst is? Mijn pony had dat afgelopen winter en die viel zóveel af, dat we de ribben konden voelen, zien en zelfs tellen! Ze moest op den duur zelfs een deken op, terwijl ze dat anders nooit heeft!
De DA laten komen en die had álles gecheckt, maar kon niets vinden. Daarna in een andere stal gezet (verder verwijderd van de stressveroorzaker) en toen ging het beter.
En dan kan je bijvoeren wat je wil, maar dat helpt écht niet hoor!
Maar goed; ik hoop niet dat dit bij jou het geval is. Als ik je stukjes zo lees, neem ik aan van niet, aangezien ze lekker vrolijk is enso.
Succes ermee!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:50

Mijn Fjord is ook zonder duidelijke reden ontzettend afgevallen. Het begon ook eerst met het zichtbaar worden van de ribben, maar inmiddels is ze ook enorm ingevallen bij haar ledenen. Ik heb uitgebreid bloed- en mestonderzoek laten doen. Daar kwam alleen uit dat ze een extreem laag eiwit heeft in combinatie met verhoogde spierenzymen. Dit is een logische verklaring voor het feit dat ze zo mager is, wat je namelijk meet in het bloed is de afbraak van spier- en vetweefsel. Meer zeggen deze uitslagen dus niet. Uit het mestonderzoek kwam eigenlijk niets naar voren, behalve dan dat er eieren van de lintworm te vinden waren. Echter 90% van alle paarden heeft lintwormeieren bij zich, dus dat is geen logische verklaring. Ik heb haar ontwormt met Equimax (op aanraden van de dierenarts), maar tot nu toe zonder resultaat (2,5 week geleden). Ze eet als de beste, maar wordt geen gram dikker. Het laatste wat we hebben gedaan is de mest controleren op zand. Daaruit kwam naar voren dat er iets teveel zand in zat (theelepel op 4-6 mestballen). Daarom heeft ze nu een week lang Sand Clear gehad. Er kwam heel erg veel zand uit de darmen met dat spul. Ik hoop dus dat het bij mijn Fjord hier aan ligt, maar dat weten we pas als ze nu weer dikker gaat worden. Mijn Fjord eet geen zand, maar ze vreet wel ieder sprietje gras op wat ze tegenkomt en daardoor krijgt ze dus veel zand binnen.
Wat ik zeker weet is dat jou Fjord echt te mager is, dus laat haar zeker een keer nakijken door de dierenarts of kijk in ieder geval of ze zand in de mest heeft. Misschien is het mooi dat ze zo mager is, omdat Fjorden vaak te dik zijn. Maar dit is niet gezond!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:58

Ik vind het eerlijk gezegt nogal meevallen Ik denk dat iedereen haar te mager vind omdat fjorden juist vaak wat dik zijn en zij nou juist net niet.
Paar kilo erbij zal niet misstaan, maar als ze verder gezond is zou ik me er niet druk om maken, niet ieder paard heeft een bolle buik. Ik hoop wel dat ze gezond is, dat is het belangrijkste!