Sarcoid EN Melanoom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Sarcoid EN Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 21:37

Hoi, toen vandaag de DA kwam om te enten heb ik hem meteen laten kijken naar een plekje wat hij al ruim een half jaar heeft.
Ik kon helaas zelf niet aanwezig zijn maar heb hem wel aan de telefoon gehad. Hij heeft de namen opgeschreven voor mij maar kan het niet helemaal goed lezen.

Hij zei dat hij (Liekie) een sarcoid verzuceuze (als ik het goed lees) op zijn borst had, en een Melanoom bij zijn poepert (zit er al zolang we hem hebben dus misschien zelfs wel langer).

Nu weet ik dat er meerdere topics hierover zijn, maar om een of andere reden krijg ik nooit iets gevonden als ik iets wil zoeken op bokt.

Wie kan me vertellen wat het is, en inhoudt? Behandeling was niet nodig zei de DA zolang het niet groter werd of veranderde.

Anya

Re: Sarcoid EN Melanoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:14

Mijn paard heeft een sarcoid gehad. Over het geheel genomen gaan ze wél groeien. Lanna is onlangs behandeld met een speciale zalf uit Engeland. Speciaal per paard samengesteld voor behandeling van de sarcoid. De behandeling lijkt tot nu toe succesvol, maar er bestaat altijd een kans dat de sarcoid terugkomt.

Als je meer wilt weten PB me maar.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:39

ik kan ook nooit iets vinden op bokt
maar mijn witte shetlander heeft ook melanomen. zij heeft er meerdere.
het schijnt eigenlijk haast alleen voor te komen bij schimmels, heetf met pigment te maken.
het is een soort met van huidkanker, je kan het gewoon laten zitten zolang ze er geen last van heeft.

bij mijn shet begonnen ze ook onder de staart en er zitten er nu ook 3 op haar been.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 22:44

Anya, ik zou graag willen weten wat het is... En wat het doet met het lichaam. Ik heb jouw topic ook gelezen maar daar kan ik alleen lezen over de behandeling, meer niet...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:52

Ik weet er niet veel van, weet alleen dat er een paardje naast Tweety stond bij de kliniek 5 maanden geleden waarbij ze Sarcoid gevallen verwijderd hebben. Zat op zijn neus en zag er best heftig uit....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:52

Een sarcoid is een goedaardig huidtumor. Dat wil zeggen. Het zaait niet uit. Het tast geen interne organen aan, het beperkt zich tot de huid. In tegenstelling tot melanomen die wel tot de huidkankers behoren.

Sarcoids groeien ter plekke wel. Ze zijn er in een flink aantal soorten die er allemaal anders uitzien. Je hebt nodulaire, fybroplastische, verucose, en nog een stuk of wat sarcoids. Ze kunnen eruit zien als een wratachtige plek, als een grijsachtig kaal oppervlakte, als een onderhuids knobbeltje of als een behoorlijke massa van onstoken weefsel dat als een grote klont aan het paard vastzit.

Er zijn aanwijzingen dat vliegen een rol spelen en aanwijzingen dat het wrattenvirus een rol speelt. Maar nog niet bewezen. Er lijkt geen sprake is van besmettelijkheid. Wel kunnen meerdere sarcoids op 1 paard voorkomen, maar 1 sarcoid is ook mogelijk.

behandeling is moeilijk:
Er zijn een paar behandelmethoden.
- wegsnijden
- wegbranden met vloeibare stikstof
- bestraling
- chemotherapie
- bcg-injecties
- de zgn. Liverpool cream (AW4-Ludes)

Tot nog toe worden met de cream erg goede resultaten bereikt bij sommige sarcoidtypen. Het is belangrijk om er redelijk snel bij te zijn en in enen de goede behandeling te kiezen. Bij snijden en branden is de kans op terugkeer relatief groot. BCG en Chemo kan je paard behoorlijk ziek van worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:54

Oh ja, wat je er ook op smeert: er wordt afgeraden met celgroeibevorderende middelen te werken zoals teetree oil of aloe-vera. Je wilt nl niet dat het groeit.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:56

Paddy had er een voor op de borst, en die groeide. Het is een vorm van een virus (net als een wrat) Soms groeien ze, soms niet. Die van paddy groeide. Ik MOEST het weg laten halen en deze is weggesneden. en ook weggebleven gelukkig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:58

Desiree, het is geen virus. Er is rest dna van wrattenvirus gevonden, maar geen levend virus. Dat is doodlopend onderzoek gebleken tot nog toen. Het is een woekering die getriggerd word door iets, en ze weten nog niet precies wat.

kleine wondjes e.d. zijn wel vaker het begin van een sarcoid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:00

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 23:09

Liekie had eerst een donkere vlek, later kwamen daar een soort van kleine korstjes op. Die heeft hij nu nog. Het is geen bult, maar staat wel iets van de huid af. Waarschijnlijk door die korstjes.
In mijn onderschrift staan een link waar je hem op een afstand kun zien (die plek). Ongeveer links (van het paard, rechts op de foto) van waar de hals begint...
Maar waarom laat iedereen het weghalen als het goedaardig is?

En die Melanoom? Hij heeft er eentje, een kleintje bij zijn poepert. Liekie is pas 9jr...

Edit: ik kan wel engels, maar geen medisch engels

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:24

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 06:50

griebels schreef:
Maar waarom laat iedereen het weghalen als het goedaardig is?

Niet iedereen laat het weghalen, alleen als het last geeft is het verstandig dat te doen.
Mijn merrie heeft al sinds jaren occulte sarcoiden. Eén in haar hals, ooit begonnen als een beschadiging door het halster, en sinds ook al weer een hele tijd ook één bij haar uier. Beide plekken groeien nu niet meer. Merrie is 20. Ik laat ze lekker zitten. Halster gebruikt ik wel zo min mogelijk om geen verdere irritatie te krijgen.
In haar hals had ze ook een paar plekken met verruceus sarcoid. Daar heb ik er één grote van weg laten halen, omdat die iedere keer open ging als ik een halster gebruikte.

Citaat:
En die Melanoom? Hij heeft er eentje, een kleintje bij zijn poepert. Liekie is pas 9jr...

Mijn schimmel heeft ook beginnende melanomen onder de staart. Hij wordt volgend jaar 12. Ze kunnen er oud mee worden. Weghalen wordt afgeraden, omdat dat de groei alleen maar zou bevorderen. Alleen als een melanoom echt in de weg zit, bv ín de anusopening, en het mesten wordt daardoor bemoeilijkt, wordt hij wel weggehaald.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:52

Bij ons had een paard sarcoids op de plek op de hals waar de teugels langsgaan. Gingen dus ook stuk met rijden. In de kliniek in Utrecht is hij een aantal keer ingespoten met een of ander duur goedje en ze zijn vanzelf verdwenen. Dit is zo duur dat ze een aantal paarden tegelijk laten komen zodat een flesje van die stof in een keer gebruikt kan worden, dan moeten die paarden na een x tijd weer terugkomen voor de 2e behandeling etc. Heeft bij dit paard super gewerkt. Misschien moet je eens info erover opvragen

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:06

WIj hebben het bij ons paard vorig jaar een in zijn okselplooi laten weghalen. Dat ding zat er al een jaar en was ontstaan na een tekenbeet. Vorig jkaar ging ie opeens open en hebben we hem laten weghalen.

Dit is keurig genezen en ook niet meer teruggekomen. Nu zit er een kleintje vlak voor zijn voorhuid. Als de Da binnenkort komt met enten laat ik hem er naar kijken. het liefst haal ik deze ook weg.

aquatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 11:10

Bij mijn paard is 2 jaar geleden een kleine sarcoid tussen de voorbenen weggehaald. Na het genezen van de wond was het al snel duidelijk dat dit niet geholpen had. Over de gehele lengte van de wond kwam de sarcoid weer terug, later kreeg hij er ook 1 bij de singel bij. Ik ben nu sinds de zomer bezig met Selgin tandpasta van weleda en ze zijn zo goed als weg. Eerst moet je de sarcoid week maken met vaseline met salicylzuur, de sarcoid wordt dan licht van kleur. Daarna ga je hem insmeren met de tandpasta en daardoor droogt de sarcoid weer in. Als hij na een tijdje niet kleiner wordt dan weer beginnen met vaseline en weer met tandpasta. De sarcoid tussen zijn voorbenen is zeker voor 90% geslonken en die bij zijn singel is geheel verdwenen. Het is echt het proberen waard. De vaseline kun je laten maken bij de apotheek en de tandpasta is bij de gezondheidswinkel te koop voor 3,40 Ik heb maar 2 tubes nodig gehad om tot dit resultaat te komen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 12:20

Ik geloof dat jullie het allemaal over andere hebben als ik.. die van Liekie is geen bult, het ziet er gewoon uit als een donkere vlek met korstjes erin... Ik heb me er nooit zorgen over gemaakt, ziet er ook niet eng uit. Kijk even voor een foto (van afstand) in de link in mijn onderschrift.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:26

Bij het paard waar ik het over had zijn het ook donkere plekjes met korstjes. Het kunnen uiteindelijk op een soort wratjes gaan lijken...als het niet op een lastige plek zit gewoon laten zitten, het zijn vaak meer de mensen die er last van hebben als het paard zelf.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:48

Eh... dat lijkt me toch niet ElCamino. Sarcoids zijn wel degelijk ernstig en kunnen heel nare gevolgen hebben.

Mijn paard is net vanuit Engeland genezen verklaard. Ik zal deze week een topic met foto's en verloop openen. Maar even als voorbeeld van een sarcoid die je dus echt niet kunt laten zitten!
Afbeelding

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 13:15

Pfff ik wordt er echt een beetje onpasselijk van

Lijkt me echt ernstig, sommige vormen zijn echt bizar!

Sterkte alvast voor degene die hiermee te maken hebben..

( Is dit overigens besmettelijk? Soms ziet het er beetje bloederig/pusserig uit? )

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:30

Sacroid is een kwaadaardig gezwel, net als een melanoom en meestal wordt er dan ook aangeraden om deze weg te laten halen. Zeker bij melanomen, omdat die kunnen gaan uitzaaien. Sacriod zal dit niet snel doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 07:43

Mijn DA zei over de sarcoid dat, zolang hij er geen last van heeft, je ze beter kunt laten zitten. Hetzelfde voor de melanoom, omdat als je er aan gaat zitten, de verspreiding veel sneller gaat.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:23

Mijn paard wordt volgende week geopereerd aan (waarschijnlijk) een sarcoid. Hij heeft er 3 (op 1 been) waarvan 1 echt groot. Pathologisch onderzoek zal uitwijzen wat de vervolgbehandeling zal zijn. Even kijken of ik een foto kan uploaden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:27

Degene die ik bedoelde zijn ongeveer 5 mm in doorsnede, da's even wat anders als wat ik hier zie. Heb ook alleen ervaring met dze kleine neefjes van dat monster op de fotos. En ik zie nu pas hoe erg het kan zijn. Dan kan ik me voorstellen dat het weg moet. Dit paard had het echter al zolang de eigenaar hem had en ze bleven zo klein vandaar... pfff ben ieg blij dat mijn paard ze niet heeft !! Succes ermee

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 12:29

Afbeelding

Dit is de grootste, ziet er echt afschuwelijk uit.