macho heeft sinds een paar dagen last van diarree. hij wordt elke 6/8 weken ontwormt. hij staat nu op stal ter opservatie. als t morgen nog zo erg is komt de da.
heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn of wanneer een paard diarree heeft, behalve met worm/paraciet infectie
Gebruik je misschien nieuw hooi of ander hooi dan normaal? Of krijgt ie meer dan normaal, mijn zus haar paard is daar namelijk ook gevoelig voor ietsjes meer dan normaal en je kunt zeggen dat ie de volgende dag in de diarree is.
kan gewon van het voer komen,die van mij was ook wel is in de scheit,teveel of ander soort gras ander kuil/hooi of brok,stees gehad,diaaree hoeft niks ernstig te zijn hoor
dat is t dus, hij staat 24/7 op t land. krijgt geen ander voer. maar haalde hem gister uit t land en hij zat helemaal onder. heb er een uur over gedaan om hem te wassen. hij is btw in drie dagen sterk vermagerd. volgens de da was dit niet gezond, maar hij kon niet eerder komen.
Drinkt ie wel genoeg nu? Ik denk dat dat nu een van de belangrijkste dingen is om op te letten. Hoe is zijn temperatuur? Oogt ie ziek? Staat ie te rillen? Wil ie wel eten?
Als je paard suf is, koorts krijgt, niet wil drinken/eten zou ik onmiddelijk aan de telefoon hangen bij de DA en eisen dat ie langs zou komen. Mijn DA weet inmiddels dat ik alleen buiten de werktijden bel als er echt iets is, en zo niet, ik betaal toch?
of hij genoeg drinkt weet ik niet, omdat hij 24/7 op t land stond. daarom staat hij nu op stal, ter observatie. Hij heeft zijn hooi niet aangeraakt, maar schrokte zijn voer in een keer op. hij is wel redelijk suf en oogt niet bepaald gezond. doffe, vettige vacht, kijkt suf en er komt ook vuil uit de ogen.
ik ga zo even naar hem kijken, voor ik naar mn werk ga, dus dan weet ik meer.
Als je niet weet of hij genoeg drink kan je hem laten drinken met een emmer en daar een beetje zout in doen. Dan blijft hij dorst houden en weet je zeker dat hij veel drinkt en niet uitdroogd.
Als ik jouwas zou ik er toch maar een dierenarts bij halen. Als je paard namelijk aan de schijt blijft dan droogt hij uit. Als ik het zo hoor dat is dit niet van de ene op de andere dag gebeurd. Als je paard uitdroogt dan raakt hij uiteindelijk in shock. Dat wil je niet meemaken dat kan ik uit ervaring vertellen. (dan doen alleen de longen hart en hersenen het nog. Hoe langer de andere organen buiten werking zijn hoe groter de kans dat ze het nooit meer gaan doen) Echt!!! bel direct de veearts als hij het al een paar dagen heeft en controleer de temperatuur. Paarden met diaree hebben het de ene keer te koud en de andere keer te warm. Je kan ook de ahrtslag controleren. Als die heel hoog is dan zeker de veearts bellen want dan is de kans groot dat hij al teveel is uitgedroogd.
Ik wil je niet bang maken. (warschijnlijk doe ik het toch) maar ik wil je alleen wijzen op de dingen die kunnen gebeuren als je dit te lang laat wachten. Als jij nou gewoon de temperatuur de hartslag en de andemhaling doorgeeft aan je veearts kan die wel inschatten hoe ernstig het is. Heel veel succes.Ik hoop voor je dat het snel weer beter gaat.
volgens mij is alles al wel zo'n beetje beschreven maar ik ben benieuwd hoe dit afloopt...en ik vind die DA niet helemaal lekker want als ik je verhaal lees kan zelfs een leek er nog uithalen dat je pony echt niet lekker is.
hoi,liggen er eikels in de wei ,die van mij is daar vorig jaar ook zo ziek van geweest en precies dezelfde klachten. ik zou in ieder geval een lekkere slobber voor hem klaarmaken met lijnzaadolie erdoor dit voert de afvalstoffen uit zijn lichaam
Het kan ook zijn dat je paard zand naar binnen heeft gekregen.Dit gebeurd vooral als het gras wat korter is geworden.Doe gewoon wat mest van je paard in een emmer en doe daar wat water bij en roer dit door elkaar,laat het dan een paar minuten staan.Het zand(als dit aanwezig is)zakt dan naar de bodem van de emmer.Er hoeft maar een half theelepeltje in te zitten en je paard kan daar al van aan de diarree zijn.Is dit het geval dan kan je bij de paardendrogist een middeltje bestellen om het zand uit je paard te krijgen.Wacht hier niet te lang mee want zand kan ook koliek veroorzaken.
Een paard dat dag en nacht op de wei staat moet vanaf ongeveer half september bijgevoerd worden met hooi(ook al is de wei vol, het gras heeft nu weinig structuur), dit omdat de voedingswaarde in het gras steeds minder wordt, maar het vochtgehalte in het gras steeds hoger, wordt je paard niet bij gevoerd, dan krijgt het op langere termijn allerlei tekorten, en diaree. De diarree zorgt ervoor dat hij in conditie snel achteruit gaat. Hij gaat dus door de tekorten in het gras teren op zijn reserves, sommige paarden houden dit wel een tijdje vol, maar anderen gaan snel in conditie achteruit, je paard wordt dus ziek, goed hooi kan voorkomen dat dit gebeurt, dus gooi elke dag een flinke portie hooi in de wei, je zult zien dat de paarden er zeker van eten ondanks dat er nog volop op de wei staat, ze hebben de ruwe structuren ook nodig voor hun darmen, paarden weten dit van nature en zullen graag het hooi eten. Dus ook al staat je wei nog vol, je paard heeft vanaf half zeptember bijvoer nodig!
macho kreeg elke dag 1kg bijgevoerd dus daar kan het niet aan liggen. zijn mest is nu al een stuk vaster, hij si wat vrolijker, maar hij eet nog slecht. ook vermagerd hij met de dag nog sterk. iemad enig idee waar het vandaan kan komen?
Hooi is belangerijker om bij te voeren dan brok! Zeker nu met zijn diarree. Maar ja als hij het niet eet, misschien luzerne. Ook kunnen zijn tanden niet in orde zijn waardoor zijn voedselopname belemmerd wordt,het vermalen van het voedsel lukt niet meer goed, door de haken kunnen ze het voedsel niet meer goed kauwen, en vormen zichbij het eten van hooi grote proppen helemaal achterin de mond. Met alle gevolgen van dien. Helaas doen veel tandartsen wel wat veilen zo voor in de mond en een beetje naar achteren, maar gebruiken ze geen spec..waardoor ze helemaal niet bij de achterste haken kunnen komen, soms veilen ze zelfs teveel weg boven op de kiezen waardoor ze niet meer goed kunnen malen...heb het helaas zelf ondervonden bij mijn beide paarden...heb nu gelukkig een goede tandarts die me ook het verschil van voor en na laat voelen..en ook als het nodig is electrisch werkt.Een wereld van verschil , en geen diarree meer gehad na deze behandelingen...(is nu 2 jaar geleden)
Toen hij op het land stond kreeg hij geen hooi bijgevoerd, maar nu op stal wel. onze tandarts komt eens per jaar en de laatste keer heeft ze hem nog bijgeveild (was overigens de eerste keer, hij is nu 8). Hij heeft iig gen wormen volgens de arts. Ik heb hem voor de zekerheid een extra wormenspuit gegeven. Hij eet al wat beter. Hij laat nog veel hooi staan en eet weinig brokken. Ik ben er achetr gekomen dat hij structuur- en kruidenmix met foeneknof/zeewier en stukjes wortel of appel erg lekker vindt en eet hier wel wat van. Hij krijgt hier 1,5 kg van en 1 kg biks. Ik ga straks kijken hoe het met hem gaat. Ik zal proberen of ik dan een foto van hem kan maken zodat jullie kunnen zien hoe sterk hij is vermagerd in amper een week tijd.
Bij ons op stal had ook een paard teveel zand in zijn darmen en daardoor diarrhee. Uiteindelijk moest het paard naar Utrecht toe. Mest oplossen in water om te kijken of er zand inzit kan een aanwijzing zijn, maar bij het paard bij ons op stal zat er geen zand in de mest, maar wel in de blindedarm. Het heeft drie weken geduurd, paard is opgenomen in Utrecht, en meerdere keren met paraffine gespoeld. Dit is ernstig, haal er snel de DA bij, je ziet zelf hoe snel ze aftakelen.
weet je zeker dat het niet door eikels komt,lijkt er in ieder geval ook heeel erg op,trouwens die van mij had twee weken geleden ook een griep on der de ledenen heeft toen antibiotica gehad en was binnen drie dagen over.
het probleem is dus dat het officieel niet mijn paard is. Ik lease hem van een boer en hij vindt dat ik me aanstel en dat hhet niet nodig is om er een da bij te halen. Gisteren heeft hij helemaal niets gegeten. Ik ga straks nogmaals zijn temperatuur opnemen. Diarree heeft hij niet meer, alleen nog zachte ontlasting. Wel heeft hij veel moeite met poepen, wat hij normaal nooit heeft. Als macho verhoging heeft, kan ik daarmee naar die boer gaan en proberen hem te overtuigen dat er een da bij moet komen. Want als een paard niet eet en verhoging heeft, is het wel een spoedgeval en kunnen ze dezelfde dag nog langskomen.