Na Laten kijken?? Onzin of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Na Laten kijken?? Onzin of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 21:29

Heb een ruin van 4 jaar oud, heb hem 1,5 jaar en rijd er een klein jaartje mee. Het is een rustig, braaf paard. Alleen heb ik de laatste tijd het idee dat hij niet goed in zijn vel zit. Niet dat hij ziek is, dat van verre. Maar hij zwiept veel met zijn staart, is traag met rijden en wil soms de oren in de nek leggen. Maar echt verzet is er eigenlijk niet.
Hij heeft deze verschijnselen eigenlijk vanaf dat ik hem rijd, maar heb het idee dat het wat verergert. Ook heeft hij in het jaar dat ik hem nu rijd, 3 schieffels gekregen en een wat dikker achterbeentje (galachtig)
Nu kennen jullie waarschijnlijk ook wel de reactie van de veearts die je dan krijgt. Hij is jong, hij heeft niet zo'n droog beenwerk, ja dat staartzwiepen heeft hij nou eenmaal enz. Wie heeft er een goed plan zodat ik mijn paard is volledig kan laten nakijken, zodat ik zeker weet dat het niets lichamelijks als ik weer serieus ga rijden. Heb hem op het ogenblik op rust, niet volledig longeer hem af en toe. Wie heeft een gouden tip?????

Jannepauli

Re: Na Laten kijken?? Onzin of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:26

Nou dat lijkt me nou helemaal niet zo'n moeilijke optelsom om tot de uitkomst te komen dat jouw paard niet goed in z'n vel zit...

traag, licht verzet, staartzwiepen, 3 schiefels in één jaar, dik achterbeen, een gal..? Geen happy horse..

Je paard is nog jong en je bent wel vroeg begonnen met rijden ( 3 jaar?) dus 'serieus rijden' zou ik maar 's om te beginnen achterwege laten. Er is geen enkele reden te verzinnen dat een jong paard geen droog of sterk beenwerk zou moeten hebben, dat zal een DA ook vast niet zeggen.

Laat je paard door een deskundige controleren en zorg ervoor dat je hem niet overbelast - het is nog maar een baby!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:35

zeg gewoon dat JIJ vind dat je paard niet echt lekker in zn vel zit,en dat hem hem helemaal binnenste-buiten wil laten keren.

alleen,wees voorbereid: mijn 4 jarige paard had beetje hetzelfde verhaal,alleen was die met inrijden wel heel braaf,voorwaarts en vrolijk...die is in een half jaar tijd vermindert:niet aan het been,staartzwiepen,oren in de nek,op stal sjagerijnig.
helaas kan ik hier geen happy ending van maken: hij is overleden.

ik hoop dat jou paard veel minder ernstige dingen heeft,of dat het alleen maar de jongigheid(overwerkt) is.
maar LAAT HEM NAKIJKEN,SLUIT JE OGEN NIET VOOR PROBLEMEN!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:45

Heb je je paard laten keuren bij aankoop? Als ik jou was zou ik hem inderdaat laten nakijken. Misschien is hij wat groot van stuk? of is hij nog niet uitgegroeid. Misschien moet je hem eens een maandje op de wei zetten. Of laat er eens een osteopaat naar kijken. Heel veel succes. Ik zou echt nu stappen ondernemen voor dat het erger wordt. Een paard dat met zijn staart zwiept heeft echt ergens last van, zeker als hij daarbij zijn oren niet ontspannen heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:33

Rug en passen van het zadel al na laten kijken? Als het sinds het rijden is, en langzaam verergert, kan daar ook de oorzaak liggen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:17

Altijd naar je gevoel luisteren als je denkt dat er iets niet klopt! Misschien dat iemand als Steffi je kan helpen? Die past veel methodes in 1 toe.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:43

We hebben nogal wat jonge paarden bij ons op de pensionstal en je merkt dat het trainen en rijden bij de meeste gepaard gaat met dips omdat het zadelmak maken en berijden best intensief voor ze is.
Als je doorgaat loop je de kans op echte problemen als je op tijd een pauze inlast kan het snel goedkomen. Mijn paard is 4,5 jr. en ik voelde hem wat trager worden, minder plezier hebben en ik heb hem voor de zekerheid na laten kijken door DA en een behandeling gegeven door de osteopaat. Hij hield zijn rug vast en na een maand vrijaf in de wei, 1x een behandeling bij de osteopaat en lekkere uitgestrekte ritten door het bos heeft hij er weer helemaal zin in en loopt weer lekker soepel door de rug. Tijdens het rijden is hij er weer helemaal bij en oogt goed in zijn vel. De reden van de stijfheid kon zijn: dollen in de wei, groei, verkeerd liggen in de stal. Het leek niet direkt te maken te hebben met het rijden. Volgens de osteopaat was ik er heel vroeg bij en veroorzaakte de stijve rug nu ongemak bij hem maar haar ervaring was dat als je doorrijdt de problemen verergeren kunnen en dat traagheid e.d. overgaat in sterker verzet (staken, bokken etc. etc.). Bovendien zie je dat paarden bepaalde oefeningen niet goed aan kunnen omdat ze fysiek belemmeringen krijgen.
Ik zou hem laten checken en rustig aan doen. Met wat rustiger aan doen nu heb je mogelijk er op lange termijn jarenlang veel meer plezier van.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:59

Ik denk dat je er goed aan doet om je paard na te laten kijken. Zoek een goede kliniek uit om je paard te laten onderzoeken die nemen dit soort klachten wel degelijk serieus.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:19

Ik ga met Jannepaulie mee.
Er klopt inderdaad iets niet.
Je paard was net 3 toen je bent begonnen met rijden. Het feit dat ie nu al 3 schiefels heeft, geeft bij mij behoorlijk vraagtekens.
Heb menig veelbelovend 3-jarig paard naar de knoppen zien gaan omdat er te vroeg teveel mee gedaan werd.
Ze worden teveel overbelast. Zelfs werd er soms al intensief mee gesprongen. Ik wil daar niet mee zeggen dat jij dat ook al gedaan hebt hoor, maar men is dan nog verbaast ook dat ze als 4 jarige niks meer willen, of flauw worden.
De meeste paarden zijn pas rond hun 6e jaar helemaal uitgegroeid, daar wordt nog veel te weinig rekening mee gehouden. Helaas.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:43

Ik ga voor een groot deel met Jannepaulie en henny mee. Maar dat geeft jou nog geen antwoord.
Ga naar een goede kliniek en laat hem daar onderzoeken, daarna kun je een plan de campagne opstellen.
Ik kan het niet laten om erop te reageren dat je met een 3 of 4 jarige (super) voorzichtig moet doen. Hoe moeten al die Pavocup/IAN troffee kracks (vanaf 4 jaar) dat dan moeten doen. Deze paarden lopen al in zoveel oprichting en geslotenheid. Laten we ook niet vergeten dat jonge hengsten al vaak op 2,5 jarige leeftijd onder het zadel komen. Neemt voor mij niet weg dat ik vind dat je een paard de tijd moet geven om te ontwikkelen zowel voor zijn lichaam als zijn koppie.
Udo hopelijk komt er iets uit, waaraan je kunt gaan werken. Hoe zijn die schiefels ontstaan (hoeft natuurlijk lang niet altijd door training te komen)

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:56

Het nadeel is dat als je paard niet heel duidelijk aangeeft wát er is of waar het zit dat artsen ook niet weten waar ze moeten beginnen.

Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat ik mijn paard 'anders' vond, maar helaas niet met hele specifieke klacht kon komen.

Helaas gaan veel artsen pas echt opzoek als een paard bijvoorbeeld duidelijk kreupel is. En ze zeggen rustig; Tot die tijd, doorrijden!

Ik heb nog meegemaakt dat we naar een kliniek waren voor OCD. Mijn paard gaf verzet bij het rijden, en het was al naar voren gekomen uit de foto's. Toch wilde de arts nog niet opereren, omdat hij de klachten (aan de hand en aan de longe) niet duidelijk genoeg vond om te kunnen zeggen dat het verzet van de OCD kwam.
Gelukkig konden we het wel bewijzen onder het zadel en is ze alsnog geopereerd, maar anders hadden we net zo lang door moeten rijden tot ze kreupel was.
Ik snap wel dat een arts niet zomaar gaat opereren als hij niet 100% zeker weet dat het verzet daar vandaan komt...maar toch...

Hopelijk heb jij meer geluk en kunnen de artsen wel iets voor je betekenen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:18

Als je naar een echt goede kliniek gaat dan kunnen ze wel degelijk een hoop vinden zonder dat het paard op het eerste gezicht kreupel loopt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 17:44

Mijn paard is rontgenologisch gekeurd bij aankoop en ook klinisch gekeurd. Super op de foto's. Hij heeft altijd met zijn staart gezwiept, ook als ik niet rijd doet hij het. En met mijn paard is niet gsprongen in het jaar dat ik hem heb, alleen basis dressuur werk. En in het begin reed ik om de dag 20 minuten, en daarna wat meer. Dus ik denk niet aan overbelasting. Wel is hij in 1,5 jaar tijd zeker 6 cm gegroeit. En zoals ik zei, echt verzet is er niet en een snelle zal het ook niet worden. Maar wil hem toch eens na kijken. Maar het kost ook een hoop geld om hem helemaaal binnenste buiten te keren. Maar aan de veearts bij ons op stal heb ik erg weinig aan. Ga eens goed nadenken wat ik wil en kan veroorloven.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:20

Ik zou hem laten onderzoeken bij een goede kliniek/paardenveearts. Je kan het beter nu een keer voor niks doen dan jezelf straks voor de kop te moeten slaan omdat je doorgereden bent en het iets ernstigs is.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:29

Ik weet niet hoe de schieffels zijn ontstaan. Voor ik het wist zaten ze. En jammer genoeg kan ik er zelf niets aan doen. Dus of het met rijden is ontstaan weet ik niet. Het is wel een lelijk gezicht, maar hij heeft er geen last van

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 20:33

Heeft iemand nog een sugestie voor iemand in de buurt van Den Bosch?? Fysio of dergelijke??

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:42

Ik zou beginnen met een dierenarts en afhankelijk met waar daar de uitkomst is eventueel met een fysio aan de gang gaan.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:31

Waarom niet eerst een fysio laten kijken?? Mocht er verdere problemen zijn kun je altijd nog naar de veearts. De klinieken zitten nog niet zo bij mij in de buurt, een fysio komt aan stal.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:35

Omdat een fysio aan de slag gaat met de spieren en vaak niet naar een dieper gelegen oorzaak kijkt. (gelukkig lang niet allemaal)
Of je moet echt een heel goede fysio hebben maar ik heb teveel mensen lang zien klooien met een probleem wat dan uiteindelijk niet meer op te lossen was.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:46

Moet ik misschien opzoek naar een goede

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:30

een GOEDE fysio zal je toch meteen doorsturen lijkt me!

Ik heb van Dewi een lijstje gekregen met dingen die je zelf door kan nemen (echt super!! ) en zijn er afwijkingen dan direct door naar de dierenarts. Deze dingen kan je zelf ook controleren en zo kan je een keuze maken wat te doen. Er staan dingen in die je zelf best wel weet, maar toch om een of andere reden niet doet, maar misschien (soms) toch (ergere) dingen hadden kunnen voorkomen. Dat is tenminste mijn interpretatie na het lezen van haar lijstje en de bezoeken aan de dierenarts de laatst maanden................. (ik bedoel mijn paard loopt alleen niet goed op de ''harde volte'' maar wanneer doe je dat thuis , dus in de bak of met buitenritten is er totaal niets te zien/voelen, terwijl er nu waarschijnlijk toch veel schade aan het gewricht is ontstaan wat niet meer goed komt). En als je het af en toe doorneemt weet je ook precies wanneer iets is ontstaan, ik heb nu geen flauw idee. Maargoed dat is in mijn geval, voor ik hier weer de hele wereld over me heen krijg

Stuur haar een PB zou ik zeggen *o/* en vraag om het lijstje!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 10:53

Ze heeft mij al eens gebpt en heb een adres van een college gekregen. Omdat zij niet bij mij in de buurt zit. Ik zal haar nog een berichtje sturen, ben benieuwd wat je kunt idd zelf alles al een keertje doornemen. Bedankt voor de tip

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:00

Udo2001 schreef:
Maar het kost ook een hoop geld om hem helemaaal binnenste buiten te keren.

Dit mag nooit een rede zijn om je paard niet te laten onderzoeken.Je paard kan er ook niets aan doen jij bent verantwoordelijk voor hem.Paarden kosten gewoon erg veel geld dat weet iedereen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:46

Wat is dat nou voor een opmerking??? Als je weinig te besteden hebt kun je daar niets aan doen!!! Idd paarden kosten veel geld, maar ik heb geen geldboom in mijn tuin. En ik kan geen geld toveren wat er niet is, jij wel???

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:44

Nee natuurlijk kan ik geen geld toveren.Ik wilde je ook niet aanvallen maar als je paard niet in orde is moet je hem gewoon helpen en dat zeggen de anderen ook tegen je.