Paard elke ochtend stijf - stalbandages echt nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

Paard elke ochtend stijf - stalbandages echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 19:54

Hoi!

Mijn paard is elke ochtend stijf als hij uit zijn stal komt. Hij wordt elke ochtend om 8 uur op het land gezet en als ik ze er dan weer om een uurtje of 4/5 afhaal, is hij niet stijf meer. Maar ik hoor van veel mensen dat hij elke ochtend stijf uit stal komt en soms als ik ze op het land zet merk ik het ook. Nou zijn mij stalbandages aangeraden. Is dit nou echt het enige wat helpt of is er ook iets makkelijkers? Aangezien mijn paard elke ochtend op het land wordt gezet en anders die mensen elke ochtend 2 paar bandages af moeten doen, hebben ze het waarschijnlijk ook wel weer gauw gehad.

Alvast bedankt! Groetjes, Roos.

Xox

Re: Paard elke ochtend stijf - stalbandages echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:28

Nee, dat heeft geen zin. Een paard dat stijf is heft last van de spieren. Stalbandages geven steun na zware arbeid en stimuleren de bloedsomloop. Dat kan zeer nuttig zijn bij stalbenen, Maar stijf zijn heeft daar niet perse wat mee te maken. Ik zou eens een bloedonderzoek laten doen zodat je er misschien achter komt waarom je paard zo stijf is. Natuurlijk is elk paard wat van stal getrokken wordt wel stijf. Maar hoe stijf is je paard dan. Anders als andere paarden? Je zou kunnen proberen om Vitamine E + selleen bij te voeren. Dit wil nog wel eens positief werkenop de spieren

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:52

Mijn paard is 's morgens ook vrij stijf. Dit heeft te maken met zijn stalbenen. Dit komt weer door het kuilvoer, wat hij krijgt.( bij hooi, heeft ie het veel minder). Als ie even buiten loopt is het weg, probleem opgelost. Da, vind het prima zo.

succes

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 06:17

Ik ben er trouwens vergeten bij te zeggen dat dit paard al 20 jaar is, heeft er vast ook wat mee te maken? Hij is denk ik wel stijver dan andere paarden, omdat iedereen het opmerkt. 's Winters zijn zijn benen ook dikker dan normaal, alleen nu heb ik dat eigelijk nog niet gezien omdat hij steeds op de wei heeft gelopen als ik hem zie. En deze winter mag hij als het goed is op de wei blijven lopen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 06:55

Ik zou eens aan artrose gaan denken als je paard al 20 is. is niet heel erg vreemd. Ik geef mijn paard (die helaas pas 11 is) appelazijn tegen stijve spieren en glucosamine tegen stramme gewrichten. Mijn paard staat echter nog 24/7 buiten. Een paard met artrose wordt alleen maar stijver als ie stil staat. zodra hij wat gelopen heeft gaat het vaak wel over. Misschien is het ook wel wat anders. Ik kan er natuurlijk niet inkijken. Maar het preventief voeren van Glucosamine is denk ik geen overbodige luxe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 06:57

dan zal die stijvigheid van stalbenen komen en dat zou zodra hij eenmaal wat in beweging komt weer wegtrekken.
stal benen gaan weg bij beweging.

scheutje olie over het voer doen helpt vaak al een hoop.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 07:32

Van stalbenen lopen ze meestal niet erg stijf, en dan is de dikte na een paar 100m stappen wel verdwenen. Bandages helpen hier niet voor. Omdat je paard al 20 is, kan het best zijn dat hij wat last van artrose en algemene stijfheid heeft. Zou er denk ik niet zoveel aan doen, omdat het met vrije beweging in het land zichzelf oplost.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:32

Sommige paarden met artrose kunnen baat hebben bij wat warmte om hun benen met koud weer.
Is je paard altijd stijf of vooral nu het 's nachts wat kouder wordt?

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:04

oude mensen zijn ook vaak stijf. als het geen plotseling optredende stijfheid is (wat zou kunnen duiden op bepaalde aandoeningen), zou ik me geen grote zorgen maken. Bandages zou ik niet doen als het paard geen echte stalbenen heeft. Knelt alleen maar af en inderdaad niet praktisch.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 13:13

Katja schreef:
Sommige paarden met artrose kunnen baat hebben bij wat warmte om hun benen met koud weer.
Is je paard altijd stijf of vooral nu het 's nachts wat kouder wordt?

Hij is het altijd al, maar vooral in de winter. Maar dit kan ook komen omdat hij 's winters nooit op het land mocht en dus vrij lang op stal stond en af en toe 's ochtends wel in de paddock, maar daar staat hij ook alleen maar stil.

Maar als ik het goed lees kan stijfheid niet door stalbenen komen? Want eerst had hij altijd stalbenen en stijf lopen tegelijk, nu loopt hij alleen stijf. Ik zal vanmiddag even kijken hoe het gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:52

Hmm.. bandages lijkt me helemaal geen goed idee..
Je schrijft dat je paard stijf is als-ie van stal komt - met name oudere paarden worden van langdurig stilstaan en gebrek aan beweging stijf in de gewrichten en spieren en pezen. Bandages helpen daar niks aan; als je ze daarbij nog verkeerd of te stijf aanlegt, blokkeer je ook nog eens een goede doorbloeding.
Volgens mij is er maar één goede remedie: zoveel mogelijk rustige beweging en zo weinig mogelijk in de stal.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:32

Ok bedankt voor jullie reacties! Bij ons op stal zweert iedereen bij stalbandages, maar ik vroeg me af of er geen betere manier zou zijn. Gelukkig dat ik jullie om raad heb gevraagd

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:33

Ik denk dat het door het voer komt... je schreef dat hij kuil krijgt en dat het dan erger is als wanneer hij hooi krijgt, ik denk dus dat hij verzuurt door het kuil ... dus als je de mogelijkheid hebt zou ik over gaan op hooi.. en ik zou hem niet inbandageren ..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 00:54

RockyLover schreef:
En deze winter mag hij als het goed is op de wei blijven lopen.

Ik heb niet verder gelezen, ik denk dat dit je oplossing is . Lekker blijven bewegen en niet stil in je stalletje staan. Schuilplekje erbij, beetje hooi bijvoeren, eventueel een regendek bij guur weer en je paard is vast helemaal happy.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 02:00

Mijn fokmerrie komt normaal smorgens ook altijd redelijk stijf de stal uit.
En ze had ook altijd weinig puf.
Zomers stond ze dag en nacht buiten, nu van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat ong 23 uur.
Maar sinds een week is ze niet stijf meer en komt ze uber vrolijk van de stal.
Ze gaat met een drafje de wei in en voeld zich helemaal happy.
Ik heb geen idee waardoor ze nu zich beter voeld.
Als ik het wist had ik het hier direct neergezet.

P.S. die van mij is nu wel super hengstig, zou het daar mee te maken kunnen hebben?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 06:46

Kajanus schreef:
Ik denk dat het door het voer komt... je schreef dat hij kuil krijgt en dat het dan erger is als wanneer hij hooi krijgt, ik denk dus dat hij verzuurt door het kuil ... dus als je de mogelijkheid hebt zou ik over gaan op hooi.. en ik zou hem niet inbandageren ..

Dit was ik niet hoor, dat was iemand anders die reageerde

Rosita schreef:
Ik heb niet verder gelezen, ik denk dat dit je oplossing is . Lekker blijven bewegen en niet stil in je stalletje staan. Schuilplekje erbij, beetje hooi bijvoeren, eventueel een regendek bij guur weer en je paard is vast helemaal happy.

Als het goed is krijgen we van de gemeente er een stukje bij, wat we alleen in de winter gebruiken (er zijn denk ik maar 2/3 paarden die in de winter op de wei willen) Zodat onze zomerweides bij kunnen trekken. Op de winterwei staan bomen aan 1 kant in de wei en aan de andere kant ernaast. Ik voer hem dan nog wel zijn hooi, biks, muesli en broodkruimels bij, aangezien hij snel dus wordt en met dit er nu super uitziet

Maar dan moet de eigenaresse van stal dit wel doen, anders ben ik hier weg }> Ik ken nog een stalletje in de buurt waar de paarden altijd op de wei gaan, behalve als het echt niet kan dan gaan ze in de buitenbak met hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:07

Heeft hij genoeg stalbedekking? Op de koude betonnen vloer kan ook stijfheid veroorzaken.

Ik voer nu Subli Energiekern Mix bij en mijn paard is niet meer stijf s'morgens en ik zorg dat hij veel vlas heeft om op te liggen zodat de kou niet op optrekt.

Die Subli doe ik voor zijn spieren, zit ook extra vit E en selenium in. Andere smid heeft ook heel erg geholpen.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 07:18

Hij staat op rapsodie (ivm bronchitis) Dus erg warm is het niet natuurlijk. Ik ga wel weer proberen een goede onderlaag te kweken, maar dat is vrij lastig omdat het schoon dan meteen zijknat wordt als je er te veel vies in laat liggen.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:17

Hoi Roos,
Wat dacht je van Selenium en e+. Zoiets heet het geloof ik, heb ik hertog een poos gegeven, vanaf zijn 8e, is tegen stijfheid, en bij hertog werkte dat erg goed. En stalbandages, tja, ik heb voor hertog een soort pijpkous met klitteband en aan de binnenkant zit een soort klein dekbedje, dat is dus ipv een stalbandage. Doe ik 's winters om om zo zijn artrose stijfheid wat tegen te gaan. Maar of dat nou helt tegen stijfheid?

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 13:55

Hoi Elise, Misschien is dat inderdaad een oplossing. Ik vind zijn stalbenen ook reuze meevallen vergeleken met vorig jaar en ik heb nou niet zo'n zin in dat gedoe met stalbandages. Misschien kan ik inderdaad zoiets wat jij hebt voor Hertog kopen of zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:26

Die tip gaf ik je dus ook

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 16:52

russel schreef:
Die tip gaf ik je dus ook

Idd en ik voer hem nu sowieso al die energiekernmix

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:36

Heeft je paard nu wel een deken op? Oudere paarden hebben een deken sneller nodig dan jonge paarden om warm te blijven. Ook dat zal schelen in stijfheid. Vergelijk het maar met je opa of oma, die zitten thuis ook warmer dan jijzelf. Zorg verder voor goed vezelrijk voer waar hij ook veel warmte uit kan halen. De stal liever niet op de tocht/trek en zorg inderdaad voor een warme stalvloer. Kou trekt inderdaad omhoog.
Accepteer verder ook een mate van stijfheid, je paard is tenslotte geen 2 jaar oud meer. Maar het mag niet te erg worden.
Adviezen voor supplementen heeft pas nut als je weet of het van arthose of spieren de stijfheid komt. Anders gooi je veel geld nodeloos weg. Bij de paardendrogist zijn geloof ik ook kruiden mengsels speciaal voor oudere paarden, kijk daar eens naar.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 21:42

Ja hij heeft al ong. 1,5 maand een deken op, volgende week gaan we scheren en krijgt hij een dunne winterdeken/tussendeken op. Hij staat in een buitenstal in een rechthoek zeg maar. Hij kijkt dus naar een andere rij paarden en aan 1 korte kant van de rechthoek zit een muur. Dus niet op de tocht ofzo, aangezien de wind er niet kan komen Ik geef hem ong. 1 a 2 voerscheppen broodkruimels (die de bakker overheeft), 2 kilo biks op een dag, soms een handje muesli en hij krijgt een handje subli energiekernmix. Ook krijgt hij 2 plakken hooi per dag en staat ong. 6 uur per dag op de wei. Broodkruimels zijn toch aardig vezelrijk lijkt me? Ik ben de rapsodie al weer aardig aan het mixen dus hij staat nu op een lekker laagje, wat wel droog is dus dat hij er geen rotstraal van kan krijgen.

Nog meer tips zijn altijd welkom

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:48

het kan een paar dingen zijn
stalbenen zijn weg als ze gelopen hebben en verdwijnen die dikke benen na het lopen.
het kan atrose zijn dan blijven ze dikke benen hebben en verdwijnt het ook niet na het lopen en zal die ook stijf lopen.
het kan ook te vet voer zijn dus te veel eiwit een meid bij ons op stal haar paard krijgt te veel eiwit en heeft mega dikke benen en is mega stijf.

mijn paard heeft ocd (botversplintering) en heeft ook een dik been achter en trekt ook een beetje met dat been.
dus ik zou gewoon eens alles nagaan