arthrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leal

arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:47

hallo!

heeft iemand tipps hoe je een paard met arthrose kan helpen??
Ik weet wel dat het met een OP iets aan te doen is, maar misschien heeft iemand wat anders al geprobeerd en geluk mee gehad?

Dank je

muiszje

Re: arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:27

kijk even op de zoekfunctie, hier zijn al tal van topics over geweest.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:28

en schrijf het dan als: artrose , denk dat de meeste mensen het hier zo schrijven. Succes!

Leal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 13:53

Dank je!!

_ sorry... ben een buitenlander, weet niet precies hoe je dat in het NL schrijft -

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:54

Leal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 14:02

HÉÉL FEL BEDANKT!!!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:31

Artrose is niet te genezen, helaas. Het wordt uiteindelijk steeds slechter. Door je paard glucosamine te geven wordt de aanmaak van de gewrichtsvloeistof gestimuleerd en remt de ontsteking af. Mijn paard heeft erge artrose in de kogels op de voorbenen en met het gebruik van Joint Supplement is hij heel erg opgeknapt en loopt hij weer super. Het is verkrijgbaar via Emmeloord of Dierenkliniek Gooiland te Weesp

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:56

Veel beweging, aangepaste arbeid en misschien iets erbij om de bewrichten te smeren. Glucosamine is erg goed.

Leal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:09

hallo!

Dank je.

Ik rij hem nog, hij heeft dagen waar het hem goed gaat en minder goede dagen.
Ik denk dat ik ondertussen goed kan inschatten hoe zijn dag is en hoe het hem bij het rijden gaat.
We zijn een goed team met ons 2, we weten best wel wat we van mekaar willen en wat we kunnen doen.

Ik zoek gewoon een mogelijkheid om hem iets "goeds" te doen
Er waren al een paar goede tips bij die ik met zekerheid ga uitproberen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:52

Mijne heeft ook artrose. Primeval en glucosamine hielpen bij haar helemaal niet, ze krijgt nu Artico en daar doet ze het al 1,5 jaar prima op (meteen even afkloppen). Het belangrijkste is iig beweging, want rust roest immers en dat geldt net zo goed voor paarden Memuska staat heel der dagen in de wei, alle kou en regenbuien ten spijt en tot nu toe doet ze het prima. Ze is trouwens 23 jaar en heeft artrose doordat ze ooit een been gebroken heeft. Als je meer info wilt mag je altijd pb'en. Succes met je paardje!

Leal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 14:55

Hallo

Mijn paard met atrose is er pas 6.
Kort nadat we hem gekocht hadden, hebben we dat vastgesteld, maar daar hadden we ons al zo in hem verliefd, en te weten dat als we hem hadden terug gegeven wat er dan met hem gebeurde...heeft het ons niet lang geduurd hem een mooi leventje op de wei met gezellige uitstapjes te gunnen.
Hij staat met ons andere 2 op de wei, ook dag en nacht, zomer of winter, ze hebben een stal waar ze inkunnen als ze willen....
Hij kan echt niet klagen bij ons (hoop ik).

Ach´het is gewoon een hartenbreker en ik wil zo graag iets voor hem doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:04

Visolie capsules hebben veel effect bij pijn in gewrichten en zo pijn in gewrichten betekend letterlijk vast lopen.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:40

Waarom wortd er zo over Artrose gepraat? De meeste verhalen die ik lees lijkt het net of het het einde van de wereld is en dat je er niks meer mee kan!
Mijn paard heeft sinds 7 maanden Artrose (ze is 12 jaar), ik mag gewoon mee gaan rijden in de Friezencarousel bij ons op stal (en dat is vrij pittig), en ik train haar vrij zwaar aan de longeerlijn met een Passoa-teugel!
Mijn paard heeft geen pijn meer, dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven!

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:46

ik geef mijn paard glucosamine van de kruidvat... Stukken goedkoper als dat spul speciaal voor paarden, en het werkt precies hetzelfde, dus waarom meer betalen dan nodig??
Ik betaal 10 euro voor een potje, en kan er zeker een maand mee doen.
Het is dan wel tabletvorm, maar mijn paard eet die zo op, tussen haar voer... Er staat heir nog een paard op stal, die krijgt het ook, en daar moeten we de tabletjes voor fijnmalen, zodat het poederig wordt en dan gaat het ook prima.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:50

Leal schreef:
Hallo

Mijn paard met atrose is er pas 6.
Kort nadat we hem gekocht hadden, hebben we dat vastgesteld, maar daar hadden we ons al zo in hem verliefd, en te weten dat als we hem hadden terug gegeven wat er dan met hem gebeurde...heeft het ons niet lang geduurd hem een mooi leventje op de wei met gezellige uitstapjes te gunnen.
Hij staat met ons andere 2 op de wei, ook dag en nacht, zomer of winter, ze hebben een stal waar ze inkunnen als ze willen....
Hij kan echt niet klagen bij ons (hoop ik).

Ach´het is gewoon een hartenbreker en ik wil zo graag iets voor hem doen.

echt waar, pas 6 en nu al artrose (mag trouwens in NL ook met een h hoor! ) Heeft een DA dat vastgesteld?

Arthrose is slijtage en wordt nooit meer beter, ik denk toch echt dat het werk erop aangepast moet worden en veel stappen, door beweging maakt het paard zelf gewrichtsvloeistof aan dat het gewricht smeert en dus soepel houdt. Ik heb zelf geen ervaring met artrose bij paarden, wel bij mensen in mijn beroep en een gewricht is een gewricht. Mensen gebruiken ook glucosamine, of dit echt werkt weet ik niet, geen ervaring mee, maar baat het niet schaad het niet (als je het maar volgens voorschrift geeft! van teveel vitamines kun je nl ook ziek worden!)

Trouwens, let op overgewicht!!! Is ook altijd slecht bij artrose!

Leal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:46

@kippie83 er zegt toch niemand dat het het einde van de wereld betekent?
Dan zijt blij dat het die van jouw goed gaat en als jij het voor het juiste vindt hoe jij hem daarvoor verzorgd, dan doe dat.
ik denk bniet dat er iets verkeerd aan is meerdere meningen te vragen...
Goed dat je er zo zeker van bent dat je paard geen pijn heeft,...ik waag het te betwijfelen,...maar goed,....

@snoopy.... goede tip!
Dan weet ik dat ik volgende keer als in Belgie ben naar het kruidvat ga!

@IMJ
ja we zijn naar de klinik toen geweest om het te laten checken.
Ervaring hebben we er wel een beetje mee, mijn man heeft ook arthrose , also hij weet wel hoe het is....
Met overgewicht heb je echt gelijk!
In de zomer als ze op de wei staan , mopeten we er echt mee oppassen, dan merk je echt dat hij het met een paar kilo´s teveel moeilijker heeft als in de winter.
In de winter gaat het hem sowieso beter, dan wordt zijn been ook goed koud gehouden...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:58

Tja de meningen verschillenerover. kippie.... ik ben blij voor je dat je dat allemaal nog met je paardje doet. Mijn paard is 11 en heeft een lichte vorm van artrose in de kogels en ik mag dit paard niet meer longeren, niet meer springen of crossen. en mag haar niet meer overbelasten. dus geen super zware trainingen meer. Dit wil niet zeggen dat ze dat niet meer kan. Ze zou het nog met plezier voor me doen. ik weet alleen wel dat dat op een gegeven moment ophoud. En dat probeer ik zo lang mogelijk te rekken door die dingen niet meer te doen die daar een slechte invloed op hebben. Ik start mijn merrie nog in de dressuursport maar houd er wel rekening mee dat de progressie minder zal zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:00

over het algemeen hebben zowel mensen en paarden minder last als het warm weer is!!! Dan lopen die gewrichten wat soepeler, maar misschien hebben jouw man en paard dat anders, ach ja, een hond gaat ook op z'n baas lijken hè, of was het nu andersom??

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:40

Als je twijfeld of die van mij pijn heb, kom je maar zelf kijken!
Dan kan je het zelf zien en voelen!
Ik ken mijn paard door en door, en ik weet wanneer ze pijn heeft! (is sinds een maand pijn vrij, dus ik denk wel dat ik zeker mag zijn van mijn zaak!)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:46

Kippie83 schreef:
Als je twijfeld of die van mij pijn heb, kom je maar zelf kijken!
Dan kan je het zelf zien en voelen!
Ik ken mijn paard door en door, en ik weet wanneer ze pijn heeft! (is sinds een maand pijn vrij, dus ik denk wel dat ik zeker mag zijn van mijn zaak!)

Artrose is idd niet het eind van de wereld maar het is wel slijtage, het is dus niet iets wat over gaat. Je moet er toch rekening mee gaan houden. Het is een proces dat steeds slechter wordt. Het is fijn dat jouw paardje nu geen klachten heeft, dat kan ook door het zachte weer komen, maar de klachten kunnen/zullen zeker terug komen. Ik werk dagelijks met mensen met artrose, dit is een logisch gevolg, helaas.
Volgens mij valt de TS jou niet aan hoor! Het is gewoon een nare aandoening!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:53

Het is me na tig topics nog steeds niet duidelijk. Is artrose slijtage (botcellen die afnemen) of een tekort aan gewrichtvloeistof? Wie kan me dat uitleggen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:01

Het is slijtage, het kraakbeen verdwijnt tussen de gewrichten uit. In het kraakbeen wordt gewrichtsvloeistof aangemaakt dat de gewrichten soepeler doet lopen. Door beweging wordt dit aangemaakt. Niet overbelasten dus maar wel belasten.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:11

Bedankt voor je heldere uitleg!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:03

Alani schreef:
Bedankt voor je heldere uitleg!

no thanks!!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:27

Ik ben vorige week met m'n paardje terug geweest naar Bodegraven en ze is helemaal klinisch goed gekeurd!
Ik moet d'r wat meer aan het werk gaan zetten!

Dus dat word weer lekker trainen!
En de supplementen blijven geven als ondersteuning voor d'r artrose!