Een paard kopen met (lichte)artrose?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Een paard kopen met (lichte)artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 11:28

Hoi allemaal,
Ik heb een ontzettend leuk paard te koop zien staan maar mét artrose. Nou ben ik nooit van plan om wedstrijden te rijden dus een sportpaard wilde ik toch al niet kopen.
Ik ben echt helemaal weg van hem, en de prijs is ook gedaald naar een schappelijk recreatiepaard-niveau.
Maar hij heeft dus wel aanleg voor artrose en is nog voor zijn 10de levensjaar. Wie kan mijn meer vertellen over paarden waarbij vroeg op röntgenfotos is aangetoond dat ze artrose hebben, maar er geen last van hadden?
Hoelang "heeft" dit paard nog?

Anoeska

Re: Een paard kopen met (lichte)artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:31

Ik zou sowieso nooit een paard kopen, waarvan ik al vantevoren weet dat er iets mis mee is. Je kan er donder op zeggen dat hij er ooit last van gaat krijgen, en dat het je dan een berg extra geld en zorgen gaat kosten. Ik zou nog even doorzoeken, er zijn genoeg paarden te koop. Ik zou het risico niet nemen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:35

Nooit doen. Artrose geneest nooit en je komt op een moment dat het dier pijn krijgt. Als je het dier gratis krijgt dan is het al geweldig dat je het zou willen opvangen en nog een goed leven wil geven. Maar voor geld.....echt niet doen. Een dergelijk paardje kan kapitalen gaan kosten bij DA en kliniek en je raakt er toch emotioneel aan verbonden.

Artrose bij oudere paarden is dan ook nog gunstiger dan bij een jong paard. Tegen de tijd dat hij of zij 15 is, zit het overal = pijn!

Wens je veel succes.
Ik heb mijn paardje met artrose in laten slapen destijds.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:56

Ik heb er ervaring mee, verwaarloosd veulen gekocht 18 jaar geleden, had al arthrose voordat ze ingereden was, ze is nu 18 en ik rij er nog steeds (bijna elke dag) op.

zie ook; viewtopic.php?f=3&t=455955&st=0&sk=t&sd=a&start=25

Volgens mijn DA's (en mijn ervaring dus ook) ontwikkelt arthrose zich bij jonge paarden juist minder snel dan na dat ze 10 geweest zijn. Maar om jouw vraag te beantwoorden; nee, ik zou dit paard niet kopen voor een recreatieprijs ! hoogstens de slachtprijs en dan nog alleen als je al redelijke ervaring met paarden hebt (dwz als het niet je eerste paard is-vanwege de ervaring die je ongetwijfeld met dit paard op gaat doen in het medische cirquit) en dan nog alleen als je echt heel erg verliefd bent op dit dier.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:00

mag ik vragen over welk paard het gaat PB misschien... ik heb zon donkderbruik vermoden dat ik weet over welke het gaat, en ik ken dit paard al jaren....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:29

Denk maar altijd zo: er zwemmen nog meer vissen in de zee, of terwijl er zijn nog meer leuke paarden te koop, ik zou zelf nooit een paard kopen met een zo'n soort gebrek.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:37

Die arthrose zal heus wel problemen gaan geven op termijn, en niemand kan je precies vertellen wanneer. De vraag is of de prijs dan zodanig is dat je het risico wil lopen dat dit kreupelen op korte termijn gebeurt. Ook een volledig 100% goedgekeurd paard kan na 1/2 jaar toch kreupel gaan lopen op z'n kogel of hoefkatrol, ook al zijn de rontgenfoto's van de keuring dik in orde. Alleen die kans is vele malen kleiner dan bij dit paard.
Dus wat is de meerwaarde van dit paard voor jou? En hoe lang ken je hem al? Want als je zeker weet dat het paard de afgelopen 2 jaar nooit een dag heeft gekreupeld zou ik het risico durven nemen, ken je het paard pas kort dan moeten er toch andere zéér sterke pluspunten zijn, voordat ik het risico wil lopen. En daar is prijs er dan maar één van. Is dit bijvoorbeeld het ideale recreatie paard dwz absoluut verkeersmak, makkelijk in de omgang, braaf met andere paarden, makkelijk op de trailer, braaf te rijden enz enz.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 22:45

dankjewel voor jullie reacties maar in het topic wat mist doorstuurd zie ik dat vele nog een lange tijd doorgaan met hun paard. Dus waarom dan dit paard niet?

Het is inderdaad een risico, maar voor een kwartje zit je nooit op de eerste rij, voor die prijs heb je ook een draver of een onbeleerde 3jarige. Daar kan ook een hoop mee mis zijn en er zit geen rontgologisch keuringrapport bij...

De eigenaren hebben hem verkocht onder het mom van sportpaard maar is toen rontgologisch "tegen de lamp gelopen" is aan die mensen toen niet verkocht. Klinisch niks aan te merken, afgelopen jaren nooit gekreupeld. maar wel aanleg dus, en al licht wat te zien...

Ik twijfel zó want ik ben inderdaad bang voor dat medische circuit, maar het is wel een super leuk dier, hij spreekt me echt aan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:57

Ik ken een 15 jarige hengst (ggk) heeft al jaren artrose aan beide voorbenen en is nog nooit 1 dag kreupel geweest. Maar ja wat je zelf al zegt een verhoogd risico. ALs je een ander paard koopt weet je ook niet wat er met hem is over een jaar. Wat ik bedoel te zeggen is dat je punt over het medische circuit dus maar betrekkelijk is. Als je aan een paard begint loop je altijd dat risico.
succes met je beslissing

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:13

Nee, ik zou het niet doen.
Ondanks dat een paard er geen last van hoeft te hebben zou ik het risico niet nemen.
Artrose kan namelijk niet meer verbeteren en alleen maar erger worden.
Hoe lang een paard met artrose nog heeft is niet te zeggen, hangt van het paard af.

Koop je een 18-jarig paard vind ik het iets heel anders. Maar rond een leeftijd van 10. Nee.

Ben het met anderen eens dat je het risico kan nemen en het paard niet kreupel hoeft te zijn/worden.
Maar voor hetzelfde geldt ben je wel een pechvogel. Daar komt bij dat je je aan het dier gaat hechten en voor je het weet ben je bezig met de meest dure supplementen e.d. om het paard lopende te houden.
Klinkt misschien hard, maar je hebt nu nog een 'gemakkelijkere' keuze aangezien je nog geen band met het paard hebt.

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:29

ik heb ook thuis een paard staan Jenda van een of andere vereniging in Nederland en zij loopt nu nog super , enkel niet meer springe( ze heeft ook artrose)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:33

Silviabol schreef:
dankjewel voor jullie reacties maar in het topic wat mist doorstuurd zie ik dat vele nog een lange tijd doorgaan met hun paard. Dus waarom dan dit paard niet?

het enige verschil is is dat wij dit niet van tevoren wisten

Het is inderdaad een risico, maar voor een kwartje zit je nooit op de eerste rij, voor die prijs heb je ook een draver of een onbeleerde 3jarige. Daar kan ook een hoop mee mis zijn en er zit geen rontgologisch keuringrapport bij...

De eigenaren hebben hem verkocht onder het mom van sportpaard maar is toen rontgologisch "tegen de lamp gelopen" is aan die mensen toen niet verkocht. Klinisch niks aan te merken, afgelopen jaren nooit gekreupeld. maar wel aanleg dus, en al licht wat te zien...
Tja, dan gaat het eigenlijk hier over ; http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... ansen.html een artikel waar ik het grondig mee eens ben! en aan de andere kant kun je tegenwoordig je fokmerrie bij het kwpn PROK laten keuren, waarbij ze kogelarthrose goedkeuren tot klasse 0-3 .....en dat vind ik weer de goden verzoeken !
Ik twijfel zó want ik ben inderdaad bang voor dat medische circuit, maar het is wel een super leuk dier, hij spreekt me echt aan.

heb je het keuringsrapport ?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:34

ik zou het ook echt niet doen
er zijn nog vele andere leuke paarden op de wereld

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 00:32

Je moet zelf weten als je hem heel leuk vind en je bent bereid dat slecht kan aflopen met je toekomstige paard, dat je wat minder vaak kan rijden en veel wandelen enzt. Dan kun je hem wel kopen. Je bent toch niet van plan om wedstrijden te rijden of zo.

Mijn pony heeft atrose, maar ik kan gewoon normaal erop rijden, maar mag niet met haar springen en crossen wat ik graag en vaak deed. Maar ik kan nog met haar dressuur rijden en (lange) buitenritten maken. Maar zij moet wel altijd zooltjes dragen. Maar gelukkig geen medicijnen of zo.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 00:56

Als je nu nog niet gehecht bent aan het paardje dan raad ik het je af om hem te kopen, maar ik vermoed dat je al helemaal verkocht bent.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 01:09

Oooh ik raad het ZO af.
Als je al weet dat ie het heeft.
Tuurlik kan je misschien nog wel 10 jaar plezier hebben, maar wat nou als dat maar 1 of 2 jaar is?
Dan heb je een paard staan waar je alleen naar kan kijken en ben je er aan gehecht!!
Geloof me de verhalen dat het na 10 jaar nog steeds gaat zijn een uitzondering!
Van degene waar het niet goed mee gaat hoor je het meestal niet!

Daantjepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 02:14

het hangt er een beetje vanaf wat hij moet kosten, en of hij verder sterk en gezond is. als je de foto's mag inzien, en het valt mee, waarom niet? ik heb het ook gedaan, paard was elf en stond op speciaal beslag. heb hem drie jaar gehad, 1x dierenarts erbij gehad. bijna nooit kreupel en het klikte gewoon super. helaas moeten verkopen ivm komst tweeling. heeft daarna ook nog lang goed gelopen. en bovendien wel een paard van de slacht gered. trouwens, elk paard kan op elk moment iets krijgen, ik vind het niet zo'n probleem hoor.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:07

ik zou geen wandelende veearts rekening willen hebben.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:16

Silviabol schreef:

Het is inderdaad een risico, maar voor een kwartje zit je nooit op de eerste rij, voor die prijs heb je ook een draver of een onbeleerde 3jarige.

wees erop voorbereid dat dit paard je heel veel geld gaat kosten, behalve de kostprijs. Voor het geld dat dit paard je ws. gaat kosten, kun je een heel leuk sportpaard kopen. Het paard met artrose gaat je heel veel zorgen kosten, dus nee, doe het liever niet

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:20

Mijn oude verzorgpaard had ook atrose. het werd gewoon steeds erger Tot wij erachter kwamen * hij had gewoon doorgewerkt met pijn! hij deed het voor ons.. *
Hij is nu een jaar geleden afgemaakt. Hij had gewoon pijn, dat kon je merken! hij had niet overal meer lol in. Na een tijdje lekker rennen in de bak, kon hij gewoon bijna niet lopeen van de pijn.

Zoals hier boven al geschreven is: Nee, niet doen. Inderdaad: Voor dat geld kun je ook een sportpaard kopen, waar je langer mee door kan gaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:08

Sowieso second opinion vragen aan 2e DA. Een paard van 10 jaar met bijv een 2 a 3 op bijv een kootbeen wat een lichte artrose zou kunnen zijn is niet echt schokkend, dat is gewoon goed. Maar...dan ligt het er wel aan wat hij al gedaan heeft. Een paard met zo'n uitslag die op Z-niveau loopt loopt minder risico dan een paard wat nooit wat gedaan heeft en nu wel aan de slag moet.
Ik zou deskundig advies vragen aan meerdere DA's en goed bij jezelf te rade gaan wat jij wil.
Garanties zijn altijd tot de deur en met de digitale techniek van tegenwoordig ben ik ook weleens bang dat er geen goede paarden meer zijn! Ze zien overal wat aan!

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:15

Ik snap dat je verliefd bent op dat paard, maar hou er rekening mee dat het geld dat je nu wilt besparen straks aan de dierenarts/kliniek uitgegeven gaat worden.
De verzekering zal je paard in ieder geval qua artrose niet in dekking nemen.

Misschien weeg je nu alles af en besluit je toch het paardje te kopen, dan wens ik je in ieder geval veel geluk en plezier met je paard !

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:02

Ik zou geen paard met gebreken kopen... Een paard kost sowieso al geld genoeg, en dan nog eentje met artrose? Memuska heeft ook artrose (23 en een been gebroken toen ze 10 was), en ik kan je vertellen dat ik ga werken voor de dierenarts, de medicijnen en de speciale behandelingen... En zoals MiaMora hierboven al zei, het is een hele soep qua verzekeringen. Ik ben er in geslaagd, maar ik betaal niet weinig en ik heb ook heel bijzondere voorwaarden (als je meer wilt weten mag je altijd pb'en).

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:56

Tja, eigenlijk zie ik een dier nooit als een 'miskoop'. Ik denk wel dat je je vooraf moet afvragen of je het financieel en psychisch aan kunt wanneer het paard echt slecht wordt. Maar geldt dat eigenlijk ook niet als je een gezond paard koopt? Er kan altijd wat mis gaan.

Maar heeft het paard nu al artrose of aanleg voor artrose? Dat wordt me niet helemaal duidelijk.

Als jij voor dit paard gevallen bent en je bent bereid om je rijden aan te passen aan wat het paard kan waarom vraag je je eigen veearts dan niet gewoon eens om advies? Misschien kun je nog jaren plezier hebben van dit paard.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:57

Laat je nog eens horen hoe het afgelopen is?