diagnose ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol

diagnose ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 13:31

Toen ik 2 weken op vakantie was is mijn paard ook 2 weken op vakantie geweest. Die vakantie is hem niet zo goed "gevallen". Hij is er zeker niet van opgeknapt. Ik ben met hem naar de veearts geweest en hij krijgt nu Metacam, dat is een pijnstiller ontstekkingsremmer. Hij heeft de diagnose lichte ataxie en een gevoelige stijve rug. Nu ben ik natuurlijk heel benieuwd wat de onderzoekmogelijkheden zijn om deze diagnose zeker(der) te stellen.(de veearts heeft nu de testjes slangevoltes, staarttrekken , kruisen achterbenen etc gedaan) Je hoort natuurlijk vaker dat er jammer genoeg een foute diagnose gesteld wordt.
Even kort het beeld dat mijn paard vertoond. Hij heeft een klungelig gebruik van zijn achterbenen, in bochten valt dit het meest op, ze zijn ook iets verdikt, hij loopt niet kreupel. Zijn achterbenen slepen meer dan anders. Hij is gevoelig op zijn rug. Hij is op het vakantie adres in ieder geval een x gevallen. Maar of daardoor dit alles is ontstaan??

Needje

Re: diagnose ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:21

De meest gebruikte manier om te kijken of ze atactisch zijn is de achterbenen voor elkaar te zetten. Dus je tilt 1 been op en zet m recht voor z'n andere been. Een gezond paard zal vrijwel direct het been weer opzij zetten. (iig na een duwtje) Een atactisch paard niet, omdat ie te weinig gevoel heeft in z'n achterhand. Er is met kraken en accapunctuur een hoop tegen te doen. Mits het een lichte vorm is, en de beschadiging zich in de achterhand bevind. Zit de beschadiging in de nek dan is er weinig aan te doen.
Die val kan wel degelijk de oorzaak zijn. Ataxie ontstaat doordat een zenuwbaan bekneld zit. En dat gebeurd bijna altijd door trauma. (kan ook door een virus) Het is jammer dat veel DA zeggen dat er nix aan te doen is (en er dus ook nix aan doen), terwijl in de praktijk een hoop paarden veel kunnen verbeteren door behandeling. Iig geen (klein) voltes rijden, en veel stap en galopwerk. De achterhand moet sterker worden. Ik weet niet waar je woont, maar anders zou je bv naar Eric Laarakkers kunnen gaan. Die kan dat behandelen.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 06:46

Ik zou ook graag wat ervaringen uitwisselen, bij mijn paard is ook ataxie geconstateerd...na jaren(3) emmeren eigenlijk...steeds het gevoel hebben dat er iets is, maar heel sluimerend...het is gewoon steeds heel ietsje erger geworden...hij komt uit Spanje dus weet niet wat er met hem is gebeurt daar natuurlijk, wel dat hij het moeilijk heeft gehad.. hij is moeilijk in balans te rijden, deeerste 20 minuten is hij een soort hobbelpaard...slecht voorwaards..alles gaat moeizaam zeg maar..delaatste tijd werd het erger, vorig jaar is er een fysiotherapeut bij geweest, en hebben we een zadel op maat laten aanmeten...dit verbeterde allemaal wel iets, maar iedere keer als hij een paar dagen niet gewerkt had , kon ik weer opnieuw beginnen..hij staat trouwens dag en nacht op de wei, dus beweging krijgt hij genoeg.Bespiering die na bv 2 weken vakantie bij de achterhand zo goed als verdwenen was ..Ook de DA die mijn paard onderzocht heeft zei, je moet hem rijden voor wat hij waard is..wel blijven trainen om de bespiering in orde te houden, uit kijken met overvragen etc...Ook heeft hij vaak een typische stand van de achterbenen, helemaal onder zijn buik, en dan raar scheef, weinig speirtonus in de staart, trek je daar aan dan raakt hij uit balans en draaien zijn achterbenen scheef i.p.v dat hij terugtrekt..heel triest..maar alle puzzelstukjes zijn op hun plek gevallen...nu zoek ik een goede osteophaat, het schijnt dat ze daar toch behoorlijk baat bij kunnen hebben...dus als er mensen zijn die ervaringen hiermee hebben...graag....mijn paard is een 10 jarige Andalusier, met een Spaans verleden..

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 09:25

Mijn paard had ook ataxie opgelopen na twee keer over de kop geslagen te zijn. Helaas hoor je inderdaad heel vaak dat er niks aan te doen is, terwijl dat toch niet echt waar is.
Mijn paard is nu behandelt door Eric Laarakker met een fantastisch resultaat. Helaas heeft het bij mijn paard allemaal te lang geduurt voordat ik iemand had gevonden die hem ook daadwerkelijk kon helpen,ook een goede osteopaat uit Belgie lukte het niet. Mijn paard had het heel ernstig en komt hij er nooit meer helemaal vanaf, maar de mate waarin hij het nu heeft is te verwaarlozen. Ik kan weer normaal op hem rijden en wedstrijden was bij mij toch niet aan de orde. Maar er zijn door Eric genoeg paarden met ataxie geholpen die weer wel in de sport uitkomen. Een echte aanrader dus!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:02

mijn paard was ook in lichte mate ataktisch.
en is behandeld door steffi van der laarse.
hij is er nu voor 100% vanaf.
mijn paard liet gewoon zijn been voor de andere staan had weinig tot geen kracht in ze saart sleepte iets met ze achter benen en had weinig tot geen bespiering op ze kont en kon alleen op de voorhand lopen hij had ook een mega hals en geen billen hihi.
nu heeft ie weer een normaal kracht in ze staart en gebruikt m ook veel haha.
ze achterhand is voller en ronder geworden slepen met de achter benen is over.
het eenige wat ie moeilijk vind is in de goede galop aanspringen maar dat gaat al stukken beter.
kortom ik ben dr heel blij mee dat ik weer een `normaal` paard heb.
hij zit ook stukken beter in ze vel
afgelopen dinsdag is steffi toevallig bij een stal genoot van mij geweest en ze zag niets abnormaals aan me paard meer (behalve ze mega mega grasbuik )

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:32

Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee, maar ik weet nog wel een hele goed osteopaat in Drenthe (voor diegenen die daar in de buurt wonen). Zijn naam is Schriel en is in de wijde omtrek een begrip. Wie zn nummer wil pb't me maar.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 20:53

tom marien in belgie weet alles van ataxie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:09

Denk wel dat er verschil is tussen ataxie als gevolg van trauma en ataxie als gevolg van virus (bijv Rhino). Jullie niet?

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:09

Ik heb geen ervaring met de kliniek in Bodegraven en de onderstaande link zet ik neer puur voor de informatie over ataxie.

http://www.dapbodegraven.nl/
In het hoofdstukje 'artikelen' staat een uitleg over ataxie.

Mijn paard was aan 4 benen atactisch, of door Wobbler of door iets fouts in het hoofd.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:59

Harstikke bedankt voor jullie reacties!! Gelukkig zijn er nog mogelijkheden!! Mijn paard heeft wel nog spanning op zijn staart en als je met de achterkant van een bv potlood over zijn rug gaat van manenkam naar staart reageerd hij wel, hij laat zijn achterhand wel zakken als je aan het eind van zijn achterhand (staart) bent. Dit proefje heb ik later thuis gedaan. Ik weet natuurlijk ook niet precies de waarde ervan. Verder hoorde ik nog balkjes lopen zeker in stap zou moeilijk zijn en zouden ze hun gewicht (bijna) verliezen. Ik wens octavodia ook zeer veel sterkte met jouw spaanse paard en hopelijk komen jullie ook zo weer wat verder door info in dit topic. Tal hoe is het met jouw paard?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:40

spierversterkers zouden hem ook kunnen helpen. Het kan zeer zeker het gevolg zijn van een val partij. Mogelijk zijn de eerste wervels van de hals (vlak achter de nek) beschadigd. En dan heeft de zenuwbaan mogelijk geen geheel vrije doorgang meer, zoals jij zijn gebruik van de achterbenen beschrijft. MIsschien is het ook interessant om dus eens een foto te maken van die halswervels.

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:55

Mijn merrie is ook ataxties, hoe het gekomen is weet ik niet, ze heeft het al jaren. vermoedelijk door een val bij de vorige eigenaar.
Ze loopt eigenlijk als een mannequin, die test met de achterbenen
kruizen doet ze einelijk wel goed, want een ataxties paard zet het
het been niet terug en zei doet het wel, maar als je met een sleutel
het bovenste stukje van haar staart aanraakt heeft ze daar haast geen gevoel in.
Al met al heeft ze toch jaren nog aardig kunnen functioneren hoor,
ze kon nog een L-parkoertje springen, en de spieren erom heen, kunnen zo getraint worden dat je er eigenlijk geen problemen, van hoeft te hebben. ik ken genoeg paarden paarden in de sport die het hebben, waar je het niet van ziet.
Mijn merrie heeft ook 4 veulen er mee gehad, bevallingen waren ook geen probleem.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:00

1 van mijn paarden had ook zwaar ataxie (oorzaak onbekent)
dhr wijers uit harkema heeft mij erg geholpen hij is fisio therapeut voor mens en dier zodra ik merk dat mijn paard belemerd word door zijn lijf als we nieuwe oefeningen doen ga ik even langs, om de knel punten te laten behandelen.

tom marien uit belgie zorgt voor de juiste voedings suplementen om de spieren zo optimaal mogelijk te laten funktioneren. (voornamelijk vit E zonder selenium omdat dit schade aan kan richten als men te veel geeft. en muscle builder en in een later stadium muscle saver speciaal voor paarden met ataxie)
ook kun je bij hem foto's laten maken van de werfels zelf heb ik dit niet laten doen. en hij is ook de meneer die eventueel de hals werfels aan elkaar vast kan zetten.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:43

Pol: Mijn paard werd tijdens het rijden niet goed en viel bijna, was opeens erg slecht met coordinatie ed. Ik heb er gelijk een dierenarts (zondag) bij laten komen. Ze reageerde niet op alle medicijnen en werd steeds slechter, elke dag dierenarts erbij (verschillende dierenartsen van 1 praktijk hebben haar onderzocht). Ze kon op woensdag ochtend niet meer staan, en was zelf al gaan liggen of gevallen, ik heb haar toen helaas in moeten laten slapen. Bloedonderzoek gaf geen afwijkingen (dus geen vergiftiging, Rhino oid)

Voor vragen kun je mij pb'en.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:07

De benen over elkaar zetten is niet gelijk een teken van ataxie. Luie paarden die zetten hun achterbeen ook niet gelijk goed. Echter als je ze aan de staart trekt, dan zal een atactisch paard vallen en een luie niet.

Atactie is niet een verschijnsel wat zo maar even is vast te stellen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:41

Maar er is een verchil tussen niet gelijk terug zetten, en gewoon er op gaan staan terwijl ie voor de andere staat. Want dat doen de meeste met ataxie als je ze een duwtje geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:58

Needje schreef:
Maar er is een verchil tussen niet gelijk terug zetten, en gewoon er op gaan staan terwijl ie voor de andere staat. Want dat doen de meeste met ataxie als je ze een duwtje geeft.

Dan vallen ze om.........

Atactie is geen coordinatie hebben, en als een paard dus werkelijk atactie heeft, dan is het heel gevaarlijk om met zo'n paard te gaan rijden/werken.

Echter is Atactie nogal een verzamelwoord geworden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 05:05

Je hebt verschillende vormen van ataxie. De ergere vormen vallen idd. Maar paarden die een lichte vorm hebben (zoals bv Janne hieboven ergens) hoeven helemaal niet te vallen. Die hebben gewoon weinig tot geen gevoel in de achterhand. Die van Janne ging gewoon op de voet staan. Slappe staart, en geen gevoel als je met iets langs de achterhand ging.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:52

Het moeilijke is dat met het achterbeen voor het ander te plaatsen ik niet weet hoe hij er "vroeger" op gereageerd zou hebben. Al zet je hem nu zo neer dan blijft hij zo staan. Als hij in het land loopt en hij maakt een kleiner bochtje uit zich zelf, dan zie je ook dat hij vreemd draaid. Klungelig hij laat soms zijn beide achterbenen staan of draaid met zijn zeg maar binnen achterbeen achter zijn andere been langs ipv dat been ervoor te plaatsen. Als hij ergens van schrikt en dus iets onverwachts doet verliest hij heel snel zijn evenwicht. Dus zijn achterbenen zijn appart maar misschien zit er iets in zijn rug goed fout? En is het niet gelijk iets neurologisch? Dus misschien niet atactie? Maar kan het zijn dat hij zo klungelig doet doordat er iets scheef zit? Van de week komt de veearts en hoop ik meer te weten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:49

Als een paard ataxie heeft, zit er een zenuw bekneld. Dus dat betekend dat als je paard door bv scheve wervels een zenuw blokkeerd, je ook spreekt van ataxie. Jouw paard voldoet in mijn ogen iig aan het beeld dat een atactisch paard zeker kan geven.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:11

Ataxie is niet meer en niet minder dan A-taktisch lopen (niet taktisch) dus. Het is een symptoom eigenlijk. Waardoor de ataxie ontstaat is zeer van belang voor de genezing. Is het door een val ontstaan, door ziekte of een aangeboren afwijking. Meeste paarden die gevallen zijn kunnen goed geholpen worden als je de juiste behandelaar vind. Goede osteopaat kan daar vaak al bij helpen. Door ziekte of aangeboren afwijking is een heel ander verhaal.

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:56

ik heb nu toch even een onbehaaglijk gevoel. Mijn moeder heeft nl,alweer 8 jaar geleden, in goed overleg met de dierenarts en de mangehouder mijn paard laten inslapen. Hij was toen 4 jaar oud. Her duurde een tijd voor we wisten wat hij had. Ik wou er nadat ik hem zadelmak had gemaakt, niet echt meer op rijden, omdat ik voelde dat er iets mis was. Maar ik was toen pas 16 en iedereen dacht dat het aan mij lag. Ik was bang of zo. Nu moet je weten dat ik al jaren paarden zadelmak maakte op de manege en echt niet bang was,maar het voelde gewoon niet goed. Iedereen dacht ook dat hij tijd nodig had,omdat hij zo groot was en hierdoor een beetje slungelig. Ik voelde hem in de bochten echt omkiepen tegen mijn been en moest hem met de teugel door de bocht helpen. Ook schoot hij vaker ervandoor. Ik weet niet of dit een eigenschap is,maar twee jaar geleden heb ik er een zadelmak gemaakt die precies hetzelde deed (er opeens tussenuit gaan). Toen ik zei dat ik er niet meer op wou,mede omdat ik "gek" ervan werd dat niemand mij geloofde,is de dierenarts gekomen. Hij heeft allemaal testjes gedaan. Hij viel om als je aan zijn staart trok en als je naalden in zijn kont en bovenbenen stak,voelde hij die niet. Deze onderzoekjes gebeurden toen ik twee weken op schooluitwisseling in roemenie zat. Toen ik terugkwam,kreeg ik te horen dat hij al weggebracht was. Hier was ik natuurlijk heel erg kwaad om. Ik was namelijk wel heel erg gehecht aan hem,ondanks dat ik niet op hem wou rijden.

Nu ik hier zo lees dat er toch mogelijkheden zijn, krijg ik dus toch een beeje een onbehaaglijk gevoel. Het is nu wel al 8 jaar geleden,dus misschien was er toen nog minder kennis voorhanden?
Mijn paard kon trouwens ongelooflijk goed springen, hij sprong los echt zonder overdrijven makkelijk over een oxer van 1.80m. De dierenarts zei dat dit kwam doordat de werkende spieren in zijn achterbenen extra sterk waren ontwikkeld?
Het vreemde is dat toen wij hem kochten als 2,5 jarige, wij hem grondig hebben laten keuren door een bekende dierenarts en deze toen niets heeft gevonden. Hij heeft toen daarna wel nog een jaar in de wei gelopen,maar aangezien hij al zo fenomenaal sprong toen wij hem kochten,ga ik ervan uit dat hij toen al atactisch was

pol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 10:48

De veearts is hier geweest en er is me wel een en ander duidelijk geworden. Hij blijkt echt zeer gevoelig te zijn op zijn halswerfels en de veearts gaat contact opnemen met Rodinde. Hij vindt dat mijn paard absoluut snel geholpen moet worden om zo de meeste kans op verbetering te hebben. Verder kan mijn paard zo niet vervoert worden dus hij vraagt haar hier te komen!? Het is jammer genoeg echt heel ernstig en dat hij nog spanning op zijn staart heeft zeg niets over de ernst van de atactie. Vandaag belt hij me terug !!

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:10

Hoi! Wat erg! Heb net je pb gelezen en weer eentje naar jou gestuurd.
Sterkte en succes , hoop dat er verbetering komt!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:12

pol schreef:
Het is jammer genoeg echt heel ernstig en dat hij nog spanning op zijn staart heeft zeg niets over de ernst van de atactie.

Inderdaad, mijn paard had ook nog gewoon spanning in zijn staart in had toch ataxie in zware mate. Zoals gezegd heeft het bij mijn paard allemaal te lang geduurt, ook al is hij ontzettend veel verbeterd. Ik hoop dat jouw paard er ook van op gaat knappen, als ik het zo hoor ben je er in ieder geval op tijd bij om de grootste kans van slagen te hebben. Hou ons op de hoogte!