Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoopy19

Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 17:51

hallo,
mijn 19 jarige merrie is een wever, ze staat 24 uur per dag op de weide, ik heb haar vanaf 17 augutus dus.. Maar nu wordt het 'snachts kouder, en wil ik haar op stal doen, maar het probleem is dat ze helemaal gek wordt op stal, ze heeft een prachtige stal waar ze heerlijk naar buiten kan kijken, en likstenen, en een speelappel, maar niks helpt, ze wordt helemaal gek, en drijft haar eigen tot hoog in het zweet. 'snachts op de weide loopt ze ook heen en weer te banjeren want er ligt helemaal een looppad langs de draad. Ze is nu 2 keer kreupel geweest in 2 weken tijd, eerst links voor en nu rechts voor... Ik heb gelezen dat als wevers veel weven, ze kreupel kunnen worden... ze doet dit dus op stal heel extreem en kan geen seconde stilstaan (terwijl bij haar vorige eigenaar het weven minimaal was...) Ik weet niet goed wat ik moet doen heirmee, want mijn paard doet dit haarzelf aan, want ik weet zeker dat ze met rijden het makkelijk aan kan qua conditie. Ik denk dat zei zichzelf overbelast met weven en heen en weer banjeren in de weide. Ze heeft ook gevoelige hoefzolen, maar daar heb ik spray voor (uithardende werking) en daar lijkt het echt beter door te gaan, en ik zie niet dat ze daar last van heeft sinds ik dat spul gebruik. Ik weet echt niet wat het is, haar benen zijn ook niet warm of dik op bepaalde plaatsen.. Ze heeft ook zo'n rare rand in haar hoeven zitten, in het midden ongeveer, iemand zei me dat dat een teken was, dat ze ooit hoefbevangen is geweest? klopt dat? en zou ze daar nog steeds last van kunnen hebben,want af en toe beweegt zei zich achter en voor heel stijfjes... Maar dat kan ook weer met de gevoelige hoefzolen te maken hebben. En een weefrek zou dat helpen bij de doorgang van de stal waar ze haar hoofd naar buiten kan doen? of zal ze het dan nog doen in het midden van haar stal? Ik ben zo bang voor slijtage aan haar gewrichten, artrose o.i.d als ze zo gek doet. Kijk ze is niet de jongste meer, maar ze is niet versleten, ze kan alles nog, en is een werker. help mij...

Nienketje17

Re: Wat hier aan te doen? (paard is wever)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 18:20

als ik jou was zou ik contact opnemen met de vorig eigenaar en aan hem vragen wat hij tegen het weven deed. als je bang bent dat ze artrose heeft/krijgt kun je ook even met je diernearts bellen. gewoon doen en om raad vragen. misschien heeft hij ook wel een oplossing tegen weven. een weefrek zal misschien wel helpen. succes ermee

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 22:19

ik heb de oude eigenaar al opgebeld, maar daar deed ze het niet zo slim. Alleen maar als er eten kwam, of andere paarden naar buiten gingen ofzo. Alle tips zijn welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 06:33

wat is er bij jou zo anders dan dat ze het wel doet?

misschien meer hooi geven, heeft ze wat te doen en afleiding,.

weefrekken en dergelijke vind ik onzin dat is symptoom bestrijding en je moet wat aan de oorzaak gaan doen...
probeer dus uit te vinden wat je aan haar leven kunt verbeteren, dat ze t nu zo erg doet is echt wel een tekend at er iets helemaal fout zit anders zou ze niet zo gestressed zijn.

staat ze alleen in de weide?
hoeveel krachtvoer krijgt ze?

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 17:26

het was de bedoeling dat als ze op stal komt: krijgt 1/4 brokken, en smiddag 1/4 granenmix. Ze krijgt ook hooi 2x per dag, maar alleen krijgt ze dit als ze op stal staat! Nu dus nietw ant ze staat in een volle weide, en dan weeft ze nietw ant dan eet ze. maar snachts als alle andere paarden binnen zijn gaat ze langs de draad lopen. Maar op stal intresseerd haar niks, zelfs geen hooi, want daar stapt ze overheen .

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:31

Maar als er andere paarden bij zijn dat loopt ze dus niet steeds heen en weer?
Dan zou ik er persoonlijk een paard bij in het land laten staan. Of anders een klein weidemaatje erbij kopen. Een paard is er niet voor gemaakt om op stal te staan en ook niet om ergens alleen te staan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:37

Moet ze perse op stal?? Of is dit meer voor jouw gevoel? Als je weet dat ze zo gek wordt op stal en je hebt de mogelijkheid om haar buiten te laten zou ik dat lekker doen.
Ze kunnen heel goed tegen de kou en het slechte weer. Desnoods gooi je haar een goede regendeken om.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:07

Staat ze nu alleen in het land zonder andere paarden? Dan vind ik nl. dat ze zich reuzenetjes gedraagt. Veel paarden verwonden zichzelf dan. Als ze in stal staat, heeft ze dan contact met de buren? Wel belangrijk dat ze dat heeft, scheelt vaak veel. Evt. kan je nog een speciale paardenspiegel ophangen dat wil ook wel helpen met weven. Verder kan het goed dat ze nog moet wennen nu ze pas bij jou is.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 19:59

hoi, ik wil haar op stal doen omdat het nu kouder wordt. Ze krijgt dan een dikke deken op, want ik wil niet dat ze zo'n dikke wintervacht krijgt, omdat ik haar ook bijna iedere dag berijdt en deze winter wat wedstrijden heb met haar. Ze kan in de zomer wel dag en nacht buitenlopen. maar ind e winter niet, want ze is een koukleum. En ze gaat dan ook niet dag en nacht op stal, maar alleen snachts, overdag gaat ze dan in de wei (er lopen nu 2 kleine pony's bij in, maar die gaan er aan het eind van de middag weer uit, die gaan weer op stal) En een paard moet makkelijk alleen kunnen lopen in de weide, dat is alleen maar beter, ze moeten niet afhankelijk zijn, anders kunnen ze niet zonder elkaar en dan lopen ze naar elkaar te schreeuwen als je aan het rijden bent, want dat heb ik vaak genoeg meegemaakt. En op stal kan ze geen andere paarden zien (helaas.. ik had haar ook graag naast een ander paard gehad), alleen maar horen, de staleigenaar wil niet dat ze naast of tegenover andere paarden staat, omdat ze een wever is, en andere (vooral jonge) paarden nemen dit gedrag over (kunnen dit overnemen...) Ik heb in haar stal al ene speelappel en een liksteen neergehangen, en ze heeft een prachtige stal waar ze lekker naar buiten kan kijken. En een maatje voor haar erbij kopen is geen optie, ik sta heir op een pensionstal, en heb zowieso het geld er niet voor om nog een paard te onderhouden en de tijd niet ervoor, en bovendien staan hier 20 paarden meer, dus maatjes genoeg overdag, alleen 's avonds staat ze alleen. Dat doet ze ook heel erg goed hoor, ind e weide, ze loopt wel wat heen en weer, maar volegns mij is dat alleen maar stappend.. En af en toe weeft ze wat bij een weidepaaltje, maar niet ernstig dus dat is het ook niet waar ik me ongerust over maak.. Alleen het enigste is dus, als ze volgende week of die week daarna op stal komt, zal ze toch rustig moeten staan, want ze verpest haar eigen benen en gewrichten als ze zo constant staat te weven. Mijn vraag was dus is het met een weefrek grotendeels over?? En weefrek is ook wel een symptoom bestrijding, maar dat zal bij dit paard wel nodig zijn, ze is 19 jaar, en weeft al haar hele leven lang dus.. De oorzaak zal moeilijk te achterhalen zijn, want het is voor dit paard gewoon helemaal een tic/gewoonte geworden te gaan weven, omdat ze dit al vanaf jongs af aan doet... Dus wat zijn jullie ervaringen met wevers, en wat je eraan kan doen (dus de sypmtoombestrijding)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:30

Paarden kunnen ook achter het weefrek gaan staan weven, dat heb ik ook vaak genoeg gezien.
Sja ik denk toch dat je haar zo lang mogelijk buiten moet laten. Aan de kou passen ze zich echt wel aan, zeker als ze een deken omkrijgt.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 20:36

maar ik denk dat ze het weven lang zo er niet meer doet achter het weefrek (middenin de stal) omdat het echt een paardje is die lekker met dr koppie naar buiten wil kijken... En msichien was het ook wel even wennen voor haar, dat ik haar gewoon een dag had moeten laten weven, maar dat vindt ik ook zo wat, en voel ik me schuldig als ze straks iets heeft of helemaal door het dolle is.. Maar bij haar vorige eigenaar stond ze ook gewoon snachts op stal... Maar toen ze net bij mij kwam moest ze ook heel erg wennen aan de weide, want ze kon de eerste dagen ook niet rustig stilstaan en eten, nu doet ze dat wel, en ik zie haar ook wel eens liggen, en verder eet ze de hele tijd dus dat is wel goed. ik ga het denk ik toch eens proberen met een weefrek, maar die izjn me wel heel duur. Ik laat er mischien eentje lassen/maken door iemand, en dan zoek ik er een bestaand weefrek bij voor het voorbeeld...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:43

even 1 ding:

2x per dag hooi is echt veel te weinig.....!
elk paard hoort minstens 3 keer per dag hooi te krijgen, hooi is en blijft het basisvoer van een paard.

ga haar t liefste 4 of 5 keer voeren, zo heeft ze steeds wat te doen, zowiezo zal ze meer hooi moeten hebben ,anders denk ik dat ze ook in gewicht terug gaat.

weefrekken zijn symptoom bestrijding en jij moet de oorzaak aan gaan pakken, dus meer hooi gaan geven en probeer wat je op gebied van bach remedie voor haar kunt doen...

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 21:07

ze sleept het hooi doro de stal, omdat ze te druk is met hooi eten. En 2x is voldoende, want de rest van de dag staan ze op de weide, en daar staat aardig veel gras in.. Normaal krijgen ze hier sochtends brokken en hooi, smiddags brokken, en savonds weer brokken en hooi. Maar die van mij staat nu op de weide, dus wordt niet bijgevoerd,het is nog aardig lang gras, niet gemaaid dit jaar, dus eiwiten vitamine rijk genoeg. en ze is nog steeds dik genoeg. Ze krijgt na het rijden vaak wel wat granenmix. ( als ze op stal gaat over enkele weken dan krijgt ze 3 x 1/4 brok per keer.. en hooi) en de oorzaak zal moeilijk aan te pakken zijn zegt de dierenarts ook, omdat ze al 19 is en dit haar hele leven al doet, het is er helemaal ingeslopen, het is een tic geworden, omdat ze er nooit wat aan gedaan hebben, en je kan het ook niet echt voorkomen denk ik, tuurlijk je kan alles proberen, maar voorkomen kun je niets... niet ieder paard is hetzelfde, die van mij vind aan speelballen, likstenen, voetbal e.d niets aan dus... Maar als je weet hoe ik het wel moet aanpakken qua oorzaak( van iets dat ik van het paardje nog niet weet waardoor ze weeft) dan meld het maar...

p.s en wat is bach remedie??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:11

bach remedie zijn druppels die je geeft aan je paard.
hier staat wel wat info erover:

http://www.recreatieruiter.nl/algemeen/ ... medies.htm

het werkt bij veel paarden heel goed, misschien een idee voor de jouwe?
zit denk ik hier op bokt wel iemand die er meer van weet en je erbij kan helpen welke je dan voor je paard zou moeten gebruiken.

en inderdaad zolang ze op de wei staat met voldoende gras is meer hooi niet nodig, daar heb je gelijk in....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:28

Snoopy,
je wilt je paard dus echt op stal zetten terwijl je weet dat ze daar doodongelukkig van wordt, alleen omdat je graag wilt dat ze een dunne vacht houdt?????
En je hebt haar sinds augustus, maar je weet dat ze een koukleum is? Persoonlijk zou ik kiezen wat het beste is voor mn paard en niet voor mezelf, lekker een wintervacht laten groeien en het paard in de wei laten staan en bijvoeren met hooi. Dan heeft ze wat te doen en kan ze in beweging blijven.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:10

nee omdat ze een koukleum is, ze kan niet buiten blijven zonder deken op. En ik rijd ook op haar, dus met zo'n wintervacht krijg ik haar niet droog na de les. Ze moet ook wel op stal, odmat het niet mijn eigen weiland en stal is, en de staleigenaar niet wil dat ze van het winter de weides helemaal kapot loopt. Als ik een eigen plekje had, dan had ik ook gewoon een schuil stal gebouwd voor haar maar niet iedereen heeft een groot huis, met stallen en een bult weiland en een bak achter het huis.....!
En ze moet zowieso wel ops tal vanwege haar hoeven, omdat ze gevoelige zolen heeft, en dan staat ze in de weide van t winter continu in de drassige modder, en dan worden de hoeven helemaal week. en dan wordt het alleen maar erger met haar hoeven, en ik kan ze dan ook niet behandelen met dat spul wat ik ervoor heb bij gevoelige hoefzolen,w ant dat werkt niet als ze in een plas water of modder staat dan is het er al weer af.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:13

hallooooo, je schrijft zelf dat ze 24 uur buiten staat. Maar ikke nog steeds niet snappe, je gaat haar dekens opdoen, dan krijgt ze toch geen mega wintervacht???

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:15

Mijn Andoy vond het de eerste 2 dagen ook vreselijk..
Ook tot in het zweed!
Ik negeerde hem, hij had een maatje naast m op stal.
hij had voldoende hooi (bijna onbeperkt)
Na 2 dagen was het weer een gewoonte van hem dat ie op stal stond en was het over en weefde hij alleen nog maar rond voertijd en als de paarden naar buiten gingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:17

ik zou toch vreselijk op zoek gaan naar een plekje waar ze buiten kan blijven. En hoeven kunnen echt wel hard worden, ook als ze continue buiten staan. Het gaat niet vanzelf en je moet er wel wat voor doen.
www.hoefnatuurlijk.nl

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 16:55

ze staat nu ook nog 24 uur buiten, maar het is de bedoeling dat ze volgende week naar binnen gaat. Daantjuhhh: bedankt voor je reactie, ben ik erg blij mee, ik negeerde haar ook enkele uren, maar kon het niet ana haar op stal et laten, want ik ben bang dat ze daarmee haar gewrichten vernield, want ze heeft geen jonge botten meer...
En Kinke: ikd enk dat het voor een paard ook wel fijn is als ze eens op stal is, lekker uit de wind en regen, ze zullen er wel tegen kunnen maar ze krijgen er niks van op stal staan, want immers ze lopen overdag dan buiten.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:04

snoopy19 schreef:
maar ze krijgen er niks van op stal staan, want immers ze lopen overdag dan buiten.

Jouw paard schreeuwt je toe dat zij wel last heeft van het op stal staan. Je bent bang dat ze zichzelf artrose toebrengt maar tegelijkertijd moet dat dan maar gebeuren want jij wil dat ze binnen staat.
Doe het beestje een plezier en verkoop haar aan iemand die haar wel buiten wil houden. Kan jij een paardje kopen die wel op stal kan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:11

Ik weet niet hoe groot je stal is maar is het geen idee dat ze een pony er bij krijgt in de stal shet of zo.

snoopy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:18

nee want niet iedereen heeft daar geld voor. En mijn stal is niet geschikt voor 2 paarden in 1 stal. Mijn paard wil best wel in de stal staan, en ook wel in de wei. Volgens mij hebben jullie nog nooit een wever gezien (nee want de helft wordt afgemaakt!), Zoiets dat sluipt erin als ze jong zijn uit ververling dus. Maar daar komen ze niet vanaf (ze kunnen het hooguit gaan minderen!) omdat het een soort tic/gewoonte van het paard is geworden. net zo ongeveer als roken bij mensen zo moet je het maar zien denk ik. OP stal en opw eide doet ze nou eenmaal weven, op wei doet ze het nu wat minder omdat ze dat nu gewend is. Maar als ik haar op stal zet een paar dagen is het denk ik ook wel wat minder, maar daarom vraag ik hoe kan ik het op stal verminderen??! Mischien door een weefrek? En ik verkoop haar helemaal niet ana iemand die haar wel buiten neerzet! Dan moet je leeeeeezen, ze kan NIET buiten blijven in de winter, omdat ze een koukleum is, en ze heeft een deken nodig want ze krijgt niet zo dikke wintervacht daarom, en dat is ook niet de bedoeling, want ik rijd op haar dus ook wedstrijden en het ziet er niete cht charmant uit als je met zo'n teddybeer aan komt, en dat niet alleen dan krijg je haar niet snel genoeg droog als ik gereden heb na de les ofzo, end an wordt ze straks ziek.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 23:01

Kinke schreef:
Snoopy,
je wilt je paard dus echt op stal zetten terwijl je weet dat ze daar doodongelukkig van wordt, alleen omdat je graag wilt dat ze een dunne vacht houdt?????
En je hebt haar sinds augustus, maar je weet dat ze een koukleum is? Persoonlijk zou ik kiezen wat het beste is voor mn paard en niet voor mezelf, lekker een wintervacht laten groeien en het paard in de wei laten staan en bijvoeren met hooi. Dan heeft ze wat te doen en kan ze in beweging blijven.

Precies!!! Hier sluit ik me bij aan!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 06:45

staat jouw paard alleen?

ik ken wel wevers hoor, zelfs die heel hoog in de sport lopen en die worden dus niet afgemaakt....
negeren is vaak t beste, plus vaak hooi geven dus

staat ze alleen dan proberen of je er een geit of shetje bij kan zetten? waarschijnlijk mist ze gewoon gezelschap?