wat is de werking van groene klei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

wat is de werking van groene klei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 22:12

graag wil ik wat informatie over groene klei/leem
wat voor een werking heeft het precies
ik hoorde al dat het vocht onttrekkend zou zijn
op de verpakking staat verder niets over de werking er van
en is het bv goed om het op de benen te smeren na het (zware) werk

daantjuhhh

Re: wat is de werking van groene klei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:14

Normaal zie ik het ze niet op benen doen na zwaar werk en lijkt me ook niet echt logisch.
Meestal doen ze het in wonden omdat het vocht ontrekkend is en er zo geen viezigheid in kan komen dus voorkomt een beetje ontstekingen en dan groeid het vaak mooi dicht zonder vlees..
Dit is wat mij verteld is.

En toen mijn paard een dikke knie had nadat ze vast gelegen had smeerde ik het ook op om dus die vochtontrekkende reden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:27

Ik smeer het op alle wondjes. Eerst spuit ik ze schoon, daarna ontsmet ik en daarna gaat er groene leem op. Dit doe ik dan 2/3x per week verversen en op een gegeven moment zie je dat het weer normaal wordt eronder.

Je krijgt er dan iig geen witte haren voor terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 22:33

klei helpt heel goed met vochtont trekken en wondjes helen ook een stuk sneller is mijn ervaring

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:14

Ik smeer klei bijna nooit op wonden maar gebruik het vooral op de benen idd na zwaar werk of bij blessure (peesblessure ed.).
Wat de precieze werking is is niet echt bekend, in de dierengeneeskunde wordt het vaak als 'zever' beschouwd dat dit een geneeskrachtige werking zou hebben, omdat dit nooit bewezen is en niemand echt weet wat het doet.
Mijn ervaring is dat een peesblessure beduidend rapper geneest met klei dan zonder, en ik smeer de pezen dan er ook vaak mee in na een wedstrijd. Naast vochtontrekkend zou het een zeer positieve invloed hebben op de bloedsomloop en het 'koel houden' van de pezen.
Niet enkel in de paardenwereld wordt dit gebruikt om kneuzingen, verekkingen ed rapper te laten herstellen ook veel mensen hebben het in huis staan: verrekkingen oplossen, sommigen drinken het zelfs omdat het een zuiverend werking zou hebben( tja...), maar ook schoonheidsmaskers zijn vaak in klei of groene leem omdat dit dus de huid zou zuiveren...

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:27

Je mag het juist niet op de wond smeren, wel eromheen om bv vocht te ontrekken. Als je de wond dichtsmeert kan het vuil niet naar buiten met als gevolg dat er een ontsteking naar binnen toe kan ontstaan.

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:33

Manonnetjoe heeft gelijk, een wond mag je niet afsluiten, noch met klei noch met vettigheid. Helaas heb ik dit ook moeten ondervinden, maar ervan geleerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:51

Als er een korst op zit mag je t er wel op doen. Lijkt mij logisch dat als een wond nog open is, je die niet gaat afsluiten! (tenzij niet anders kan, en dan altijd nog met steriel verband)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 00:03

ik heb een paard gezien dat echt een gat in de buik/zij had.
dit is gehecht door de da, maar sprong na een paar dagen weer open. je kon er een vuist instoppen.
De eigenaar heeft er dus groene klei ( aangemaakte poeder met steriel water) opgesmeerd en helemaal dicht gesmeerd.
Dit 2 x per dag.

De wond werdt direct schoner, pustte niet meer en na 3 weken was het gat geheel gesloten.

De DA wist niet wat hij zag.
Het enige wat je nu nog ziet is een dun grijs streepje als litteken.

Dus deze ervaring is anders..............

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-05 07:07

kiana schreef:
De eigenaar heeft er dus groene klei ( aangemaakte poeder met steriel water) opgesmeerd

ik wist niet dat het ook in poedervorm verkrijgbaar is
dat is vast een stuk goedkoper

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:00

Ik gebruik het ook voor als ze vochtvast houdt(Dikke benen) en voor wondjes idd er om heen en niet er in,sluit het niet graag af maar je hebt idd mensen die het wel weer doen.Is ook net je eigen ervaring er mee denk ik.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 11:50

Ik gebruik het ook gewoon op en in wondjes.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:03

Het heeft geen zin een paard zijn benen ermee in te smeren, het moet drogen en dat duurt lang, en dan moet het er af dat gaat soms heel moeizaam.Je kan het wel bij een wond gebruiken.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:19

ik heb groene klein voor inwendig gebruik en dat werkt onderander reinigent

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:15

http://www.biomin.nl/bibliotheek/images ... rinair.pdf

Hier staan de toepassingen beschreven van groene klei.

Ik vindt het geweldig spul, Amon zijn voet was door de mok dik en warm geworden, en hij liep kreupel.
Lekker dik in de groene leem gezet, de volgende dag was de zwelling weg, en hij liep weer normaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 15:22

Thanks Morgannah voor deze link, eindelijk is het mij ook wat duidelijker want idd de tube is niet echt uitgebreid.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 15:36

bedankt Morgannah voor deze link
hier staat echt veel informatie op

verder iedereen bedankt voor jullie reacties en ervaringen

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:40

unamie schreef:
bedankt Morgannah voor deze link
hier staat echt veel informatie op

verder iedereen bedankt voor jullie reacties en ervaringen

Geen dank
Wil hier nog even ontopic kwijt dat ik je minipaardjes om te kwijlen vindt, vooral die veulenfoto's in je topic.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 07:23

Morgannah schreef:
Wil hier nog even ontopic kwijt dat ik je minipaardjes om te kwijlen vindt, vooral die veulenfoto's in je topic.

haha.. thank you.. ze zijn inderdaad schattig
maar je bedoelt vast de foto's in mijn profiel

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 07:44

unamie schreef:
kiana schreef:
De eigenaar heeft er dus groene klei ( aangemaakte poeder met steriel water) opgesmeerd

ik wist niet dat het ook in poedervorm verkrijgbaar is
dat is vast een stuk goedkoper

Het is idd ook in poedervorm. Voor een tube en een pot poeder betaal je hetzelfde ongeveer, maar van het poeder kan je wel meer klei maken. Vind het alleen niet heel handig, dus ik ga straks wel weer over op een tube.
Wist eigenlijk alleen van de vochtontrekkende werking, dus ga ook maar ff op de site kijken

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:47

unamie schreef:
Morgannah schreef:

haha.. thank you.. ze zijn inderdaad schattig
maar je bedoelt vast de foto's in mijn profiel

Euh was niet echt helder meer , bedoelde inderdaad je profiel

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:15

Hoi! je hebt al een hoop info zie ik. Ik wil nog wel even mijn ervaringen kwijt. Ik vind het een super middel! Echt lelijke wonden of zwellingen genezen mooi en snel. Zeker bij vleeswonden is het erg aan te raden. Wel 2x daags (of meer) verzorgen en de wond schoon maken (dus ook korstvorming eraf halen) todat de wond kleiner is en mooie randen geeft. De kans op littekens met wildvlees vorming is praktisch nihil.
Ik ben dus erg over dit spul te spreken!

borak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:29

Vertargil ® Groene Leem als onderdeel van de fytotherapie
Leem is de vaste vochtige aarde, die ook door de pottenbakker wordt gebruikt. Ze kan naast groen ook rood, geel, bruin, grijs of wit zijn. Elke soort heeft zijn eigenschappen al naar gelang de streek of de diepte waar deze klei gevonden wordt. Groene leem is een door universitaire laboratoria geverifieerde geneeskrachtige leem die, indien zij aan het zonlicht wordt blootgesteld, daaraan kracht ontleend en zeer actief wordt. Groene leem is onder de naam Vertargil ® (vert betekent groen en argil betekent klei) in verschillende types gebruiksklare verpakkingen bij CASATO leverbaar. Groene leem is een ‘levende’stof, rijk aan mineralen, sporenelementen en enzymen. Leem werd in de oertijd al gebruikt als huidreiniger en voor wondbehandeling. In oude medische geschriften van bijvoorbeeld Avicenna wordt al over leem gesproken. In onze tijd nemen natuurvolkeren in Afrika, Amerika en Australië leem in tegen diarree, misselijkheid en maagpijn. Het onderzoek naar alle kwaliteiten van groene leem is nog lang niet afgesloten en men neemt nu aan, dat er nog vele nieuwe toepassingen van groene leem zijn, zoals het neutraliseren van schadelijke straling, door het absorberend vermogen van groene leem. Chemische geneesmiddelen zijn dode producten die vaak blindelings goed en waad uitroeien. Vertargil ® verwijdert niet alleen schadelijke bacteriën, etter en wondvocht, het geeft tevens heilzame stoffen af en herstelt. Het stimuleert de doorbloeding en activeert de heropbouw van rode bloedcellen.

De samenstelling van Vertargil ® Groene Leem
Groene leem bevat vele mineralen zoals aluin, aluminium, ijzer, silicium, calcium, magnesium, natrium en kalium. Er zijn ook sporen van waterstof, titanium, chloor, fosfor, koolstof, mangaan en zwavel in aangetroffen. Het is rijk aan enzymen die het opnemen van mineralen en vitaminen door het lichaam bevorderen. Het hoge gehalte aan kiezelzuur werkt gunstig op het bindweefsel, haren, nagels en te lage bloeddruk.

De resultaten en toepassingen van groene leem
Goede resultaten met groene leem werden verkregen bij o.a. gewrichtsklachten, ader- en lymfevataandoeningen, uitputting, stofwisselingziekten en chronische eczemen. De antiseptische en antibiotische eigenschappen van groene leem hebben verbazingwekkende resultaten gegeven bij:
 Moeilijk genezende decubitus, chronische eczemen, acné, brandwonden, zweren;
 Gordelroos, schaafwonden, steenpuisten, wonden en insectenbeten;
 Mond- en spijsverteringsklachten, tand- en kiespijn;
 Kneuzingen en verrekkingen;
 Transpirerende voeten;
 Blauwe plekken.
 Neutraliseert stralingseffecten (b.v. luchtvaartpersoneel)

Inwendig gebruik van groene leem
Bij inwendig gebruik van groene leem zoekt de leem als het ware dié plaatsen op waar iets hapert en hecht het zich er soms enkele dagen aan vast om pus, bacteriën etc. af te voeren. Leem heeft bovendien een ontvettende werking die het geschikt maakt voor ondersteuning van een vermageringskuur. Leem laat zich goed mengen met water, etherische oliën, citroensap, yoghurt, honing enzovoorts. Het inwendig gebruik van leempoeder gaat als volgt:
U doet één volle theelepel in een dik glas mineraalwater zonder koolzuur. Bij voorkeur wordt de groene leemdrank enkele uren vóór inname klaargemaakt. Men neemt één glas per dag in, bij het ontwaken of naar bed gaan. In elk geval enkele uren vóór of na een maaltijd. De kuur duurt drie weken en de volgende kuren worden om de week gehouden, soms maandenlang. Kleikuren van één week liever niet onderbreken, omdat klei een actieve stof is die via een kettingreactie werkt. In het begin van een behandeling, zowel in- als uitwendig kan het lijken of bepaalde kwalen verergeren, maar dit is slechts schijn omdat de groene leem alle ‘negatieve’stoffen aantrekt naar de te behandelen plaatsen. Het wijst op een doeltreffende werking van de leem. Leem kan inwendig ook als éénmalige drank gebruikt worden tegen diarree, misselijkheid en maagpijn. Gaan de klachten toch niet over, waarschuw dan altijd een arts. Natuurzuivere groene leem of andere (natuurlijke of chemische middelen) kunnen nooit een arts vervangen. Combinaties van in- en uitwendige kuren zijn ook mogelijk, bijvoorbeeld tegen migraine. Vaak wordt dan een etherische olie bijgevoegd door de fytotherapeut. Ook binnen de aromassage of hammam-massage (warme stenen tafel in een vochtige Arabische badruimte, zie specifieke folder hierover van CASATO) wordt groene leem als pakking voor de rug of als lichaamspakking gebruikt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 22:15

ook weer uitgebreide in formatie.. bedankt
haha ik moet wel lachen om het feit dat je het kan drinken
maar tja.. als het helpt en misschien is het wel helemaal niet vies

borak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:33

nou geloof me, het is echt wel vies! Ik heb zelf ook zo'n kuurtje gedaan omdat ik wou weten wat ik mn paard/hond voorzette. Het reinigt echt wel super en je voelt je goed, maar t is echt vies......