help! paard zakt door de achterhand en voorhand!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alano

help! paard zakt door de achterhand en voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 16:38

hoi,

mijn paard zakt sinds 1 dag door zijn achter en voorhand...ik zal het even proberen uit te leggen. als ik naast mijn paard loop over een gewone weg dan zet hij zijn hoef neer en zakt daar heel erg doorheen. (alsof hij heel erg kreupel is) het is niet altijd het zijn kleine stukjes. vandaag was ik aan het halthouden en gewoon weer verder stappen en toen zakte hij door zijn achterhand...ik wilde aangaloperen en hij "struikelde" dat hij bijna met zijn neus op de grond lag.....hij is nog pas 2 maanden onder het zadel maar heeft dit nognooit vertoond. het is een andalusier die gewoon altijd verzameld loopt dus daar kan het niet aan liggen.....
gister zijn wel zijn voorijzers eraf gehaald. maar bij zijn achterijzers die er 2 maanden geleden afgehaald zijn heeft hij nooit problemen gehad.
hij is ook gekeurd met foto's dus atrose ofzo kan het niet zijn.
wie kan mij helpen? wie heeft dit nogmeer megemaakt of heeft hier verstand van?
alvast bedankt!

Vlimmen

Re: help! paard zakt door de achterhand en voorhand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:19

ik zou er zo snel mogelijk een DA bijhalen, want dit is een levensgevaarlijke situatie. Niet meer erop totdat de oorzaak is vastgelsteld! Het kan vanalles zijn, vanachter de PC is dat natuurlijk niet te beoordelen...

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:24

bedankt voor je reactie.
ik heb de hoefsmid gebeld en hij vertelde me dat ik het een paar dagen aan moet kijken omdat zijn ijzers er net af zijn. ik hou je op de hoogte als het over 2 dagen niet beter is ga ik naar de DA.

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:32

Waarschijnlijk kan hij NIET zonder voor-hoefijzers!!
Loopt hij alsof hij op eieren loopt??( en deze niet wil breken??)
Mijn paard heeft precies hetzelfde gehad, hij heeft het ook alleen voor.
Zorg ervoor dat zijn hoeven niet snel slijten en zodra het weer kan voor hoefijzers!!!
Alleen snap ik niet waarom hij achter ook ineens problemen geeft (?)
Als het niet direct lijkt ofdat het in verbinding met elkaar staat, is dat wel raar natuurlijk!
Is hij ook niet (te lang) op de wei geweest, want dan kan het namelijk ook nog de zogenaamde Maandagziekte zijn!
Ik hoop dat je ons nog op de hoogte houdt!
Veel succes!

Groetjes,
Miranda

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:37

de hoefsmid vertelde me dat hij geen enkele reden zag waarom mijn paard op hoefijzers stond. hij is met foto's gekeurd dus het kan niet zijn dat hij niet zonder kan. (volgens mij) het is ook alleen maar op het oude beton op het terijn bij ons en niet op het nieuwe asfalt....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:38

hij staat niet op de wei dus dat kan ook niet.

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:52

O.K geen maandagziekte dus! Pfoee, gelukkig maar, dat is echt geen fijn gezicht! Misschien moet hij dan inderdaad wennen aan zijn blote hoeven (ook geen steentjes op oude beton? ja ik blijf raden)
Die van mij stond met alleen voorijzers toen ik hem kocht, ik vond dit ook onzin (hij is volledig gekeurd, overal waar hij maar voor gekeurd kon worden is gebeurd) Alletwee eronder vandaan laten halen, maar binnen een halve dag houd hij geen hoeven meer over!
Vandaar mijn reactie!
Ik hoop dat het bij jouw paardje snel over is en dat je er maar veel plezier van mag hebben!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:03

het oude beton bestaat uit stenen van die gladden die zijn ingemetzelt. (zo lijkt het tenminste) eergister is de hoefsmid geweest en nu zitten zijn hoeven alweer vol scheuren.....hij staat dus in een uitloopstal binnen en buiten maar op het beton komen volgende week drijnage matten. ik hou je op de hoogte. (ik denk dat als zijn hoeven niet sterker worden dat ik er weer ijzers onder laat zetten.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:21

hij zal wel moeten wennen om op blote voeten te moeten lopen.sommige paarden reageren daar overdreven op.

zie het dat als je zelf op blote voeten over straat moet lopen, als je daar niet aan gewent bent doet elk steentje behoorlijk zeer..

wat heel goed voor de hoeven is:

gedroogde brandnetel halen bij de reformzaak, elke dag een handvol over het voer doen. werkt heel goed!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:26

Hmm, als hij ook door de achterhand zakt tijdens het rijden zou ik er toch echt een dierenarts bij halen. Kan me niet voorstellen dat het alleen aan de ijzerloze hoeven ligt....
En misschien blijkt er niets ernstigs te zijn, maar ik haal zelf de da er liever een keer voor niets bij dan dat ik te laat ben!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:30

heel erg bedankt voor de reacties!
hij is ook door zijn achterhand gezakt 3 of 4 keer over de hele dag (ook in stal) maar de hoefsmid zij dat omdat hij nu voorzichtig gaat lopen omdat hij moet wennen dat het kan gebeuren dat hij door zijn achterhand zakt......hij heeft geen koorts ik meet nu 2 keer per dag zijn temp. je weet maar nooit......als het over een paar dagen niet weg is ga ik naar de dierenarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:49

als hij het ook in de stal doet...daar kan onmogelijk de grond zeer doen tenzij je een groffe vloer hebt..

wel heel apart dat hij daar dan zo sterk op reageren zou..
houd het idd maar wat in d egaten en vraag anders bij andere artsen of hoefsmeden wat info wat zij daarvan vinden.
second opinion is dacht ik nooit erg.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:56

ik wacht eerst even een paar dagen af en als het niet over is ga ik naar de dierenarts.
ik heb eigenlijk nog een vraagje...misschien weet jij hier antwoord op...mijn paard heeft elke keer na het rijden een vond bij zijn schouder (naast zijn singel) dat komt omdat hij daar heel veel velletjes heeft zitten wat dan langs elkaar heen gaat schuren en open gaat....het ligt niet aan de singel.....heb jij hier een oplossing voor?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 12:57

vond = wond

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:52

ligt je zadel niet wat te ver naar voren? dat t wel schuurt?

verder..pff misschien vet houden met een zalf? geen idee, zowiezo kijken of t echt t zadel niet is, en anders wat vette zalf erop smeren...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:08

Heel raar dit, zeker als hij het ook op stal doet. Ik zou niet wachten met een DA, zeker niet omdat je hem pas gekocht hebt (aankoopkeuring)

Misschien heeft hij vastgelegen in de box en is er iets in zijn rug verschoven ? zou hem iig goed na laten kijken, en snel.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 18:15

@mist: waarschijnlijk gaan zijn ijzers er gewoon weer onder als het niet beter gaat....dat in zijn stal heeft hij niet zo vaak gehad hoor...misschien 3 keer gister. (als het over 2 dagen niet over is dan gaan we naar de dierenarts)

@ellepel: de singel ligt ongeveer 3 cm. van de wond af....ik ga proberen wat je zij.....met vet houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:55

Het zou me verbazen als die ijzers er iets mee te maken zouden hebben, maar ben benieuwd.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:03

Mijn pony heeft ook een soort gelijk iets. Van alles is er onderzocht, en gescand ect. ect. maar er is nooit wat uit gekomen, IK zou wel even een DA bellen !!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:03

Ik zou ook de veearts bellen. Je kan altijd even overleggen met hun. Een hoefsmid op afstand is ook gen heilige, ookal is het nog zo'n goede hoefsmid. Het kan van alles zijn. laat gewoon je hoefsmid langs komen (direct) dan kan hij het met eigen ogen zien en als hij geen zin/tijd heeft zou ik toch meteen even de veearts bellen. Als hij zo slecht loopt van de ijzers afhalen(en dat kan best) dan kan een goede hoefsmid dat wel zien (maar hij is niet helderziend dus laathem langs komen) Straks sla je jezelf voor de kop als het iets ernstigs is omdat je geen deskundige ernaar hebt laten kijken.
Een keuring geeft geen 100% garantie. Zijn er ook foto's van de rug gemaakt?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:11

neej geen foto's van de rug gemaakt....DA heeft wel naar zijn rug gekeken. (2 maanden geleden al) omdat zijn heupen een beetje uitsteken maar volgens de DA was er niks aan de hand. ik kijk het 2 dagen aan en als het dan niet over is dan ga ik naar de DA.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:16

Ik wens je succes. Denk anders ook eens aan een osteopaat. Als ie ergens heeft vastgelegen kan ie erg veel last van mijn rug hebben. Als er ergens een zenuw klem zit ben je de sjaak.
Waarom laat je de hoefsmid niet ff langs komen. Dat zou hij gratis voor je moeten doen. Dan heb je iig wat meer zekerheid.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:20

Even opletten hoor...er is al rhinopneumonie geconstateerd in emmen...dus wanneer paarden door hun achterhand zakken wel even een DA bellen..
Mijn paard had dikke achterbenen en we hebben gelijk gebeld..het was gelukkig alleen een reactie op zn medicijnen (hij is ziek) Succes ermee!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:34

zo erg is het niet hij is er gewoon een paar keer doorheen gezakt....mijn hoefsmid zegt dat omdat de voorijzers eraf zijn dat hij daardoor voorzichtig gaat lopen en daarom per ongeluk door zijn achterhand zakt.....ik ga vanmiddag naar mijn paard....ik zal wel even laten weten hoe het nu gaat.

OnTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:40

"Zo erg is het niet hoor" Als dit mijn paard zou zijn was ik al een tijdje bij de veearts geweest Ik vind dat je hier wel een beetje luchtig mee omgaat. Een hoefsmid kan het ook wel een sverkeerd hebben. Mijn paard kan ook niet zonder voorijzers, maar die zakt echt niet door zijn achterhand heen omdat hij voor zonder ijzers staat. Ik zou toch de rug eens even goed na laten kijken. Succes!