plots twee dikke achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

plots twee dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:27

Ik kwam vanmorgen bij mijn paard en haar twee achterbenen staan vol vocht.Donderdag vond ik ze al iets gevuld boven haar kogel maar dat heeft ze soms vaker omdat ze ooit een zware verwonding aan beide benen hefft gehad.
Gisteren had ze één been erg dik ,dus één achteronderbeen.Ik heb ze gestapt en gedraaft ze liep prima ging goed op haar achterhand.Daarna benen afgespoten ,s'avonds nog een keer gaan spuiten en het was toch minder dik.
Maar vanmorgen echt 2 dikke benen ,nog nooit gezien.Dus dierenarts gebeld die vroeg of ze koorts had.Ze heeft juist 38 dus die vond het niet nodig om te komen.Ze zegt kijk het een paar dagen aan en blijven afspuiten,alleen in de gaten houden of ze geen koorts krijgt.Dus zo ga ik er weer heen om te spuiten maar ik ben toch helemaal niet gerust.Wie kent dit?

sharonaollie

Re: plots twee dikke achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:41

Het kan ook door te veel eiwitten te veel kuilgras of de dag ervoor weinig gelopen...

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:53

het klinkt als stalbenen, maar als het aanhoud zal ik inderdaad de DA er even naar laten kijken, die kan je toch wat meer zekerheid geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:35

is er iets veranderd in de voeding?
meer gras,meer hooi of wat dan ook?

vaak moeten paarden daar ook aan wennen, of meer stilstaan,
beweging is in deze gevallen altijd nog de beste oplossing

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:38

Staat ze op het land?
Is het misschien drassig of zwaar lopen daar?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 19:08

Kan ook door teveel stro eten. Heeft onze merrie ook meerdere malen gehad. Misschien ander soort stro gebruikt?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 06:31

Mijn paard heeft dit een paar weken geleden ook gehad. Het is een virus wat rondgaat. Het beste kan je niets doen met je paard (dwz niet werken, maar alleen beweging geven). Als ze geen koorts krijgen red je het zonder dierenarts. Dat is bij de meesten zo en dan met een dag of 10 weer normaal. De mijne kreeg helaas wel koorts en moest op de antibiotica. Je moet niet schrikken: de benen kunnen echt enorm dik worden (3x zo dik)....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:23

Je kan evt. in azijn gedrenkte doeken om de benen bandageren. Azijn verminderd de zwelling.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:37

Ik denk dat het komt door een verandering in het voer. Misschien is je paard van wei gewisseld, of heeft hij ander kuilvoer gehad. Meestal is dat na een paar dagen wel over.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:04

Zou zolang ie dikke benen blijft houden s nachts stalbandages omdoen, kan nooit kwaad!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:09

Als je niet weet hoe je een stalbandage aan moet leggen kan het wel degelijk kwaad!
Als je er wel handig in bent is het een goed idee.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:46

Ja daar heb je gelijk in, maar ik ga er vanuit dat iemand die niet weet hoe je een stalbandage omdoet dat ook niet gaat doen!!! Maar voor het geval dat je dat niet weet idd niet doen, anders maak je nog meer kapot!!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:52

heej

mijn pony heeft een keer 4 achterbenen heel dik gehad en toen zij de dierenarts dat het te maken had met dat hij in de vakantie met ons mee is geweest en toen die thuis weer in het gras kwam een ander soort gras niet gewend was. ze hebben hem medicijnen gegeven en die hielpen heel goed. maar mijn pony had ook geen koorts maar hij ad heel weinig en had niet eens de fut om naar de voerbak te lopen terwijl hij normaal een vreselijke vreetzak is! het nu weer goed maar wel door de medicijnen die die heeft gekregen. dus als ik jou was zou ik tog egt ff de dierenarts laten langs komen je weet maar nooit maar dat moet je zelf maar zien. mijn pony keek in ieder geval heel dof uit zijn ogen en was voor zijn gevoel gewoon ziek van de pijn het zag er verschrikkelijk uit

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:06

nujaro schreef:
heej

mijn pony heeft een keer 4 achterbenen heel dik gehad

Vier????
Dat is heel apart
Maar hoe is het nu met je paars Silvana?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:43

Buiten een paard met een virus heb ik dus ook een computer met een virus , .Hopelijk doet hij het nu een beetje (de comp).
Ik denk dat Kyona waarschijnlijk gelijk heb en het een virus is.
Want ze heeft de zelfde wei ter beschikking, het zelfde trainings ritme.Krijgt behalve wortellen en een paar miniappeltjes geen eten bij.Dus stalbenen sloot ik uit.Het enige wat ik van de boer hoorde is dat ze op varkensjacht s'nachts zijn geweest en dat de hele koeien meute op hol was geweest daar was het varken in de wei gegaan.Die wei grenst aan onze wei dus ik kan me voorstellen dat ze daar dwaas van heeft gedaan.
Dus denk ik is het of het varken of het virus geweest

Vandaag waren haar benen nog dik maar echt een stuk minder alleen nog rond de kogel.Haar temp is terug gelopen van zaterdag 38.1 tot vanochtend 36.9 dus lijkt alles goed te gaan ik ben vanochtend een kwartiertje wezen stappen op een hard zand pad en daar na was de zwelling nog iets minder.Ik was juist vast besloten de DA te bellen maar nu is het denk ik niet meer nodig.

Maar ik heb eerlijk gezegd nooit zoiets raar meegemaakt en was toch wel behoorlijk geschrokken.Bedankt voor julie adviezen in ieder geval.
Oja, ze staat 24/24 buiten dus te weinig beweging heeft ze niet.En bandageren had ik aan gedacht maar durfde ik niet omdat de dierenarts er niks over zei.Maar zal ik haar nu bandages aan doen als ze weer moet werken of juist beter niet?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 21:37

temepratuur 36,9?
dat is te laag!
Had je de thermometer er wel lang genoeg in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:00

Ja ,dat is er één met zo'n piepje als hij klaar is.Maar aangezien 37 graden de de minium temp.is lig ik van die 1/10 graad niet wakker .Boven dien is mijn paard een enorme koukleum en dit was s'morgens vroeg.Ik blijf haar temp. nu ook inde gaten houden.
Ik temp s'morgens en s'avonds dan weet ik gelijk wanneer er wat mis is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:03

Vergis je niet in de ewi op het moment.
Doordat het eerst flink geregend heeft, en nu de zon schijnt, groeiy het gras best hard, en is het eiwitrijk. Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:08

Maar eigenlijk staat er op het moment niet zoveel gras meer.En ze staat altijd op die wei.Zou het kunnen?

En eigenlijk is het geen eter,ik zou dan eerder de haf die bij haar staat er van verdenken die eet echt 24 uur.Die van mij is een stresskikker die staat altijd rond te zien.

Ik vrees dat het en raadsel gaat blijven ,ik hoop alleen dat ze snel er van af is en dat het niet meer terug komt.
En wat denk jij ?bandageren of juist niet,

mka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:31

Paard van mijn ouders heeft ook wel eens acuut dikke benen gehad. Bleek een nachtschade vergiftiging te zijn. Waren slechts hele kleine mini plantjes met besjes eraan die in de bak gegroeit waren. De paarden aten ze blijkbaar uit verveling omdat ze vanwege dieet niet op het gras mochten. Weet niet meer zo wat de dierenarts er aan gedaan heeft.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:39

Gewoon goed de temperatuur in de gaten houden. En als die niet te hoog is en de zwelling afneemt, dan gaat het echt de goede kant op!
Even een vraagje: heb je de thermometer wel ver genoeg in de anus gedaan (net tot het afleesvenster). Ik had m namelijk niet ver genoeg gedaan en dan lijkt het of ze een lagere temperatuur hebben...
Maar in jouw geval zal het vast wel kloppen omdat ie eerst hoger was. Fijn dat je paard al opknapt.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:50

heej

is je pony ondertussen eigenlijk al weer beter

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:14

KLinkt misschien stom, maar was t geen mok?n Hoeft nl niet altijd meteen naar buiten te komen. Mijn paard had nl kleine twee weken terug ineens 2 dikke kogels achter. En kon nix vinden. Toen een dag later zaten er bij hem precies achter op de kogel 2 korsten. Echt van die mokplekken. Heel vaag. Nu ik die plekken heb behandeld worden z'n kogels ook minder dik. Maar ik heb dus wel eens gehoord dat mok van binnenuit komt, en dat sommige paarden geen korsten hoeven te krijgen, maar alleen dikke benen. Vandaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:40

Mijn pony is 1.70 .
Ze is weer helemaal beter alleen heeft ze op 1 hoef een zachte plek zitten dus ik vermoed dat daar een hoefzweer heeft gehad.ze is wel nooit kreupel geweest.Maar donderdag komt de smid en dan zal ik precies weten wat het is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:03

Blijft apart. Laat je het weten als je er achter bent wat t geweest is?