geneest het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

geneest het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:00

Sees

Re: geneest het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:08

Wat een afschuwelijke wond zeg, hoe is dat gekomen (ik ben dus niet een van die sommigen ) heeft er al een dierenarts naar gekeken? De wond lijkt op foto twee wel wat groter geworden of is dat mijn imagination?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:10

Het komt omdat ze vast zat in het prikkeldraad
Hij is niet groter geworden.. *gelukkig*
Ik weet niet of er al een DA bij is geweest, volgens mij niet.. ik heb het de eigenaar zeker al wel 100 keer verteld dat er een DA langs moet komen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:11

op de 2e foto lijkt het wel alsof het korstje ofzow eraf is johh.. zat er wondsparay op op die foto?/ zo niet moet je echt uitkijken dat het niet een het ontsteken is. wnat het ziet er erg vies uit...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:13

Ik vind het er niet fris uitzien en er toch eens een dierenarts naar laten kijken.Ik denk dat er straks aardig wat wildvleesvorming komt te zitten op de plek van de verwonding.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:13

DIERENARTS BIJHALEN!!!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:15

Ik weet het! Het is neit mijn pony, vzpony..! De eigenaar wil er gewoon geen DA bij hebben, en ik kan de kosten neit betalen, dat wil mijn moeder trouwens ook nie thebben

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:15

Ik vind het er ook nog steeds niet best uitzien, en je moet idd heel erg uit kijken voor ontsteken en wildvleesvorming. Zou toch echt proberen er een dierenarts naar te laten kijken... Had eigenlijk meteen gemoeten

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:16

Ai, dat is een lelijke beschadiging. Als het zeker is dat er geen bot geraakt is daarbinnen en je 'alleen' met een oppervlakkige wond van doen hebt, dan kan ik een goede wondspray (W-spray) van de Silverlinde aanraden. Ook de Wondspray van De Groen Os is prima. Op basis van olieën. Ontsmettend èn helend. Daar heb ik mijn veulen mee gered toen de dierarts het opgaf met haar (14 hechtingen in het been bij een 3 maanden oud veulen en alles scheurde uit. Groot gapend gat, botontstekeing etc ...)
Het ziet er inderdaad uit of het herstellend is, maar ook kan zo'n wond wel wat extra zorg gebruiken. Wees maar blij met het droge warme weer. Dt scheelt enorm in het genezingsproces!
Succes!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:22

Ik ben ook blij met het weer.. maar ik ga de wondspray van De Groen Os is broberen, kun je die halen bij de ruitersportzaken? Ik weet niet of het bot is geraakt, of pezen of wat dan ook.. De eigenaar zei op de dag dat het gebeurt was, dat het niet diep is/was.. Maar ik weet het echt niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:29

ik vind de wond veel te nat eruit zien...

het moet mooi droog zijn, ga niet in de weer met water ofzo, laat t mooi drogen aan de buitenlucht..
lijkt me trouwens dat alleen de huid en het haar eraf mist, aan de achterkant van het been kan ik t niet goed zien...

hoogstens iets erop om te ontsmetten, misschien acederm of die wondspray,maar blijf er verder vanaf...

dit duurt in elk geval heel lang voordat het diertje weer normaal kan lopen denk dat je zo een paar maanden verder bent...

probeer toch even met een klein schaartje die haartjes aan de zijkant van de wond wat korter te knippen zo prikken ze niet in de wond.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:46

Sommige DA zijn ook weer tegen acederm hè, het zou de huid kunnen afsluiten (of dit waar is durf ik niet te zeggen hoor).
Zo'n wond zou ik bij de mijne 2 x per dag met biotex schoon houden want het ziet er zo opde foto ontstoken uit! Zo blijft de wond open en kan de rotzooi eruit. (Alleen schijnt weer niet ieder paard tegen biotex te kunnen.) De wond moet dan eigenlijk open blijven. Als het niet ontstoken is (en ik het verkeerd zie) zou ik er idd acederm oid opspuiten.
Bah... wat een nare eigenaar... geen DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:53

ik heb zulk soort wonden wel vaker gezien..bij oude boertjes die niks willen weten van veeartsen..en ik stond soms versteld hoe goed alles eigenlijk ook weer goedkwam....

de meeste zeiden 'jodium erop( tegenwoordig betadine) en eraf blijven! dus dat deed ik en het kwam ook altijd wel weer goed....

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 11:55

je kan het ook met soda goed ontsmeten.
Volgens mij is het gaan ontsteken maak het goed schoon en daarna op laten drogen en eventueel kan je er wondspray op doen maar iets wat niet afsluit.
Want de rotzooi moet eruit kunnen.
Jammer dat de eigenaar zo lastig is om er geen dierenarts erbij te halen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:58

ellepel schreef:
ik heb zulk soort wonden wel vaker gezien..bij oude boertjes die niks willen weten van veeartsen..en ik stond soms versteld hoe goed alles eigenlijk ook weer goedkwam....

de meeste zeiden 'jodium erop( tegenwoordig betadine) en eraf blijven! dus dat deed ik en het kwam ook altijd wel weer goed....

Ja, de mijne heeft ook al de nodige verwondingen gehad. Door eigen toedoen, was altijd aan het k.l.o.t.e.n. hij is nu 14 en gelukkig (laat ik het aub afkloppen, ga zo met vakantie) komt het allemaal niet meer zoveel voor. Hij is er dus nog steeds en het is dus altijd goed gekomen!
Hou het goed in de gaten hoor!!
Laat je ons weten hoe het gaat?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:18

Acederm vind ik geen goede keus voor zo'n wond.

Ik zou het haar er omheen met een scheermesje even helemaal weghalen en daarna 1x heel grondig uitwassen met betadineshampoo en droogdeppen met een schone doek. Daarna betadineoplossing er op spuiten (werkt heel makkelijk als je dat in een plantenspuit doet, heb ik van de DA afgekeken), dat droogt uit en desinfecteert. Die oplossing mag je er dagelijks op doen zolang het nog open is. Als het mooi droog en schoon is verder afblijven en contact met water zoveel mogelijk vermijden, dat maakt alleen maar week. Als het onrustig en nat blijft, dan wel nog (een paar keer) uitwassen met betadineshampoo.

1e keus zou absoluut de DA moeten zijn eigenlijk, ik denk dat een kuurtje antibiotica geen overbodige luxe is, maar als dat niet kan, dan denk ik dat je op bovenstaande manier ook wel een goed resultaat kunt krijgen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:22

Natuurlijk laat ik jullie weten hoe het gaat..! Ik maak desnoods wel foto's zodat jullie mij ook nodig advies kunen geven.
Wat ik begrijp is, het schoon maken betadine erop en eraf blijven?

Ik ga met de eigenaar overleggen.. om de wond goed schoon te maken, ik heb nog nooit met een scheermesje gewerkt ofzo.. en haren wegknippen durf ik eigenlijk ook niet, heb ik nog nooit gedaan... ( heb alleen nog maar manen geknipt bij vriendin die durfde dat niet.. )

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:30

Ja, dat begrijp je goed. Even in de gaten houden hoe of het gaat, als je geluk hebt komt het al een heel end tot rust met 1x grondig wassen, als het toch nog nat blijft of er kleeft veel vuil aan ofzo, dan vaker wassen. Niet met vettigheid werken, droog en schoon moet het worden.

Scheer je nooit je eigen benen of je oksels? Gewoon met zo'n mesje het haar weg halen, heel simpel Werkt ook beter dan een schaar omdat je dan niet het risico loopt in het wondje te prikken. Daarna dus wel goed wassen, want er komen vaak wat haren in de wond.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:06

ja ik scheer me eigen benen en arme wel is.. maar bij een pony is dat toch anders

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:19

Kan me voorstellen hoor dat je dat een beetje eng vindt bij zo'n vieze enge wond, het is beslist geen leuk werkje. Is ook niet zo heel erg als je het niet doet

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:01

Prikkeldraad als omheining.. brr moet er niet aan denken!! In de soda ontsmet goed alleen blijft de wond daar nat van.. ik denk dat het inderdaad het beste is om met betadine shampoo te wassen. en inderdaad knip desnoods de grote haren er om heen weg wanneer scheren niet lukt.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 23:23

dat roze is volgens mij wildvlees " in wording" nee, is er zeker niet beter op geworden.
is de eigenaar wel wezen kijken ?
volgens mij is het een jong paard of niet ?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 08:39

Ze is 6 jaar, en de eigenaar is wel wezen kijken.. nouja waar ze in stalling staat dan..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 10:38

De staleigenaar heeft het dus gezien, maar de rechtmatige eigenaar dus niet ?
Dan ben ik benieuwd of hij er enig besef van heeft.
Ik zou anoniem de Dierenbescherming erbij halen.
Vind dit te gek voor woorden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-05 11:11

ja maar ik wil arlinde niet kwijt!!