Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:02

Wij hebben geiten, melken die en maken zelf kaas. Daarbij blijft relatief veel wei over als restproduct. Die wei is feitelijk melk minus de vaste componenten en héél gezond. De vraag is echter of het ook gezond is voor paarden. We hebben niet zoveel geiten, dus het is geen plas waar ze in 'verzuipen', maar het zou een mooie aanvullende voedingsbron kúnnen zijn.
Dus: kunnen we de paarden wei geven?

EnelyaT

Re: Wei? maar dan niet in de zin van 'wei'de

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:05

Dat is een goede vraag!
Ik denk niet dat het kwaad kan..
Maar verder weet ik er eigenlijk ook niks vanaf..

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:20

Zou het niet doen. Weet niet precies welke bestanddelen van de melk overblijven in wei. Wel weet ik dat in melk bepaalde enzymen zitten die door oudere dieren moeilijk verteerd kunnen worden. Ze kunnen dan aan de diaree raken. Bovendien is het weer een extra eiwitbron.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:28

Wei zou ik sowieso niet aan herbivoren geven. Ik weet niet of je honden, katten of varkens oid hebt, maar dat is iig veiliger als aan een paard wei voeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 10:33

lindsey schreef:
Zou het niet doen. Weet niet precies welke bestanddelen van de melk overblijven in wei. Wel weet ik dat in melk bepaalde enzymen zitten die door oudere dieren moeilijk verteerd kunnen worden. Ze kunnen dan aan de diaree raken. Bovendien is het weer een extra eiwitbron.

Nee en nee: de eiwitten laat je door het stremsel binden en zeef je zo uit de melk. De wei is vrijwel vetloos en heeft alleen resten eiwit. Het is het basisproduct voor Rivella, dat is wei.
Onze geiten krijgen alleen ecologisch verantwoord voer en ook zoiets als 'gekke-geiten-ziekte' is geen punt dus. Verder wordt de melk verhit en is elk risico op Maltese Koorts geëlimineerd evenals evt. andere ziektekiemen e.d.
Ik zie echt geen probleem, maar kan er verder niets over vinden. De veearts zegt 'tja; goed idee! zou moeten kunnen, maar heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.' en dat is mij net wat te vaag.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:00

Volgens mij is elke vorm van melkproducten niet goed voor (volwassen) paarden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:01

Je hebt dierlijk en plantaardig eiwit en het lijkt mij dat het spijsverteringsstelsel van een paard alleen gebouwd is op de verwerking van plantaardig eiwit. Maar vraag mij geen details.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:07

zouden ze het überhaupt wel lusten? heb je dat al eens geprobeerd? ik kan me indenken dat een paard geen ander dierlijk produkt is, ook al is het wei.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:50

Melkeiwit = lactalbumine
Melksuikers = lactose

Neem aan dat het de melksuikers zijn die er nog in zitten en niet de eiwitten?

Voor de vertering van lactose is lactase nodig. Bij 75% van de wereldbevolking neemt de lactase-activiteit af na de zuigelingenleeftijd (melk = voor kleine kinderen) wat kan leiden tot lactose-intolerantie (o.a. darmklachten).

Ook voor dieren geldt dat de lactase-activiteit afneemt als ze niet meer gezoogd worden.
Dikke kans dus dat je paarden er flinke darmkrampen van kunnen krijgen. Het kán ook goed gaan, ook genoeg mensen die melk drinken zonder problemen. Of je die gok neemt is aan jou.

http://horse.purinamills.com/bulletins/ ... rticle.htm

Citaat:
Animals past nursing age lose lactase and, therefore, the ability to digest and absorb the milk sugar lactose. Horses over 3 years old have little lactase. As a consequence, sudden introduction of lactose-containing milk products into a mature horse’s diet may induce diarrhea.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:14

Waarom zou je je paard voedsel van dierlijke oorsprong geven? Het is misschien lekker goedkoop (restproduct) maar niet echt natuurlijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:24

lindsey schreef:
Wel weet ik dat in melk bepaalde enzymen zitten die door oudere dieren moeilijk verteerd kunnen worden.

Enzymen op zich worden niet verteerd hoor en die zitten er ook niet in Maar je hebt ze wel nodig!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 13:46

PeruaansePas schreef:
Waarom zou je je paard voedsel van dierlijke oorsprong geven? Het is misschien lekker goedkoop (restproduct) maar niet echt natuurlijk.

'Natuurlijk'???? Wat wel? Ontwormen? Enten? Nog een dekentje erop?
Natuurlijk vind ik een non-argument voor dieren die in NL doorgaans biks krijgen waarvan vrijwel geen hond weet wat erin zit. Die van ons krijgen uitsluitend ecologisch verantwoord voer, hoofdzakelijk zelf op eigen land verbouwd.
Wij geven al járen de wei niet, maar kunnen niet vinden waarom niet. Lactose zou een heel goede reden kunnen zijn mits dat in wei is achtergebleven. Dat zou heel goed kunnen, want het zou wel calorierijk zijn. Je kan het ook laten gisten en licht alcoholisch maken. Dat duidt op suikers ja. Wélke suikers??
Ik heb geen idee en geef het daarom onder het motto; in geval van twijfel niet doen, al héél lang niet.
Aangezien hier en daar ook wordt vermeld dat wei rijk is aan mineralen wil ik weten of het inderdaad onverstandig is, anders laten we een gezonde en hier zelf ecologisch verantwoord geproduceerde voedingsbron onbenut.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:48

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 13:53

Ik heb wel ergens gelezen dat ze in de woestijn (nomadenstammen) wel (geiten?) melk en dadels voeren aan de paarden?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:06

Zo heet is het bij HC nou ook weer niet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:12

Ja, doch tevens kom ik verslagen tegen over de makkelijke verteerbaarheid ervan vanwege de andere samenstelling van de lactose. Ook zie je in het citaat dat er veel vitaminen en mineralen in zitten; de moeite van het goed uitzoeken waard dus omdat we het zó beschikbaar hebben.
Ik geef het in ieder geval NIET tot ik zo zeker als je kan zijn weet dat het wel goed en niet slecht is.

Wel SM, dát is maar de vraag: een paar weken terug hier 54 graden en op het land waar de paarden staan in de schaduw van de drinkbak vet over de 60.... Staan die mutsen vrolijk in de zon en pielemans gaat dan ook de meiden af en toe eens uit de luie benen jagen.
Ook heeft het hier al 18 maanden niet fatsoenlijk geregend dus het komt áárdig in de buurt. Ook letterlijk, want de woestijnbeelden uit de spaghetti-westerns zijn hier in Tavernas geschoten; een heuse woestijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:13

Misschien dat de lactase-activiteit wel op gang gehouden kan worden door van jongs af aan een lactose-rijk dieet te geven. Enzyminductie is in principe ook een mogelijkheid als je het rustig opbouwt.
(Bijvoorbeeld regelmatige drinkers die veel beter tegen alcohol kunnen dan mensen die amper drinken)
Maar hoe dat precies gereguleerd is voor lactase zou ik op moeten zoeken in de literatuur en dat mag HC mooi zelf doen

Wie had het hier trouwens ook alweer over "ja, maar...."

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:25

Nou vooruit, leef je uit
Zijn wel abstracts, full copy heb ik zo niet.

Equine Vet J. 2002 Jul;34(4):349-58.

Comment in:
Equine Vet J. 2002 Jul;34(4):326-7.

Molecular characterisation of carbohydrate digestion and absorption in equine small intestine.

Dyer J, Fernandez-Castano Merediz E, Salmon KS, Proudman CJ, Edwards GB, Shirazi-Beechey SP.

Department of Veterinary Preclinical Sciences, University of Liverpool, UK.

Dietary carbohydrates, when digested and absorbed in the small intestine of the horse, provide a substantial fraction of metabolisable energy. However, if levels in diets exceed the capacity of the equine small intestine to digest and absorb them, they reach the hindgut, cause alterations in microbial populations and the metabolite products and predispose the horse to gastrointestinal diseases. We set out to determine, at the molecular level, the mechanisms, properties and the site of expression of carbohydrate digestive and absorptive functions of the equine small intestinal brush-border membrane. We have demonstrated that the disaccharidases sucrase, lactase and maltase are expressed diversely along the length of the intestine and D-glucose is transported across the equine intestinal brush-border membrane by a high affinity, low capacity, Na+/glucose cotransporter type 1 isoform (SGLT1). The highest rate of transport is in duodenum > jejunum > ileum. We have cloned and sequenced the cDNA encoding equine SGLT1 and alignment with SGLT1 of other species indicates 85-89% homology at the nucleotide and 84-87% identity at the amino acid levels. We have shown that there is a good correlation between levels of functional SGLT1 protein and SGLT1 mRNA abundance along the length of the small intestine. This indicates that the major site of glucose absorption in horses maintained on conventional grass-based diets is in the proximal intestine, and the expression of equine intestinal SGLT1 along the proximal to distal axis of the intestine is regulated at the level of mRNA abundance. The data presented in this paper are the first to provide information on the capacity of the equine intestine to digest and absorb soluble carbohydrates and has implications for a better feed management, pharmaceutical intervention and for dietary supplementation in horses following intestinal resection.

Am J Vet Res. 1995 Aug;56(8):1092-7.

Subcellular biochemical changes during the development of the small intestine of pony foals.

Batt RM, Burgess D, Edwards GB, van de Waal S, Sorensen SH, Hart CA.

Department of Small Animal Medicine and Surgery, Royal Veterinary College, University of London, Hatfield, Herts, United Kingdom.

To examine the postnatal development of equine small intestine, biopsy specimens of jejunal mucosa from 8 ponies, between 6 and 28 weeks old, were subjected to analytical subcellular fractionation and assay of organelle marker enzymes. Fractionation revealed a reduction in the particulate brush border component of beta-galactosidase (lactase) activity between 6 and 28 weeks, and a corresponding increase in soluble activity, although the reduction in mean specific activity was not significant. There also was a decrease in the proportion of brush border to soluble aminopeptidase N activity, a relative loss of brush border gamma-glutamyltransferase activity, and a considerable decrease in the specific activity of alkaline phosphatase throughout the gradient fractions. In contrast, there were marked increases in activities of alpha-glucosidase (maltase) and sucrase in the older ponies, accompanied by considerable changes in the intracellular distribution of particulate alpha-glucosidase activity, which was predominantly associated with endoplasmic reticulum at 6 weeks, whereas the large increase in activity observed by 28 weeks was clearly associated with the brush border. The modal density of brush borders also increased with age, suggestive of an increase in the glycoprotein-to-lipid ratio of the microvillar membrane. In contrast to these brush border changes, there was relatively little alteration in the activities or density distributions of marker enzymes for endoplasmic reticulum, basolateral membranes, mitochondria, or lysosomes. These findings indicate that maturation of equine intestinal epithelium during the first few months of life results in major changes in the properties and enzyme composition of enterocyte brush borders.

Res Vet Sci. 1975 Jan;18(1):64-9.

Carbohydrate digestion and absorption studies in the horse.

Roberts MC.

The ability of the horse to digest and absorb soluble carbohydrates was assessed using a series of oral disaccharide tolerance tests followed in the same animals by tolerance tests with the constituent monosaccharides. In horses older than three years, lactose did not produce an increase in the plasma glucose levels but induced the passing of soft faeces, indicating that adult horses are lactose intolerant. Horses of all ages could absorb the glucose: galactose mixture without any change in the faeces. The tolerance is due to a failure to hydrolyse lactose and does not involve the monosaccharide transport systems. These findings correspond to the known development pattern of brush border lactase activity in the equine small intestine. Both sucrose and maltose were rapidly hydrolysed, the resulting tolerance curves closely approximating to those for the constituent monosaccharides. Galactose was absorbed at a similar rate to glucose, although a dose of 1g/kg was necessary to produce galactosaemia. An oral lactose tolerance test (1 g/kg as a 20 per cent solution) could be of clinical value to determine small intestinal mucosal damage in diarrhoeic foals when the continued ingestion of lactose might be detrimental.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:29

Ik heb bij mijn opleiding geleerd dat als een dier eenmaal geen lactase meer aanmaakt dit ook niet meer aangewakkerd kan worden.

Edit: Goed gevonden Margreet.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:31

Iets zegt mij dat HC dat pas gelooft als er ergens een kleitablet of rotsschildering ofzo gevonden wordt waar dat op staat....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:36

Nog even zoeken dan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:40

Nógmaals: we geven het al járen niet omdat we geen zekerheid hebben, ondanks een veearts die geen probleem ziet. Het is echter een goede bron van waardevolle voedingstoffen en als die geen nadelen heeft, dan laten we die nu onslim onbenut.

De hond(en), katten en kippen krijgen er ook geen dunne van. Bullmastiff Pollewop was 10 toen we het haar voor het eerst gaven. Die kreeg een halve liter per dag en woog 10% van wat onze paarden wegen. De katten krijgen relatief nog meer, maar ja, dat betreft hond/kat = carnivoor.

Het líjkt mij dat er geen probleem is als ik begin met een halve liter over 5 paarden, dus 100 cc./paard door het avondvoer.
Het is geeneens zeker of ze het wel pruimen: toe er per ongeluk nog geen half handje hondenvoer in de avondprut voor vijf paarden zat stond Capricho niet toe dat de meiden ervan aten. Die wilden wel, maar hij werd echt píslink en ik moest het aan de geiten voeren en nieuw maken voor hen.
Ik weet het echter gewoon niet en tot ik wel uitsluitsel heb krijgen ze het niet.

Bedankt Margreet; ik ga dat tot me nemen en verteren

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:55

Hoeveel wetenschappelijke literatuur wil je hebben voordat je voldoende uitsluitsel hebt

Er is nog véél meer hoor, maar het is geen lichte kost.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 15:12

Hmmmm.....
Het staat er en het geeft toch geen uitsluitsel: boven de 3 jaar leidt lactose tot verzachting van de ontlasting bij een grensoplossing van '1 g/kg as a 20 per cent solution'.
Dat is dus 450 cc. op een paard van 450 kilo en 20% lactose per liter óf 450 gram lactose in een 20% oplossing wat dan 2250 cc. is.
In beide gevallen is een kwart liter wei/paard/dag ruim binnen de tolerantie.
Als ik het goed lees/interpreteer tenminste. Of sla ik in de geitenmelk ipv op de plank?

Verder zit ik nog met een ander puntje: suikers worden wél opgenomen en kan dit evt. tot verhoogd risico op hoefbevangenheid leiden zoals bij fructose-opname?

Nogmaals: heel goede info en ik was/ben het nog aan het verteren Margreet. Als jij er helder uitsluitsel uit haalt verbeter me dan, GRAAG.
Zoals ík denk dat het er staat is er een vrij grote marge omdat een paard zo'n groot beest is, wat betekent dat er wel aardig wat wel goede vitaminen en mineralen opgenomen zouden kunnen worden voordat er een nadeel ontstaat.
Verder kan ik gerust minder dan een kwart liter geven; nu krijgen ze niets tenslotte.
Heb tot slot geen haast want we geven het al ruim 3 jaar niet en we hebben geen voedingsprobleem, alleen een mógelijk extra.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:13

Ik zou het risico zelf niet willen nemen. Als je paarden het nu goed doen waarom zou je dan iets gaan voeren waarvan de gevolgen niet bekend zijn.