Pony ineens heel dik!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBonny

Pony ineens heel dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:29

Mijn pony is ineens heel erg dik geworden, het lijkt wel of ze drachtig is.
Ze staat gewoon dag & nacht op de wei, maar daar van kan het niet zijn aangezien er bijna/geen voedingen meer in het gras zitten. Ze is ook een luchtzuiger, en zuigt na het eten altijd, hiervan kan het ook niet zijn. ( Ze zuigt al lucht vanaf dat ik haar heb, en toen werd ze er ook niet dikker van! ) Drachtig kan ze ook niet zijn want ze staat bij 2 ruinen . Heeft iemand misschien hier ervaring mee? Of weet iemand wat dit is?

ellepel

Re: Pony ineens heel dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:49

denk wel het gras hoor,
d'r zit nog steeds zat in, staat ze in een groot weiland?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:54

ellepel schreef:
denk wel het gras hoor,
d'r zit nog steeds zat in, staat ze in een groot weiland?

Ze staat wel in een groot weiland, maar dat is echt te weinig gras om zo dik van te worden. Ze krijgt het meeste beweging van allemaal, het minste voer en het lijkt serieus alsof ze drachtig is. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit in mijn leven zo'n dikke pony gezien! Maris, misschien een idee om foto's te plaatsen? Ze stond al een tijd in het weiland, maar pas sinds de ruinen er bij staan, is ze echt dik geworden.

sabine_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:00

zijn die ruinen geen klophengsten miss moe je het is controleren het zou zo maar kunnen dat zie je niet aan de buitenkant maar hierdoor zijn ze nog steeds vruchtbaar

mafkees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:27

Mijn Hafflinger is ook een luchtzuiger.
Het maakt wel degelijk uit dat er andere paarden bij zijn gezet. Dit geeft stres want er is een nieuwe rangorde en daar zal jou pony aan moeten wennen.Dit kost tijd.
Als je gereden hebt is je pony dan dunner ? en leg je hoofd is op haar buik bij de flanken hoor je dan een beetje gerommel of continu ?
In gras zitten altijd voedingsstoffen ook al is het wat ouder.

groetjes mafkees

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:38

mafkees schreef:
Mijn Hafflinger is ook een luchtzuiger.
Het maakt wel degelijk uit dat er andere paarden bij zijn gezet. Dit geeft stres want er is een nieuwe rangorde en daar zal jou pony aan moeten wennen.Dit kost tijd.
Als je gereden hebt is je pony dan dunner ? en leg je hoofd is op haar buik bij de flanken hoor je dan een beetje gerommel of continu ?
In gras zitten altijd voedingsstoffen ook al is het wat ouder.

groetjes mafkees

Ze staat alweer een tijdje bij andere paarden, dat ging eerst goed maar na een maandje werd ze steeds dikker & dikker, terwijl ze de zelfde voeding/beweging bleef houden.
Ik probeer haar nu elke dag flink aan het werk te zetten, al word het met rijden erg lastig aangezien het zadel niet goed meer past & ze het longeren nogal zat word..Maar khb nog geen verschil gezien

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 17:47

Nog meer mensen met ideeën wat het zou kunnen zijn>?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:53

Ik denk toch het gras.. Mijn vzhaflinger is ook steeds dikker en dikker.. ik dacht eerst ook dat het dracht was.. maar dit kan het niet zijn. In het gras zit vooral in het voorjaar veel eiwitten. Daar wordt je pony erg dik van.. ze zitten het er hele jaar in.. en volgens mij ook in het najaar erg veel.. Ik denk dat je pony wel afvalt als ze maar een uurtje of 2op de wei komt(is ookg eholpen bij yentl en nico, pony's bij oud vezorgpony)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:58

Ik meen ergens hebben gelezen dat in het voorjaar en in het najaar, het gras meer eiwitten bevat dan normaal.

(correct me if i'm wrong.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:02

wat ik heb gehoord, juist voorjaars gras!
Maar ik weet het niet zeker!

Ik denk ook gras!
Gras zet ongelovelijk aan kan ik je vertellen.
en de een word dik van lucht en de ander nog niet van 4 kilo bix en een baal hooi...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:34

volgens mij komt het gewoon door het gras ofzo, anders moet je ff de Da bellen voor dat luchtzuigen?

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:38

Als jij het niet vertrouwd, zou ik de VA bellen idd.
Maar wrs is het gewoon het gras.

Ik vroeg me af, kunnen het geen wormen zijn? Dan hebben ze toch ook een 'opgezwollen' buik?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:41

wormen is idd een goed idee om eens na te checken !
verder kan het heel goed van gras zijn, als ze verder gewoon gezond is, zou ik haar gewoon eens goed ontwormen met een dure spuit en verder gewoon afwachten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:43

Bobbielover schreef:
Als jij het niet vertrouwd, zou ik de VA bellen idd.
Maar wrs is het gewoon het gras.

Ik vroeg me af, kunnen het geen wormen zijn? Dan hebben ze toch ook een 'opgezwollen' buik?

Ja dat weet ik niet.
Heel dun kunnen ze er wel van worden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 11:46

Ik denk ook dat het komt doordat ze in een ander weiland is gezet.Je zegt dat ze daarna na een maand heel erg dik werd ik denk dat ze zich dik eet aan het gras.Als je nou echt zeker weet dat het hier niet door komt zou ik echt even een dierenarts laten kijken want een pony hoort niet zomaar heel dik te worden.

mijn_sgattuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 16:48

ik ga met bobbielover mee het zijn vast wormen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 17:43

monsera schreef:
Ik denk ook dat het komt doordat ze in een ander weiland is gezet.Je zegt dat ze daarna na een maand heel erg dik werd ik denk dat ze zich dik eet aan het gras.Als je nou echt zeker weet dat het hier niet door komt zou ik echt even een dierenarts laten kijken want een pony hoort niet zomaar heel dik te worden.

Het kan dus echt onmogelijk van het gras zijn, zoals ik hierboven al heb neergezet. Ze stond al een ruime tijd op het grote weiland, met een weidegenootje en was toen nog in goede vorm. Maar pas na een aantal maanden is ze opeens zo dik geworden, terwijl ze nu meer beweging krijgt.. Maar die tip van wormen is wel erg goed.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 20:50

rond eind augustus begin september krijgt het gras nog een soort groeispurt en is erg eiwit rijk. misschien dat het toch aan het gras ligt...

letziforevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:33

als je je paard niet om de maand ontwormt,zou het daar wel eens van kunnen zijn (in combinatie met het gras!).
let er wel op dat je een goede (volledige ) ontwormigspasta geeft en dat je niet steeds dezelfde achter elkaar geeft.
succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 06:28

maak eens een foto van je weiland en zet die hier neer.

en klopt ,najaarsgras bevat heel veel suiker, paarden kunnen zo in 2-3 weken tijd daar enorm dik van worden...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:22

Ja een foto dan kunnen wij ook zien of het aan het gras licht ofzo.. En een van je pony is ook wel handig..

ferah2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:58

Als ze goed is ontwormt moet het wel van het gras komen.
Ik moet heel eerlijk zeggen, mijn merrie staat ook op de wei en als ik haar eruit wil hebben moet ik haar rollen, zo dik is ze.
Ze lijkt wel drachtig van een tweeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:14

Misschien doet ze wel helemaal niks op de wei als alleen maar eten, eten en eten. Staan er veel klavers op de wei, daar worden ze nl ook moddervet van.

Er heeft nog heel lang veel voeding in het gras gezeten omdat het veel geregend heeft en de temperatuur gunstig voor de groei is, ook met een goed bemeste grond of rijke grond zoals klei, wil het gras wel lekker blijven groeien.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:19

russel schreef:
Misschien doet ze wel helemaal niks op de wei als alleen maar eten, eten en eten. Staan er veel klavers op de wei, daar worden ze nl ook moddervet van.

Ze eet zeker niet alleen maar op de wei, er staan namelijk nog 2 dominante ruinen bij, en die houden haar aardig in beweging. Het gras is zeker rijk aan eiwitten, het is best afgegeten, omdat er 4 paarden op staan, ook heel de winter door.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:29

Als dit echt zo'n beetje over night gekomen is...
Direct een dierenarts erbij halen!
Het kan zijn (ik ken het officiele woord niet meer) dat je pony helemaal gevuld is met vocht.
Heb het een keer meegemaakt bij een koe..kwam ongeveer 90 liter water uit toen we hem opengemaakt hadden (ik was DA-assistent)

ik weet er het fijne niet van maar ik zou niet wachten...
Ik weet ook niet hoe lang het ziekte verloop daarvan kan zijn.

Dierenarts kan hem zoiezo even controleren en misschien opvoelen want is er wel iets goed mis denk ik!
Is ze qua gedrag niet veranderd dan?