Foto's laten maken van spat....wel spat, maar diagnose??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Foto's laten maken van spat....wel spat, maar diagnose??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 13:32

N.a.v. mijn vraag...
viewtopic.php?f=3&t=451316
...heb ik nu de uitslag van de foto's, ik zal ook wat foto's plaatsen, is wel interessant om te zien hoe goed je de spat kunt zien...alleen als het dus geen "actieve" spat is, waarom loopt hij dan onregelmatig linksachter? Mogelijk toch zijn rug....ik laat dan ook de osteophaat komen.
Pepsi moet hoe dan ook weer zonder pijn, lekker van zijn pensioen kunnen genieten , hij is nu 21 jaar, heeft tot zijn 14e hoog in het werk gestaan (zowel bij dressuur als springen), wij hebben hem vanaf zijn 16e jaar, maar sinds een jaar of 2/3 loopt hij niet lekker meer, m.n. de achterste benen, maar goed wat we al een lange tijd vermoeden is nu wel door de foto's vastgesteld, beide achterbenen spat aan t spronggewricht, maar dan (gelukkig) al in een "uitgeblust" stadium, dus dat hij nu linksachter slecht loopt heeft daar niets mee te maken, vreemde is wel dat hij op stenen ondergrond moeizaam loopt, maar op de wei al beter en zelfs regelmatig sprintjes trekt met zijn maatje.
Raar toch, dat hij in stap linksachter "trekt" , maar wel draaft op de wei??

Links zie je de spat bij Pepsi zijn rechterspronggewricht en de rechterfoto is van een paard die geen spat heeft...bij spat zie je dat de binnenste lijn (opening waar het kraakbeenvocht tussenzit) dicht is vergroeid, bij geen gezonde sprong zie je 3 openingen....boven, midden en onder.
Afbeelding Afbeelding

Zijn linkerspronggewricht van voren gezien, ook daar zie je dat 't vergroeid is, en ook wat afgesleten aan de zijkanten.
Afbeelding

Foto van zijn linkerspronggewricht (been waar hij niet goed meeloopt), ook duidelijk een "rustige"spat, dus dat is geweest, kan hij niet veel last meer van hebben.
Afbeelding

Foto linkerkogelgewricht:
Afbeelding

Eerst wordt zijn chipnr. afgelezen:
Afbeelding

Apparatuur wordt klaargezet,Alexandra mijn hoefsmid, houdt Pepsi vast..
Afbeelding

Foto van zijn linker-spronggewricht:
Afbeelding

Foto van de kogel:
Afbeelding

Alexandra (vreselijk aardige en kundige hoefsmid van onze paarden!)en Pepsi.
Afbeelding

Foto's gemaakt (wel heel handig dat ze aan huis komen!) en weer in de wei:
Afbeelding

Pepsi zijn lieve koppie...
Afbeelding

Zo kan hij af en toe nog wel eens rennen???, terwijl hij in stap moeizaam loopt (op stenen ondergrond)
Afbeelding

Ik hoop nu dat de osteophaat kan vinden/behandelen waarom hij moeilijk loopt, zodat Peps weer wat beter loopt en weer eens een buitenritje kan maken

sarabande

Re: Foto's laten maken van spat....wel spat, maar diagnose??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:47

Helder verslag Stephany, heel interessant met de foto's erbij.
Fijn he dat ze aan huis komen het scheelt zoveel stress.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:51

Zeker weten dat het stress scheelt, is echt een "gat in de markt", ze hebben het dan ook razend druk!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:12

het is inderdaad erg fijn dat de foto's aan huis gemaakt kunnen worden zeg, wat een uitvinding!!
ik hoop dat de osteophaat wat voor Pepsi kan betekenen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:15

Dank je wel juval!
Ik hoop het ook van harte....hij is verder nog erg levendig en gezond, hij stond natuurlijk al een tijd alleen in de wei en af en toe een buitenritje, maar nu dit...hopelijk is het inderdaad "alleen" zijn rug...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:19

mmm....ziet er idd als een rustige spat uit...vreemd. Wat kan helpen is als je hoefsmid hem "binnendoor" zet, of misschien een tildren kuurtje ?
Je zou ook deze foto's eens door kunnen mailen aan www.hoofcare.nl (gratis !) misschien hebben zij nog ideeen.

Wat ik wel weet (Mist heeft haar griffelbeentje gebroken toen ze 18 was door een trap van een ander paard-waardoor spat ontstond, ook 1 gewricht netjes dichtgegroeid op tijd van 4 mnd) is dat op het begin, als het gewricht nog maar net dichtgegroeid is- het vrij kwetsbaar is. Ze moeten zoveel mogelijk de wei in...maar net toen ze bijna "genezen" was brak destijds MKZ uit, waardoor paarden hier in de buurt niet van het erf mochten (mijn wei is aan de overkant vd straat en paarden werden dus gewoon terplekke doodgespoten hier in de regio als je je daar niet aan hield) Ze ging toen weer iets moeilijker lopen, al was het alleen in draf. Dus misschien is de genezing nog niet helemaal "af" Het dichtgroei-proces kan tot 2 jaar duren (helaas halen veel paarden dit niet omdat eigenaren geen zin hebben om 2 jaar een kreupel paard te onderhouden) Tildren is igg bij actieve spat een goed medicijn dat 85% genezing geeft.....trouwens...ook bij oudere spat, pb renske20 eens, zij heeft daar veel ervaring mee !

enne...sterkte !

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:22

Spatfoto's heb ik nog niet veel gezien, dus kan er niet heel veel uit opmaken om eerijk te zijn.

Idd ideaal dat ze aan huis komen. Scheelt idd een hoop stress en gezeul! Maar ze loopt wel onregelmatig en het komt zeker weten niet van de spat? Zou je idd denken aan haar rug.

Sterkte ermee!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:24

Hey Mo!
Ik kan het op die foto's niet goed zien IK weet dan ook niet wat ik moet zien, maar goed. Dat kan ook aan de pc liggen waar ik achter zit.
Je typt iets over rennen in de wei en moeilijk stappen op t harde.
Bij ons heeft een tijdje geleden een paard gestaan dat een soort hernia had geloof ik. Op t harde liep ze ook onregelmatig, maar in de kon ze soms knallen en dan zag je er niks van. Dat vond ik ook altijd apart.

Ik hoop dat de Ostheopaat je kan helpen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:38

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niets op de foto's kan zien. Knap dat jij dat wel kan

Wat een mooie pony is Pepsi trouwens. Fijn dat ze aan huis komen, idd, hoef jij niet met je dier heen en weer gaan zeulen.

Prettig om te weten dat het geen actieve spat meer is. Hopelijk gaat hij snel beter.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:48

@ Mist, bedankt voor de tip, ik zal wat foto's naar Hoofcare sturen en wie weet, ook zal ik renske20 een pm-tje sturen..

@Sjoert en Youngster & Nado....je kunt het verschil goed zien tussen de linkerfoto en dan de rechterfoto (de bovenste 2) de rechterfoto is van een jong paard zonder spat, je ziet dan toch duidelijk bij de sprong ,3 openingen waar kraakbeenvocht alles soepel houdt, op de linkerfoto van Pepsi en ook de 2 foto's daaronder, zie je dat er in de sprong geen 3 "speetjes" meer zijn, maar nog maar 2....alleen boven en onder nog, de middelste is praktisch helemaal dichtgegroeid....

Kunnen jullie het nu zien, als ik het zo heb uitgelegd?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:08

He ja, nu zie ik het. Op de rechterfoto zijn er 3 horizontale lijnen en op de anderen zijn er maar 2 duidelijk te zien.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:17

Klopt Nado...dus dat is nu spat, en in dit geval een spat die niet meer verder gaat, dus ook weinig tot niets meer tegen te doen is!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:33

Yup ik zie het nu ook volges mij
Bedankt vor je uitleg!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:17

wat een fijne foto's ik heb een veel dramatischer beeld gezien
idd een hele nette en rustige spat!
die van mij zie je geen lijntjes meer, maar is het 1 wit 'blok' zegmaar ipv laagjes boven elkaar
dat gebied was eerst grijs, dus heel poreus bot, na een behandeling met tildren en een klein jaar later nog een keer, lieten we weer een jear later controle foto's maken, toen was het poreuze bot stukken sterker geworden!
ook waren er geen nieuwe haakjes etc te vinden, kortom, de tildren had de spat stilgelegd en de botstructuur verbeterd

des heeft, naast de gewone spat, in het uiterste puntje van het gewricht nog een vergroeing zitten, iets wat ze nog nooit eerder gezien hadden, ook dat is stabiel gebleven door de tildren

hebben ze verder niets gevonden op de foto's? geen artrose in een kogel ofzo?

waar je wel mee uit moet kijken met een ostheopaat is dat een paard met een gebrek, zoals bv spat, iets anders is gaan lopen en op zn benen is gaan staan, waardoor de rug ook iets scheef is geworden
vaak maak je het dan moeilijker voor ze als je de rug weer losmaakt en rechtzet, daarom wordt mijn pony ook niet behandeld voor dr wat stijve rug, dit komt nml door haar achterbenen, zet je de rug recht loopt ze nog moeilijker

overigens is des in stap 100% draf alleen als ze zich druk maakt, arbeidsdrafje is LA korter ivm die extra woekering buiten de gewone spat om, en in galop heeft ze weer echt een galopsprong sinds ze tildren krijgt

of jouw pony iets aan tildren heeft durf ik zo niet te zeggen, als hij geen last heeft van de spat dan zou ik het niet zo snel kiezen, het is vrij duur(rond de 350,- per behandeling dmv infuus)

maar misschien is er toch bij jouw pony iets anders dan de spat wat de kreupelheid veroorzaakt
het kan ok simpelweg slijtage zijn in bv de heup ofzo, en dat hij in een gekke speelse bui even door de pijn heen loopt
mer bij ons paard van ruim 20 jaar ook dat ze wat slijtage begint te krijgen

harde ondergrond heeft minder vering, als de gewrichten dan ook ergens iets slijtage hebben(en dus minder goed de schokken op kunnen vangen) kan het lopen pijnlijk zijn, zachte bodem is al wat meer vering en een beetje extra energie of een vrolijke bui wil ook helpen om door de pijn heen te lopen
als je mn pony opjaagt zie je er nml totaal niets aan, maar een arbeidsdrafje is toch echt niet zuiver helaas

nou ik heb er al een heel verhaal van gemaakt, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:20

Een dichtgegroeide spat die niet meer actief is naar de andere gewrichtsspleten is geen enkel probleem, ze zullen er niet kreupel op zijn. Ik zou hem ook niet binnendoor laten zetten. Het zit vast en het is rustig, dus niet gaan veranderen.
Kreupelheid door spat is als het nog moet dichtgroeien of aan het vergroeien is.

Wat mij wel opvalt is dat er onder de hak op de linkerfoto een oneffenheid zit.

Een osteopaat kan nooit veel kwaad. Veel kreupelheden komen idd vanuit de rug.

Paarden met een vergroeide gewrichtspleet door spat ( als het dus vast zit) worden röntgenologisch ook goedgekeurd voor de sport.
Klasse 2 met bemerking. Voor de fokkerij krijgen ze een klasse 4........

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:07

Renske en Kiana, bedankt voor jullie feedback!
Heb het met veel interesse gelezen...ik denk wel dat ik de ostheopaat naar Pepsi laat kijken, ik denk dat dit geen kwaad kan....
Wat ik mij wel blijf afvragen is het feit dat hij opeens van de een op de andere dag, zijn linkerbeen slecht gebruikt!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:01

Heb helaas geen verstand van spat maar wil je wel heel veel sterkte wensen met Pepsi.
Het is een schitterende pony! Ik hoop dat het allemaal meevalt en goed gaat komen.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:36

Dank je ThePast03!! Wij zijn ook dol op hem en gunnen hem het allerbeste, en als er uitkomt dat hij alleen nog maar op de wei kan, is ook ons best, hij blijft bij ons tot zijn laatste adem...ik zou alleen willen weten hoeveel pijn hij heeft...

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:38

**Wat mij wel opvalt is dat er onder de hak op de linkerfoto een oneffenheid zit.**

Kiana, ik ga dit toch nog even vragen aan de DA, ben eigenlijk ook wel benieuwd wat het is....

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:47

achter de spatplek , die bedoel ik........dus aan de achterzijde.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:44

kiana schreef:
achter de spatplek , die bedoel ik........dus aan de achterzijde.

op die plek heeft destiny een botwoekering zitten, toen de spat na jaren niets gedaan te hebben ineens weer aktief was geworden
dat is nu stabiel gelukkig, mist daardoor wel wat bewegingsvrijheid linksachter...
idd even aan de DA vragen wat het is, kan ook zo lijken doordat het op de pc natuurlijk kleiner en anders is dan wanneer je naar de foto zelf kijkt

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 22:49

Renske, heeft Des ook de neiging om op harde ondergrond licht te kreupelen met dat been?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:14

het kan zijn dat die plek de pees irriteerd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:16

des loopt op het harde idd moeilijker dan op het zachte
maar de stap is 100% zuiver, alleen iets voorzichtiger op t hard
draf is wel korter LA

en idd er kan ook nog bv een pees irriteren of iets anders zitten waar pepsi last van heeft

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 05:22

Sterkte met Pepsi! Heb je al een osteopaat? Anders weet ik er wel een die bij ons in de regio zit