viewtopic.php?f=3&t=451316
...heb ik nu de uitslag van de foto's, ik zal ook wat foto's plaatsen, is wel interessant om te zien hoe goed je de spat kunt zien...alleen als het dus geen "actieve" spat is, waarom loopt hij dan onregelmatig linksachter? Mogelijk toch zijn rug....ik laat dan ook de osteophaat komen.
Pepsi moet hoe dan ook weer zonder pijn, lekker van zijn pensioen kunnen genieten
, hij is nu 21 jaar, heeft tot zijn 14e hoog in het werk gestaan (zowel bij dressuur als springen), wij hebben hem vanaf zijn 16e jaar, maar sinds een jaar of 2/3 loopt hij niet lekker meer, m.n. de achterste benen, maar goed wat we al een lange tijd vermoeden is nu wel door de foto's vastgesteld, beide achterbenen spat aan t spronggewricht, maar dan (gelukkig) al in een "uitgeblust" stadium, dus dat hij nu linksachter slecht loopt heeft daar niets mee te maken, vreemde is wel dat hij op stenen ondergrond moeizaam loopt, maar op de wei al beter en zelfs regelmatig sprintjes trekt met zijn maatje.Raar toch, dat hij in stap linksachter "trekt" , maar wel draaft op de wei??

Links zie je de spat bij Pepsi zijn rechterspronggewricht en de rechterfoto is van een paard die geen spat heeft...bij spat zie je dat de binnenste lijn (opening waar het kraakbeenvocht tussenzit) dicht is vergroeid, bij geen gezonde sprong zie je 3 openingen....boven, midden en onder.
Zijn linkerspronggewricht van voren gezien, ook daar zie je dat 't vergroeid is, en ook wat afgesleten aan de zijkanten.
Foto van zijn linkerspronggewricht (been waar hij niet goed meeloopt), ook duidelijk een "rustige"spat, dus dat is geweest, kan hij niet veel last meer van hebben.
Foto linkerkogelgewricht:
Eerst wordt zijn chipnr. afgelezen:
Apparatuur wordt klaargezet,Alexandra mijn hoefsmid, houdt Pepsi vast..
Foto van zijn linker-spronggewricht:
Foto van de kogel:
Alexandra (vreselijk aardige en kundige hoefsmid van onze paarden!)en Pepsi.
Foto's gemaakt (wel heel handig dat ze aan huis komen!) en weer in de wei:
Pepsi zijn lieve koppie...
Zo kan hij af en toe nog wel eens rennen???, terwijl hij in stap moeizaam loopt (op stenen ondergrond)
Ik hoop nu dat de osteophaat kan vinden/behandelen waarom hij moeilijk loopt, zodat Peps weer wat beter loopt en weer eens een buitenritje kan maken

en paarden werden dus gewoon terplekke doodgespoten hier in de regio als je je daar niet aan hield) Ze ging toen weer iets moeilijker lopen, al was het alleen in draf. Dus misschien is de genezing nog niet helemaal "af" Het dichtgroei-proces kan tot 2 jaar duren (helaas halen veel paarden dit niet omdat eigenaren geen zin hebben om 2 jaar een kreupel paard te onderhouden) Tildren is igg bij actieve spat een goed medicijn dat 85% genezing geeft.....trouwens...ook bij oudere spat, pb renske20 eens, zij heeft daar veel ervaring mee !
IK weet dan ook niet wat ik moet zien, maar goed. Dat kan ook aan de pc liggen waar ik achter zit.
ik heb een veel dramatischer beeld gezien