Ervaringen met Ventipulmin gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Ervaringen met Ventipulmin gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:24

Hoi!

Ik heb van de dierenarts Ventipulmin gekregen voor mijn paard. Hij hoest namelijk altijd als hij 's ochtends opstaat, na het rollen en soms met losrijden.

Nu heb ik de bijsluiter gelezen en de (eventuele) bijwerkingen vind ik toch minder. Wie heeft er ervaring met Ventipulmin en waren er bijwerkingen? En zo ja, hoe erg? En hoe was het resultaat na de kuur?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Kendra

Re: Ervaringen met Ventipulmin gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:34

Tja, hier is al veel over geschreven. Ik vind het op korte termijn een wondermiddel, op lange termijn 3 x niks....
Ik had vroeger een paard die kon af en toe zomaar wat gaan hoesten, niet echt dampig, maar toch ook niet altijd helemaal fris. Met Ventipulmin kon ik altijd op concours......

Ik gebruik het eingelijk nooit meer, geef alleen Simicur hoestmix van de DA of Easy Breathing van de Paardendrogist en daarmee gaat het eigenlijk altijd over. Zijn de longen niet schoon - maar daar lijkt het in jouw geval toch niet op - dan liever wat antbiotica.
Verder veel buiten zetten, zorgen voor veel frisse lucht, kuil ipv hooi, geen stoffig stro....maar dat wist je ws. al.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:43

Yep, alle voorzorgsmaatregelen zijn verder getroffen. Hij heeft een luik naar buiten in z'n stal wat 24/7 openstaat, schone stal (gebouw), vlas als bodem, hij staat van 9.00 tot 22.00 buiten, enz. enz.

Maar de DA had inderdaad gezegd dat de klachten naar verloop van tijd weer terug konden komen.

Ik wil het ook best proberen met de Ventipulmin, maar heb er gewoon een naar gevoel bij. Maar als niemand echt slechte ervaringen heeft, dan wil ik het toch proberen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:04

Heb het tijdelijk gebruikt toen Patos een fikse verkoudheid had, heeft goed gewerkt. Maar denk niet dat je veel aan mijn post hebt, heb het namelijk maar korte tijd (=een week) gebruikt.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:08

Hmm wij hebben het ook gehad voor een pony in poedervorm en siroopvorm. dat siroop was heel erg makkelijk dat poeder wat minder bleef niet zo goed aan de borkken kleven..
Onze merrie had veder geen vervelende bijwerkingen alleen werd ze wel een stuk bespierder en wat fitter.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:15

ik he bhet jaren gebruikt voor emara het lijk een wondermiddel inderdaad stop je weer is het weer terug..emara had bronchites is er alleen maar dampig van geworden..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:40

ons 20 jarige paard rijgt het en die knapt er dan voor een halfjaar tot een jaar flink van op!

ze heeft chronische bronchitis, stofallergie en is nu dus dampig verklaard
vorig jaar een kuur gehad vab ventipulmin+sputulysin en knapte erg goed op
daarna weinig last meer van gehad, tot ze steeds in de stoffige bak werd gereden door mn moede, ook stond ze steeds vaker weer te hoesten ook als ze niet in het stof stond
ze had toen t weer begon zo rond mei een dag of 5 ventipulmin gehad van mn moeder dat ahdden we nog staan
maargoed dat was dus de helft korter dan de vorige kuur, en vond het niet slim om dat zomaar op eigen beslissing te gaan geven
toen 2 maandne later viel tpaard tijdens het hoesten, piepen en naar adem happen om tegen de zijwand van de stal, heb meteen de DA gebeld, die was redelijk pissig op mn moeder9zelf paar dagen veni geven, rijden in sotffige bak, soms weken niet rijden dan weer iedere dag etc)

maargoed na 10 dagen 2x daags 4 pompslagen ventipulmin was ze er helemala bovenop, moet nu met regelmaat lichtjes werken en t gaat nu echt super

dus op DA advies zou ik het dus gewoon gebruiken

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:41

voor tijdelijk gebruik wert het idd meestal wel.. maar bij zulke dingen... misschien kan je gewoon standaart.. foenegriek en knoflook door het voer doen... werkt ook goed voor de luchtwegen... als extra bescherming zeg maar... verder zou ik hete cht niet weten.. je hebt bijna alle maatregelen al genomen...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:42

nog even toevoeging, ons paard hielp het dus voor langere tijd voor, en had geen last va bijwerkingen
paard is al 20 en was in slechte conditie dus sta nog verbaasd dat ze zo goed opgeknapt is

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:54

Geprobeerd tot 2 maal toe, bijwerkingen waren erger dan de kwaal. Mocht een paard echt acuut heel erg benauwd zijn dan zou ik overwegen om dit voor een paar dagen te geven, maar in andere gevallen komt het er bij mij niet meer in.

(Bijwerkingen bij mijn paard: zweten, conditieverlies, hogere hartslag, evenwichtsproblemen en er heel erg beroerd uitzien)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:07

Heb het bij mijn paard ook voorgeschreven gekregen (2x) maar het hielp niet. OK het hoesten was weg zolang als hij de kuur krijg, maar daarna begon het weer vrolijk. Overigens hoestte mijn paard alleen tussen 5.00 en 7.00 's ochtends en hoor je hem de hele dag verder niet. Ook niet met rijden. Daar hielp het dus niet voor.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:49

Ventipulmin is over het algemeen een goed middel bij een infectie dieper in de longen. Ik heb de ervaring dat het als korte kuur goed helpt.

Op lange termijn weet ik het niet, maar zou er geen voorstander van zijn, omdat de clenbuterol die erin zit rotspul is. En staat volgens mij ook op de lijst van verboden middelen. (maar dat kan ik ook mis hebben).

Als bijwerkingen heb ik alleen meegemaakt dat (bij de 2 paarden waar ik Ventipulmin voor gebruikt heb) ze ervan gingen zweten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:56

ik heb nie zulke hele goed ervaringen met ventipulmin. Mijn pony hoestte eerder echt heel erg, vooral onder het rijden. De reden dat het niet goed beviel is dat het blijkbaar nie geschikt was... mijn pony bleek een stofallergie te hebben! Daar helpt het dus niet voor.. van anderen hoor ik dat het wel helpt!

justicehcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:44

ik heb het ook voorgeschreven gekregen maar het hielp ook niet. en als je het dan aan de DA vraagt zegt hij dat het nog niet werkt en dan raat hij je aan nog zo duur flesje te kopen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:59

Hmm, dus ook vrij veel negatievere ervaringen.

Ik heb het spul idd voor een kuur van 10 dagen gekregen. Ik denk dat het poeder is, maar de pot is nog dicht. Dan kan ik em altijd terug brengen.

Het spul is idd doping. Dat vertelde de DA al tegen mij.

Maar kom maar op met meer verhalen, want ik begin eigelijk alleen maar meer te twijfelen

Verder iedereen bedankt voor de reacties!

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:49

ik heb het toendertijd aan mijn veulen gegeven, die erg verkouden was.
heb geen last gehad van de bijwerkingen en het eindresultaat (na 14 dagen) was erg goed.
meneer was van zijn verkoudheid en zijn hoesten af.

ik heb dus geen klagen over dit geneesmiddel

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:09

Ik heb alleen maar heeeel slechte ervaringen. Heb het 2 keer gebruikt. Bij het 1e paard werd de hoest onderdrukt maar zo gauw ik stopte is het direct chronisch geworden. Het paard is er nooit meer af gekomen. Het 2e paard heeft erorme bijwerkingen gekregen. Was doodziek, doorweekt van het zweet, koorts, etc. Die troep komt er bij mij NOOIT meer in.
Als er nu een paard hoest, bel ik een homeopaat voor paarden. Met een homeopatische kuur wordt het van binnenuit opgelost, vaak komt hoesten toch door een allergie. Daarnaast gebruik ik nat hooi, open stallen en dagelijks weidegang.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:12

Bij ons op stal krijgen paarden die hoesten altijd ventipulmin en geen foenegriek, van foenegriek wordt het eerst alleen maar erger en daarna verminderd het pas, ik heb laatst mijn paard en pony ook ventipulmin moeten geven en na een aantal dagen waren ze allebei van de hoest af (het is alelen wel ontzettend duur)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:16

ik had de vloeibare versie, heb daar ook betere verhalen over gehoord dan over t poeder
t is een doorzichtige soort gel achtig spul lijkt t bijna, 2 maal daag 3 of 4 pompslagen over het voer en met een paar dagen was ze van het hoesten af!
geen bijwerkingen gehad!

kostte ruim 68 euro voor zo'n flesje van dat spul, maar daar red je de 10 dagen lang 2maal daags 4 pompslagen makkelijk mee

verschil in werking tussen poeder en vloeibaar weet ik niet, ook geen idee waarom mijn DA altijd vloeibaar voorschrijft, van anderen hoor ik idd vaak dat ze poeder hebben gekregen

ulisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:23

Hoi, ik gebruik ventipulmin heel vaak op m'n werk ( ik werk op een manege ) en ik vind het goed werken, je moet het alleen echt niet langer dan 10 dagen geven want dan is de kans op die bijwerkingen heel groot.
Dus wij geven het nooit langer dan 10 dagen en ik heb nog nooit meegemaakt dat er een paard bijwerkingen kreeg en we gebruiken het echt heeeel vaak.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:24

ik had trouwens ook de vloeibare versie...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:40

Heb ook een keer een kuurtje gehad voor een paard. Werkte super. Hoesten was snel over en de ontsteking ook. Heb het nadien niet weer hoeven gebruiken omdat het paard goed bleef op de longen.

De enige bijwerking die ik kon ontdekken is dat het paard gigantisch in de spieren groeide in korte tijd. Terwijl ik haar bewust niet in het zweet reed tijdens de kuur.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:09

Wij hebben thuis altijd een pot ventipulmin staan. Mijn pony heeft er ook een helepoos goed op gedaan. Ze heeft helaas astma. Ventipulmin gaat de astma natuurlijk niet tegen, maar zorgt wel voor meer ruimte in de longen waardoor ze meer lucht had. Omdat er speciale medicijnen ontwikkeld moesten worden voor haar, hebben we haar toen een maand of 2 op ventipulmin gehad en dat ging vrij goed. Met haar medicijnen is ze nu bijna helemaal van haar astma af.

bij heel benauwd weer wil ze er nog wel eens last van krijgen en dan dienen we ventipulmin toe, wat goed werkt.

Ikzelf heb betere ervaringen met de siroop dan met het poeder. De siroop werkt naar mijn idee sneller en ze vinden het best lekker (die van ons dan toch). De poeder zijn ze wat minder enthousiast over.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:53

Ik had ook de siroop, maar daar zijn beide paarden dus alleen slechter van geworden

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:53

Slechte ervaring mee..
Idd zoals meerdere mensen zeggen vind ik het ook een middel op de korte termijn...
Het helpt voor een week en dan komt alles vaak weer terug..
Het is heel duur het is echt rotzooi en het werkt maar heel kort..
Ik zou het je afraden!