wat te doen bij SPAT

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

wat te doen bij SPAT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 08:54

Mijn merrie van 6 jaar heeft spat aan haar rechter spronggewricht. Ze heeft dit vanaf januari dit jaar.
Bij haar houdt de spat in dat ze geen nieuwe botcellen aanmaakt(volgens de da de meest vervelende vorm van spat).
Gelukkig is de spat pas in een beginstadium, maar ze heeft wel pijn en loopt kreupel tot onregelmatig.

In mei is ze behandeld met Tildren (maakt nieuwe botcellen aan) en de da had er goede hoop op dat ze weer helemaal goed zou worden. Ook heeft ze op zijn verzoek speciaal beslag gekregen.
Na 3 maanden ben ik voor controle met haar teruggegaan en er is wel weer nieuw bot aangemaakt, maar nog niet voldoende. Ook loopt ze nog niet zuiver.

Omdat er wel weer botcellen zijn aangemaakt heeft de da me geadviseerd om nog een behandeling met Tildren te doen. Dit is 18 augustus gedaan. Maar ze loopt nu slechter dan ooit te voren; ze sleept meer met haar been en ze loopt weer echt kreupel. Zelfs op het harde hoor ik duidelijk dat ze haar been niet goed optilt (dit heeft ze nog niet eerder gehad).

Wie heeft zijn/haar paard ook met Tildren laten behandelen? Ook andere adviezen hoor ik graag, want ik maak me steeds meer zorgen en ben bang dat dit niet meer goed komt.

PS. Ik heb inmiddels al de da gebeld, maar hij was vandaag niet bereikbaar. Ik bel hem morgen weer.

groetjes,
Alani

Jeddah

Re: wat te doen bij SPAT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:58

Jeetje Alani, wat vresleijk voor je. Mijn merrie heeft ook beginnende spat, en ik heb ook aan Toldren gedacht omdat een vriendin met een HKO paard er zo veel succes mee heeft. Ik heb het (nog) niet gedaan, want eerst spatbeslag geprobeerd. Daar loopt ze erg goed mee, zelfs weer Endurance! Je hebt hier dus weinig aan, en ik ben benieuwd wat andere bokkers vertellen!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:51

Mijn pony is met tildren behandelt, de spat was een aantal maanden later op de foto's niet verslechterd. Mij is verteld dat tildren juist de afbraak van het bot (wat de pijn veroorzaakt) kon stoppen. Dat wezen de foto's idd uit, maar evengoed is ze al dik een jaar kreupel. Ze gaat een dezer weken voor de laatste keer op de foto bij een andere DA... ze is nog duidelijk kreupel dus waarschijnlijk is het voor haar afgelopen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 08:30

Jeddah; als je niets doet, wordt het alleen maar slechter. Bij mijn kliniek hebben ze heel goede ervaringen met de behandeling met Tildren, maar of het bij mijn paard zo goed werkt, is nog de vraag. Ze heeft nu een 2e shot gehad en hopelijk worden er nu voldoende botcellen aangemaakt, zodat de schijfjes aan elkaar groeien. Het is goed om te horen dat je vriendin er wel succes mee heeft gehad. Sterkte met je beslissing!

Flair; bedankt voor je bericht. Ziet er niet best voor je uit. Sterkte. Hoe vaak is ze behandeld met Tildren?

Zijn er nog meer bokkers die wat weten over spat / behandeling met Tildren?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:58

mijn pony had spat/artrose. in ernstige vorm dus moest jammergenoeg naar een rusttehuis.(pony was 9 jaar)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 07:44

is er verder niemand die een behandeling met Tildren heeft gedaan?? Kom op bokkers, ik ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:04

ikke maar mijn succes-story heb je inmiddels al via pb gehad
flair, tildrewn stopt idd de botafbraak, maar zorgt ook voor betere botdichtheid en daarvoor stimuleert Tildren de aanmaak van niewe botcellen
bij destiny is de afbraak gestopt, de botwoekering is gestopt en het vergroeide poreuze gedeelte is nu niet meer poreus maar zeer sterk stevig bot

overigens heeft destiny naast de gewone sat, waar ze met speciaal beslag jaren goed mee heeft gelopen, een extra botwoekering in haar linkerachterbeen, daardoor werd ze kreupel en stond ze op 3 bene, na 1e infuus ging het stukken beter, 2e infuus gaf ik meer voor mezelf zodat ze stabiel bleef, in totaal 3 jaar later vergelijkingsfoto's gemaakt was super, en een 3e infuus gegeven
en dat blijf ik dus 1x per jaar herhalen(vind mn bankrekening alleen niet zo leuk maar zolang des er goed van blijft houden we het vol!!)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:28

hallo misschien een stomme vraag maar wat zijn de symptome van spat word er een beetje bang van want mijn paardje nu 2 kan niet meer goed zijn achterbenen er onder krijgen loopt goed kreupel vooral met zijn linker achter been met het schoonmaken van de hoefen kan je ook goed zien dat juist die hoef brand schoon is hij staat er dus niet op hij sleept het been dus wat mee en zet het niet op de goede plaats kan dat spat zijn en zo ja
wat is dan de levens verwachting van mij paardje alvast bedankt gr moniek

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:34

Onze paardje Limbo heeft/had ook spat. dit is 3 jaar geleden geconstateerd door de DA. Hij werd officieel afgekeurd. De dierenarts vertelde ons dat hij met wat geluk wat recreatief werk kon doen. Nu 3 jaar later naar veel ups en downs, veel rust en regelmatig beweging is Limbo al een jaar niet meer kreupel geweest. het schijnt zo te zijn als het vast groeid dat dan de pijn weg is, en ze niet meer kreupel zijn.Dit gebeurd niet bij elke paard. Maar ondertussen zie je er dus niks meer aan en loopt hij weer vrolijk mee met de buitenritjes, en ook af en toe een sprongetje is geen probleem.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:33

nicolietje, dat is idd de gedachte erachter, maar zoals dus bij mijn pny is de spat nadat de spatgewrichtjes(waar de spat dus normaal zit en vastgroeid) verder gegaan en zit er een botwoekering in de sprong zelf
daarvoor liep ze met spat die volledig vergroeid was(zonder enig medicijn te hebben gebruikt) M1 dressuur en L springen, maar jaren daarna is het dus verder gegaan

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 20:34

Moniek schreef:
hallo misschien een stomme vraag maar wat zijn de symptome van spat word er een beetje bang van want mijn paardje nu 2 kan niet meer goed zijn achterbenen er onder krijgen loopt goed kreupel vooral met zijn linker achter been met het schoonmaken van de hoefen kan je ook goed zien dat juist die hoef brand schoon is hij staat er dus niet op hij sleept het been dus wat mee en zet het niet op de goede plaats kan dat spat zijn en zo ja
wat is dan de levens verwachting van mij paardje alvast bedankt gr moniek

onregelmatig lopen, wisselend wel/niet kreupel zijn en in t ergste geval niet meer op het been willen staan
maar die soort kreupelheid zie je ook bij bv een oc/ocd of iets anders
ik zou dus de DA laten kijken naar je paard en eventueel een foto laten maken, dan heb je meteen duidelijkheid

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 07:19

Bedankt voor jullie reacties!

Renske; ik heb er niets aan toe te voegen, dat is inderdaad de bedoeling van een behandeling van Tildren.

Moniek; ik zou naar de DA gaan. Achteraf denk ik bij Selena dat ze het al best een tijd heeft gehad. Maar omdat ze de ene dag goed lopen, denk ach het zal wel mee vallen. Mocht ze spat oid hebben, er zijn heel veel mogelijkheden (niet alleen met medicijnen) om er iets aan te doen. Ga naar een da en als de uitslag niet best is, dan kunnen Renske of ik je altijd meer info geven.

Nicolientje; dat is ook wat bij Selena moet gaan gebeuren. Er zijn al wel nieuwe botcellen aangemaakt maar nog niet voldoende. Inmiddels loopt ze al wel wat beter, maar nog lang niet goed genoeg.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 08:23

Ik heb drie jaar gedokterd met mijn paardje. Hij werd als bijna 4 jarige afgekeurd op spat. Vanalles geprobeerd. Weinig resultaat. Het einde van het liedje was dat hij begin dit jaar met zoveel pijn liep dat ik het niet diervriendelijk vond hem nog langer te laten lijden.
Het enige wat veel voor hem deed was artoflex. Te koop bij de paardendrogist. Hierin zit duivelsklauw en dat werkt als een pijnstiller... Helaas kun je dit ook niet oneindig voeren.......

Ik hoop voor je dat het met jouw paardje wat beter verloopt.... Sterkte en geniet van hem zolang het nog kan.....

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:06

hallo gisteren is de dierenarts geweest en het was een onsteking aan zijn balzak haha niks van gezien maar dat is ook doorgetrokken naar de liezen en daarom liep hij zo moeilijk komt van de castratie er is een stukje dood weefsel blijven zitten wat nu pijn doet maar hij heeft nu antibiotica en daar moet het mee overgaan maar hij had idd de zelfde symptome van spat pffffff ben blij dat dat het niet is maar bedankt voor jullie reactie's en veel succes met jullie paarden

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:47

Moniek; 'gelukkig' ts natuurlijk ook vervelend, maar lang niet zo erg als spat.

Met Selena lijkt het een beetje beter te gaan. Ze krijgt steeds meer regelmatige passen. Maar Renske heeft me er al voor gewaarschuwd dat dit een langdurig traject is.

Ik heb ook nog een andere vraag aan jullie; ik zit erover na te denken om de training van AdB te willen gaan doen. 2 studentes van de universiteit van Wageningen doen een onderzoek naar paarden met spat, HKO, KS enzovoorts en de daarbij de training volgens/van Antoine.

Wat vinden jullie doen of niet doen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:01

Ik ben geloof ik een van de weinig (of mischien wel de enige) waarbij het paard is geopereerd aan spat.
Ik kan je niet de details vertellen, hij was toen nog niet van mij... Tildren heeft hij nooit gehad, wel speciaal beslag...
Na de operatie was hij weer helemaal goed.. hij mag alleen recreatief gereden worden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:09

Het paard van een kennisje van mij heeft op 3 plaatsen spat in een spronggewricht. 2 Onderin, en 1 bovenin. Nu moesten ze van de verzekering naar Utrecht voor een second opinion. En daar hadden ze dezelfde conclussie, alleen willen ze m niet afkeuren!!! Geloven jullie dat nou. Het paard is voor de sport. Ze mag niet meer springen en als ie last van t lopen krijgt moesten ze maar pijnstillers geven! Ik vind dit zo raar! Als spat bovenin zit, dan is er zo toch helemaal geen buiging meer mogelijk in t gewricht?! Hebben meer mensen hier ervaring mee? (paard hoeft van hun niet weg, alleen willen ze graag een ander sportpaard kopen. Dan kan deze gewoon in t land lopen evt.)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:38

pffffff word er niet vrolijk met wat ik allemaal lees over jullie paardjes. Ik wens jullie dan ook heel veel sterkte toe in deze rot periode. gr moniek

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 19:15

Er zijn ook goede verhalen hoor ! Mist kreeg spat door een trap van een ander paard (gebroken griffelbeentje) waardoor 1 gewricht is dichtgegroeid. Na 4-5 maanden liep ze weer goed. Ze was destijds 18, nu 23 en we doen nog steeds alles (buitenrijden, dressuur en springen) niets van te merken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:16

Needje schreef:
Het paard van een kennisje van mij heeft op 3 plaatsen spat in een spronggewricht. 2 Onderin, en 1 bovenin. Nu moesten ze van de verzekering naar Utrecht voor een second opinion. En daar hadden ze dezelfde conclussie, alleen willen ze m niet afkeuren!!! Geloven jullie dat nou. Het paard is voor de sport. Ze mag niet meer springen en als ie last van t lopen krijgt moesten ze maar pijnstillers geven! Ik vind dit zo raar! Als spat bovenin zit, dan is er zo toch helemaal geen buiging meer mogelijk in t gewricht?! Hebben meer mensen hier ervaring mee? (paard hoeft van hun niet weg, alleen willen ze graag een ander sportpaard kopen. Dan kan deze gewoon in t land lopen evt.)

herkenbaar needje!
mijn pony met spat en later ook hko fase 4 werd niet afgekeurd, amev wilde niets uitkeren

mn paard met een scheef bekken had volgens utrecht zware ataxie en amev wilde meteen uitbetalen

andere 2 paarden zijn dus niet verzekerd door deze aparte ervaringen met de verzekering

spat bovenin, als dat vergroeit missen ze idd een stukje bewegingsvrijheid, oftewel altijd iets onzuiver lopen...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:23

Ja, en dan kan t paard imo geen sportpaard zijn. Vind dit zo misselijk! Weet niet bij welke verzekering ze zitten! Bij Amev hebben ze toen wel mijn oude paard geaccepteerd met r peesblessure.
IK heb altijd te horen gekregen dat als t bovenin zit ze er altijd last van zouden hebben. (pijn dus)

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:03

Mijn pony heeft inmiddels al een jaar of 6-7 spat. Geen Tildren gebruikt (dat was er eerst natuurlijk ook nog niet). Wel heeft hij iets anders gekregen, kan even niet op de naam komen, ze gebruiken het ook voor mensen en niet iedereen geeft het even graag, mensen worden er vaak dik van (je krijgt er honger van)(oliebol zeg hoe heet het nou?)
Hij is nog steeds prima te rijden, we hebben hem wel tot nu toe 3 x een langere periode stil laten staan (-> alleen weidegang)
Hij staat btw altijd op de wei (al die jaren al), dus hij kan lekker blijven bewegen. Scheelt volgens de veearts ook.
Hij heeft het in beide benen en tis dus nu allemaal vergroeid.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:29

Prednison?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 13:28

als een paard met zn achterbenen sleept kan hij dan spat hebben ?? want mijn paardje doet dat soms vooral als je een wat langer stuk draaft of tölt. ik heb toen een keer springschoenen aan haar achterbenen gedaan en toen deed ze het niet meer, maar vorige week deed ze het weer wel minder maar ik ben nu wel een beetje bang dat ze spat heeft, want bij ijslanders komt het best vaak voor zeggen ze. of zou gewoon geen zin hebben om haar achterhand er beter onder te doen ??

edit: als mijn paard pijn heeft zou ze dat nooit zomaar laten zien.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:28

BleikJa; Selena sleept ook een beetje met haar spatbeen. Ik heb idd ook gehoord dat spat ook veel bij koudbloeden voorkomt. Ik denk niet dat het verkeerd is om de da erbij te halen. Hopelijk valt het allemaal mee.

Volgens de Da zou het met Selena allemaal weer goed moeten komen. 85% van de paarden die met Tildren zijn behandeld, functioneren daarna weer goed. Zelfs een ZZ-Licht paard is weer op dat niveau uitgebracht. Ik hoop dat wij ook bij die 85% horen en dat Sel weer goed mag worden.
groetjes,
Alani