neus heel erg verbrand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

illi

neus heel erg verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 20:29

mijn pony heeft haar neus heel erg verbrand.
en de zin schijn t niet eens.
heeft iemand een goede tip om te behandelen.

en is dit hetzelfde als mok.

ellepel

Re: neus heel erg verbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:38

verbranden van de zon is totaal wat anders dan mok, want mok is een bacterie en de zon niet.

kan een reactie zijn op een bepaald plantje, maar kan ook wel van de zon komen, het hoeft geen uren te schijnen om te verbranden dat kan wel in een half uurtje...

behandel het met een ontsmettende zalf, of met een after sun en smeer het in elk geval in met een hoge factor zonnebrand creme, watervast gewoon die voor mensen kun je gebruiken..

als het nou blijft en erger word zou ik wel even de veearts vragen ,er kan dan wel wat anders aan de hand zijn...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:21

Idd. Sommige paarden hebben last van zonnebrand, met name die met een roze huid en dus vaak op neus of onderbenen. Remedie, sávonds insmeren met after sun en sóchtends met een goede zonnebrandcreme (gewoon voor mensen)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:55

Ik smeer verbrande neuzen altijd 's avonds in met uierzalf, de crème trekt er snel in en verzacht de huid. Doe dit niet als de zon er fel op schijnt, want dan kan het daardoor juist gaan verbranden in erge mate.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:08

Een Fielf Relief Muzzle, te koop bij de Paardendrogist, aan het halster doen. Mijn merrie van 30 jaar oud had elk jaar weer een verbrande neus, maar sinds ik dit netje van de Paardendrogist gebruik heeft ze geen last meer.
Echt ideaal.
Smeren met cremes en zalfjes helpt, naar mijn mening, niet of niet genoeg.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:33

Ik gebruik voor mijn haf ook gewoon een hoge factor zonnebrand voor mensen, dat helpt wel!!!

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:42

Gewoon notencrem factor 30 bij de kruidvat te koop.
Is het niet zo dat als je er uierzalf op smeert het nog erger verbrand?

Ellen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:35

Mijn haflingermerrie heeft er ook last van. Gelukkig is het deze zomer niet zo erg. Voor 2 jaar terug kwam ik van vakantie en leek het net of ze met haar neus in het vuur heeft gestaan. Echt verschrikkelijk. Dat was ook haar eerste keer trouwens. Vanaf toen behandel ik het s'ochtens ook met zonnebrand creme. En nu heeft ze er minder last van, maar het komt nog wel steeds opzetten.

Wat ik wel raar vind is dat dit jaar bijvoorbeeld het 1 week boven de 30 graden was, dan heeft ze nergens last van en van een heel flauw zonnentje komt het dan wel opzetten

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:42

Plucker schreef:
Gewoon notencrem factor 30 bij de kruidvat te koop.
Is het niet zo dat als je er uierzalf op smeert het nog erger verbrand?

Uierzalf moet je er ook niet overdag op smeren, maar 's avonds als het zonnetje weg is ter verkoeling van de neus en ter bevordering van de huid. Als het goed is is het er namelijk voor zonsopkomst wel ingetrokken.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 12:28

Ellen21 schreef:
Mijn haflingermerrie heeft er ook last van. Gelukkig is het deze zomer niet zo erg. Voor 2 jaar terug kwam ik van vakantie en leek het net of ze met haar neus in het vuur heeft gestaan. Echt verschrikkelijk. Dat was ook haar eerste keer trouwens. Vanaf toen behandel ik het s'ochtens ook met zonnebrand creme. En nu heeft ze er minder last van, maar het komt nog wel steeds opzetten.

Wat ik wel raar vind is dat dit jaar bijvoorbeeld het 1 week boven de 30 graden was, dan heeft ze nergens last van en van een heel flauw zonnentje komt het dan wel opzetten

ja inderdaad de zon heeft nog niet echt volop geschenen, en het is in 2 dagen super verbrand.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 23:37

misty schreef:
ja inderdaad de zon heeft nog niet echt volop geschenen, en het is in 2 dagen super verbrand.

Even ter verduidelijking voor degene die het nog niet wisten. Zonebrand bij paarden is niet hetzelfde als wanneer mensen verbranden door de zon. Als mensen verbrand zijn, komt dat letterlijk van (te lang) in de zon zijn. Deze vorm van verbranden bij paarden is mij onbekend. De zonnebrand bij paarden komt meestal door een beschadiging van de lever waardoor stoffen in het bloed terecht komen die in de huid reageren op het zonlicht en daar celbeschadiging veroorzaken. Waarom zonnebrandcreme dan toch werkt, komt doordat zonnebrandcreme de hinderlijke straling die de reactie teweeg brengt blokkeerd.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 08:53

nou dan zijn er veel paarden of pony die een lever beschadiging hebben.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:10

misty schreef:
nou dan zijn er veel paarden of pony die een lever beschadiging hebben.

Ja, dat zou ik dan ook denken.

Mijn merrie heeft elk jaar de vellen aan haar neus hangen, en ze is nu 30 jaar oud. Heeft tot op hoge leeftijd in de sport gelopen is verder nog steeds gezond.
Vreemd.
Echter, sinds ze de Field Relief Muzzle (netje van de Paardendrogist) draagt heeft ze geen last meer van een verbrande neus.

illi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:42

op internet gevonden:

Zonnebrand
Je zult het waarschijnlijk niet verwachten, maar ook paarden kunnen last hebben van zonnebrand. Vooral paarden met een lichte vacht.

Kenmerken:

Je paard of pony heeft last van haaruitval en verbranding van de huid welke door de rode kleur te zien is. In het ergste geval gaat dit gepaard met blaarvorming en afstoting van grote stukken huid.

Behandeling:

Smeer de verbrande plekken bij je paard of pony in met levertraanzalf.
Zorg voor een weidegang met veel schaduw.
Zet je paard of pony op stal als de zon op zijn sterkst is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:08

Ik ken zelfs veulens met een verbrande neus, nu die hebben dan echt nog niet een beschadigde lever lijkt mij.
Mijn Haflinger is gevoelig op verbranden van de neus, en die heeft altijd een halster om, met een kontzak van een spijkerbroek eraan. Hangt tot net boven de neusgaten, en houdt zijn neus dus voldoende uit de zon. En nooit geen verbrande neus meer.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:08

misty schreef:
op internet gevonden:

Zonnebrand
Je zult het waarschijnlijk niet verwachten, maar ook paarden kunnen last hebben van zonnebrand. Vooral paarden met een lichte vacht.

Dat bedoel ik dus. Het heeft volgens mij, meestal, niets met een leveraandoening te maken.

En nu de neus van mijn oudje beschermd is met het netje van de Paardendrogist, wat ook UV-stralen afweert, is er geen probleem meer.

vlieland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:43

je kan hem dan insmeren met uierzalf!! werkt goed

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:07

Hey, don't kill the messenger. Ik heb het echt niet zelf bedacht, maar zo staat het in de medische boeken dat het MEESTAL van een beschadigde lever komt of kwam, mag van mij ook. Wat die leverbeschadiging precies moet inhouden weet ik verder ook niet, dat staat er niet bij en heb ik ook nergens kunnen vinden. Je mag ervan uitgaan dat ik er wel naar gezocht heb. Ik ben namelijk altijd zeer geinterreseerd in onderzoeken. Maar hoe het ook mogen zijn, de behandeling blijf hetzelfde en is gelukkig simpel.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:26

Arnoud schreef:
Hey, don't kill the messenger. Ik heb het echt niet zelf bedacht, maar zo staat het in de medische boeken dat het MEESTAL van een beschadigde lever komt of kwam, mag van mij ook. Wat die leverbeschadiging precies moet inhouden weet ik verder ook niet, dat staat er niet bij en heb ik ook nergens kunnen vinden. Je mag ervan uitgaan dat ik er wel naar gezocht heb. Ik ben namelijk altijd zeer geinterreseerd in onderzoeken. Maar hoe het ook mogen zijn, de behandeling blijf hetzelfde en is gelukkig simpel.

Ik heb een vraagje.........de fokmerries bij ons op stal staan dag en nacht buiten met de veulens. 3 hebben er een verbrande neus en of verbrande benen/mok ( ziet er het zelfde uit)
Er staan boterbloemen in de wei waarvan ik weet dat ze giftig zijn, de paarden eten er omheen. 2 x per jaar wordt de wei afgemaait en de staleigenaar laat het gras dan liggen met de boterbloemen.

Ze eten het gras dan wel op.
Kan het zijn dat er een leverbeschadiging ontstaat door het eten van ( gedroogde) boterbloemen ?

Alleen die paarden hebben er last van, die van mij staan s'nachts binnen en hebben een andere wei, zonder boterbloemen die afgemaait worden. Die van mij hebben nergens last van.

Als je dan toch aan het onderzoeken bent..............misschien iets om bij stil te staan.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:12

Nou, ik heb het even opgezocht in een heel dit boek van 475 pagina's over alle planten , kruiden en onkruiden in nederland en belgie. De boterbloem heeft een bloedzuiverende werking, maar dan moet er wel een tinctuur van getrokken worden omdat hij idd giftig is, ook in gedroogde vorm. De consequenties van het nuttigen van de plant stonden er niet bij, maar gezien de functie van de lever, namelijk het zuiveren van het bloed van giftige stoffen, is het zeer goed mogelijk dat deze ogenschijnlijk onschuldige plant de oorzaak is van de zonnebrand bij deze paarden.

Tevens wou ik even reageren op Misty's reactie. Nogmaals, don't kill the messenger, ik heb het alleen maar even nagezocht, zodat we er allemaal van leren. Zonnebrand zo's jij op internet hebt gevonden en je omschrijft in je reactie, daar staat niet bij wat de oorzaak is van de zonnebrand, maar is is dus toch niet de normale zonnebrand zoals bij de mens, omdat er meer aan de hand is dan "verbranden door de zon"
Ik citeer nu even een stuk van Prof. Dr. H.J. Breukink (faculteit te Utrecht)Bij zonnebrand is de huid overgevoelig geworden voor zonlicht omdat er bepaalde stoffen in het bloed zitten die door de haarvaten van de lederhuid stromen. Deze stoffen nemen energie van zonlicht op en kunnen daarbij een zuurstofverbinding maken die cellen in de huid beschadigt. Overgevoeligheid voor licht komt daardoor vooral voor bij dieren in de weide en minder bij dieren op stal. Uitsluitend de witte huiddelen die geen pigment bevatten en niet of dun behaarde huid wordt aangetast, omdat op die plaatsen het zonlicht kan doordringen tot de lederhuid.
Het eerste syptoom is een lokaal warme, pijnlijke en te rode huid. Daarna ontstaat vochtophoping in de huid (oedeem) en soms lekt vocht door de huid heen. De aandoening kan met jeuk gepaard gaan. In ernstige gevallen kan er uitgebreide blaarvorming optreden met het afsterven van weefsel (nevrose). In een dergelijk geval laten in een later stadium soms grote delen van de witte huid los. ADe lever speelt zoals gezegd een belangrijke rol bij het ontstaan van overgevoeligheid van licht. De behandeling bestaat vooral uit het verzorgen van de beschadigde huid. Het aangetaste dier dient opgestald te worden. De aangetaste huiddelen kunnen worden ingesmeerd met verzachtende en invettende zalven (bijvoorbeeld levertraanzalf).
Dus hij zegt toch heel stellig dat zonnebrand geen zonnebrand is, maar een reactie van gifstoffen in de huid op licht. En zo leren we altijd weer wat nieuws, altans, ik mag aannemen dat hij weet waar hij over praat (hoop ik, anders ga ik nu af)

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 01:30

Weet jij dan ook wat de eigenschappen van klaver zijn ?
( even offtopic)

Paardebloem schijnt goed te zijn voor de urinewegen.

Het is idd wel toevallig dat alleen die paarden er last van hebben, hoewel dat ook de enigen zijn die 24 uur buiten lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:24

even een hele makkelijke:

de meeste paarden verbranden doordat ze met hun neus in lang gras staan.

gras is smorgens nat, de neus van het paard wordt nat, de zon komt vroeg op, het paard staat met zijn natte neus in die zon te grazen...

voila!!!

de neus is verbrand..!!
tegen de tijd dat je zelf komt is dat gras alweer droog,

idem dito met de benen, de kootholte word nat van de ochtend dauw, dat werkt natuurlijk dubbelop.

dus voortaan niet smorgens maar savonds laat nog even goed met een sunblock gaan smeren...

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:05

Klaver verliest zijn werking bij uitdroging. Klaver is afkoelend, bloedzuiverend, koortswerend, urineverdrijvend en vitamine C aanvullend.

Klink best wel logisch Ellen. Tevens verbrand een paard dan dus ook alleen op die plekken omdat de haargroei daar dunner is, waardoor het zonlicht tot de lederhuid kan doordringen. Maar ook hier verbrand een paard dus normaliter niet, en komt het hier door vocht. (bekende funeste samenstelling dus, zoals we zelf vaak ervaren aan het strand)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:24

Nu vraag ik me af....
Ik heb hydrocortiderm in mijn kast staan, ooit gekregen (gekocht natuurlijk ) tegen mok.
Op de fles staat dat het ook goed is bij tweede graads brandwonden bij hond en kat.
Kan dit ook zomaar op een verbrande neus van een paard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:31

ja dat kan, heb ik namelijk in het verleden wel gedaan..hydrocortiderm voor verbrande neuzen gebruikt..

goed inmasseren dan werkt t t beste..

enne mijn verhaal van het natte gras klopt wel he?

viel me namelijk jaren geleden op toen ik nog paarden verzorgde..de paarden die in lang gras stonden hadden allemaal een verbrande neus, die in kort gras niet.

ja hehe zegt die boer daar, jij verbrand toch ook sneller als je nat bent?
tja....