Tips nodig over kreupel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Tips nodig over kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:09

Toen ik net bij mijn paard kwam om te gaan rijden hinnikte ze wel maar kwam niet meteen de stal in gelopen. Dit doet ze normaal bijna altijd , dus dat vond ik al vreemd. Ik ben haar gaan halen en ze liep niet makkelijk mee waardoor ik ging kijken en zag dat ze van achteren stijf liep.

Hierop heb ik de longeerzweep en touw gepakt om te kijken het hoe of wat. Ik zag al meteen dat het linksachter fout was. Ze wilde ook niet draven en bleef in stap heel stijf met dat been lopen (eigenlijk denk ik om het te ontlasten). Toen natuurlijk helemaal gaan kijken en ik kon geen wondjes vinden Overal wat drukken en toen kwam ik boven aan de binnenkant van haar been en meteen ging het been omhoog. Nu blijkt dat daar een verdikking zit.

Als ze gewoon rustig aan het grazen is gaat ze nog wel op het been staan, maar zet het grotendeels toch wel in rust.

Wat kan ik nu het beste doen. Men zegt al beter even het weekend afwachten en maandag laten kijken door de DA als het niet beter is geworden. Maar zijn er nog tips of is er iemand die misschien weet wat het kan zijn???

Alvast bedankt voor het reageren.

Sylvia

Re: Tips nodig over kreupel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:12

Niets in de hoef verder? Ik zou idd ook wachten tot na het weekend, even bekijken hoe het maandag gaat en in de tussentijd die verdikking goed koelen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:13

Zit er een bult op of gewoon wat verdikt? En is het warm of niet? Als het warm is kan je altijd koelen met koud water. Ik zou, zoals ik het nu lees, ook even afwachten.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:13

Nee de hoef heb ik uitgesloten omdat ze duidelijk reageert op die verdikking.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:14

Ik zal eens even een foto van de verdikking maken.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:16

Nou ben ik geen da of iets dergelijks en gebruik ik gewoon mijn boerenverstand... Maar druk uitoefenen op een plek en lopen kan een heel ander effect geven lijkt mij. Als ik een blauwe plek op mijn kuiten heb, of kramp, dan doet dat best wel veel pijn als ik eraan kom maar ik kan gewoon lopen. Persoonlijk zou ik de hoef dus ook nog uitsluiten...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:30

Dat klopt Sylvia, maar ik heb echt het idee dat het van die bult komt. Heb de hoefsmid ook al aan de telefoon gehad, zal ik die anders nog even terug bellen of hij vandaag of morgen toch nog voor de zekerheid naar de hoef kan gaan kijken?

Edit: Foto's kan ik nog niet plaatsen omdat de kabeltjes bij mijn vriend thuis liggen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:35

Ik zou zelf alleen kijken of er zo iets in zit... Een blaar oid die nieuw is kun je aan de buitenkant ook zien. Ik ben zelf niet iemand die meteen de da of smid belt, ik kijk het meestal zelf even na en als ik niks zie kijk ik het een paar dagen aan...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:38

Nou aan de hoef zo was niets te zien, want die had ik ook al nagekeken. Gewoon netjes leeg, geen rare dingen die erin zaten en was ook niet warm of zo. De vorige keer toen Solide van de ene op de andere dag kreupel was ben ik ook snel naar de DA geweest en had ik beter mijn hoefsmid kunnen bellen. Die zei ook dat als ik hem nodig heb dat hij dan ook gewoon zo komt. Hele aardige smid.

Hem heb ik net ook gebeld voor info en die zei ook dat ik het gewoon even aan moest kijken.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 14:14

Zo eindelijk de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Zo stond ze te kijken toen ik kwam, je ziet al dat ze linksachter ontlast
Afbeelding
Hier zie je de verdikking erg goed
Afbeelding
Afbeelding
Als ik op deze plekken "duw" (eigenlijk voel) dan trekt ze meteen haar been omhoog
Afbeelding
Afbeelding
En dat doet ze dan op deze manier
Afbeelding
Nog een foto van de verdikking gezien van de andere kant

De pijn gaat van boven tot net boven haar hak. Al zit daar geen verdikking, maar vanaf daar reageert ze als als je daar voelt.
Als ik haar been optil is het net een hondje want dan doet ze die naar opzij omhoog (waardoor ze ook geneigd is om om te vallen omdat ze haar evenwicht dan niet kan houden) en ze loopt met haar achterbenen wijd uit elkaar.

Het is echt heel zielig om te zien. Ik ben begonnen met afspuiten/sponsen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:16

Arme Solide!!! Hopelijk is het snel over. Helaas kan ik je verder ook niet echt helpen. Ziet er niet fijn uit .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:18

lijkt het de kogel van het linkerbeen ook niet dikker? Of komt dat door de foto?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:32

Lijkt mij idd ook wat dikker... Jeetje, dat is geen kleine bult, kan me voorstellen dat het pijn doet. Hopelijk helpt het koelen wat...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:33

Ilse, jee wat klo.te zeg! En wat een vreemde plek? Door een insectensteek gaan ze toch niet kreupel lopen?
Even dit weekend afwachten, als het niet over is maandag de DA bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:45

Met een schuiver kan de spier ook dikker worden, misschien heeft hij dat gedaan?

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 14:57

Ja daar hebben we ook aan gedacht dat het een flinke schuiver is geweest, we hebben ook een spoor van niet schrikken ongeveer 5 meter gevonden. Maar of die gisteren of vandaag is veroorzaakt weten we niet.

Ik denk ook dat dat de reden is dat ze dit heeft aangezien ze zichzelf niet altijd gedraagd in de wei

En de kogel is niet dikker, ik zag het ook op de foto, maar ben nog terug gegaan en toen was dat toch echt niet te zien. Recht voor gezeten maar misschien een heel klein beetje, maar niet zoals het op de foto lijkt. Kijk op de 2e foto en daar is het niet te zien.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:53

zolang ze niet op 3 benen staat (bij wijze van spreken dan he ) kun je het gerust 3 dagen aan kijken, tijdens die dagen gewoon rust (stappen, wei enz). als het daarna niet beter is, dan even de dierenarts bellen. voor de zekerheid kun je ook nog even haar temperatuur op meten, je weet he tnooit met rare bulten...
succes!

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 17:56

Idd goed idee Pytje. Ik wacht het in ieder geval minimaal tot maandag af. Weet nog niet wat mijn uren voor dinsdag zijn anders wil vriendlief dinsdag wel met mij en Solide natuurlijk naar de DA rijden.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 08:44

Verder niemand die tips heeft
Of dit wel al ooit heeft gezien op deze plaats?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:20

wat balen zeg ils, ziet er niet goed uit!!
sterkte er mee...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 11:16

Ik heb het een keer eerder gezien met een paard die in de spagaat was gegaan.
Ziet er hetzelfde uit bij hem was het een spierscheuring. Koelen en rust houden tot je bij een dierenarts bent geweest en eventueel traumeel erop.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:43

hoe is het nu met je paard?

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 15:19

Gisteren en vandaag zijn opa en ik enthousiast begonnen met afspuiten en ik heb het idee dat het toch zijn vruchten heeft geworpen. Volgens mij is de verdikking wat minder geworden en loopt ze al ietsje beter. Misschien dat ik nog een paar dagen afwacht met de DA.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:21

Volhouden dan

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:06

Ik zou wel even heel erg goed letten op de rug. Door zo'n schuiver wil daar ook wel eens iets van zijn plek schieten.