Alternatieve wijze van ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Alternatieve wijze van ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:35

Een vraagje voor de ontworm-experts.
In de schapenhouderij zit men met hetzelfde probleem als bij de paarden: resistentie tegen wormmiddelen. Men heeft daar een alternatief programma ontwikkeld ('wormcops', zie www.wormcops.dk/publications/reports/D17_Wormcops.pdf of http://www.wormcops.dk/publications/lea ... eeting.pdf )waarbij iedere wormbeurt 2 tot 5 % van de populatie niet ontwormd wordt. Daardoor schijn je geen ruimte te geven aan nieuwe stammen wormen doordat je de oude op je bedrijf houdt en resistentie kunt voorkomen. Vanzelf zijn er ook aanpalende maatregelen nodig: schoon land, enz.
Ik ben op dit moment in een discussie verzeild geraakt met mijn echtgenoot (en schapenhouder): hij wil hetzelfde systeem toepassen bij de paarden, door per keer 1 paard niet te ontwormen (dat is vanzelf wel wat meer dan 5%, zoveel paarden heb ik vanzelf niet!!). Ik pieker er eigenlijk niet over. Wat levert het op? Er is - voor zover ik weet - nog geen resistentie tegen ivermectine en mocht dat er van komen, dan kunnen we over naar moxidectine (Equest). En wat doe ik het paard aan dat ik niet ontworm?

Neverhere

Re: Alternatieve wijze van ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:52

Dat is best een moeilijke kwestie.
Narigheid met chemische middelen is dat er op den duur resistentie optreedt en dan...?

Zelf ontworm ik mijn paarden ook regelmatig maar zit ook wel eens te denken aan hoe het anders kan. Ben er nog niet uit. Ben er wel van overtuigd dat er steeds nieuwe middelen gevonden moeten worden i.v.m. resistentie.
Het gaat net als met antibiotica.
Het land schoonhouden is zowiezo een vereiste denk ik. Dat doe ik hier in elk geval wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:35

Als je je land en/of paddocks goed ontmest zou je eens kunnen kijken of je wel elke 2 maanden MOET ontwormen. Het blijft tenslotte een vergif wat je in je paard stopt.
Als je vooraf de mest laat onderzoeken op wormeneieren, zou kunnen blijken dat de infectiegraad niet aanwezig is of heel laag is en kun je dus besluiten een keer over te slaan.

Verder zijn er tegenwoordig diverse middelen die langer werken en je dus niet elke 2 maanden hoeft te ontwormen (bij goede hygiëne).

Ook heb je in Amerika iets wat een 'daily dewormer' wordt genoemd. Het is iets wat dagelijks door het voer gedaan wordt waardoor wormen geen kans krijgen zich te ontwikkelen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:14

Sugarmiss, dat doe ik nu dus ook. Mijn paarden worden niet iedere 2 maanden ontwormt juist omdat het gif is. Helemaal achterwege laten durf ik niet aan hoewel ik dat het liefst zou doen. Daarom ontworm ik tussen iedere 4 soms 5 maanden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:24

Ik ontworm begin april en begin december met een pil die qua samenstelling gelijk is aan de Equimax.
De paddock wordt mestvrij gehouden 2x daags, dus een worminfectie kan alleen uit het hooi komen.

Overigens kan dit alleen bij mensen die paarden (in kleine getalen) aan huis hebben staan. Sta je op een manege/pensionstal dan is het belangrijk dat er tegelijk ontwormt wordt en eventueel grasland NIET wordt bemest met de stalinhoud.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:28

Sugarmiss schreef:
Als je je land en/of paddocks goed ontmest zou je eens kunnen kijken of je wel elke 2 maanden MOET ontwormen. Het blijft tenslotte een vergif wat je in je paard stopt.
Als je vooraf de mest laat onderzoeken op wormeneieren, zou kunnen blijken dat de infectiegraad niet aanwezig is of heel laag is en kun je dus besluiten een keer over te slaan.

Verder zijn er tegenwoordig diverse middelen die langer werken en je dus niet elke 2 maanden hoeft te ontwormen (bij goede hygiëne).

Ook heb je in Amerika iets wat een 'daily dewormer' wordt genoemd. Het is iets wat dagelijks door het voer gedaan wordt waardoor wormen geen kans krijgen zich te ontwikkelen.

Een paard draagt altijd wormen (eieren) bijj zig daar deze niet allemaal worden verwijdert door de wormpasta. Daarom moet je ook elke 2maand ontwormen. De niet meegepakte wormeieren worden volwassen en leggen nieuwe eieren. Ook in een mestonderzoek zijn niet alle wormsoorten aantoonbaar en zeker de eieren niet. Dus zegt alleen dat het paard niet vol met wormen zit. Maar kan dus op korte termijn wel gebeuren. Hoe goed de hygienne ook is. Er is altijd wel kans op wormbesmetting door bijvoorbld vliegen die eitjes op de wanden van de stal leggen of in de voerbak. Die dan weer opgenomen worden door de paarden,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:40

Een minimale worminfectie kan ook geen kwaad, zolang het geen uitbraak wordt.
Mij is verteld dat eieren in de mest prima te zien zijn en dat je na het ontwormen bij een aangetoonde infectie (mestonderzoek) na precies 3 weken weer moet ontwormen omdat dan de niet aangetaste eieren zijn uitgekomen en een nieuwe infectiecyclus op gang komt. Na de 2e ontworming zou je paard dus 'schoon' moeten zijn.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:49

quote mezelf even uit een ander topic, scheelt weer typwerk
Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi). Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan. Met volle maan is de maan het krachtigst. De maan heeft veel invloed op al wat leeft, groeit en bloeit op aarde.Dus met volle maan ontwormen is het meest effectiefst
Werkt super!!!
Naam van het ontwormpoeder ben ik even kwijt... zodra ik t weer weet meld ik t wel.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:30

Ik hoop niet dat je dit echt gelooft?
Ontwormen moet nou eenmaal met chemische middelen (de natuur zelf brengt trouwes ook geweldig goede giffen voort, dus iets wat natuurzuiver is, is niet per definitie ook gezond).

Je paard niet of te weinig ontwormen, zou ik gewoon niet doen. Je kan de meest verschrikkelijke complicaties van wormen krijgen, ofwel ze kunnen er gewoon dood aan gaan.
Ivermectine en aanverwante stoffen zijn inderdaad de enige stoffen, waarvoor nog geen resistentie bestaat. Dus gewoon goed ontwormen (vooral voldoende hoge dosis, dus niet zuinig zijn, want daardoor onstaat resistentie. Overdoseren is niet erg). Het zal dan een gif zijn, het is altijd beter dan een "natuurlijke" worm-infectie.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:33

schaapjuh schreef:
Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi). Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan. Met volle maan is de maan het krachtigst. De maan heeft veel invloed op al wat leeft, groeit en bloeit op aarde.Dus met volle maan ontwormen is het meest effectiefst
Werkt super!!!
Naam van het ontwormpoeder ben ik even kwijt... zodra ik t weer weet meld ik t wel.

Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:40

Heb menig holistisch dierenarts en homeopaat horen vertellen dat alternatief ontwormen lang niet zo effectief is, waardoor ze niet aanbevelen het te doen. Aangezien sommige wormeninfecties een ernstige afloop kunnen hebben bevelen de meeste gewoon een normaal ontwormschema aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:50

"Mijn" manier van ontwormen is ook maar voor zeer weinigen weggelegd, maar dat had ik al verteld.
Persoonlijk gaat het op deze manier al een jaar of 7 goed bij mij.

Logisch dat welke arts dan ook (holistisch, alternatief of regulier) zijn vingers niet wil branden. Zij kennen vaak de situatie ook niet goed genoeg.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:51

mijn buurvrouw dacht jaren geleden ook dat zij niet hoefde te ontwormen, zij had 2 haflingers en een shetlander.
het waren volgens haar natuurpaarden die alles zelf uit de natuur moesten halen.
om een lang verhaal kort te maken het ging 3 jaar goed, toen moest zij alle 3 haar paarden af laten maken door een ernstige worminfectie, ze erg zelfs dat de wormen door de rug van 1 paard naar buiten kwam.
sindsdien mogen mensen doen en laten van mij wat ze zelf willen, maar mijn paarden worden conseqent elke 8 weken ontwormt.
zelf werk ik nu mee aan een vrijwillig onderzoek van de GD naar worm infectie's bij paarden en heb vandaag de onderzoeken terug gehad, zowel van de mest als bloed en ik mag de hemel gelukkig prijzen dat er geen wormen zijn aangetoont.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:53

By the way en geheel off topic: waarom is de maan het krachtigst als hij vol is? Hij (zij?) staat net zo ver van de aarde af, alleen wordt hij, als hij niet vol is, niet helemaal beschenen door de zon. Lijkt me niet van invloed op de wederzijdse aantrekkingkracht van maan en aarde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:04

Dan heb je een domme buurvrouw al is dat wel weer een ander uiterste.

@Kazoo: dat de maan invloed heeft op de aarde is wel bewezen; wel een van springvloed gehoord

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:09

Ja, daar zit wat in. Snap alleen niet waarom dat dan bij volle maan is.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:35

IMJ schreef:
Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?

Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moeten maar anders deed ik het ook wel hoor

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:06

schaapjuh schreef:
IMJ schreef:

Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moeten maar anders deed ik het ook wel hoor

ah... medische redenen dus. Dan is 't wat anders. Maar anders deed je het ook? Voor de lol zou je eens z'n ontlasting naar de da kunnen brengen, die kunnen geloof ik uitzoeken wat voor beestje hier allemaal in zit, gewoon om te checken of het echt werkt (cynisch hè?).
Bij ons op stal was iemand die gewoon niet ontwormde met als gevolg: paard dood!!! Bloedworm geloof ik!!! Toen hij het wist is ie onder begeleiding van de da alsnog gaan ontwormen maar helaas... te laat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:42

schaapjuh schreef:
[i]Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi).

Hoi Schaapjuh,

Die Boudewijn waar jij het over hebt is dat toevallig de Boudewijn met ik meen een Surinaamse afstamming ???
Ik heb hier nl. een paar jaar terug ook ene Boudewijn eenmalig op het erf gehad.
Nooit weer. Die man is een oplichter 1e klas. Ik weet helaas zijn achternaam niet meer precies, maar wat jij benoemt klinkt aardig bekend.
Menigeen is toendertijd gestopt met spulletjes van hem.
Het is maar even een weetje, maar een gewaarschuwd mens telt nog altijd voor twee.
Hopelijk is 'jouw' Boudewijn een ander dan die ik ken

Groetjes, Henny

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 12:51

Sugarmiss schreef:
Ik ontworm begin april en begin december met een pil die qua samenstelling gelijk is aan de Equimax.
De paddock wordt mestvrij gehouden 2x daags, dus een worminfectie kan alleen uit het hooi komen.

Overigens kan dit alleen bij mensen die paarden (in kleine getalen) aan huis hebben staan. Sta je op een manege/pensionstal dan is het belangrijk dat er tegelijk ontwormt wordt en eventueel grasland NIET wordt bemest met de stalinhoud.

Ok, dit klinkt interessant; je ontwormt het hele zomerseizoen dus niet. Ik doe 's winters ook niks, volgens de meeste dierenartsen is de activiteit van wormen dan zeer gering en is het verstandiger eind maart weer te beginnen. Maar als ik het goed begrijp heb jij je paarden niet in de wei? Want dat maakt natuurlijk wel verschil.
En dan nog een vraagje: heb je wel eens veulens en hoe doe je dat dan? Die doe ik toch nog steeds wat vaker, eerste keer met een dag of 10 en dan nog een keer op 2 maand; volgende keer bij het spenen (is ongeveer 5 maand).

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 12:51

Poeh ik heb geen idee eigenlijk. Ik koop het namelijk via een soort van collega oid van hem die naast mijn paard woont. Zij ontwormt haar 4 paarden al jaren op deze manier. Ik ken hem dus niet persoonlijk. Nog niet Ik ga eerdaags wel even kennis met hem maken, lijkt me niet zo'n slecht idee.
Wel bedankt voor je reactie, hoop idd dat we het niet over dezelfde persoon hebben. 'Kun je iets meer vertellen over hem en hetgeen wat er toen gebeurd is ed? Mag ook per pb

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 12:55

IMJ schreef:
Bij ons op stal was iemand die gewoon niet ontwormde met als gevolg: paard dood!!! Bloedworm geloof ik!!! Toen hij het wist is ie onder begeleiding van de da alsnog gaan ontwormen maar helaas... te laat.

Natuurlijk; ik denk er ook niet over om niet te gaan ontwormen. De hamvraag is eigenlijk of je met (te) vaak ontwormen resistentie in de hand werkt en hoe je dat dan kunt voorkomen. Tenslotte is af en toe een worm in je paard niet erg, het moeten er alleen niet te veel worden.........
Sugarmiss kiest dus voor minder vaak ontwormen, bij de schapenhouders (zie begin van het topic) slaan ze dus af en toe een beest over, zodat er een geringe infectiedruk blijft waardoor de wormen minder snel resistent worden. Vanzelf slaan ze niet iedere keer dezelfde over.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:02

@Kendra, dit was meer een reaktie op schaapje omdat ik betwijfel of haar methode werkt en of dit dus niet hetzelfde is als niet ontwormen. Ik begrijp je vraag. Een paar van mijn stalgenoten hebben vorig jaar een cursus gevolgd en daarin werd een ontwormingsmiddel met ivermectine geadviseerd (hier al meerdere malen genoemd) Ik wissel dus spuiten af die Ivermectine bevatten. Dit zou de belangrijkste wormen doden. Inde winter doe ik het voor ze opstal gaan tussen door een keer en vlak voor ze het land weer in gaan. In het land doe ik het dan weer 2 keer tussendoor en dan is het cirkeltje weer rond. Niet geheel volgens de regels maar tot nog toe ( doe dit nu 14 jr) geen problemen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:12

schaapjuh schreef:
Ik ga eerdaags wel even kennis met hem maken, lijkt me niet zo'n slecht idee.
Wel bedankt voor je reactie, hoop idd dat we het niet over dezelfde persoon hebben. 'Kun je iets meer vertellen over hem en hetgeen wat er toen gebeurd is ed? Mag ook per pb

Hoi Schaapjuh,

Ik doe het wel via het forum. Opdat anderen ook gewaarschuwd zijn.
De Boudewijn die ik bedoel is een wat fors uitgevallen man met een lichtelijk zuidamerikaans uiterlijk. Hij lijkt wel wat qua uiterlijk op een indiaan. De man doet aan zwarte magie en is niet vies van Voodoo.
De Boudewijn waar ik het over heb woonde ook bij Dalfsen in de buurt.
Ik had eigenlijk verwacht dat hij wel gestopt was met zijn praktijken.
Zo'n 10 jaar werd ik over hem getipt door div. kennissen.
Hij werkte toen veel samen met dhr. Biesterbos.
Men was nogal enthousiast over zijn 'volledig supplement' wat heel goed zou zijn als aanvulling naast krachtvoer.
Mijn paarden zaten toen vlak na onze verhuizing ook niet goed in hun vel.
Affijn ook ik heb ze op dat 'supplement' gehad. Gelukkig maar heel kort.
Iemand die hem al langer kende heeft het mengsel laten onderzoeken.
Het bleek voor 75% uit gewoon keukenzout te bestaan. De overige 25 % was overwegend gewoon een meelsoort. Bakpoeder oid.
Je moest er nog veel van geven ook. De meeste paarden die niet goed in hun vel zaten kikkerden binnen een week even behoorlijk op, maar zakten daarna terug.
Kan je nagaan denk je je paard te helpen en ben je ondertussen bezig de nieren te verruineren.
Wist ie ook nog te vertellen dat het een geheim recept was wat alleen hij kon maken. Hij moest het op een speciale geheime manier bewerken om de werkzaamheid te vergroten.
Ja ja ......
Mijn paarden zouden zwaar getraumatiseerd zijn en mankeerden van alles. Ik schrok in eerste instantie behoorlijk.

Maar na een nachtje slapen vertrouwde ik zijn verhaal voor geen meter meer.

Oh ja, achteraf bleken mijn paarden teveel zand in de darmen te hebben. Ik heb ze twee weken veel lijnzaadslobber gevoerd en toen had ik ze weer goed.

Groetjes, Henny

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:23

Zo hé! Lekker ventje zeg...
Weet je of hij zich daarnaast met nog andere dingen bezighoud? Zoals straling, pendelen, water-vitalizers, osteopatie, oid?