Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sugarmiss schreef:Als je je land en/of paddocks goed ontmest zou je eens kunnen kijken of je wel elke 2 maanden MOET ontwormen. Het blijft tenslotte een vergif wat je in je paard stopt.
Als je vooraf de mest laat onderzoeken op wormeneieren, zou kunnen blijken dat de infectiegraad niet aanwezig is of heel laag is en kun je dus besluiten een keer over te slaan.
Verder zijn er tegenwoordig diverse middelen die langer werken en je dus niet elke 2 maanden hoeft te ontwormen (bij goede hygiëne).
Ook heb je in Amerika iets wat een 'daily dewormer' wordt genoemd. Het is iets wat dagelijks door het voer gedaan wordt waardoor wormen geen kans krijgen zich te ontwikkelen.
schaapjuh schreef:quote mezelf even uit een ander topic, scheelt weer typwerk![]()
Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi). Dit geef je met élke volle maan door het voer die je iets natmaakt (water/ appelazijn oid). Alleen de eerste keer geef je het paard een kuur van 3 dagen een poeder: dag voor volle maan, met volle maan en een dag na volle maan. Later alleen met volle maan. Met volle maan is de maan het krachtigst. De maan heeft veel invloed op al wat leeft, groeit en bloeit op aarde.Dus met volle maan ontwormen is het meest effectiefst
Werkt super!!!
Naam van het ontwormpoeder ben ik even kwijt... zodra ik t weer weet meld ik t wel.
IMJ schreef:Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?
schaapjuh schreef:IMJ schreef:Ik zou hier ook niet zoveel vertrouwen in hebben, misschien ben ik te nuchter hoor maar goed. Doe je dit zelf wel zo?
Mijn paard ontworm ik nu ong. een jaar hiermee. Hij mag geen chemische zooi in zn lijf daar zijn lever dan niet meer goed zal functioneren. Dus ik zal wel moetenmaar anders deed ik het ook wel hoor
![]()
schaapjuh schreef:quote mezelf even uit een ander topic, scheelt weer typwerk![]()
[i]Bij Boudewijn Lelievelt te Dalfsen kun je natuurzuivere ontwormpoeder kopen (dus zonder chemische zooi).
Sugarmiss schreef:Ik ontworm begin april en begin december met een pil die qua samenstelling gelijk is aan de Equimax.
De paddock wordt mestvrij gehouden 2x daags, dus een worminfectie kan alleen uit het hooi komen.
Overigens kan dit alleen bij mensen die paarden (in kleine getalen) aan huis hebben staan. Sta je op een manege/pensionstal dan is het belangrijk dat er tegelijk ontwormt wordt en eventueel grasland NIET wordt bemest met de stalinhoud.
IMJ schreef:Bij ons op stal was iemand die gewoon niet ontwormde met als gevolg: paard dood!!! Bloedworm geloof ik!!! Toen hij het wist is ie onder begeleiding van de da alsnog gaan ontwormen maar helaas... te laat.
schaapjuh schreef:Ik ga eerdaags wel even kennis met hem maken, lijkt me niet zo'n slecht idee.
Wel bedankt voor je reactie, hoop idd dat we het niet over dezelfde persoon hebben. 'Kun je iets meer vertellen over hem en hetgeen wat er toen gebeurd is ed? Mag ook per pb