Is het een trauma? lees dit alsteblief!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jill_1990

Is het een trauma? lees dit alsteblief!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:32

hallo!
ik ben Jill en ik ben 15 jaar!
diit is mijn paardje monsieur!
Afbeelding

ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar!
ik hou ontzettend veel van hem en hij is mij echt ALLES!
hij heeft echt een mega lief karakter!
ik ben er iedere dag! Rij hem elke dag, en natuurlijk heeftie elke week een rustdag! en geef hem echt genoeg aandacht we hebben echt voor mij gevoel een band met elkaar!
maar wat mijn probleem is: ik heb 2 keer mee gemaakt dat mij paard zwart vo0r de ogen werd en het leek oftie zich stijf maakte en hij zo op de grond viel! en hij keek heel angstig uit zij ogen!
hoe gebeurde dat zo?
de eerste keer!
ik wou mij paard gaan logeren! en liep met hem door de stallen tot hij hooi pakte dus ik werd niet boos maar wou het alleen uit zijn mond halen! ik wiis niet wat er gebeurde, ik was echt bang! het leek oftie heel rustig omhoog kwam hij viel op zij tegen de muur en zo achterover tegen de muur aan! ik schreeuwen om hulp en huilde, trilde helemaal maar na die val stond mijn paard gelijk weer op net of er niks aan de hand was en ik heel dom stond te doen omdak ik hartstikke bang was!wat was dit?
de baas van de manege is erbij gekomen en heeft gekeken!
hij zij het kan een soorrt van hartstoornis kan zijn! maar me paard ddeed echt of er helemaal niiks aa de hand was toen zei hij als het nog een keer gebeurt zou ik er een dierenarts bij halen!
De tweede keer!
ik stond het rijden even te kleten aan de bakrand!
Me paardje vind dat niet erg!
hij houd van aandacht maar op de grond ligt een rubere mat!
hij pakte het op! ik pakte het en legde het terug!
ik zag me paard kauwen ik schrok dus ik dat stukje rubber eruit halen! en toen gebeurde het! hij maakte zich stijf liep aar achter en viel zo tegen de muur aan zo hard dat er een hele barst in zat! letterlijk barst de muur zat los! Mijn paard stond op en er was niks aan de had ik nakijken geen wondjes! toen viel het mij heel erg op!
bij alle 2 de gebeurtenissen begon het bij zijn mond!
als ik mijn paard aan het poetsen ben kan ik wel gewoon aan zijn mond ziitten!
ik denk dat mijn paard een trauma vroeger heeft opgelopen en ergens een plekje in zij mond veel pijn heeft gedaan!
dit vind ik erg! Ik wou dat hij kon praten maar heel even!
allee om te weten wat het precies is en wat er aan de hand is!
ik schrijf dit om advies! van jullie misschien kennen jullie wel een paard met een trauma! ofwaar het op lijkt
alsjeblief laat het me weten en reageer!

alvast bedankt!

Groetjes Jill !

opala

Re: Is het een trauma? lees dit alsteblief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:42

Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar het lijkt mij een soort kortdurende bewusteloosheid/shocktoestand. Mazzel dat het tot 2x toe zo goed is afgelopen. Ik zou dit toch voorleggen aan een goede DA, want hoe loopt het af wanneer je paard zo iets krijgt wanneer jij er op zit?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:47

het kan idd een schrikreactie zijn waar hij heel extreem op reageert.
ik heb zelf een paintmerrie die soms ook van die rare reacties geeft. bv. zet haar nooit vast als de hoefsmid met haar aan het werk is (of als je haar poetst) want ze slaat gegarandeerd achterover.

waar het weg komt geen idee. het is iets waar ik rekening mee houd maar verder ook niet.

nog wel iets om over na te denken. ik zag bij jou paardje een heerlijk roze mondje. en de mijne heeft dat ook. bij haar is dat heel vaak (bij de vorige eigenaar) verbrand geweest. het zou kunnen dat daar ook die reactie weg komt. dat is iets wat je uitkunt proberen, doe het wel in het midden van de bak. mocht hij dan schrikken en achterover gaan doet hij zich in ieder geval niet zo zeer dan dat hij tegen een muur aanslaat.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:56

Anders toch maar eens een dierenarts naar laten kijken of er niets lichamelijks aan de hand is. Je instructeur dacht de eerste keer aan hartklachten, ik dacht in eerste instantie aan epilepsie. (maar ik ben bij lange na geen dierenats) Dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn maar het is , denk ik , beter om je paard is te laten onderzoeken door dierenarts, dat geeft jou ook meer duidelijkheid.
Succes

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:01

epelepsie zou kunnen... maar dat is toch niet zo maar over?? Mijn zusje heeft het ook en na een aanval voelt die zich echt nog lang niet goed... maar weet niet hoe dat bij paarden is...

ik zou echt naar de DA gaan!! en gewoon echt goed laten controleren!!want dit lijkt me echt niet gezond

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:06

[quote="knolliepower"]epelepsie zou kunnen... maar dat is toch niet zo maar over?? Mijn zusje heeft het ook en na een aanval voelt die zich echt nog lang niet goed...

Ik weet er dan niet zoveel over bij paarden, maar bij mensen wel (ben verpleegkundige op neurologie) en sommige mensen hebben een lange nasleep van een insult, anderen merken het hele insult niet eens. Dit heeft te maken met de plaats en het soort insult.

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:45

Hoi Jill.... Als ik jou verhaal zo lees lijkt het erop dat jou paardje gewoon een overdreven schrikreactie geeft eigenlijk te vergelijken als een soort singel dwang. Epelepsie kan je niet oproepen en geeft zeker ook gewoon een nasleep mocht een paard wel zo'n aanval krijgen. zou er gewoon rekening mee houden als zich weer zo'n situatie voordoet en je bij zijn mond moet zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:00

kijk is op www.pratenmetpaarden.nl misschien geloof je er niet in, maar ik heb echt hele ongelofelijke en onbegrijpelijke dingen hierin meegemaakt!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 09:50

Pytje schreef:
kijk is op www.pratenmetpaarden.nl misschien geloof je er niet in, maar ik heb echt hele ongelofelijke en onbegrijpelijke dingen hierin meegemaakt!

Sorry, maar ik zie echt niet wat dat meisje eraan heeft om die pagina te lezen! Het beste wat ze kan doen is de VA bellen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:37

Gulpje schreef:
Pytje schreef:

Sorry, maar ik zie echt niet wat dat meisje eraan heeft om die pagina te lezen! Het beste wat ze kan doen is de VA bellen.

als je het goed hebt gelezen, zie je dat je via haar iets aan je paard kunt vragen zeg maar.... het lijkt me dat het meisje er dus wel wat aan heeft

Jill_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:40

dankje voor jullie reacties!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:18

Ik zou toch ook eerst de veearts bellen, de kans is klein dat het een hartprobleem is maar het zou kunnen. Dan lijkt het me niet slim om naar de een of andere alternatieve figuur te gaan, ook al kan ie echt met paarden praten dan zal dat paard vast niet zeggen "ik heb dit-en-dit probleem en ik heb dat medicijn nodig.
Ik vond het eigenlijk een beetje klinken als narcolepsie, sommige paarden hebben dat, dan vallen ze zomaar ineens even weg. Misschien kun je het een keer filmen, is voor de dierenarts ook wel handig om te kunnen zien wat er nou gebeurt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:38

Ik vind Ellebel altijd zo slim en dit vind ik ook weer een verstandige tip. Ik wist niet dat narcolepsie bij paarden ook voorkomt. Is wat jij bedoelt dan het moment van kataplexie??
want anders lijkt het niet zo op narcolepsie bij mensen,

Vind trouwens wel dat je echt met een veearts moet overleggen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:56

Pytje schreef:
Citaat:

als je het goed hebt gelezen, zie je dat je via haar iets aan je paard kunt vragen zeg maar.... het lijkt me dat het meisje er dus wel wat aan heeft

Doeei!

Als mijn paard zoiets engs zou hebben zou ik de veearts bellen. Iedereen kan wel een site openen waarin hij/zij zegt met paarden te kunnen praten. Hier krijg ik een heel naar Jomanda gevoel bij

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:00

Het lijkt mij een epeleptische (zo schrijf je het toch) aanval die hij krijgt als hij zich ergens druk voor maakt of schrikt (het komt wel meer voor hoor), de veearts kijkt hem dan na en kan hem een medicijn geven die hij dan waarschijn lijk zijn hele leven moet slikken.

Ik heb er ervaring mee in mijn familie en het lijkt er op.

(het is een kleine storing in de hersenen die op bepaalde momenten (druk maken) optreed)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:02

Hte lijkt me een hele nare ervaring, zowel voor mens als paard. En ook gevaarlijk. Straks kom je eronder of raakt het paard zwaar gewond.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:15

Citaat:
Ik wist niet dat narcolepsie bij paarden ook voorkomt. Is wat jij bedoelt dan het moment van kataplexie??

Inderdaad, ik weet niet precies hoe het bij mensen zit, maar kataplexie komt bij paarden meestal op een moment dat ze ergens rustig staan. Daarom is een paard met narcolepsie vaak ook best goed te handhaven, tijdens het rijden zal hij niet omvallen. Heel vaak hebben mensen het heel lang niet door dat hun paard het heeft, vragen ze zich wel af hoe het beest toch altijd aan die schaafwondjes op zn voorknieen komt , totdat ze het een keer toevallig zien gebeuren. Meestal duurt het ook maar heel kort.
Juist omdat een paard met narcolepsie meestal goed te houden is en er ook ernstiger dingen kunnen zijn vind ik het eigenlijk wel verstandig om het even uit te laten zoeken. Dadelijk is het wel een hartprobleem oid en dan kan het dus wel link zijn met rijden.

Oja, en je eerste opmerking vind ik wel een groot compliment hoor, heb hier met een knalrood hoofd achter mn computertje gezeten

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:19

Ik vind wel dat er anders gereageerd mag worden op Pytje! DIe draagt gewoon een oplossing aan waar zij wss baat bij heeft gehad, of in ieder geval een goed gevoel bij heeft. De TS vraagt ten slotte om oplossingen, of ideeen, en die geeft Pytje, niks meer en niks minder. Dat de rest er verder niks van gelooft of het onzin vind, is dan niet relevant.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:31

[/quote]

Doeei!

Als mijn paard zoiets engs zou hebben zou ik de veearts bellen. Iedereen kan wel een site openen waarin hij/zij zegt met paarden te kunnen praten. Hier krijg ik een heel naar Jomanda gevoel bij
[/quote]

logisch dat je de veearts belt, maar de schrijfster van dit topic wilde toch allerlei opties. en de veearts was al genoemd.[/quote]

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:32

sans6 schreef:
Ik vind wel dat er anders gereageerd mag worden op Pytje! DIe draagt gewoon een oplossing aan waar zij wss baat bij heeft gehad, of in ieder geval een goed gevoel bij heeft. De TS vraagt ten slotte om oplossingen, of ideeen, en die geeft Pytje, niks meer en niks minder. Dat de rest er verder niks van gelooft of het onzin vind, is dan niet relevant.

tnx!

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:37

Is een heel lastig probleem, waar bijna nooit iets voor gevonden wordt. Zou er wel de DA naar laten kijken en wat ellebel zegt filmen, want paarden laten het toevallig nooit op de kliniek zien.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:40

Wat het ook is, je hebt een paard waar je mee kan verongelukken zo te horen.
Als de dierenarts geen oorzaak kan vinden die te verhelpen is zou ik het paard voor de dood wegbrengen, voordat er ernstige ongelukken met jezelf, de verzorgers of omstanders gebeuren. Geen leuk advies, maar wel eerlijk bedoeld.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:45

Hej jill. als ik het goed heb is dit paardje van marloes van aken geweest toch?

wat zegt marloes hiervan?
Als het de monsieur is die ik ken.
In iedergeval dit heb ik nooit maar dan ook nooit met hem meegemaakt.

Probeer samen met de da te zoeken wat het kan zijn, ga marloes na of zij er iets vanaf weet.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:46

Knavia schreef:
Wat het ook is, je hebt een paard waar je mee kan verongelukken zo te horen.
Als de dierenarts geen oorzaak kan vinden die te verhelpen is zou ik het paard voor de dood wegbrengen, voordat er ernstige ongelukken met jezelf, de verzorgers of omstanders gebeuren. Geen leuk advies, maar wel eerlijk bedoeld.

Dit vind ik geen oplossing voor monsieur. het is een ontzettend braaf en lief paard.

Ik ken hem al jaren, zowel van wedstrijd als van stal zelf.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:04

sans6 schreef:

Ik mag net zo goed mijn mening uiten! En op zich sta ik altijd wel open voor meer 'spirituele' zaken, maar NIET in een geval als dit! Sorry, maar met echt medische zaken heb je er niks aan als je aan een complete stranger gaat vragen of die aan een foto van je paard wil vragen waarom hij wel eens omvalt.