Peesbeschadiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maanmeisje

Peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 20:39

Hoi allemaal,

Mijn paardje heeft een peesbeschadiging. Ik ben nu al 2 maanden aan het stappen met hem. Pas geleden ben ik met hem naar de DierenArts geweest voor een scan, en zijn beschadiging is vrij ernstig. Ik heb het er erg moeilijk mee, ik hou ontzettend veel van rijden en freestylen. Gelukkig heb ik nog wel veel goede hoop dat het goed komt. Wel heeft de dierenarts gezegd dat het nog tussen de 5 en 12 maanden kan duren voordat hij weer helemaal goed is. Mijn paardje heeft niet veel last van zijn beentje, hij is ondanks alles nog vrolijk, opgewekt, actief en grappig. Helaas is dat actieve gedeelte niet altijd even goed voor zijn beentje

Wat hij nu doet en krijgt per dag:
- Een uiterst intensieve poetsbeurt
- 20 à 30 minuten stappen over altijd dezelfde verharde weg
- Reiki
- Aandacht
- Zemelen met daarin:
- 2 Pilletjes Ruta
- Brandnetel
- Devil's Relief
- een ander goedje (smeert de gewrichten)
- Poeder met knoflook erin
- 5 druppels Bachbloesem
Verder krijgt hij als maaltijd 2x per dag ¼ gerst en 1x per dag 50 gram vitaminesupplement. En kuil natuurlijk.

Ik zou graag nog wat tips willen over wat ik hem nog zou kunnen geven of iets wat ik nog met hem zou kunnen doen om t herstel te voorspoedigen. Toch verwacht ik dat het nog wel een erg lang herstel gaat worden.
Alvast bedankt iedereen!

Knuffel, Simone

Noon

Re: Peesbeschadiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 20:46

ik heb een jaar geleden stage gelopen bij Marjolijn de Rooy, die begeleid sinds anderhalf jaar een behandeling ook voor peesblessures en het hangt er natuurlijk vanaf wat voor een je paardje heeft maar bij bijna alles is het heel erg goed(tijdens het herstel, voor het voorkomen van en het tegengaan van etc.) het bedrijf heet: het Well Done Equine Spa Centre, en het ligt in Kootwijk. ze hebben ook een website maar die zou je dan even op moeten zoeken

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 20:52

Oké dankje wel alvast!
Het is een beschadiging aan de oppervlakkige buigpees.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 21:46

Bij mijn paard hebben we shockwavetherapie geprobeerd. Het sloeg in principe wel aan, maar de beschadigingen bleken toch zo ernstig te zijn (verkalking in de pees), dat ik haar na 8 maanden stappen toch nog in heb moeten laten slapen.
Meer info hierover kan je vinden op www.shockwavetherapy.com

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:08

tis echt lief dat je je paard zo vertroeteld en vanalles geeft voor de bevordering van de genezing maar behalve dat stappen en koelen zal de blessure echt niet sneller overgaan met al die andere middeltjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 00:26

Tijd is het enige wat je nog extra kunt doen om de genezing te bevorderen. Shockwavetherapie is ook nog een mogelijkheid....

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:16

Mijn paard heeft behoorlijk veel baat gehad bij Hyonate injecties.
Omdat hij gezien zijn leeftijd niet meer de juiste middelen aanmaakte om te genezen, zorgden deze injecties ervoor dat die stof alsnog aangemaakt werd (of in ieder geval werd het toegediend).
Het heeft goed geholpen, het enige nadeel is dat het behoorlijk prijzig is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:51

weidegang, eerst op een stukje ter grootte van een box en dan steeds groter maken. een van onze paarden had een peesklap voor en verkalkingen in haar achterpezen, ook weidegang gegeven (1,5 jaar) en nu kan ze weer rustig (lees: ong 3x perweek) werk doen...

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:31

mijn paardje heeft sinds 3 weken ook een peesklap. vanaf vandaag mag ik 2x 5 min per dag gaan stappen...(wordt wat..) verder staat ze alleen op stal helaas. maar de kans is te groot dat zodra iets te hard gaat stappenn/draven in haar enthousiastme dat de pees knapt...

ik heb de fysio er ook bij gehad en nu krijgt de pees en lever compositum (alle beetjes helpen) daarnaast huur ik een apparaat van mijn fysio voor magnetisch veld therapie. dit zorgt voor een betere doorbloeding. (en ze vindt het heerlijk, wordt er heel rustig van)

misschien is dat een idee?? maar verder veel rust geven en nooit vergeten dat peesblessures straks geen pijn meer doen maar dat de blessure er wel degelijk zit en erger kan worden!! dus als ze niet meer kreupel loopt is het geen teken dat het over is!!

succes!

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:48

Ik heb zwavel bijgevoerd in overleg met de dierenarts. Zwavel is een natuurijke bouwsteen voor het lichaam. Dit zorgt voor het aanmaken van nieuwe vezels en maakt de bestaande sterker.

Ik heb een half jaar gestapt omdat Diego een gat in zijn interosseus had. Zijn pees is bovenverwachting snel en goed genezen. Bewijzen dat het geholpen heeft kan ik natuurlijk niet maar durf haast zeker te zeggen van wel. Ook heeft hij geen mok meer gehad ondanks het elke dag afspuiten van zijn been terwijl hij hier uiterst gevoelig voor is(denk dat zijn huid dus ook sterker is geworden).

Je kunt zwavel bestellen bij de Paardendrogist en kost 79 euro voor een kilo. MSM Zwavel. Maar je hebt ook kleinere verpakkingen die dus goedkoper zijn.

Iets waar ik zelf niet slim aan gedaan heb is Diego teveel verwent met eten, niet met gewone brok maar met andere dingen. Buiten dat hij dik werd kreeg hij veelste veel energie en dit kwam eruit met steigeren en springen aan een stuk door met het stappen.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:40

Bij de Huiskamer is er ook een peesblessuretopic, als je even je ei kwijt wil. Ben ik mee gestart toen ik helemaal gefrustreerd was van het stappen met een 4-jarige. Helaas heeft zij het niet gered, maar het topic volg ik nog steeds.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:50

Maiske schreef:
Je kunt zwavel bestellen bij de Paardendrogist en kost 79 euro voor een kilo. MSM Zwavel. Maar je hebt ook kleinere verpakkingen die dus goedkoper zijn.

Waah dat is veel geld, je kan het beter hier kopen, dan betaal je €25 voor 900 gram
Verder zou ik wel uit kijken met Devil's Relief, daar zit duivels klauw in en dat werkt pijnstillend, het risico daar van is dat het net lijkt dat je paardje weer goed is, maar bij lange na nog niet is. Verder zou ik hem met een zware peesblessure absoluut geen weide gang geven, tenzij hij rustig blijft op een heel klein stukje, ik laat m'n paard (die ook een ernstige peesblessure heeft en hier 2 maanden geleden aan geopereerd is) 2x per dag grazen en ik knip 2x per dag een emmer gras zodat ze toch wat binnen krijgt.
In gerst zit energie dus daar zou ik wat voorzichtig mee zijn, zo ie zo met krachtvoer maar dat zie ik verder niet op je lijstje staan
Ik weet niet hoeveel zemelen je geeft maar houd er rekening mee dat zemelen kalk onttrekt uit het lichaam, dus mocht je veel geven kan ik je adviseren kalk bij te voeren.
Ik heb zelf goede ervaring met klei, dat werkt verkoelend en vocht afdrijvend, verder zie ik niet op je lijstje staan dat je koelt, dit kan ik zeker aanraden, door de koeling word de bloedsomloop gestimmuleerd en dat hebben herstellende pezen wel nodig, ik doe het 2x per dag minimaal 10 minuten, zo dat was het wel
Verder succes er mee

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:26

Twinklebel schreef:
Bij de Huiskamer is er ook een peesblessuretopic, als je even je ei kwijt wil. Ben ik mee gestart toen ik helemaal gefrustreerd was van het stappen met een 4-jarige. Helaas heeft zij het niet gered, maar het topic volg ik nog steeds.

zou je me de link kunnen geven...kan hem niet vinden en wil heeeeel graag frustraties kwijt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:28

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:28

Letizia schreef:
Maiske schreef:

Waah dat is veel geld, je kan het beter hier kopen, dan betaal je €25 voor 900 gram
Verder zou ik wel uit kijken met Devil's Relief, daar zit duivels klauw in en dat werkt pijnstillend, het risico daar van is dat het net lijkt dat je paardje weer goed is, maar bij lange na nog niet is. Verder zou ik hem met een zware peesblessure absoluut geen weide gang geven, tenzij hij rustig blijft op een heel klein stukje, ik laat m'n paard (die ook een ernstige peesblessure heeft en hier 2 maanden geleden aan geopereerd is) 2x per dag grazen en ik knip 2x per dag een emmer gras zodat ze toch wat binnen krijgt.
In gerst zit energie dus daar zou ik wat voorzichtig mee zijn, zo ie zo met krachtvoer maar dat zie ik verder niet op je lijstje staan
Ik weet niet hoeveel zemelen je geeft maar houd er rekening mee dat zemelen kalk onttrekt uit het lichaam, dus mocht je veel geven kan ik je adviseren kalk bij te voeren.
Ik heb zelf goede ervaring met klei, dat werkt verkoelend en vocht afdrijvend, verder zie ik niet op je lijstje staan dat je koelt, dit kan ik zeker aanraden, door de koeling word de bloedsomloop gestimmuleerd en dat hebben herstellende pezen wel nodig, ik doe het 2x per dag minimaal 10 minuten, zo dat was het wel
Verder succes er mee

Ik weet dat er duivelsklauw in de Devil's Relief zit en dat het pijnstillend werkt, het is voor zijn hoefkatrol (heeft hij aan beide voorbenen, 2/3de graad) maar ik denk dat ik er mee stop zodra de peesbeschadiging bijna hersteld is, zodat we wel kunnen zien of hij wel ècht goed loopt.
Edgar mag niet op de wei, ten eerste wordt hij te dik, na een uurtje is het alweer een balonnetje, ten tweede mag het niet van de dierenarts omdat er een grote kans is dat hij gaat rennen en gek gaat doen wat dus weer slecht is voor zijn pees.
Hij krijgt geen krachtvoer meer, ivm. het bijna niets doen en hij is op dieet.
Zijn been wordt niet gekoeld, omdat onze dierenarts zei dat het niets zou helpen, koelen helpt alleen in de eerste 2 weken om de ontsteking te verminderen (zijn woorden, niet de mijne). Maar op jullie advies zal ik weer gaan beginnen met koelen.

1 september gaan we weer een echo maken om weer te kijken of er al verbetering is, we gaan elke maand een echo laten maken om het proces te volgen.
Bedankt alvast voor alle tips van iedereen!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:51

even een vraagje.. bij een peesbeschadiging is er dan ook aan de buitenkant wat te zien? want mijn pony heeft al een half jaar dikke pezen.. ze heeft er verder geen last van .. maar toch..

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 18:03

_Margarita_ schreef:
even een vraagje.. bij een peesbeschadiging is er dan ook aan de buitenkant wat te zien? want mijn pony heeft al een half jaar dikke pezen.. ze heeft er verder geen last van .. maar toch..

Ben je al naar je dierenarts geweest ermee? Bij een peesbeschadiging zoals mijn pony heeft zie je een bobbel op de pees. Maar dikke pezen kan volgens mij nooit goed zijn, al zou ik niet weten wat het kan zijn bij jouw pony. Heeft ze het al eens eerder gehad?
Ik zou al ik jou was toch maar even langs je dierenarts gaan.

Succes!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:27

ja de dierenarts moet idd nu toch maar eens komen.. maar het is niet echt een bobbel.. tis haar gehele pees van boven naar beneden wat dikker is dan normaal zeg maar.. beetje vreemd..

maanmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 19:12

Koel je de pezen al? Is een aanrader! Laat je even de uitslag van de dierenarts weten? Ben wel nieuwsgierig nu

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:34

en wat is het beste? coolen met water of ook gebruik maken van speciale coolingsgel?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:00

Koelen met water, dat dringt veel dieper door , maar je moet het wel minimaal 10 minuten doen anders heeft het geen zin.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:01

@_Margarita_, zou je een foto kunnen plaatsen van je paard z'n been?

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:15

Hoi Maanmeisje, ik begrijp je frustratie. Ook bij mijn pony is een peesbeschadiging geconstateerd vorige week. Ik ben fanatiek wedtrijdruiter, recreatieruiter en sinds kort ook menner. De prognose is dat het ook wel 6-12 maanden gaat duren...
Het begon bij mij met licht kreupel lopen, en na controle bleek hij wat opgezette pezen te hebben. Voor de rest merk je niks aan hem, hij mag gewoon op de wei en is vrolijk en niet kreupel. Over 3 maanden moet ik terug voor een scan.

Ik had nooit gedacht dat mij zoiets zou overkomen, ik heb mijn pony al 13 jaar (hij is 14) en ben er altijd best voorzichtig mee.
Ik wens iedereen met dit probleem veel succes!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:22

biewie schreef:
Ik had nooit gedacht dat mij zoiets zou overkomen, ik heb mijn pony al 13 jaar (hij is 14) en ben er altijd best voorzichtig mee.
Ik wens iedereen met dit probleem veel succes!

Dat had ik ook, dat ik dacht dat overkomt mij niet. Helaas, dat heb je niet voor het zeggen. Ik had mijn paard pas drie maanden toen ze een ongeluk in het land kreeg. Daarna nog twee jaar aan lopen rommelen, maar helaas, het kwam niet meer goed. Het lijkt wel eens of die mensen die ruw om gaan met hun paard nooit pech hebben en de mensen die voorzichtig zijn de pech juist aantrekken.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:10

Heel veel sterkte!

Ik ben afgelopen vrijdag naar de dierenarts geweest voor een nieuwe echo van de pees van mijn paardje. En..... ik hoef niet meer terug. We zijn ongeveer een half jaar bezig geweest het voorzichtig opbouwen van 't stappen. We hebben verder niks speciaals gedaan eigenlijk, behalve heel veel bezig geweest met poetsen en troetelen. Mensen zeiden regelmatig "wat blijft jouw paard mooi" (is gedeeltelijk wit). Nogal logisch, niks beters te doen poetsen!

Het ergste eraan vond ik dat mijn paard geen echt paard mocht zijn. Niet in de wei staan, nooit eens los lopen, helemaal niks (en dat bijna 7 maanden lang....). Gelukkig mag ze over een week of 7, als ze nog verder is aangesterkt, weer eventjes in de wei (onder lichte verdoving, zodat ze niet te gek doet).

Soms lijkt het inderdaad alsof mensen die "ruw" met hun paard omgaan, veel minder van dit soort toestanden krijgen. Maar dat kan ook toeval zijn. Helaas kun je met dit soort dingen niet meer doen dan afwachten. Ik hoop dat het bij jouw paard ook een beetje voorspoedig wil genezen (voorzover dat kan met deze blessures).