boxrust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

streep

boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 21:22

Strakjes heeft mijn paard, na een operatie, een maand boxrust.
Wie heeft dit ook meegemaakt en kan mij vertellen hoe ik deze maand doorkom/leuk hou voor mijn paard.

Groetjes Joke

xThalyx

Re: boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:28

Um.. Lekker poetsen, lekker knuffelen , lik it ophangen, iets in zijn stal hangen waar hij mee kan spelen, lekker veel hooi geven ( als hij dat mag ) Verders... zou ik het niet weten..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 02:11

Die van mij heeft 2 weken boxrust gehad, wat ik deed was veel aandacht geven; een voerbal, lekker uitgebreid poetsen, gras knippen etc.
Mag ik vragen waar aan je paardje word geopereerd?

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:10

Zorgen voor een minimale hoeveelheid krachtvoer en dat wat je wel geeft inderdaad in een voerbal stoppen. Zorgen voor veel ruwvoer met veel structuur en niet teveel voedingswaarde (dan kan je hem meer geven en heeft ie langer iets te doen. )
Een lickit is denk ik inderdaad ook wel aan te raden, als je paardej ze lust.
Ik zou even aankijken wat je paard ervan vind al je veel bij hem bent, het ene paard vind het heerlijk om dan hele dagen te knuffelen en gepoetst te worden, het andere wil liever alleen gelaten worden.
Ik ben ook benieuwd waaraan je paard geopereerd wordt (zou toch verwachten aan een beenprobleem, door de lange boxrustperiode.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:56

Als het been probleem is (voor) dan zou ik geen voerbal geven, want die van mij schopte deze hard weg en haalde hem met neus weer naar zich toe. Ze stond dus alsnog stil en kon lekker eten, daarbij had ze dus het kunstof op dr ijzers zitten... Niet echt goed voor dr benen (soms waren ze ook wat warm en met vocht).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 10:45

Zorg er voor dat ze voer heeft als de andere paarden de wei in gaan en zorg - als het kan - voor gezelschap op stal.
Bij mij werkte het prima om iedere dag hetzelfde te doen (moest wel 3 x daags 10 min. stappen), maar ik heb van andere mensen gehoord dat sommige paarden daar helemaal dol van worden - bedenk dus goed wat voor type je paard is, snel nerveus of juist een koele kikker, sociaal of wel redelijk graag alleen, enz.
En verder idd veel ruwvoer, weinig krachtvoer, wel mineralen, als het kan een buitenbox (hebben ze toch wat te kijken).

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:21

Mijn pony moest ook heel erg lang boxrust hebben. Heel veel poetsen en knuffelen. Maar aangezien het nogal een heethoofd is, ging ik ook wel met hem wandelen, hij moest gewoon zijn energie kwijt.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:52

Letizia schreef:
Die van mij heeft 2 weken boxrust gehad, wat ik deed was veel aandacht geven; een voerbal, lekker uitgebreid poetsen, gras knippen etc.

Mijn paard wordt volgende wek geopereerd aan OCD in beide knieeen.
Vlgs de kliniek is het dan minimaal een maand boxrust. Ik ben benieuwd. Ze is wel rustig maar ook wel een paard met karakter.
Die lick it en voerbal zijn wel goede tips want eten doet ze graag. En dan heeft ze ook wel wat te doen. Gelukkig staat ze op een goede stal waar ze een paar x per dag wordt gevoerd en op verschilende tijdstippen hooi krijgt dus dan heeft ze zo wat afleiding.

streep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 17:54

Letizia schreef:

OCd in beide knieeën. balen maar ik hoop dat alles goed komt

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:18

Pavo Nerv Control, zodat je je paard niet helemaal op een hongerdieet hoeft te zetten. Je kunt dan toch een beetje krachtvoer geven, met Nerv Control, en hij blijft lekker rustig, en hij krijgt toch zijn noodzakelijke vitamientjes binnen. Verder zou ik het op stal een beetje rustig houden wat betreft gesleep met andere paarden. Zij mogen dan wel lekker naar buiten en rijden en jouw paardje niet. Groetjes Brennie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:13

Een hongerdieet is absoluut niet nodig als je paard op rust staat en geen krachtvoer mag. Wel eens van ruwvoer gehoord?? Vul het aan met geweekte zemelen en een beetje bietenpulp oid.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 06:38

Toen de paarden van ons verplicht op stal moesten blijven ben ik begonnen met clickertraining. Leuke afwisseling en je bent toch een beetje bezig.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 07:54

Mijn merrie heeft dit jaar na een ongeluk 6 weken boxrust gehad en ipv krachtvoer heb ik haar die periode wortels gevoerd (met een paar kruimels muesli voor het idee) en zoveel mogelijk hooi om haar bezig te houden. Ook heeft ze een respiratory lick gehad, die vindt ze erg lekker en zijn niet zo snel hap slik weg als een lickit bij haar is .

streep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:19

cornelie schreef:
Toen de paarden van ons verplicht op stal moesten blijven ben ik begonnen met clickertraining. Leuke afwisseling en je bent toch een beetje bezig.

Clickertraining klinkt intressant en een goed idee. Ik heb het ooit ergens anders gehoord maar ik weet niet precies wat het inhoudt. Kan je me er meer over vertellen of een website geven.

Thx Joke

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:13

Op internet is er heel veel over te vinden, zo ben ik ook begonnen. Google doet het bij mij even niet maar als je dan 'clickertraining' intypt en dan nl pagina's selecteert vind je aardig wat informatie. Ik ben begonnen met zo'n metalen kikkertje uit de speelgoedwinkel, voor 50 cent heb je al zo'n ding dus dat is ook bijna niks.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:12

Lekker met 'm bezig zijn

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:15

Die van mij heeft 12 weken boxrust gehad..

Ik heb allerlei dingen voor um opgehangen in de stal:
* liksteen
* skippybal
* zo'n bal waar je brokjes in kan doen en eruit vallen als de bal rolt
* lege flessen (voor het geluid, vond ie wel leuk)

enne vooral veel bezig zijn met um!

streep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 20:59

Moreno schreef:

* liksteen
* skippybal

Mag ik vragen wat je paard had???????
Kom net uit de kliniek en dat was niet zo geod nieuws ipv OCD was het wel OCD in een been en makkelijk weg te halen en het tweede baan daarin zate versplinterde botten, baaal

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:18

streep schreef:
Moreno schreef:

* liksteen
* skippybal

Kom net uit de kliniek en dat was niet zo geod nieuws ipv OCD was het wel OCD in een been en makkelijk weg te halen en het tweede baan daarin zate versplinterde botten, baaal

Ah balen joh!
Maar na de operatie komt alles goed?

Die van mij had een zeer ernstig verstuikte knie. Hij kon echt niet meer lopen, net of zijn been gebroken was Maarre dat kwam waarschijnlijk doordat een stagiaire um geschopt had, toen ze um uit de wei gingen halen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:41

streep schreef:
Moreno schreef:

* liksteen
* skippybal

Balen zeg, sterkte, als je je hart wilt luchten, ik weet hoe je je voelt, dus je kan altijd PBen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 22:01

Moreno schreef:
Die van mij had een zeer ernstig verstuikte knie. Hij kon echt niet meer lopen, net of zijn been gebroken was Maarre dat kwam waarschijnlijk doordat een stagiaire um geschopt had, toen ze um uit de wei gingen halen

Altijd lastig zulke gevallen, bewijs het maar eens en jij kan opdraaien voor alle kosten

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:05

Hoi,
Mijn paard is herstellende van een peesblessure. In totaal heeft ze twee weken volledige boxrust gehad en daarna ongeveer vijf maanden boxrust met twee keer daags stappen op het harde. Om het leuk te houden voor haar (ik was heel bang dat ze een of andere stalondeugd zou ontwikkelen) heb ik een lik it in de stal gehangen met daaraan een speelbal. Daarnaast zet ik haar redelijk dik op het stro, zodat ze de hele dat een beetje kan knabbelen. Ze kreeg een paar keer daags een klein beetje hooi (beter een paar keer daags een klein beetje, dan twee keer daags een hele hoop). Verder heb ik haar helemaal van het kracht voer afgehaald. Om haar toch in shape te houden voer ik haar nu vanaf het begin Convalescent Diet van Dodson en Horrel. Dat is een muesli, die speciaal ontwikkeld is voor paarden die boxrust hebben of heel licht in het werk zijn. Mijn paardje wordt heel snel mager, maar ik moet zeggen dat ze het op dit voer verbluffend goed heeft gedaan.
Tot slot ben ik zo vaak als ik kon naar stal gegaan om haar aandacht te geven. Al is het al om even bij haar in de stal te zitten, of lekker te poetsen.
In het begin vond ze het vreselijk om op stal te staan, maar ik merkte aan haar dat ze zich op een gegeven moment overgaf. Heel raar. Ze werd er een beetje apatisch van en ik had best met d'r te doen. Inmiddels rij ik haar weer een klein beetje en mag ze beperkt onder toezicht op de wei. Ze is weer veel vrolijker en levenslustiger, maar ja, die boxrust was echt nodig om een goed herstel te bevorderen.

Heel veel succes met je paardje!

streep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:07

Ritmisch schreef:
Hoi,
Mijn paard is herstellende van een peesblessure. In totaal heeft ze twee weken volledige boxrust gehad en daarna ongeveer vijf maanden boxrust met twee keer daags stappen op het harde. Om het leuk te houden voor haar (ik was heel bang dat ze een of andere stalondeugd zou ontwikkelen) heb ik een lik it in de stal gehangen met daaraan een speelbal. Daarnaast zet ik haar redelijk dik op het stro, zodat ze de hele dat een beetje kan knabbelen. Ze kreeg een paar keer daags een klein beetje hooi (beter een paar keer daags een klein beetje, dan twee keer daags een hele hoop). Verder heb ik haar helemaal van het kracht voer afgehaald. Om haar toch in shape te houden voer ik haar nu vanaf het begin Convalescent Diet van Dodson en Horrel. Dat is een muesli, die speciaal ontwikkeld is voor paarden die boxrust hebben of heel licht in het werk zijn. Mijn paardje wordt heel snel mager, maar ik moet zeggen dat ze het op dit voer verbluffend goed heeft gedaan.
Tot slot ben ik zo vaak als ik kon naar stal gegaan om haar aandacht te geven. Al is het al om even bij haar in de stal te zitten, of lekker te poetsen.
In het begin vond ze het vreselijk om op stal te staan, maar ik merkte aan haar dat ze zich op een gegeven moment overgaf. Heel raar. Ze werd er een beetje apatisch van en ik had best met d'r te doen. Inmiddels rij ik haar weer een klein beetje en mag ze beperkt onder toezicht op de wei. Ze is weer veel vrolijker en levenslustiger, maar ja, die boxrust was echt nodig om een goed herstel te bevorderen.

Heel veel succes met je paardje!

Hardtsikke bedankt met die tip van het voer. Die van mij wordt ook altijd snel mager en ik was bang dat ik strakjes weer een ingevallen paard had. Ik heb hard getraind om haar te krijgen zoals ze nu is en ik zag het al aankomen. Ik heb de naam opgeschreven en ga het zeker zoeken hier in de buurt.

groetjes

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:58

@ Letizia: Thnx! En jah helaas kan ik het niet bewijzen Die stagiaires beweren (en mensen van stal hebben het ook gezien) al een x op de grond gelegen te hebben doordat die van mij zo 'wild' is, bij mij loopt ie meestal echt supersloom mee, je moet um dan zowat aanduwen! Maar dat ie wild is? ehm nee bij lange na niet...
Hij mag nu ook weer elke dag de wei in maarre ik zet um er nu gewoon zelf in en haal um er ook weer zelf uit, zoiets gebeurd me niet nog een keer...

@ streep/ritmisch: die van mij kreeg gedurende zijn stalrust 1 handje brokken per dag en 1 handje muesli zonder haver van mij, verder kreeg hij wel een paar x per dag plukjes hooi, maar hoe zijn buik er nu uitziet... sjee wat is hij 'dik ' zeg iedereen vraagt al zo is ze drachtig? wel apart voor een ruin dan..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:23

Onze merrie heeft sinds dinsdag voorlopig box arrest. Zie:
viewtopic.php?f=59&t=449528&hilit=

Ze staat nu in de merrie stal te verrekke van de pijn. Ze kan alleen op de toon staan en ze heeft sinds vandaag andere pijnstillers. Ze is vrij cool in haar hoofd en vind het eigenlijk wel best op stal.
Maandag of dinsdag kan het veulen pas weg. Hij staat in de stal ernaast. Hij staat dus vanaf dinsdag ook op stal. We zijn bang dat Famosa gek wordt als we hem uit stal halen en we zijn ook bang dat Atje door het hek heen gaat om naar zijn mama te gaan.
Ze krijgt nu alleen oud hooi meer niet. Haar uiers slinken vrij snel.