glijden met ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

glijden met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 19:44

hallo allemaal !
ik heb een vraagje over de ijzers van mijn verzorgpaardje.. hij heeft ze namelijk al een tijdje.. maar hij is heel erg aan het glijden op die dingen! waar zou dit door kunnen komen? vandaag was ik namelijk met hem aan de wandel in de stalgangen en daar gleed die zo erg uit dat ie op een gegeven moment op ze knieen zat.. zelf schrok die er geloof ik niet erg van.. want hij bleef zo even zitten.. haha.. volgens mij wist ie niet meer hoe die omhoog moest komen.. gelukkig is alles toch goed afgelopen maar vind het wel eng! voor hetzelfde geld gebeurt dit als ik met hem buiten rijd.. dus ik zou graag de oorzaak willen hiervan willen weten.. ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
Groetjes Lisa..

Elsemieke

Re: glijden met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:46

Dat ijzers glad zijn heeft verschillende oorzaken. Niet dat ik er veel verstand van heb ofzo. Maar vaak zijn ze in de zomer (door het warme, broeierige weer) heel glad. Maar om nou te zeggen dat het hier zomer is. Dat kan het niet zijn. Mischien dat er ene bananenschil in de weg lag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:48

als ijzers lang er onder zitten worden ze ook vaak glad, door lopen op de weg slijt het en worden ze glad..

tijd voor nieuwe ijzers dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:54

Een paard glijd altijd meer op ijzers dan op blote hoeven. Nu met deze regen glijden ze allemaal, dat komt niet door je ijzers. Ook op beton willen ze weleens wegglijden als ze een beetje lomp doen of niet opletten. Mag ik vragen waarom je verzorgpony op ijzers staat??

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 20:09

het kan iid aan de ijzers liggen die er al wat langer onder zitten , maar ook betonnen vloeren kunnen slijten en glad worden.

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:20

Sydney2005 schreef:
Een paard glijd altijd meer op ijzers dan op blote hoeven. Nu met deze regen glijden ze allemaal, dat komt niet door je ijzers. Ook op beton willen ze weleens wegglijden als ze een beetje lomp doen of niet opletten. Mag ik vragen waarom je verzorgpony op ijzers staat??

de eigenarese rijd best veel met hem buiten.. ik denk dat als hij geen ijzers heeft zijn hoeven afbrokkelen..

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:19

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:24

Mischien is nieuwe ijzers dan toch een idee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:25

Mijn paard glijdt ook als ze aan nieuwe ijzers toe is...

Janneke148

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:29

Geen beslag is ook een optie....

Heb zelf een paard die heel lang op ijzers heeft gestaan. Vorige eigenaresse vertelde dat hij brokkelhoeven had en dat hij zonder ijzers niet kon lopen.

Heb de ijzers eraf gehaald en zelf bekapt (natuurlijke bekapping) en hij liep al een stuk beter. Ben daar nu ongeveer 5 maanden mee bezig en zijn hoeven zijn nog niet perfect maar ze brokkelen iig niet meer af!!!

Als je meer wil weten over natuurlijk bekappen.....vraag maar!!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:30

Cassidy schreef:
Mijn paard glijdt ook als ze aan nieuwe ijzers toe is...

Gamier glijdt dus altijd met ijzers! Na dit laatse ongelukje ben ik wel anders gaan kijken tegen ijzers moet ik zeggen....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 02:15

Tja mijn vzpaard gleed ook uit op ijzers,1x een zware klap op mijn nek gehad,nu zijn ze er vanachter eindelijk af(voor gaat niet vanwege slechte stand)

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:24

Mijn vorige pony liep perfect met ijzers en degene die ik nu heb is super-onhandig met die dingen.
Misschien ligt het ook aan de manier van lopen (en oudere ijzers glijden idd meer)
Ik zou het in ieder geval met je smid overleggen. Hij heeft vast nog andere ideeën om dit op te lossen.
Kunstofijzers blijven geloof ik niet zolang zitten, maar zeker ben ik er niet van (heb het ooit ook eens uitgezocht).

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:46

kunststof beslag blijft net zolang zitten als ijzerbeslag als de hoefsmid er goed mee overweg kan. in duitsland bijvoorbeeld is kunststofbeslag al veel gebruikelijker als in nederland.

persoonlijk geef ik de voorkeur aan helemaal geen beslag. al mijn paarden lopen prima zonder. ook bij lange buitenritten brokkelt er niks vanaf.

mijn eerste paard liep vroeger ook op ijzers en gleed konstant erop uit als het beslag langer dan een week eronder gezeten had.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:21

Harm glijdt zich ook wel eens te barsten, dit heeft bij hem niets te maken met oude/nieuwe ijzers, maar puur met het ongecontroleerd neerzetten van zijn voeten. Hij let dus gewoon niet op! Harm is nog steeds onder behandeling bij de kliniek wegens een rugprobleem en daar vinden ze dat glijden niet zo'n drama hoor! Probeer hem op stukken dat het glad is (bij ons dus ook binnen in de stalgang) gewoon iets beter te ondersteunen en hou zijn aandacht erbij.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:27

toen mijn paard voor het eerst op ijzers stond gleed hij ook makkelijker uit,

Nu glijdt hij nog wel eens uit,bij gladde tegels,
rare bochtjes.
En nu zeker omdat hij over 2 weken weer nieuwe ijzers moet!

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:26

sommige paarden, slijten hun ijzers ook anders af door bijv. draai
voeten, je kan dan puntjes op de ijzers laten zetten, dan glijden ze minder snel

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:31

Mijn paard glijdt ook met zijn ijzers, met name op betonvloeren en op klinkers. Maar eigenlijk alleen als ze aan nieuwe ijzers toe is.

Veel op gras lopen maakt hoefijzers ook glad.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:33

Ijzers worden inderdaad op het laatst wel glad.
Maar mijn paard is nog niet uitgeledden met glade ijzers.
Mijn paard haar achterijzers slijten aan de buiten van het ijzer scheef af.
Mijn paard loopt ook best veel op het gras en ook daar is ze nog niet uitgeleden

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:17

Ik heb sinds kort hoefschoenen voor mijn paard en vind ze echt ideaal!!!

Als zijn voeten geen bescherming nodig zijn doe je ze gewoon af, net als je eigen schoenen. Ennnnn, ze glijden er niet op want het is kunstof wat niet bikkelhard is.

In verhouding gaan ze veel langer mee dan ijzers en zijn dus ook financieel nog eens veel gunstiger.
Bovendien kan het hoefmechanisme onbelemmerd zijn gang gaan wat voor het paard veel beter is.

Je mag er zelfs wedstrijden mee rijden is mij verteld en je kunt er indien nodig proppen indraaien. Moet ik wel zeggen dat ik zonder ijzers of schoenen dressuurproeven rijd op gras en ook als het gras nat is hebben we geen last van glijden. Moet ik ook vermelden dat ik natuurlijk bekap en de hoeven zodoende meer grip krijgen.

Maar Natuurlijk Bekappen of niet hoefschoenen kunnen altijd en ze werken buitengewoon goed.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:42

Maar hoe zien die schoenen er dan zegmaar uit? Ik rij met alleen voor ijzers.. gaat ook best:)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:17

kijk maar eens hier, die hoefschoenen heb ik, maar ik gebruik ze niet meer, ik wacht wel tot de hoeven van mijn paard gezond genoeg zijn om zonder kusntgrepen de weg op te kunnen

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:29

Mijn paard glijdt ook snel met haar ijzers. Metname als ze als iets versleten zijn en ik heb het er al met de hoefsmid over gehad, hij zegt dat vooral met warm/ droog weer de kans groter is dat ze gaan glijden, je kan er verder niks aan doen.

Ik heb al eens met mijn paard languit op de weg gelegen omdat ze uitgleed!! We schrokken ons rot, het gaat zo snel! Slip, zoef, BAM, daar lagen we. Gelukkig zijn we er allebei met wat blauwe plekken, schaafwonden en de schrik vanaf gekomen, maar sindsdien ben ik wel voorzichter op de weg! Ik kijk wel beter uit waar (op welk wegdek) ik draaf en stap.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:02

Dit zijn ze:
Afbeelding

En hier heeft Spikkel ze aan
Afbeelding

Ik vind ze ideaal. Kan nu heerlijk over asfalt totdat zijn voeten zo zijn opgeknapt dat ik ook de hoefschoenen niet meer nodig zal zijn.
Tot dan hoef ik me in elk geval geen zorgen meer te maken over oneffenheidjes op de weg omdat mijn paard daar heel erg last van heeft of van glijden.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 19:13

daffodil schreef:
Harm glijdt zich ook wel eens te barsten, dit heeft bij hem niets te maken met oude/nieuwe ijzers, maar puur met het ongecontroleerd neerzetten van zijn voeten. Hij let dus gewoon niet op! Harm is nog steeds onder behandeling bij de kliniek wegens een rugprobleem en daar vinden ze dat glijden niet zo'n drama hoor! Probeer hem op stukken dat het glad is (bij ons dus ook binnen in de stalgang) gewoon iets beter te ondersteunen en hou zijn aandacht erbij.

Sorry, maar glijden is wel errug slecht hoor. Het is superschadelijk voor de pezen, elke keer als een paard een stukje uitglijdt, en daarna weer grip krijgt, krijgen de pezen een gigantische klap.

(onderzocht door de amerikaanse professor Dr. Rooney)