peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suus25

peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:02

hallo,

mijn paardje heeft bijna zeker een peesklap. Dit heeft de VA afgelopen donderdag vastgesteld. vanmiddag wordt de scan gemaakt. tot nu staat ze op stal met overdag elk uur een kwartier koelen met ijs en doeken en snachts een klei achtige gelei met een bandage. Het probleem is dat als ze bv nog een maand of langer op stal moet staan ik daar de mankracht niet voor heb.

de rest van de paarden staan fulltime buiten nu dus sochtends is er gewoon niemand op stal aangezien iedereen gewoon werkt.

daarnaast heeft ze artrose in 4 benen, dus dat stal staan is niet bevordelijk voor haar!

zijn er ervaringen hiermee en kan ze eventueel toch naar buiten met een steunbandage of zo?

alvast bedankt!

Kyona

Re: peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:42

Bij een peesblessure mogen ze meestal niet in het land en alleen stappen aan de hand op het harde. In het land (ongelijke ondergrond) heb je nl. snel dat het probleem verergert. Het handigste is om dit aan de hand van de scan even met de dierenarts te overleggen. Heel soms mag een paard wel naar buiten gedurende een paar uur op een vlak stukje land van bijv. 5 bij 5 meter (als ze zich rustig houden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 15:38

Bij mijn paard is een blessure aan de aanhechting van een pees met het sesambeentje geconstateerd via een scan.
Ze mag nu mits ze zich rustig houd op een stukje wei van 6 bij 6 staan.
Zoniet dan moet het stukje kleiner of toch op stal.
Tot nu toe houd ze zich rustig en staat ze dus lekker buiten.
Hiernaast stap ik haar ook nog eens 2 maal daags op het harde.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:41

nou er is dus een zeer ernstige uitgerekt checkligament geconstateerd. 2 weken complete stalrust en daarna 6 weken 2x pdag 5 minuten stappen en over 8 weken weer een scan...

het probleem is nu zo....ze is al 17,5 en heeft artrose in bijn haar hele lichaam. hoelanger ze dus stilstaat hoe erger ze stijf wordt....en steeds meer pijn krijgt.

is er misschien iemand bekend met een oplossing (misschien gips oid) waardoor ze wel een paar uurtjes per dag naar buiten kan (als ze zich rustig houdt natuurlijk)

ik ben benieuwd...andere tips zijn ook van harte welkom!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:40

Hoi mijn paardje heeft ook artrose, in voorvoeten en in hals. Gewoon die 2x 5 minuten stappen aanhouden, en proberen wat buigoefeningen in de stal doen. Hals oprekken enzo, benen boven de knie pakken en wat rekken enzo. Zo hou je haar in iedergeval soepel. Ook kun je glucosaminecomplex speciaal bijgeven. Dit werkt erg goed tegen artrose.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:44

Wat zei je DA erover? Gewoon toch op stal zetten of wat?

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:46

...ik weet niet hoor, maar iets van massage??...

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 15:40

QuijoSavan schreef:
Wat zei je DA erover? Gewoon toch op stal zetten of wat?

idd gewoon op stal zetten met de mededeling dat de artrose nu niet echt mijn grootste probleem is...

dat is wel een beetje zo, maar ik wil haar natuurlijk wel zo soepel mogelijk houden, ondanks dat ze de stal nog niet uit mag. oefeningen doen we al, maar die zijn zo licht dat ze wel werken mij regelmatige beweging maar bijna niet meer bij volledige stilstand helaas. maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
Ze krijgt wel gewoon cortaflex door hoor en magnesium voor vochtafdrijving (stalbenen)

ze wordt alleen steeds narriger en stijver helaas.....dus alle tips zijn welkom (mag best geld kosten hoor!!!)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:26

En een grote loopstal?!
Dat buigen van het been lijkt me niet echt handig ivm genezing. Ja goed voor de andere 3 benen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:28

Moeilijke situatie, maar ik denk dat je DA gelijk heeft, je peesblessure is nu belangrijker dan de artrose, je zou er idd aan kunnen denken om een supplement met Glucosamine te geven dit is ook bevordelijk voor de peesblessure, ik hoor trouwens ook goede berichten over MSM bij peesblessures, ik ga hier volgende week mee starten bij m'n pony, deze is 7 weken geleden geopereerd aan een peesblessure.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:55

Mijn paard heeft ook een cheqligament blessure gehad. Voor hem was ook het oordeel, 2 maanden boxrust. Aangezien ik daar absoluut op tegen ben heb ik er voor gekozen om hem toch naar buiten te laten. Eerst 's avonds een paar uurtjes als alle andere paarden op stal stonden, maar z'n been bleef heel voos en opgelopen. Na een week gewoon weer hele dagen naar buiten en voila, z'n pootje zag er al stukken beter uit. Zeker in jouw geval, met de artrose, zou ik toch eigenwijs zijn en er toch voor kiezen om je paard toch naar buiten te doen, desnoods in een klein afgezet stukje, maar alles beter dan volledig stilstaan. Maar goed, dat is mijn mening.
Volledige boxrust is de klassieke behandelmethode, maar zeker niet de enige.

Verder: 3x daags een half uur koelen ('s ochtends draaide ik er een coldpack omheen en de stalhoudster trok die er een half uur later weer vanaf; 's middags deed een hulpje op stal 'm een half uur afspuiten en 's avonds deed ik het zelf weer). Daarnaast werd hij in het begin wekelijks behandeld door een fysiotherapeut. Zij deed manuele therapie en ultrageluid. Tegenwoordig schijnt ook magneet therapie heel goed te werken. En stappen aan de hand. Eerst 500 meter gedurende 3 dagen. Gaat dat goed dan na 3 dagen een stukje uitbreiden (2 lantarenpalen verder), ook weer 3 dagen. En zo steeds een klein stukje verder uitbreiden. Gaat het even wat minder, gelijk gas terugnemen en weer terug naar de afstand die nog wel goed ging. Daarna stukjes draven aan de hand. Op die momenten de staptrajecten weer flink korter maken en ook dit weer langzaam maar zeker uitbreiden.

Al met al heeft het ruim 6 maanden geduurd voordat ik er weer (een minuutje!) op zat. En ook dat weer, net als het wandelen en draven, heel rustig aan gaan opvoeren.

Kortom, je hebt een hele lange weg te gaan, maar met heel veel geduld kan het allemaal weer goed komen.

Sterkte en veel geduld toegewenst. En ik zou zeker een fysiotherapeut in de arm nemen. Die kan echt heel veel bijdragen aan een goed herstel.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:00

Suus25 schreef:
is er misschien iemand bekend met een oplossing (misschien gips oid) waardoor ze wel een paar uurtjes per dag naar buiten kan (als ze zich rustig houdt natuurlijk)

Vorig voorjaar heb ik hetzelfde met mijn paard aan de hand gehad. Ook zij had een blessure aan de aanhechting van de pees met het sesambeentje. Ze is in het gipsverband gezet en moest minimaal 2 weken stalrust. Nou ben ik hier dus ook op tegen. Ze heeft een eigen stukje wei gekregen, waardoor ze de rest van de kudde wel kon zien en ik heb haar valeriaan gegeven om haar rustig te houden. Ze is aan de hand van en naar de wei gebracht (dat gebeurd normaal gesproken los). Na 5 tot 6 maanden was ze weer helemaal de oude.

Helaas is ze niet zo zuinig op zichzelf, dus hebben we weer een blessure. Dit maal een vage, ze loopt kreupel maar er is niets te vinden. Vanmiddag gaat ze dus onder een thermische scan.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 07:38

tja, het is erg lastig....het lieftse doe ik haar naar buiten op een apart stukje land, maand stel dat het dan wel verkeerd afloopt...dat vergeef ik mezelf nooit!!!

een fysio heb ik al, ik heb haar ook al gebeld maar volgens mij is ze op vakantie. Dus zodra ze terug is komt ze langs.

Ik haal lady ook wel stiekem savonds uit de box zodat ik kan mesten en haar lekker kan borstelen, maar dat zijn maar 20 passen lopen voor haar.

Is er iemand met ervaring met bijvoorbeeld steunverband. zodat ik haar bijvorbeeld na deze 2 weken boxrust een uurtje per dag naar buiten kan doen maar dan ter ondersteuning (wel met goede bloedsomloop ed) bandageer oid.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:12

Klein stukje land ( 5 bij 5 ) afzetten voor haar zodat ze net iets meer beweging heeft dan in een box maar niet kan gaan rennen.Ook beter voor haar geestelijke gesteldheid.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:23

Mijn pony heeft/had ook een peesblessure. Maar wij hebben hem op een gegeven ook de wei in gedaan, hij had veel te veel energie over, en verveelde zich heel erg. Het beentje werd er alleen maar beter van..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:53

QuijoSavan: als je goed leest zie je ook dat ik geschreven heb dat ze het been boven de knie moet pakken en dan rekken. Zo maak je geen druk op de pees. Van de manueeltherapeut mocht ik het been zelfs bij de hoef/kogel pakken en dan rekken, omdat je er zelf nooit zoveel druk op kunt zetten als wat het paard alleen al in stap er op zet. Mijn paard staat inmiddels zowat 2 jaar op rust, en met de artrose gaat het prima als je maar blijft stappen (dus die 2x5 minuten per dag) en wat rek oefeningen er bij doet voor het soepel houden.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:45

Ik heb Glucosaminecomplex en Peescompositum (beide van de Groene Os) gegeven en daar ben ik helemaal lyrisch over! Ook DAP Bodegraven stond versteld van de snelheid waarmee de pees bij mijn 16jarige ruin herstelde. Ik heb hem overigens júíst de wei op gezet. In het geval van een verrekking misschien zelfs het beste. Het is het overleggen waard. Baduh kwam gezond en gelukkig de wei af. Als je meer wilt weten, even pben.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:23

Mijn paard heeft op het moment ook een peesblessure .Zij staat gewoon dag en nacht in de wei.Ze is wel rustig maar soms zie ik har ook rennen en bokken.Kort geleden hebben ze voor de 2ex een scan gemaakt en ze was vooruit gegaan.Ze vroegen nog el kan je ze rustig houden.Ik heb toen gewoon gezegd dat ze in de wei stond en ze zeiden er niets van.Het lijkt mij als je een paard met mooi weer binnen moet houden dat die gekker word.Ze lopen dan toch tedansen en tedribbelen aan het touw en dat is ook niet goed.Ik heb wel spul gebruikt voor soepele spieren en gewrichten van de groene os.Succes ermee

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:02

Ik kan me helemaal vinden in de reactie van Alvaron en ben erg tegen boxrust. Ze kunnen echt veel beter gewoon het liefst 24/7 naar buiten, dan houden ze zich echt veel rustiger. Wat voor bewegingen gaat je paard maken in een box van 3 x 3 waar ie niet uitmag? En dan na 2 weken eruit, dan overbelast hij de zaak weer heel snel! Bovendien zet je het hele lijf gedwongen op rust, wat niet bevordelijk is. Zou het echt proberen op de manier die Alvaron beschrijft. Je houdt dan ook een paard dat gezond blijft tussen de oren. Veel sterkte!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:03

geef ze wat sedalin of iets anders zodat ze buiten rustig blijft

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 14:37

Vooropgesteld is dat ze op stal echt rustig is hoor! ze heeft de hele dag te eten en staat echt heel kalm.

ik mag haar echt niet naar buiten doen, zodra ze in haar enthousiastme gaat draven is de kans heel groot dat de pees alsnog knapt en dan is het echt einde verhaal. Dit durf ik dus niet aan...

ze krijgt cortaflex, pees- en levercompositum van de Groene os en nog een ander zeer stinkend smeerseltje vaan de Os. Daarnaast heeft ze snachts antiphlogistine op haar been.

vanaf vandaag mag ik weer 2x 5 minuten per dag stappen, ik ben dus zeer benieuwd hoe dat gaat....

daarnaast krijgt ze nu behandelingen met elektromagnetisch veld, ik hoop dat het wat doet...

In elk geval bedankt voor de reacties, maar ik wacht liever nog even met het land. door de anderen wel in deverte te zien, blijft ze niet rustig!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:41

Heel verstandig Suus Het doet echt geen goed aan de pees hoor als ze zich gaan uit leven op de wei en als ze erg druk zijn aan de hand zou ik zelf nog eerder kiezen voor iets kalmerends.
Verder weet ik hoe het voelt, het is jammer dat je niet wat dichter bij staat, anders hadden we samen kunnen wandelen met onze kneusjes

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:31

Hoe is 't gegaan met stappen? Heeft ze zich een beetje netjes gedragen?

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:46

Mijn pony heeft ook 8 maanden stil gestaal wegens peesblesure.. we hebben hem op een gegeve moment ook in de wei gedaan.. (op een klein afgeset stukje) dat ie tog kon eten..(hij verveelde zich) En Na 2 maanden met hem stappen ensa (elke dag 2x een half uur ofso).. (waar het slechter van werd omdat ie overal van schrok en dan steeds weg sprong..--> lag zelfs een keer half op de grond) hebben we besloten om hem dag en nacht in de wei te zetten met nog meer paarden.. en na 6 maanden hem er weer weg gehaald.. en het is alleen maar beter ik rijd nu weer op m..

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:48

niet zo leuk