Hoeveel maïsmeel voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Hoeveel maïsmeel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:28

Wie kan mij vertellen hoeveel maïsmeel ik een groot 3-jarig paard moet bijvoeren om hem iets dikker te krijgen? Kan dit droog door de brokken gemengd worden of kan ik het beter nat maken?

Alvast bedankt!

Wesco

Re: Hoeveel maïsmeel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:30

wij gaven aan de pony van een vriendin de eerste twee weken een voerschep en daarna een halve schep maar je moet kijken naar hoe het paard erop reageerd en het daar aan aanpassen

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 12:37

Werd de pony er snel dikker van? En voerden jullie het nat of droog?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:44

volgens mij droog maar dat weet ik niet zeker jah de pony werd er wel snel dikker van

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:21

Ik heb het heel lang gevoerd om mijn E pony op gewicht te houden.
Je moet gewoon beginnen met heel weinig tot je verschil merkt en dat dan blijven voeren. Ik moest wel 1 a 1.5 kilo voeren. Ik maakte het altijd nat.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 13:32

Als ik met een halve voernap begin en het na een paar dagen opvoer naar een hele voernap, zal dat dus waarschijnlijk geen problemen opleveren?

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:45

ik zou niet ineens zo veel doen een MOK waar je normaal uit drinkt moet al voldoende zijn.
Mijn dravers was ook erg mager ik heb hem een paar weken lang 1 mok gegeven ongeveer 3 wekn was ie al veel mooier.
Je moet echt oppassen dat je niet te veel geeft want dat kan echt slecht zijn.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 15:04

Okay, voorzichtig aan dus. Waar kan het slecht voor zijn dan? Voor z'n spijsvertering?

Bedankt voor jullie reacties allemaal, hoop op nog meer reacties want het varieert nu van een mok tot 1,5 kilo per dag. Nog iemand ervaring hiermee?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:11

beginnen met een handje en opvoeren tot hoog uit een halve kilo. Is anders schadelijk voor je paard. Wat is de oorzaak dat je paard dun is. Word hij regelmatig en goed ontwomt? Ook tegen lintwormen? Past het voer wel bij je paard, ziekte, enz

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:16

ik zou echt geen schep gaan geven hoor das echt niet goed
een handje zoals XOX sorry weet je naam niet is echt genoeg daar zetten ze al enorm van aan .

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:19

Wat is er schadelijk aan meer dan een halve kilo geven dan?
Mij is verteld door mijn instructrice en op bokt dat je gewoon moest uitpoberen hoeveel je paard nodig had,en dat je er niet heel veel van moest geven maar 1/1.5 kilo kon geen kwaad.
Bij mijn paard werkte zo weinig echt niet (nu krijgt ze het overigens niet meer)

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:37

mijn 3 jarige viel ook erg af ben toen begonnen met twee handjes maismeel per dag omdat mij door de dierenwinkel werd vertelt dat ieder paard er anders op reageert en dat ik rustig aan moest beginnen en goed moest op letten dat hij dik werd op de doede plek want ze willen wel is dik worden op plekken waar we het liever niet zien!!!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 08:07

Okay, begin ik rustig aan met een kleine portie per dag. Het paard is overigens goed ontwormt (ook tegen lintwormen) en is verder goed gezond. Tandarts is een paar weken geleden geweest. Het is gewoon een groot jong paard dat nog een beetje iel is. Het is ook niet zo dat hij broodmager is, het is gewoon puur dat ik hem iets dikker wil als dat hij nu is en dat eigenlijk niet met veel krachtvoer wil doen omdat hij dan iets te enthousiast wordt onder het zadel. Bedankt voor jullie hulp!

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:42

ik ben begonnen met een halve schep en heb dit verhoogd naar 1 schep. Ik mengde het door de slobber (dus nat). ik zou het zelf niet droog geven. Vergelijk het maar als je zelf een hap meel neemt.............
Mijn merrie werd er mooi dik van.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 14:55

Ja, dan lijkt me het inderdaad prettiger voor het paard om het een beetje nat te maken .

Hoe lang duurde het bij jou voordat je een beetje verschil zag?

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:16

een paar weken. Ze kreeg gewoon wat meer vlees op haar ribben. Je moet niet verwachten dat je met een paar dagen al verschil ziet.
Mijn merrie vond het trouwens niet lekker, vandaar dat ik het samen met slobber voerde.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 17:09

Er zijn ook maisgrutten te krijgen. Dit is smakkelijker en meer geschiktervoor paarden

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:27

ik gaf mijn wels a vorig jaar ook maismeel.
ze had namelijk een veulen gehad , en ze was wat dun geworden.
ik gaf haar altijd een halfe kilo bix en een halfe kilo maismeel, in de ochtend en in de avond. ( dus 2 keer op een dag , dus nat met wat water erdoor)
ik vond dat mijn pony wel goed ging op 1 kilo , ik heb ook nog nooit gehoord dat ze er wat van kunnen krijgen , en bij mij hielp het wel.
na een paar weken verschil zag je al verandering

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 21:47

Die maïsgrutten, moet je daar dezelfde hoeveelheid van voeren? Heb inmiddels maïsmeel gekocht. Mijn paard eet het wel op, maar ik heb niet het idee dat hij het echt heel lekker vindt. Maar ja, netjes bordje leeg eten hè? De volgende keer zal ik die maïsgrutten dan maar eens proberen, misschien vindt ie die lekkerder.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:50

Volgens mij moet je wel een beetje uitkijken met de hoeveelheid omdat mais nogal eiwitrijk is.

Ik heb het ons paard ook een tijdje bijgevoerd. Gewoon, hooguit een kwart voerschep door de muesli of de brok.
Ze at het zonder problemen en kreeg heel snel meer vlees op haar ribben.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:51

Ik heb mijn volbloed 4 kilo per dag gegeven. Nat. Hij kwam er helaas niet van aan. Het zal altijd een tenger beestje blijven, is zijn bouw denk ik. Ik gaf er 2 kg bix bij, meer kan hij niet hebben want dan wordt hij weer te druk.

Aankomende winter ga ik het weer geven, is toch een beetje buikvulling ook. HIj vind het lekker en mankeert niets van deze hoeveelheid.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:38

4 kilo maïsmeel??? Is dat niet erg veel?

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:59

Roxx schreef:
Die maïsgrutten, moet je daar dezelfde hoeveelheid van voeren? Heb inmiddels maïsmeel gekocht. Mijn paard eet het wel op, maar ik heb niet het idee dat hij het echt heel lekker vindt. Maar ja, netjes bordje leeg eten hè? De volgende keer zal ik die maïsgrutten dan maar eens proberen, misschien vindt ie die lekkerder.

Hetzelfde als bij maismeel

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:59

Ipv mailsmeel zou ik je paard merriebrok gaan voeren. In merriebrok zitten veel meer voedingsstoffen dan in een gewone sportbrok. Sportbrok is voor energie en merriebrok voor spieren en vleesopbouw. Ik voer mijn 3-jarige ruin ook merriebrok en hij doet het daar super op! Voor de energie voor ik haver bij.
Merriebrok is beter dan maismeel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:28

ik voerde mijn paard een kiloschep zemelen met een kwart schep maismeel, lekker warm water erop en hij vond het echt heerlijk
Met mais altijd opletten vanwege het eiwitgehalte! Kunnen ze ook eiwitbultjes van krijgen....