Ervaring met shock wave therapie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imerose

Ervaring met shock wave therapie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 09:10

Bij mijn merrie is onlangs een verkalking in de pees van de biceps geconstateerd.
Er zijn eigenlijk maar twee opties (en chirurgie, maar daarvan duurt het herstel zo vreselijk lang dat ik haar dat niet wil aandoen)

- vroegtijdig pensioen, en dus continue weidegang.
- shock wave therapie,waarbij e verkalking vergruist wordt.

Ik ben er inmiddels achter dat ze maar weinig klinieken zijndie dit toepassen en eigenlijk bijna geen die ervaring hebben met shock wave therapie bij dit probleem.

Ik vroeg me dus af of er hier heel toevallig mensen zijn die prkaijken kennen die swt toepassen, zelf ervaring hebben met hun paard met het toepassen van swt of eigenaren van paarden waarbij deze aandoening ook geconstateerd is.

crabbybitch

Re: Ervaring met shock wave therapie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:14

bij onze vorige pony die een peesblessure had opgelopen heeft de kliniek in haaksbergen de watermolen de shocktherapie toegepast .ik moest met de pony iedere maand langskomen 4 maanden lang en zij hebben de pony weer helemaal gezond gekregen .de behandeling is pijnloos en niet achterlijk duur met vrij snel resultaat.ik ben echt superenthousiast over de behandeling en begeleiding !!!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 09:58

bij een hengst van mij is het ook toegepast toen hij een peesbeschadiging had na dat hij had vast gelegen.
wij zijn er mee naar lienden geweest "de Lingehoeve"
wij zij daar om de 3 á 4 weken naar toe geweest en hij heeft 4 behandelingen gehad en is nu weer kerngezond

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:16

shockwave therapie--->dan kan je net zo goed zelf elke dag op het harde gaan stappen met je paard
bij schockwave worden kleine impulsjes naar de pees gestuurd, hetzelfde als je stap op het harde, het schijnt er wel sneller door te gaan maar heb nog nooit egt denderende verhalen over gehoort, ik zou eerder kiezen voor een jaartje wei en kijk dan es verder

Djolanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:50

Als jet mij vraagt zou ik eens contact opnemen met iemand die een spa heeft. In kootwijk zit er eentje die zegt dat peesproblemen met de spa erg goed genezen (is ook onderzocht en bewezen in australie), misschien dat dit zinvol is en het ook bij deze soort blessure werkt? (dierenartsen in nederland zijn nog niet echt op de hoogte van deze nieuwe behandelingsmethode)
http://www.qria.nl/welldone/
Succes!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:39

Paardenkliniek De Raaphorst in Wassenaar heeft mijn paard een paar jaar geleden behandeld ivm griffelbeenbreuk en peesbeschadiging. Het herstelde voorspoedig. Zij zijn ook deskundige op het gebied van pezen. Heb je hen al om info gevraagd?

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 21:27

Hoi Djolanski: ik heb even snel op de link gekeken maar naar mijn idee is dit vooral voor behandeling van oa peesbeschadigingen. Een verkalking lost toch niet vanzelf op lijkt me??
@ Kyona: ik ga maandag bellen naar een aantal klinieken, maar wil wel graag dat ze het onderzoek herhalen, omdat ze namelijk vorig jaar deuelfde verschijnselen vertonen maar toen de oorzaak in de ondervoet zat en ze na verdoven naar mijn idee nog steeds gevoelig was in de ondervoet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:03

Ik zou ook contact opnemen met paardenkliniek de Raaphorst. Zij zijn zeer kundig in been- en rugproblemen, doen niets als het niet nodig is. Marlou heeft daar ook shockwavetherapie gehad ( twee periodes, voor twee keer een peesblessure, eerst lv, later rv) en daarvoor heeft het goed geholpen. Hoe dat zit met vergruisen van verkalking van een pees weet ik niet, maar dat is bij hun zo na te vragen.
Met shockwavetherapie heb je wel veel minder lidtekenweefsel en geneest de peesblessure veel mooier dan zonder, de doorbloeding wordt verbeterd, waardoor het ook beter geneest. Dit is met stappen aan de hand wel na te bootsen, moet je even goed ook, maar de shockwave doet gewoon meer. Ik wens je succes. Weet je ook hoe die verkalking ontstaan zou zijn en is het een proces dat verergert volgens jouw DA?
IK ken dus de shockwave niet in combinatie met een verkalking van de pess, dat moet je echt bij hun navragen.
De Raaphorst zit overigens in Wassenaar.

lellebel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 11:58

Een vriendin van mij volgt nu zo'n behandeling in bodegraven en voorspoedig ze hadden een half jaar gezegd voor de genezing maar ze zit nu op 3 maanden geloof ik en over 6 weken mag haar paard alweer aan het werk!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:12

Na het verdoven blijft de huid nog wel gevoelig, niet voor pijn meer, maar wel voor aanraking. En de kroonrand kan je zo wie zo nooit echt gevoelloos krijgen.
Zo ben ik zelf 2 jaar geleden gehecht in het ziekenhuis. Ze hadden de huid verdoofd, dus pijn deed het niet meer, maar je voelt wel nog van alles. Heel vreemd!
Tot hoe hoog hadden ze verdoofd? Ons paard met hoefkatrol liep al goed na de eerste verdoving, in de kootholte zeg maar. Dan weet je dat het in de hoef zit. Soms moeten ze 1 stapje hoger verdoven, op de kogel, als het in de hoef vooraan zit. Maar als jou paard deze 2 prikken heeft gehad en dan nog kreupelde is de kans dat de pijn van lager dan de kogel komt erg klein.
Bij mensen en honden komen ook verkalkingen van pezen voor. Miijn vriend is fysiotherapeut en behandelt wel een mensen hieraan. Dan ontstaat het door steeds weer de pees te overbelasten. Shockwave helpt dan goed, alleen gebruiken ze het bijna niet meer humaan omdat het voor een aantal andere dingen nauwelijks hielp maar wel veel werd gebruikt. En toen is men het vertrouwen erin verloren.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 18:16

Wij gebruiken het voor onze Noby. Hij heeft kissing spines en ook hier werkt het heel goed bij. Door de swt wordt de verkalking tussen de ruggenwervels minder, maar het zal nooit over gaan.
De swt zorgt ervoor dat Noob soepeler is in de rug en daardoor ook pijnvrij is.
Wij volgen de therapie bij Dierenkliniek Bodegraven, dierenarts Sander.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 18:21

De verkalking is volgens de dierenarts zeer waarschijnlijk ontstaan na een klap van een ander paard vorig jaar op de wei. de verkalking zit in de pees van de biceps dus hoog in de schouder. Mijn paard is tot en met haar knie verdoofd en kreupelde toen nog. Volgens de DA volgens het heel moeilijk om een schouder te verdoven en ze heeft dus tijdens het bezoek aan de kliniek niet goed gelopen, vandaar dat ik het moeilijk vind te geloven dat ze zo kreupel is na zo'n banketstaaf wondje. Ik ga morgen contacten met de diverse klinieken en vragen wat hun mening is.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:45

Knavia schreef:
Bij mensen en honden komen ook verkalkingen van pezen voor. Miijn vriend is fysiotherapeut en behandelt wel een mensen hieraan. Dan ontstaat het door steeds weer de pees te overbelasten. Shockwave helpt dan goed, alleen gebruiken ze het bijna niet meer humaan omdat het voor een aantal andere dingen nauwelijks hielp maar wel veel werd gebruikt. En toen is men het vertrouwen erin verloren.

Wat wordt er nu voor techniek gebruikt bij mensen??

mariska23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 15:19

Hallo
Mijn paard is ook met shockwave therapie behandeld en is weer volledig hersteld. Ik heb het laten doen bij de Lingehoeve in Lienden dat ligt vlak bij Tiel. Mijn paard is in totaal twee keer behandeld en heeft ruim een jaar oprust gestaan. Het is mij heel goed bevallen ze had een scheur van 3mm in haar diepe buiger en een scheur van 2.3mm in haar oppervlakkige buiger maar het is na veel stappen en therapie gelukkig weer helemaal goed gekomen. Net als hiervoor verteld is, het is zo dat de shockwave therapie de peesweefsels sterker maakt maar het versneld het proces niet.
Dus als de dierenarts zegt dat het beter is dat je het doet zou ik het doen want je hebt er echt heel veel profeit van.
Met Vriendelijke Groeten,
Mariska

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 15:58

Ik heb contact gehad met zowel mijn eigen DA als die in Wassenaar en volgende week dinsdag gaan we op pad. Het onderzoek wordt dan deels herhaald en in overleg wordt een behandeling gestart. Ik ben heel benieuwd waar we op uit komen en hoop zo dat we dan eindelijk duidelijkheid krijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 06:40

Heel veel succes volgende week dinsdag, ik hoop dat er positief nieuws uitkomt en dat je aan een goede behandeling kan gaan beginnen!

jacobien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:44

benangelique schreef:
Wij gebruiken het voor onze Noby. Hij heeft kissing spines en ook hier werkt het heel goed bij. Door de swt wordt de verkalking tussen de ruggenwervels minder, maar het zal nooit over gaan.
De swt zorgt ervoor dat Noob soepeler is in de rug en daardoor ook pijnvrij is.
Wij volgen de therapie bij Dierenkliniek Bodegraven, dierenarts Sander.

Mijn Oby heeft ook kissing spines, en dat is op zich niet erg mits ik hem goed rijd. Hij staat ook regelmatig onder controle van de Dierenartsen praktijk Bodegraven. Een tijdje geleden heeft hij ook voor het eerst shockwavetherapie gehad. Ik moet zeggen dat hij er van opgeknapt is! En ze hebben in Bodegraven heel goed uitgelegd wat de werking is van deze therapie!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 11:43

Die Sander heeft het maar druk mee in Bodegraven. Mijn paard is ook behandeld met shockwave op zijn rug en dat heeft zeker geholpen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:47

Ik wil niemand de hoop ontnemen maar als ik het zo lees is shockwave therapie de oplossing voor alle problemen.

Hoe het met verkalkingen zit weet ik niet.

Mijn pony is meerdere malen in Wassenaar geshockt, toch is mij verteld dat hij nooit meer mag springen en crossen.
Zijn pees is daar gewoon teveel voor beschadigd geweest.
Misschien zijn de paarden die alles weer kunnen / mochten dressuurpaarden of was de aard van de blessure niet zo ernstig.

Zoals eerder vermeld wil ik niet negatief zijn, echter er zijn ook gevallen waarbij het paard niet 100% inzetbaar is na 1 of meerdere behandelingen.

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 07:51

Ik begrijp dat je hier uiteraard geen reeel beeld krijgt van wat het precies doet en hoe groot de kans van slagen is.

Nu heb ik een kreupel paard wat bij elke belasting (rijden) pijn heeft en dat wil ik niet. Ik wil alleen duidelijkheid over of ze nog goed kan komen en zoja wat ik ermee kan.

Als je weet waar je aan toe bent kan je je daarop instellen en dan kan je bijvoorbeeld ook genoegen nemen met een paar keer in de week een buitenritje. Maar ik wel zeker zijn dat ik het niet weer overbelast wanneer ze weer aan het werk gaat.

Ik heb verder ook heel weinig gehoord over shockwavetherapie bij verkalkingen, maar ja als de DA dat als enige optie geeft......
je moet toch iets.........

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:54

Succes ermee en laat horen hoe het afloopt!

Imerose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 21:57

Alles is geregeld, een vrije dag genomen, de trailer is gehuurd en de eerst eigenaar wil me taxi-en. Hoop echt op en een positief bericht, maar laat zeker weten wat er is gebeurd.

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:59

Ons paard heeft ook shockwavetherapie gehad bij De Raaphorst in Wassenaar vanwege een ernstige peesblessure. Ze loopt nu alweer geruime tijd goed, maar fanatiek springen of crossen mag niet meer. We mogen haar wel afentoe een klein hindernisje laten springen.

Succes!

Yvonne71

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 07:20

Zelf ben ik gisteren ook naar de kliniek geweest met mijn paard, omdat hij een verkorte pas naar voren maakte.
Hieruit bleek dat er op de boeg een stukje van het bot af was, hierdoor was het niet mooi egaal meer waardoor de pees geirriteerd raakt.
Nu is mij ook aangeraden om shock wave therapie toe te passen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:16

Kan iemand mij vertellen wat zo'n shockwave therapie ongeveer kost? Een forum-maatje op een ander forum heeft een probleem met haar paardje dat hier misschien mee kan worden verholpen, maar ik zou haar dan ook graag erbij willen vertellen wat ongeveer de kosten zijn? Alvast bedankt!