Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tulandro schreef:Mijn hoefsmid die aangesloten is bij dierenkliniek visdonck, vind dat je er zo weinig mogelijk aan moet doen. Eerst moet je hoefsmid het zo schoon-kaal mogelijk proberen te snijden, en dan moet je het geloof ik elke dag met betadine schoonhouden, en voor de rest er niks aan doen.. Het precieze weet ik er niet meer van, maar de kunst is om er zo weinig mogelijk aan te doen. Geen vetten of wat dan ook opsmeren.
Tulandro schreef:Ja, ik heb even het boek van mijn hoefsmid er bij gepakt. De hoefsmid moet eerst de straal eruit snijden totdat hij bij het gezonde gedeelte is, en het ontstoken gedeelte geheel weg is. De stal moet schoon zijn, en er mag niet met een scherp voorwerp in de hoef gekrabd worden. De straal moet elke keer met water uitgespoten worden, zodat ook op de diepere plaatsen zuurstof komt. Na deze handelingen kan als de hoef droog is, de straal bewerkt worden met Egyptische Zalf. Maar een dun laagje. Je kan ook ipv daarvan betadine spuiten.
Dit staat allemaal in het boek `hoefproblemen`

Blue_Star schreef:Tulandro schreef:Ja, ik heb even het boek van mijn hoefsmid er bij gepakt. De hoefsmid moet eerst de straal eruit snijden totdat hij bij het gezonde gedeelte is, en het ontstoken gedeelte geheel weg is. De stal moet schoon zijn, en er mag niet met een scherp voorwerp in de hoef gekrabd worden. De straal moet elke keer met water uitgespoten worden, zodat ook op de diepere plaatsen zuurstof komt. Na deze handelingen kan als de hoef droog is, de straal bewerkt worden met Egyptische Zalf. Maar een dun laagje. Je kan ook ipv daarvan betadine spuiten.
Dit staat allemaal in het boek `hoefproblemen`
Denk dat ik ook maar het boek koop
Supertips!
Heb het al een tijdje te leen. Het is van de gebroeders Van Nassau en hun site is www.hoofcare.nl ... Daar kan je ook het boek bestellen. Alles over de hoeven staat erin! Wiepie schreef:Het ene paard lijkt gevoeliger te zijn voor rotstraal dan het andere. Paarden die het hebben (gehad) krijgen het vaak weer terug. Heeft ook te maken met de hoefvorm: paarden met smalle hoeven met diepe straalgroeven hebben er sneller last van. Goed stalonderhoud (schoon strooisel) en goed hoefonderhoud (regelmatig uitkrabben, straal netjes houden (hoefsmid), zo nodig behandelen met opdrogende middelen) zijn de beste remedie.

airbag schreef:rotstraal is een teken dat de hoeven in zeer slechte conditie zijn en niet meer bestand tegen de bacterien. (heeft weinig te maken met schone stal....de bacterien zitten er zowiezo wel) Het ene paard heeft eerder last van slechte hoeven dan andere en daarom is het ene paard wel gevoelig voor rotstraal en de andere minder.
De conditie van de hoeven moeten dus verbetert worden, betere doorbloeding is het belangrijkste. Ik weet niet of het paarde op ijzers staat, maar die belemmeren de doorbloeding erg. Dus als ze op ijzers staat zou ik die eraf halen en flink over de harde weg gaan stappen. Dan neemt de doorbloeding goed toe en als je alleen stapt slijten de hoeven ook niet te erg.
Succes ermee!
er zijn al scheuren door de lipjesnaomi_s schreef:idd weg laten snijden door de smid, daarna egytische zalf erin spuiten met watjes....mijn smid geeft aan dit elke dag te doen. dan wel eerst helemaal schoonspuiten voordat je het de volgende dag weer doet.
powiepower schreef:hipposol ken ik ook...het spul werkt idd erg goed![]()
maar weet je wel heel zeker dat het rotstraal is, het kan ook straalkanker zijn (klinkt verschrikkelijk maar valt meestal reuze mee hoor!) Een paard dat ik ken had ook rotstraal die maar niet over ging, later bleek het straalkanker te zijn. Hij kreeg dan een ander "goedje" dat beter hielp. helemaal is het niet overgegaan dacht ik (weet ik niet zeker) maar last hadie er niet meer van
Wiepie schreef:Als de stralen mooi glad zijn hoef je er geen smid bij te halen. Maar als hij flinke rotstraal heeft zullen de stralen wel flink 'gerafeld' zijn: dan zijn ze niet mooi glad maar donker, met allerlei losse lapjes er aan, zacht en ze kunnen wat stinken. Dan is het beter als de hoefsmid de stralen eerst zo goed mogelijk glad snijdt. Dan kunnen er ook minder makkelijk bacterieen en rommel tussen de rafels in de straal gaan zitten. De opdrogende middelen hebben dan ook beter effect.
Egyptische zalf is goed, minder goed (naar mijn mening) is teer, omdat teer de boel weer afsluit. Zelf gebruikte ik ook wel eens gewoon violetspray na het uitkrabben van de hoeven: dit heeft ook een opdrogend en bacteriedodend effect.